Gå til innhold

Sekundær drukning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge en må være under vann for å komme i fare for sekundær drukning? Hvor mye skal til?

Jeg bader ofte (sammen) med babyen i badekaret, hun er 11 måneder, og av og til glir hun og får ansiktet litt under vann. Ikke lenge, så klart, sikkert under et sekund, men hun hoster litt og har svelget litt vann/får vann i halsen når dette skjer. Dette er vel ikke nok til å forårsake sekundær drukning? Hun kan vel ikke få vann i lungene av dette?

Har lest så mye skremmende om sekundær drukning at jeg må bare spørre.

Anonymous poster hash: 28858...e4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge en må være under vann for å komme i fare for sekundær drukning? Hvor mye skal til?

Jeg bader ofte (sammen) med babyen i badekaret, hun er 11 måneder, og av og til glir hun og får ansiktet litt under vann. Ikke lenge, så klart, sikkert under et sekund, men hun hoster litt og har svelget litt vann/får vann i halsen når dette skjer. Dette er vel ikke nok til å forårsake sekundær drukning? Hun kan vel ikke få vann i lungene av dette?

Jeg fikk vite fra helsepersonell (sykepleier?) på legevakten at det ikke skal så mye til for en voksen person heller. Så jeg kan ikke gi svar.

Jeg ville spurt en lege om dette.

Anonymous poster hash: acc74...dc2

AnonymBruker
Skrevet

Når hun hoster i denne sammenhengen, har hun ikke da fått vann i luftveiene?

AnonymBruker
Skrevet

Ring helsestasjone og spør i morgen.

Ingen vet det eksakte svaret på dette, vil jeg tro.

Babyen får du enten holde over vann, eller la være å ta med i badekaret.

Anonymous poster hash: 724a9...7f0

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det var snakk om småhosting, altså at hun har svelget litt vann. Det er samme type hosting som når hun tar for store slurker vann fra vannglass. Forskjell på luftveiene og lungene.

AnonymBruker
Skrevet

Ring helsestasjone og spør i morgen.

Ingen vet det eksakte svaret på dette, vil jeg tro.

Babyen får du enten holde over vann, eller la være å ta med i badekaret.

Ts her. Holde babyen over vannet eller la være å bade med henne?? Altså, hun gled selv om jeg passet på, slikt kan skje.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Det var snakk om småhosting, altså at hun har svelget litt vann. Det er samme type hosting som når hun tar for store slurker vann fra vannglass. Forskjell på luftveiene og lungene.

Hoste i en slik forbindelse (ved vann som er kommet i halsen/ svelget) betyr for meg at vann har kommet via halsen/ svelget og inn i luftveiene. Hosterefleksen aktiveres vel ikke av å få vann i halsen?

Jeg vet også forskjellen på luftveiene og lungene. Luftveiene fører ned til lungene.

Jeg hoster ikke av å åfå vann i halsen eller spiserøret, men kun når vann/ mat/ annet kommer i luftveiene (dvs inn i åpningen der strupelokket er og i retning lungene)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg ikke har brukt korrekte ord. Jeg mente innenfor strupelokket og ikke luftveiene.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Skjønner hva du mener nå, fint du forklarte. Var ikke meningen å høres krass ut hvis jeg gjorde det.

Kom på at hun kan ha trukket vann inn gjennom nesen og at det kan ha fått henne til å hoste.

AnonymBruker
Skrevet

Holder du barnet hele tiden mens barnet bader sammen med deg?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Skjønner hva du mener nå, fint du forklarte. Var ikke meningen å høres krass ut hvis jeg gjorde det.

Kom på at hun kan ha trukket vann inn gjennom nesen og at det kan ha fått henne til å hoste.

Jeg oppfattet deg ikke som krass. Jeg ville uansett spurt en lege, for sikkerhets skyld

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Holder du barnet hele tiden mens barnet bader sammen med deg?

TS her. Nei så klart ikke. Hun sitter stort sett i ro og leker rolig. Så skjer det f.eks at når hun skal snu seg eller hvis hun sitter på kne og skal sette seg på rompa at hun glir og får ansiktet under vann. Sånt kan skje uansett hvor godt en passer på.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Nei så klart ikke. Hun sitter stort sett i ro og leker rolig. Så skjer det f.eks at når hun skal snu seg eller hvis hun sitter på kne og skal sette seg på rompa at hun glir og får ansiktet under vann. Sånt kan skje uansett hvor godt en passer på.

Jeg forstår. Har du sånne anti-sklimatter til å ha i badekaret? Det kunne kanskje hjelpe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen vil kanskje kalle det overforsiktighet, men jeg har aldri badet så små barn uten å holde de hele tiden slik at slikt ikke kunne skje.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår. Har du sånne anti-sklimatter til å ha i badekaret? Det kunne kanskje hjelpe.

Nei har ikke det, burde prøvd. Takk for tips! -TS

AnonymBruker
Skrevet

Noen vil kanskje kalle det overforsiktighet, men jeg har aldri badet så små barn uten å holde de hele tiden slik at slikt ikke kunne skje.

TS her. I og med at jeg sitter oppi badekaret med henne (i badedrakt hvis noen lurte..) føler jeg det er ganske trygt. Og hun (babyen) blir kjempeirritert når hun holdes.

AnonymBruker
Skrevet

Nei har ikke det, burde prøvd. Takk for tips! -TS

Takk for tilbakemelding! :) Lykke til med den lille og badingen! :blomst:

Skrevet

Ja, det ville jeg. Dessuten hadde noe sånt medført hyling og hysteri.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Noen vil kanskje kalle det overforsiktighet, men jeg har aldri badet så små barn uten å holde de hele tiden slik at slikt ikke kunne skje. Anonymous poster hash: acc74...dc2

Dette er ikke overforsiktighet. Å la et barn på 11 mnd. Sitte alene i et badekar uten sikring i form av sklimatte eller barnebadestol for badekar, er uforsvarlig.

I følge hi så har det skjedd mer enn en gang at barnet har fått hodet under vann, noe som ikke er bra, og et signal om at mor passer for dårlig på! Der av mitt svar over.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her. I og med at jeg sitter oppi badekaret med henne (i badedrakt hvis noen lurte..) føler jeg det er ganske trygt. Og hun (babyen) blir kjempeirritert når hun holdes.Anonymous poster hash: 28858...e4c

Beklager, men denne tråden kan ikke jeg ta seriøst, lengre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...