Gå til innhold

Til dere med epilepsi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt en del med fokale anfall (uten kramper) og toniske-kloniske anfall opp gjennom årene. Får behandling og slikt, men vil bare høre litt med dere ang. hva dere FØLER rett før dere får anfall. For jeg synes nesten denne delen (og selvfølgelig all denne desorienteringen etter anfallet er verst). 

Får dere noen "forvarsel"? Som i følelser? Litt vanskelig å forklare, men dere som har epilepsi skjønner vel hva jeg mener. For meg, så kjennes det ut som jeg får elektrisk støt gjennom hele kroppen gang på gang FØR jeg får anfallet. Det er helt forferdelig ubehagelig og skremmende. Andre ganger er det litt mildere og kan sammenlignes med følelsen man får når man drømmer at man faller.

Da ligger jeg der og nesten ber til gud om at anfallet skal kommet. Dette er et såkalt forsvarsel jeg får uansett om jeg får et krampeanfall eller et annet anfall hvor jeg bare mistet bevisstheten uten kramper. 

Anonymous poster hash: a9739...a17
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg får ikke noe forvarsel, men er halvveis bevisst noen minutter før jeg mister bevisstheten og får kramper. Graden av forvirring varierer for meg i alvorlighetsgraden av anfallet. Etter et kraftig Status Epilepticus trodde jeg at jeg drømte og fantaserte mye den uken jeg lå på nevrologisk. Når jeg kom hjem, måtte jeg gjøre meg kjent på nytt på mitt eget kjøkken, for alt var glemt. Det gikk ca. 3 uker før jeg ble mmeg selv igjen.

Men vanligvis klarer jeg å huske noenlunde tid og sted etter noen minutter.

• 7 år senere...
Skrevet

Jeg har også en "advarsel før et anfall" jeg yar tidligere googlet hva det er . Jeg har kommet fram til focal aware seizure. /anfall i våken tilstand som kan bli et annen form for anfall. Så på google at man kan kalle det fpr epileptiske auraer.  Når jeg får disse auraene føler jeg :Motoriske følelser, som påvirker din evne til å kontrollere musklene dine, som rykninger eller manglende evne til å bevege visse muskler Sensoriske følelser, som involverer smak, berøring, fantomlukt, syn og hørsel, som å smake, lukte ting som ikke er der og  høre stemmer bli forvenget , ikke kunne bevege på deg  uten og føle ubehag. Følelse av undergang, panikk eller løsrivelse. Følelse av og gjort noe galt. Skyld og skam , bobler varme bobler i helle kroppen. (Alt i et) Det er slik jeg har klart og beskrive det. Det er den verste følelsen jeg har noen gang følt på!  Enten får jeg nedsatt bevisthet eller ikke. Som oftest ikke.  Auraen er verre enn desorientering og nedsatt bevisthet.

Anonymkode: e87f4...027

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...