Gå til innhold

Hvor mye bør jeg veie før jeg kan begynne å jogge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et merkelig spørsmål, men jeg tenker på belastningsskader osv. når man er veldig tung.

Jeg er 160 cm høy, noen som har en mening om hva jeg maks bør veie før jeg forsøker meg på jogging?

Skjønner at det ikke er mulig å si et eksakt tall, men sånn ca?

Takker for svar :)

Anonymous poster hash: 48dfa...706
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan starte med å begynne å gå i det tempoet som passer deg, og øke tempoet etter hvert. 

Skrevet (endret)

Jeg er ikke på noe måte en ekspert, så jeg kan ikke si så mye om belastningsskader, men jeg forsøker å jogge litt her og der,  og jeg veier 98 kg. Er 161 høy selv. For det meste går jeg, men jeg har begynt å jogge. 

Endret av Vivianna
AnonymBruker
Skrevet

Du burde jogge det du orker. Bytte på å gå og jogge.

Anonymous poster hash: 10934...fae

AnonymBruker
Skrevet

Som den over sier; begynn å gå først.

Husk å bruke gode sko som passer til dine føtter og underlaget du skal jogge på.

Jeg har aldri vært tung selv, men har slitt mye med kneskader, og for min del så hjalp det å bytte ut joggingen med svøming i en lengre periode.

Anonymous poster hash: 80157...129
Skrevet (endret)

Bruk C25K programmet :)

Endret av PrincessConsuela
Skrevet

Begynn med å gå i et tempo som hever pulsen og gjør deg svett. Motbakker og terreng er perfekt til å trene opp muskulatur og kondisjon dersom man er i dårlig form og målet er å kunne jogge. Å begynne rett på jogging kan være tøft og risky med tanke på skader. Å gå tur er også trening, og veldig fint å kunne variere stigning, tempo og underlag fra dag til dag slik du kan restituere musklene samtidig som du trener opp kondisjonen og øker hverdagsaktiviteten. Etterhvert kan du finne en flat løype (husk gode sko med demping), og bytte på å gå/jogge 2-3 ganger i uken, inntil du finner et tempo du klarer å holde over den ønskede strekningen, f.eks 5km er et bra utgangspunkt. Vil anbefale gåturer innimellom disse joggeturene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje et merkelig spørsmål, men jeg tenker på belastningsskader osv. når man er veldig tung.

Jeg er 160 cm høy, noen som har en mening om hva jeg maks bør veie før jeg forsøker meg på jogging?

Skjønner at det ikke er mulig å si et eksakt tall, men sånn ca?

Takker for svar :)

Anonymous poster hash: 48dfa...706

Ikke tenk på hvor mye du veier, jogge kan du uansett. Start rolig, gjerne i skogen hvor underlaget er mykt og med gode sko. Er du ekstremt overvektig, så kan du finne deg en bratt bakke du går opp og ned.

Lykke til :-)

Anonymous poster hash: b0c42...ae4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...