Gå til innhold

Sekundær drukning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke overforsiktighet. Å la et barn på 11 mnd. Sitte alene i et badekar uten sikring i form av sklimatte eller barnebadestol for badekar, er uforsvarlig.

I følge hi så har det skjedd mer enn en gang at barnet har fått hodet under vann, noe som ikke er bra, og et signal om at mor passer for dårlig på! Der av mitt svar over.

Anonymous poster hash: 724a9...7f0

TS her. Som jeg skrev sitter jeg SAMMEN med henne i badekaret. Og hun får ikke hodet under vann. Hvis hun f.eks står på alle 4 og sklir med ene hånden så mister hun balansen slik at hun får ansiktet så vidt under vann. Føler ikke det er uforsvarlig.

Anonymous poster hash: 28858...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beklager, men denne tråden kan ikke jeg ta seriøst, lengre.

Anonymous poster hash: 724a9...7f0

Nei det er bare å la være. Trenger ikke poste her da. -TS

Anonymous poster hash: 28858...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen normale mennesker sitter i sitt eget badekar med badedrakt med babyen sin.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger vel ikke badedrakt? :klo:

Uansett, jeg pleide ikke å holde i sønnen min da han badet som nesten ettåring. Men jeg hadde anti-skli-matte, så opplevde ikke at han datt under vann.

Ville kjøpt sånn matte hvis jeg var deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. I og med at jeg sitter oppi badekaret med henne (i badedrakt hvis noen lurte..) føler jeg det er ganske trygt. Og hun (babyen) blir kjempeirritert når hun holdes.

Anonymous poster hash: 28858...e4c

Jeg lurte ikke, tror ikke mange andre gjorde det heller. Badet ofte med min egen lille for mange år siden. Uten badedrakt, men med truse (følte det var riktig å gjøre det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hoste i en slik forbindelse (ved vann som er kommet i halsen/ svelget) betyr for meg at vann har kommet via halsen/ svelget og inn i luftveiene. Hosterefleksen aktiveres vel ikke av å få vann i halsen?

Jeg vet også forskjellen på luftveiene og lungene. Luftveiene fører ned til lungene.

Jeg hoster ikke av å åfå vann i halsen eller spiserøret, men kun når vann/ mat/ annet kommer i luftveiene (dvs inn i åpningen der strupelokket er og i retning lungene)

Anonymous poster hash: acc74...dc2

 

Jo. Hosterefleksen aktiveres umiddelbart man får fremmedlegemer eller vann i de øvre luftveiene. Dette er jo åpenbart. Selvsagt hoster du ikke når du får vann i spiserøret, men med en gang det finner veien til de øvre luftveiene vil du hoste av refleks. Det er ikke slik at hosterefleksen kommer når du får fremmedlegemer eller vann i lungene. Da er jo poenget med hosterefleksen borte. 

Anonymous poster hash: b918c...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jo. Hosterefleksen aktiveres umiddelbart man får fremmedlegemer eller vann i de øvre luftveiene. Dette er jo åpenbart. Selvsagt hoster du ikke når du får vann i spiserøret, men med en gang det finner veien til de øvre luftveiene vil du hoste av refleks. Det er ikke slik at hosterefleksen kommer når du får fremmedlegemer eller vann i lungene. Da er jo poenget med hosterefleksen borte. 

Anonymous poster hash: b918c...dd1

 

Ok. Beklager at jeg har forklart feil og med feil ord.

Når du skriver øvre luftveier, betyr det rett innenfor strupelokket? (slik som jeg tenkte på når jeg prøvde å forklare)

Anonymous poster hash: acc74...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Ingen normale mennesker sitter i sitt eget badekar med badedrakt med babyen sin.

 

Det er det eneste jeg reagerte på også :ler:

 

Sklimatte ts. Det er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok. Beklager at jeg har forklart feil og med feil ord.

Når du skriver øvre luftveier, betyr det rett innenfor strupelokket? (slik som jeg tenkte på når jeg prøvde å forklare)

Anonymous poster hash: acc74...dc2

 

Ja, det ble litt uklart. De øvre luftveiene omfatter jo også nese og munn blant annet. Det er riktig som du sier når det passerer strupelokket, og det var dette jeg mente (med litt vage begreper). 

Anonymous poster hash: b918c...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det ble litt uklart. De øvre luftveiene omfatter jo også nese og munn blant annet. Det er riktig som du sier når det passerer strupelokket, og det var dette jeg mente (med litt vage begreper). 

Anonymous poster hash: b918c...dd1

 

Ok. Tusen takk skal du ha!  :blomst:

Anonymous poster hash: acc74...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen normale mennesker sitter i sitt eget badekar med badedrakt med babyen sin.

Nettopp!

Anonymous poster hash: 724a9...7f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Anonymous poster hash: 724a9...7f0

Kanskje badedrakt på dersom de driver med selfies o.l. som skal postes på FB? Dessverre er det mye slikt (fotografering m.m.) som foregår som tar fokus bort fra barnet som de burde være der for.

Anonymous poster hash: acc74...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Anonymous poster hash: 724a9...7f0

Haha jo. Jeg er ganske normal. Liker ikke å ha på undertøy/truse i badekaret, bare fordi det klistrer seg til kroppen. Og føler meg ikke bekvem med å sitte naken i badekaret med ungen heller. har et normalt forhold til nakenhet, så handler ikke om det heller. Ingen skal fortelle meg hva som er normalt for meg eller ikke. -TS

Anonymous poster hash: 28858...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte ikke, tror ikke mange andre gjorde det heller. Badet ofte med min egen lille for mange år siden. Uten badedrakt, men med truse (følte det var riktig å gjøre det).

Hvorfor er det riktig med truse og ikke badedrakt/bikini???

Anonymous poster hash: 28858...e4c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det riktig med truse og ikke badedrakt/bikini???

Anonymous poster hash: 28858...e4c

Begge deler er vel like riktig :)

Anonymous poster hash: acc74...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje badedrakt på dersom de driver med selfies o.l. som skal postes på FB? Dessverre er det mye slikt (fotografering m.m.) som foregår som tar fokus bort fra barnet som de burde være der for.

Anonymous poster hash: acc74...dc2

Haha nei, hadde aldri gjort noe sånt. Herregud så mange rare folk som finnes... -TS

Anonymous poster hash: 28858...e4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha nei, hadde aldri gjort noe sånt. Herregud så mange rare folk som finnes... -TS

Anonymous poster hash: 28858...e4c

Bra at du ikke gjør sånt. Men folk gjør mye rart dessverre.

Anonymous poster hash: acc74...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor lenge en må være under vann for å komme i fare for sekundær drukning? Hvor mye skal til?

Jeg bader ofte (sammen) med babyen i badekaret, hun er 11 måneder, og av og til glir hun og får ansiktet litt under vann. Ikke lenge, så klart, sikkert under et sekund, men hun hoster litt og har svelget litt vann/får vann i halsen når dette skjer. Dette er vel ikke nok til å forårsake sekundær drukning? Hun kan vel ikke få vann i lungene av dette?

Har lest så mye skremmende om sekundær drukning at jeg må bare spørre.

Anonymous poster hash: 28858...e4c

Dette var er skurrende innlegg...

Du får passe på din baby og bade den alene (og ikke deg selv samtidig...): konsentrer deg og pass på at ditt barn ikke kommer under vann!!!

Anonymous poster hash: 0e63e...0b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok en del til for at dette skal skje. Når skjedde det?

Altså, mer enn 1 sekund. Så lenge barnet ikke ble slapp etterpå så ser ikke jeg grunn til beskymring. Men la barnet bade alene neste gang med litt vann å plaske i

Anonymous poster hash: afd88...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok en del til for at dette skal skje. Når skjedde det?

Altså, mer enn 1 sekund. Så lenge barnet ikke ble slapp etterpå så ser ikke jeg grunn til beskymring. Men la barnet bade alene neste gang med litt vann å plaske i

Anonymous poster hash: afd88...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...