Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt små poser med jord?

Anbefalte innlegg

Har en plante som står i en liten potte fra ikea og den har på mystisk vis fått mindre og mindre jord nedi der, er kanskje fordi røttene har vokst seg større? Så lurte jeg på om det er noen som vet hvor man kan få tak i litt jord, trenger jo ikke en svær sekk fra plantasjen for å si det sånn. Ikea kanskje? Sliter og med sånn hvit mugg oppå jorden til planten, noen tips til hvordan man kan bli kvitt dette?

Fortsetter under...

Har en plante som står i en liten potte fra ikea og den har på mystisk vis fått mindre og mindre jord nedi der, er kanskje fordi røttene har vokst seg større? Så lurte jeg på om det er noen som vet hvor man kan få tak i litt jord, trenger jo ikke en svær sekk fra plantasjen for å si det sånn. Ikea kanskje? Sliter og med sånn hvit mugg oppå jorden til planten, noen tips til hvordan man kan bli kvitt dette?

Små poser med plantejord får du i vanlige dagligvareforretninger eller hos Mester Grønn og lignende blomsterbutikker.

Mugg oppå jorden tyder på at planten står for mye fuktig. Vanner du litt for rikelig kanskje? Hvis du har blomsterpotten stående nedi en potteskjuler/pyntepotte, er det dessverre vanlig at det blir stående vann nedi pyntepotten så planten nesten drukner. Man vanner mer enn den forbruker altså.

Har du pyntepotte på planten din, gjør det til en vane å gå bort og tømme av overskuddsvann fra pyntepotten eller skåla planten står på maks en halvtime etter vanning. Da får du bort vann planten ikke trenger, og muggen vil forsvinne når jorda får anledningen til å tørke opp.

Du er sikker på at det er mugg da? Og ikke salter eller kalsium fra vannet eller avleiringer fra evt plantenæring?

Annonse

Små poser med plantejord får du i vanlige dagligvareforretninger eller hos Mester Grønn og lignende blomsterbutikker.

Mugg oppå jorden tyder på at planten står for mye fuktig. Vanner du litt for rikelig kanskje? Hvis du har blomsterpotten stående nedi en potteskjuler/pyntepotte, er det dessverre vanlig at det blir stående vann nedi pyntepotten så planten nesten drukner. Man vanner mer enn den forbruker altså.

Har du pyntepotte på planten din, gjør det til en vane å gå bort og tømme av overskuddsvann fra pyntepotten eller skåla planten står på maks en halvtime etter vanning. Da får du bort vann planten ikke trenger, og muggen vil forsvinne når jorda får anledningen til å tørke opp.

Du er sikker på at det er mugg da? Og ikke salter eller kalsium fra vannet eller avleiringer fra evt plantenæring?

Ganske sikker på at det er mugg,det er hvitt og mener det var litt hårete og. Tror nok vi overvanner den når vi en sjelden gang vanner den ja, ser ganske bedrøvelig ut nå og har begynt å få gule blader som henger. Takk for tips om hvor jeg kan kjøpe jord! :)

Ta planten ut av potten. Rist av litt jord. Ta bort de hvite, muggete med fingrene.

Bruk ny jord fra en pose du kjøper enkelt på Rema 1000 eller Ica.

Vask helst potten først med en sånn der billig skrubbesvamp.

Når du skal plante, så drysser du jord i bunnen, setter nedi planten og drysser på masse med jord rundt. Bank potten mot underlaget og dryss på mer jord.

Så vanner du og voila. En nyplantet plante.

Mugget kommer av at den får mye vann og har sur jord. Noen ganger skal planten ha sånt mugg. Feks hvis det er Azalea.

Lykke til. :)

NB. Hvis planten din har muggtråder på jorden og gule blader, er planta syk. Den vil mest sannsynlig daue og den kan smitte andre planter. Så jeg ville kastet den og kjøpt ny.

Vask pyntepotten din med oppvaskemiddel og tørk.

Endret av Tøytigern

Ta planten ut av potten. Rist av litt jord. Ta bort de hvite, muggete med fingrene.

Bruk ny jord fra en pose du kjøper enkelt på Rema 1000 eller Ica.

Vask helst potten først med en sånn der billig skrubbesvamp.

Når du skal plante, så drysser du jord i bunnen, setter nedi planten og drysser på masse med jord rundt. Bank potten mot underlaget og dryss på mer jord.

Så vanner du og voila. En nyplantet plante.

Mugget kommer av at den får mye vann og har sur jord. Noen ganger skal planten ha sånt mugg. Feks hvis det er Azalea.

Lykke til. :)

NB. Hvis planten din har muggtråder på jorden og gule blader, er planta syk. Den vil mest sannsynlig daue og den kan smitte andre planter. Så jeg ville kastet den og kjøpt ny.

Vask pyntepotten din med oppvaskemiddel og tørk.

muggtråder? Lyste nedi der nå, og det er grå dunete "mugg" og litt hvitt. 

muggtråder? Lyste nedi der nå, og det er grå dunete "mugg" og litt hvitt. 

Hvis det er dunete mugg, så er det somregel slutt for planten :(

Den er syk...

Når mugget derimot legger seg på jorden som et lite "moseteppe" av små "blomstrende" mugg, så er det av typen som Azalea gjerne vil ha. Noen ganger legger dette seg utenpå terracottapotter som Azaleaen står i og da må man ikke finne på å forstyrre denne symbiosen.

Da vil planten stå litt kjølig og få litt vann, daglig.

Men hvite muggtråder betyr at noe har invadert jorden og røttene, omtrent som når folk får fotsopp...

Du får ikke drept denne muggen, og den VIL smitte andre potteplanter i sin umiddelbare nærhet.

Beste måte å unngå denne typen mugg er å ikke vanne ihjel planter.

Man skal kjenne litt på jorda og ikke vanne for mye. Det skal ikke renne ut vann i bunnen som planta blir stående i, for da begynner myglingen. Omtrent som når folk får fotsopp...

Planta vil hangle og etterhvert daue.

Kast da hele greia og vask pyntepotten.

Dessuten må ikke pyntepotter være for trange, for da får myglingen ekstra drahjelp.

Bruk pyntepotter som om det skulle være sko som kjøpes til småunger. Man kan ikke trykke planta nedi og tro det skal gå toppers.

(Noe av det mest idiotiske jeg har opplevd var ei dame i kassa på Mester Grønn som påstod i fullt alvor at planter ikke trengte luftig jord og plass rundt potta... Man kunne etter hennes mening bare trøkke planta neddi en hvilken som helt potte og tro den skulle trives, fordi "Røtter trenger ikke luft. De er jo under jorden." :murvegg: )

Denne planten tåler absolutt det meste, så i morgen drar jeg å kjøper ny jord så kaster jeg all den gamle. Tror dere at det dannes mugg pga dårlige forhold i leiligheten?

Nei,det dannes pga dårlige forhold i pyntepotta. :)

Skaff en som det er plass til å stikke nedi en linjal ned på sidene av plastpotta.

ååå jeg har så lyst til at den skal klare seg, er den eneste planten jeg har, og den første jeg kjøpte som selvstendig student da jeg bodde alene for første gang (hehe utrolig hva man kan føle for en liten plante!). Tror jeg vil gjøre et forsøk likevel jeg, den har vært sånn i 1 år nå uten å ha dødd så jeg vil prøve i vertfall, har ingenting annet her den kan smitte uansett :P

Annonse

ååå jeg har så lyst til at den skal klare seg, er den eneste planten jeg har, og den første jeg kjøpte som selvstendig student da jeg bodde alene for første gang (hehe utrolig hva man kan føle for en liten plante!). Tror jeg vil gjøre et forsøk likevel jeg, den har vært sånn i 1 år nå uten å ha dødd så jeg vil prøve i vertfall, har ingenting annet her den kan smitte uansett :P

Gjør et forsøk, du :)

Sett den i helt ny jord og vask plastpotten med skrubbesvamp, før du potter den nedi. Så vasker du pyntepotten. Evnt bytt den helt ut med en som er ett nummer større.

Ikke sett den for varmt og ikke vann den for mye.

Så får vi krysse fingrene for planter kan noen ganger overraske :)

Den kan klare seg en god stund selv om den hangler, også.

Bare hold den ute av direkte varme fra stekende sol :)

Endret av Tøytigern

Tips for å se hvilket myggel som er sykdomstegn: Det ligner på den typen myggel som kommer på jordbær, når de er på vei til å råtne.

Det sunne myggelet ligner mer på pittesmå blomkålbuketter, bortover og de kan ha hvit-gul-orange farge. Noen ganger grønn. Og jorden dufter godt. Det skjer når temperaturen er optimal og fuktigheten er jevn. Da lager jorden sitt eget "økosystem".. Som en slags skogbunn.

Det skjer gjerne i stuer hos gamle bestemødre, som passer planter og snakker med dem, setter opp solskjerming og gjødsler ;) Og planten er en hauggammel, svær grønn greie som de fikk som avlegger av en tante som døde for tjue år siden...

Annonse

Drar til ikea i morgen og kjøper ny større potte og så handler jeg ny jord. haha, det er nesten sånn at jeg gleder meg litt, blir fint og se om den klarer seg, den var bitteliten da jeg kjøpte den men har vokst seg stor og fin, men nå er det liksom ikke plass til den for å vokse mer. Kan godt være du nevnte dette lengre oppe, men den svarte plastikk "potten" den kommer i, er det noe jeg bør la den være i? Har den i en sånn nå i tilegg til den vanlige potten utenpå.

• Liker 1

Drar til ikea i morgen og kjøper ny større potte og så handler jeg ny jord. haha, det er nesten sånn at jeg gleder meg litt, blir fint og se om den klarer seg, den var bitteliten da jeg kjøpte den men har vokst seg stor og fin, men nå er det liksom ikke plass til den for å vokse mer. Kan godt være du nevnte dette lengre oppe, men den svarte plastikk "potten" den kommer i, er det noe jeg bør la den være i? Har den i en sånn nå i tilegg til den vanlige potten utenpå.

La den være i plastikkpotten, så kan du løfte den opp og tømme av vann den ikke drikker opp, når du har vannet.

:)

Vi får heie på planten din. :duskedame:

(Og skulle den avgå ved en tidelig død, så ikke bli trist. Da kjøper du en ny en og forsøker en gang til. )

Obs: Hvis du vil, kan du godt ta en tur innom en blomsterbutikk/hagesenter og kjøpe en plastikkpotte som er littegrann større, også, så røttene dens ikke får gnagsår av å prøve å utvide seg i potten. Det kan være en idè. Så da kjøper du en pyntepotte som passer til den.

Endret av Tøytigern

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...