Gå til innhold

Ikke penger til å betale studielån. Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på minstesats, aap og har gjort det i noen år. Hittil har jeg kunnet søke om betalingsutsettelse hos lånekassen, og har ikke tenkt så mye over det, fordi jeg selvsagt har tenkt å betale ned på det når jeg blir frisk nok til å komme i arbeid igjen.

Da jeg prøvde å søke om ny betalingsutsettelse, fikk jeg beskjed om at det ikke lot seg gjennomføre fordi jeg kun kan søke om det i 3 år. Om jeg hadde vært ufør sa de at saken hadde stilt seg annerledes, men det er ikke aktuelt for min del.

Jeg klarer så vidt å få endene til å møtes og har ikke sjans til å betale ned på dette lånet nå, men lånekassen har sagt nei. De krever at jeg skal betale over 1500 kroner i måneden.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har noen gode råd å komme med?

Er desperat og fortvilet. What to do?

Anonymous poster hash: 8e54c...fb6
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal da finnes en ordning for dem med veldig lav inntekt. Har du lest deg opp på regler for tilbakebetaling? Hvis du kan dokumentere veldig lav inntekt skal du kunne få slettet renter og eventuelt få omgjort noe av lånet til stipend, slik at du ikke trenger å betale. Men vet ikke hvordan det fungerer og hvor lite inntekt du må ha. Kontakt lånekassen, legg frem livssituasjonen og økonomien din og spør hvilke muligheter du har. Det verste du kan gjøre er i hvert fall å ikke betale, for da baller det fort på seg og det er svært vanskelig å få hjelp i ettertid når man først har havnet bakpå med betalingene.

Anonymous poster hash: 5e73d...19c
AnonymBruker
Skrevet

Det skal da finnes en ordning for dem med veldig lav inntekt. Har du lest deg opp på regler for tilbakebetaling? Hvis du kan dokumentere veldig lav inntekt skal du kunne få slettet renter og eventuelt få omgjort noe av lånet til stipend, slik at du ikke trenger å betale. Men vet ikke hvordan det fungerer og hvor lite inntekt du må ha. Kontakt lånekassen, legg frem livssituasjonen og økonomien din og spør hvilke muligheter du har. Det verste du kan gjøre er i hvert fall å ikke betale, for da baller det fort på seg og det er svært vanskelig å få hjelp i ettertid når man først har havnet bakpå med betalingene.

Jeg har lest og lest alt jeg kan finne, men alt koker ned til at man må være ufør for å få slettet gjelden, og det er det eneste jeg har funnet. Jeg har ikke noe ønske om å slette gjelden, da jeg selvsagt vil betale for meg, og uansett hadde ikke dette vært mulig ifølge det jeg har lest. Det eneste jeg ønsker er å få betalingsutsettelse til jeg kommer meg ut i arbeid, men jeg har ikke funnet noe som helst som tilsier at jeg kan få ytterligere betalingsutsettelse!

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst til å få problemer fordi jeg ikke betaler på det, så det er ikke et tema en gang, så jeg må vel bare begynne å betale og ta farvel med mat, internett og mobil (Har ikke TV for det har jeg ikke råd til, og spiser aldri middag for det har jeg heller ikke råd til...) Halleluja!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest og lest alt jeg kan finne, men alt koker ned til at man må være ufør for å få slettet gjelden, og det er det eneste jeg har funnet. Jeg har ikke noe ønske om å slette gjelden, da jeg selvsagt vil betale for meg, og uansett hadde ikke dette vært mulig ifølge det jeg har lest. Det eneste jeg ønsker er å få betalingsutsettelse til jeg kommer meg ut i arbeid, men jeg har ikke funnet noe som helst som tilsier at jeg kan få ytterligere betalingsutsettelse!

Aner ikke hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst til å få problemer fordi jeg ikke betaler på det, så det er ikke et tema en gang, så jeg må vel bare begynne å betale og ta farvel med mat, internett og mobil (Har ikke TV for det har jeg ikke råd til, og spiser aldri middag for det har jeg heller ikke råd til...) Halleluja!

Er det mulig å søke om betalingsutsettelse?

Anonymous poster hash: c7792...db8

Skrevet

Hvis du ikke spiser middag fordi du ikke har råd til det så må det finnes muligheter for å få gjort noe med lånet. Ring Lånekassen og hør.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på AAP selv.

Logg deg inn og skru ned innbetalingene til det minste som går an. Om du nå betaler 1500,- skal det være mulig å få dette ned til 1100,-

Så prioriterer du husleie, studielån, strøm når pengene kommer. Deretter søker du supplerende sosialhjelp så du får nok penger til mat.

Det virker som om du er lite løsningsorientert, TS. Jeg har selv husleie på over 8000,- og kun 14000,- i AAP, men studielånet får jeg betalt. Det får du også til.

Anonymous poster hash: 2a4b8...934
  • Liker 5
Skrevet

Har du hørt med nav om det er noe de kan gjøre? Det høres ut som du ville tatt en deltidsjobb om du hadde muligheten til det så da må det jo være mulig å få hjelp? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun for de som er minst 50 % varig uføre. Vi andre må betale som vanlig.

Utover det kan man søke rentefritak, det kan TS gjøre. Dette kan man gjøre flere år tilbake i tid og er en rask søknad levert på internett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Purring-og-inkasso/Betalingslettelser/

Står ingenting om at du må være ufør, bare ha lav inntekt.

Jeg har akkurat søkt, venter på svar.

Anonymous poster hash: c9b4a...969

Rentefritak får du, TS.

Utover det kan du lese mitt første svar til deg. Dette får du til om du bare gidder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt med nav om det er noe de kan gjøre? Det høres ut som du ville tatt en deltidsjobb om du hadde muligheten til det så da må det jo være mulig å få hjelp? 

NAV kan bidra med sosialhjelp, men TS må selvsagt prioritere å få betalt husleie, strøm og studielån først. Deretter leverer hun søknad til NAV Sosial.

NAV dekker ikke låneutgifter, men de hjelper med penger til mat om man kan dokumentere å ha svært lite penger.

Dessuten lurer jeg på hvorfor TS sliter. Jeg har selv rundt 9000,- i faste boutgifter og får allikevel betalt studielånet og jeg søker ikke sosialhjelp.

Skrevet

NAV kan bidra med sosialhjelp, men TS må selvsagt prioritere å få betalt husleie, strøm og studielån først. Deretter leverer hun søknad til NAV Sosial.

NAV dekker ikke låneutgifter, men de hjelper med penger til mat om man kan dokumentere å ha svært lite penger.

Dessuten lurer jeg på hvorfor TS sliter. Jeg har selv rundt 9000,- i faste boutgifter og får allikevel betalt studielånet og jeg søker ikke sosialhjelp.

Det er litt irrelevant hva man betaler i boutgifter når man ikke sier hva man har utbetalt i måneden :) Noen har så lite som 10 000 i måneden å leve for og høye boutgifter. Selv er jeg en av dem med en slik inntekt. Jeg klager ikke. Bare sier at det er litt rart å stille spørsmål ved TS prioriteringer når du ikke vet hva h*n tjener. Kanskje h*n har andre lån i tillegg eller utgifter som du ikke har...?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke spiser middag fordi du ikke har råd til det så må det finnes muligheter for å få gjort noe med lånet. Ring Lånekassen og hør.

Ingenting kan gjøres utover rentefritak, som TS nå har søkt. Det reduserer iallfall lånet litt. Så må TS selv skru ned innbetalingene så langt det går på Lånekassens sider.

Jeg er i samme situasjon som TS, man må sette opp et budsjett. Jeg har svært høye boutgifter og kan ikke se for meg hvorfor TS påstår hun ikke får til dette. Selv sitter jeg igjen med rundt 4000,- etter at husleie, strøm, internett og studieleie er betalt. Jeg har litt over 14000,- utbetalt i måneden.

Hva går pengene til, TS?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt irrelevant hva man betaler i boutgifter når man ikke sier hva man har utbetalt i måneden :) Noen har så lite som 10 000 i måneden å leve for og høye boutgifter. Selv er jeg en av dem med en slik inntekt. Jeg klager ikke. Bare sier at det er litt rart å stille spørsmål ved TS prioriteringer når du ikke vet hva h*n tjener. Kanskje h*n har andre lån i tillegg eller utgifter som du ikke har...?

Har skrevet flere ganger at jeg har litt over 14000,- :)

TS må sette opp budsjett og ta tak i sin egen økonomi. Da får hun dette til uten problemer.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting kan gjøres utover rentefritak, som TS nå har søkt. Det reduserer iallfall lånet litt. Så må TS selv skru ned innbetalingene så langt det går på Lånekassens sider.

Jeg er i samme situasjon som TS, man må sette opp et budsjett. Jeg har svært høye boutgifter og kan ikke se for meg hvorfor TS påstår hun ikke får til dette. Selv sitter jeg igjen med rundt 4000,- etter at husleie, strøm, internett og studieleie er betalt. Jeg har litt over 14000,- utbetalt i måneden.

Hva går pengene til, TS?

Jeg har høye boutgifter og totalt 11 000 utbetalt i måneden. Pengene mine går til husleie, strøm, mobil og internett. Etter at det er betalt, har jeg fint lite penger igjen, derfor spiser jeg særs sjelden middag. Jeg leter hele tiden etter et billigere sted å bo, men det er forferdelig vanskelig da jeg bor i en by hvor det er dyrt å leie. Kollektiv er ikke aktuelt for meg med min sykdom. Jeg sløser ikke penger, drikker ikke, røyker ikke og kjøper sjelden noe nytt... Hjelp meg gjerne å disponere de 2000 kronene jeg har igjen etter at faste utgifter er betalt... (altså før jeg har kjøpt mat, toalettartikler og lignende)

TS

Skrevet

Har skrevet flere ganger at jeg har litt over 14000,- :)

TS må sette opp budsjett og ta tak i sin egen økonomi. Da får hun dette til uten problemer.

Åja. Sorry :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høye boutgifter og totalt 11 000 utbetalt i måneden. Pengene mine går til husleie, strøm, mobil og internett. Etter at det er betalt, har jeg fint lite penger igjen, derfor spiser jeg særs sjelden middag. Jeg leter hele tiden etter et billigere sted å bo, men det er forferdelig vanskelig da jeg bor i en by hvor det er dyrt å leie. Kollektiv er ikke aktuelt for meg med min sykdom. Jeg sløser ikke penger, drikker ikke, røyker ikke og kjøper sjelden noe nytt... Hjelp meg gjerne å disponere de 2000 kronene jeg har igjen etter at faste utgifter er betalt... (altså før jeg har kjøpt mat, toalettartikler og lignende)

TS

Prioriter studielån og søk supplerende sosialhjelp. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høye boutgifter og totalt 11 000 utbetalt i måneden.

Hjelp meg gjerne å disponere de 2000 kronene jeg har igjen etter at faste utgifter er betalt... (altså før jeg har kjøpt mat, toalettartikler og lignende)

TS

Ikke søkt bostøtte heller? Det må du gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke søkt bostøtte heller? Det må du gjøre.

Har bostøtte. 1000kr måneden.... De er inkludert i de 11 000

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har bostøtte. 1000kr måneden.... De er inkludert i de 11 000

TS

Ja, da synes jeg ikke synd på deg i det hele tatt. Skulle jeg oppgitt boutgifter inkludert bostøtte ville mine vært på 10 000,-.

Med et budsjett klarer du dette helt fint.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...