AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #1 Skrevet 6. juli 2015 Er dette veldig uvanlig? Vi har nå bestemt oss for å gifte oss på tinghusetogsådra ut å spise med de som vil være med etterpå. Etter jeg mistet pappa,så klarer jeg bare ikke å se for meg et bryllup i kirka..Anonymous poster hash: 782f2...9c3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #2 Skrevet 6. juli 2015 Er nok ikke like vanlig som å ha vielse i kirken eller humanistisk, men vi gifter oss på tinghuset neste sommer! :D Anonymous poster hash: 117da...425
Akademikeren Skrevet 6. juli 2015 #3 Skrevet 6. juli 2015 På ingen måte uvanlig å gifte seg på tinghuset nei Vakkert og flott, og nydelig vigselsformular! FORM FOR BORGERLIG VIGSEL (Fastsatt ved kongelig resulosjon av 5. desember 2008) ******* (Navnet på brudeparet): Dere har kommet hit i dag for å bli viet til ektepar. Jeg vil minne dere om hvilken stor og viktig begivenhet det er når to mennesker velger å leve sammen i ekteskap. Ved å inngå ekteskap, lover dere hverandre samhold og støtte i alle livets forhold, både i medgang og motgang. Men dere lover hverandre mer: Ekteskapet innebærer at dere lover hverandre kjærlighet og troskap. Det å love hverandre kjærlighet for resten av livet, er det vanskeligste løfte vi kan gi et menneske. Det krever at dere setter dere høye mål for samlivet, og det krever deres oppriktige vilje til å strekke dere mot disse målene, i dag og i tiden som ligger foran. Det er dette dere lover hverandre her i dag. Ved å inngå ekteskap, blir dere en enhet, men dere fortsetter også å være to selvstendige og likestilte mennesker. Det er ingen motsetning mellom kjærlighet og samhold på den ene siden, og frihet og selvstendighet på den andre. Kjærlighet er også å vise respekt for hverandre. Det er en rett jeg har, men også en plikt som er pålagt meg etter loven, å legge dere to nå alvorlig på hjertet at dere skal leve etter det løftet som dere gir hverandre her. Og nå: Jeg spør deg først (kvinnens/yngste personens navn): Vil du ha (mannens/eldste personens navn): som står ved din side til din ektefelle? Så spør jeg deg (mannens/eldste personens navn): Vil du ha (kvinnens/yngste personens navn): som står ved din side til din ektefelle? Siden dere nå - i vitners nærvær - har lovet hverandre å leve sammen i ekteskap, erklærer jeg dere med dette for å være rette ektefolk.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #4 Skrevet 6. juli 2015 Det er vel relativt vanlig, vil jeg tro? Jeg kjenner mange som har gjort det, og er det jeg tenker å gjøre selv. Jeg er ikke kristen, og et kirkebryllup er totalt uaktuellt for meg. Ikke liker jeg HEF heller, så det alternativet skal jeg heller ikke gå for. Anonymous poster hash: b462a...c2e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #5 Skrevet 6. juli 2015 Okei, ser liksom ikke noen tråder om tinghus-bryllup. Men ja, det er en enkel og koselig sermoni Vi tror heller ikke på noe, så skjønner ikke hvorfor vi ikke har tenkt på dette før.. Tror mange gifter seg i kirken fordi det er det som er mest "normalt?Anonymous poster hash: 782f2...9c3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #6 Skrevet 6. juli 2015 Vi skal gifte oss i tinghuset Vi ønsker et lite bryllup med kun nærmeste familie og forlovere, men vi ville gjort det på tinghuset uansett størrelse på bryllupet. For oss føles tinghuset som den beste måten å gjøre det på, og som et minste felles multiplum. En kirkelig seremoni er helt og totalt utaktuell for oss, og mens jeg kunne tenkt meg enten tinghus eller HEF, ønsker han heller ikke HEF. Da ble valget enkelt Jeg tror mange synes kirken er mer høytidelig, et langt kirkegulv å "skride oppover" mens man blir sett og beundret, og samtidig et finere lokale, men for oss er selve ekteskapsinngåelsen og det å være gift viktigere enn den ytre staffasjen. Dessuten er det lokale tinghuset stilig på sin måte. Anonymous poster hash: 0d186...4c6
Akademikeren Skrevet 8. juli 2015 #7 Skrevet 8. juli 2015 (endret) Vi giftet oss på Tinghuset i Oslo, og det er da vitterlig et ganske staselig bygg! Seremonirommet var veldig stort og flott, og vi hadde ca 25 gjester under selve vielsen. Rommet var dekorert med masse blomster, og dommeren hadde høytidelig svart kappe. Vi hadde også med oss et lite anlegg, og spilte en sang under utvekslingen av ringer. Man kan sende e-post om sine ønsker, slik at de setter av god tid. Endret 8. juli 2015 av Akademikeren
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #8 Skrevet 8. juli 2015 Vi giftet oss på Tinghuset i Oslo, og det er da vitterlig et ganske staselig bygg! Seremonirommet var veldig stort og flott, og vi hadde ca 25 gjester under selve vielsen. Rommet var dekorert med masse blomster, og dommeren hadde høytidelig svart kappe. Vi hadde også med oss et lite anlegg, og spilte en sang under utvekslingen av ringer. Man kan sende e-post om sine ønsker, slik at de setter av god tid. Det hørtes veldig koselig ut! Var blomstene deres ønske, eller er dutil standard? Og hadde dere utveksling av løfter eller tale?Anonymous poster hash: 782f2...9c3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #9 Skrevet 9. juli 2015 Vi giftet oss der. Veldig koselig seremoni Anonymous poster hash: e894e...c4b
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #10 Skrevet 9. juli 2015 Foreldrene mine giftet seg i tinghuset i lunsjpausen Mamma i sykehusklær mens pappa hadde vanlige klær. Ingen gjester til stedet heller, de gjorde det kun for å bli ferdig med det. Likevel tok de meg og broren min ut for å spise senere den kvelden, riktignok fikk ikke besteforeldre vite det før bryllupsdagen ett år senere. Er noen år siden dette da. Anonymous poster hash: 3fa15...3bb
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #11 Skrevet 10. juli 2015 Vi giftet oss der. Veldig koselig seremoni Anonymous poster hash: e894e...c4b Ja, det virker sånn Vi har sendt inn papirene nå, så vi venter bare på å få bestille time! Som jeg spurte lenger oppi her, pynter de med blomster, eller er det noe vi må ordne selv? Anonymous poster hash: 782f2...9c3
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #12 Skrevet 10. juli 2015 Litt fattigmannstempel over det, men ok.Anonymous poster hash: f5561...8d1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2015 #13 Skrevet 10. juli 2015 Jeg tror det er ganske forskjellig fra tinghus til tinghus. Var i en vielse i Stavanger tinghus. Det var ett lite stusselig rom. Gråe vegger og like grå vier. Synes det var ganske stusselig og vil ikke selv vurdere det som alternativ, i hvertfall ikke i det tinghuset... Var med på en vielse av HEF, det var en flott vielse i ute i naturen :D Anonymous poster hash: 2a646...f26
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2015 #14 Skrevet 11. juli 2015 Litt fattigmannstempel over det, men ok.Anonymous poster hash: f5561...8d1 Haha, okei. For det er veldig billig å heller ta med hele familien ut å spise på en fin biff restaurant.. Jeg tror det er ganske forskjellig fra tinghus til tinghus. Var i en vielse i Stavanger tinghus. Det var ett lite stusselig rom. Gråe vegger og like grå vier.Synes det var ganske stusselig og vil ikke selv vurdere det som alternativ, i hvertfall ikke i det tinghuset... Var med på en vielse av HEF, det var en flott vielse i ute i naturen :D Anonymous poster hash: 2a646...f26 Har vært i tinghuset der en gang før, og det er fint der. Pynt på veggene, fin dempet belysning og rett og slett koselig stemning Anonymous poster hash: 782f2...9c3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #15 Skrevet 12. juli 2015 Litt fattigmannstempel over det, men ok.Anonymous poster hash: f5561...8d1 Hvorfor det? Det er gratis å gifte seg i kirken man sokner til, så da er det vel også fattigmannsstempel da Anonymous poster hash: d140f...9c6 5
Portvinpiken Skrevet 12. juli 2015 #16 Skrevet 12. juli 2015 Litt fattigmannstempel over det, men ok.Anonymous poster hash: f5561...8d1 Det må være noe av det dummeste jeg ha hørt.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #17 Skrevet 12. juli 2015 Giftet oss på tinghuset i Bergen. Ca 25 gjester, fin seremoni, brudekjole, sang, nydelig sirkulært rom. Eneste minus var venting i gangen med andre bridefølger. Ville gjort det samme igjen. Er ikke kristen. Ønsket ikke stort bryllup. Anonymous poster hash: 150e7...b4f 2
Gjest O.G. Skrevet 12. juli 2015 #18 Skrevet 12. juli 2015 Litt fattigmannstempel over det, men ok.Anonymous poster hash: f5561...8d1 Argumenter for påstanden, takk.
SiMa Skrevet 12. juli 2015 #19 Skrevet 12. juli 2015 Okei, ser liksom ikke noen tråder om tinghus-bryllup. Men ja, det er en enkel og koselig sermoni Vi tror heller ikke på noe, så skjønner ikke hvorfor vi ikke har tenkt på dette før.. Tror mange gifter seg i kirken fordi det er det som er mest "normalt?Anonymous poster hash: 782f2...9c3 De fleste trådene dreier seg om kjole og blomster, servering, kaffegjester eller ikke, betalbar/fri bar, splitting av par eller ikke, og selvfølgelig det store spørsmålet: hvor mye har brudeparet (les: bruden) lov å bruke på seg selv i forhold til hva de spanderer på festen. Er det betalbar eller kaffegjester skal bruden helst bruke en kjole hun allerede har, og blomster kan plukkes ute i naturen. Dette var ting vi også måtte ta stilling til, selv om vi giftet oss borgerlig. (Og vi er veldig fornøyd med valget.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå