Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Hei! Finnes feltet "traumekirurg" i Norge?

Hvor finnes dette isåfall? (Vet det finnes i USA blant annet..?)

Hvor lang utdannelse trenger man til å bli traumekirurg?

Jeg vet det finnes traumeteam, men jeg lurer spesifikt på traumekirurg! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ja, fagfeltet finnes, og kompetansesenteret ligger på Ullevål. Du finner ut mer dersom du googler traumekirurgi, slik jeg gjorde for å svare deg her :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du må først bli lege, deretter kirurg og så kan du ha interessefelt og bygge kompetanse innen traumatologi. Men det er ikke en egen spesialisering, det kan sammenlignes med ortopeder som interesserer seg for håndledd eller knær. Men ingen egen spesialisering etter legeforeningens standard altså. For øvrig kan en alvorlig skadd pas trenge både nevrokirurg, thoraxkirurg, ortoped og gastokirurg. Ingen kan være god på alle de feltene. 

Anonymous poster hash: ae037...97c
  • Liker 2
Gjest Unknown
Skrevet

Du må først bli lege, deretter kirurg og så kan du ha interessefelt og bygge kompetanse innen traumatologi. Men det er ikke en egen spesialisering, det kan sammenlignes med ortopeder som interesserer seg for håndledd eller knær. Men ingen egen spesialisering etter legeforeningens standard altså. For øvrig kan en alvorlig skadd pas trenge både nevrokirurg, thoraxkirurg, ortoped og gastokirurg. Ingen kan være god på alle de feltene. 

Anonymous poster hash: ae037...97c

Okei, så det er ikke et felt innenfor ortopedi i USA heller?

Gjest Unknown
Skrevet

Ja, fagfeltet finnes, og kompetansesenteret ligger på Ullevål. Du finner ut mer dersom du googler traumekirurgi, slik jeg gjorde for å svare deg her :)

Prøvde å google, men fant ikke så mye! :) Tusen takk likevel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...