Supraspinatus Skrevet 6. juli 2015 #21 Skrevet 6. juli 2015 At meierismør blir ansett som sunnere, er nok ikke de store helseforetrakene enige i. Meierismør (og andre matvarer med mye mettet fett) blir ikke anbefalt dersom du for eksempel har høyt kolestrol. Du kan lese så mye forskningsartikler du vil om emnet (gjerne plausible forskningsartikler, og ikke artikler på paleo- og lavkarbosider), men det er svært få som mener at Margarin er farlig på noen måte. Naturlig = sunt er heller ikke tilfellet - det er antivitenskapelig at det er flaut av folk henger seg på det. Anonymous poster hash: 7a3df...c2a Det finnes mye forskning som viser at fettsyrene i meierifett (som er mettet) er gunstig mtp HKS. Derfor er det "gammeldags" å putte mettet fett i en bås. Det som er mer riktig i dag er å se an hvilke fettsyrer det er snakk om. Selv om enkelte typer mettet fett øker totalkolesterol er det ikke nødvendigvis en riktig indikator på hjertesykdom. Det er dessverre langt mer komplisert enn som så. Selv om du ikke liker paleo eller lavkarbo så betyr det ikke at de som gjør det, og forskningen de representerer, er mer gal enn det som frontes av motparten. Margarin trenger ikke være farlig. Det er avhengig av hva det inneholder. Og det margarin inneholder i dag er bedre enn det det inneholdt for 15-20 år siden. Dog er det ikke sikkert at det er sunt. Spesielt ikke dem som allerede har et høyt inntak av flerumettet fett fra andre kilder. 3
Cata Skrevet 6. juli 2015 #22 Skrevet 6. juli 2015 Siden jeg som regel bare har Flora i hus så bruker jeg det.
Popc0rn Skrevet 6. juli 2015 #23 Skrevet 6. juli 2015 At meierismør blir ansett som sunnere, er nok ikke de store helseforetrakene enige i. Meierismør (og andre matvarer med mye mettet fett) blir ikke anbefalt dersom du for eksempel har høyt kolestrol. Du kan lese så mye forskningsartikler du vil om emnet (gjerne plausible forskningsartikler, og ikke artikler på paleo- og lavkarbosider), men det er svært få som mener at Margarin er farlig på noen måte. Naturlig = sunt er heller ikke tilfellet - det er antivitenskapelig at det er flaut av folk henger seg på det. Anonymous poster hash: 7a3df...c2a At "helseforetakene" anbefaler å erstatte smør med margarin får de ta på sin egen kappe. Det er mer enn nok bevis for at mettet fett ikke er helseskadelig, men de velger tydeligvis å ignorere informasjonen. Time er så vidt meg bekjent ikke noen paleo- eller lavkarbo-side: "Ending the War on Fat" Ikke forskning.no heller: "Anbefaler fortsatt magert" (en artikkel som viser at det norske "helseforetaket" har fått med seg at mettet fett har blitt frikjent for tidligere anklager, men de velger tydeligvis å ignorere det fordi det står fortsatt i Nasjonalt Råd for Ernæring sine råd at man bør kutte ned på mettet fett) Og link til en stor meta-analyse som har sett på 20 store studier med tanke på sammenhengen mellom mettet fett og hjertesykdom (spoiler alert: ingen sammenheng mellom mettet fett og hjertesykdom). De 20 studiene gikk over 5-23 år og innbefattet nesten 350 000 mennesker... 3
Popc0rn Skrevet 6. juli 2015 #24 Skrevet 6. juli 2015 Og de få gangene jeg baker (har aldri vært noen baker, men elsker å lage MAT), så bruker jeg selvfølgelig smør. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2015 #25 Skrevet 6. juli 2015 Hvorfor må dere krangle sånn? Og så om smør og margarin, da. Anonymous poster hash: d7fa1...fdd 1
Gjest crazycatlady Skrevet 6. juli 2015 #26 Skrevet 6. juli 2015 Bake med margarin i stedet for smør er ikke noe problem i det hele tatt. Selv har jeg ikke noe valg siden jeg er kjempeallergisk mot smør og andre fete melkeprodukter, vil du drepe meg og la meg lide skikkelig kan du gi meg noe med smør i. Bruker melange og det funker helt fint og jeg hadde nok brukt det om jeg tålte smør også siden jeg ikke takler lukten av smør. Usunt eller ikke bekymrer meg ikke, det går svært lite margarin her i huset uansett.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2015 #27 Skrevet 7. juli 2015 #3 I sosiale sammenhenger er folk mer opptatt av det sosiale enn av smaken, og legger ikke merke til nyansene. Man skal være veldig smakssær for å legge merke til nyansene.Anonymous poster hash: 2bcbd...7f6 Jeg baker for det meste med melange. Til suksesskakekrem bruker jeg ekte smør. Det samme i glasur til sjokoladekaker, i vafler og i julebrød og annen julebakst. Jeg kjenner med en gang om det er brukt ekte smør eller margarin i maten. Kjenner man ikke det bør man sjekke smaksløkene sine.Anonymous poster hash: 9269f...307
Gjest Zeitgeist Skrevet 7. juli 2015 #28 Skrevet 7. juli 2015 Her i all utlendighet bruker jeg konsekvent saltet smør i bakst og noe matlaging. Ikke for evt. helsefordeler, men fordi det er det jeg synes smaker best, og fett er en smaksbærer. Margarinen som tilbys i butikkene gir en rar smak på maten/baksten, så den unngår jeg. Smaken av meierismør liker jeg ikke noe særlig (jeg vet ikke om meierismør er laget på sur eller søt fløte), så i Norge går det hovedsaklig i Melange - også for smakens skyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå