Gjest Hege Skrevet 5. juli 2002 #1 Del Skrevet 5. juli 2002 Hva var det som gjorde at du ble så interessert i friluftsliv Hege? Min far var den som dro meg med på alt mulig sånt da jeg var liten. Han selv fikk det fra sin far, de bodde på et lite småbruk i Troms, med blandt annet jakt som ekstra husholding. Ellers var jeg nok veldig innadvendt helt fra jeg var barn og til jeg ble 40. Om du tenker deg litt om, og husker hva jeg har fortalt i forumet før, så vet du hvorfor. Det ble til at skogen ble min beste venn! Alene der inne kunne jeg være meg selv.. Naturlig at jeg begynte å eksperimentere med utsyr som gjorde at jeg måtte dra på minst mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. juli 2002 #2 Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg vet hvorfor vennen Husker alt du har skrevet, for jeg liker deg. Så du fikk det på en måte inn med morsmelka du også :blunke: Har du virkelig spist kråke?? Hvordan smaker det? Hva annet utradisjonelt har du spist? *nysgjerrig nå* Hvordan bor du nå? I hus eller leilighet? Er det nær skogen? Vi bor i en 50 kvm stor 2-roms leilighet like ved Østmarka, og her vil jeg gjerne bo i mange år. Men 2-roms blir litt lite etter hvert (les: Neste år, på denne tiden, da vi har TO firbeinte i huset, he he) Klem fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 5. juli 2002 #3 Del Skrevet 5. juli 2002 Takk Vinga! Jeg regner deg som en av mine gode venner jeg! Kråke smaker ganske godt det. Ikke det samme som rype, men like godt. Det som kan være litt rart er det at du vet at det er ei kråke. Måke smaker også bra. Vipe også. Vipe måtte jeg bare smake på da jeg var 16. Selv om den er fredet. Ekorn er godt. Trost, due, bever, kjøttmeis, stær, nøtteskrike.. Mange av disse er fredet, men jeg var ikke så nøye på det for 30 år siden. Nå holder jeg meg til loven, selv om jeg ikke ville nøle om jeg kom i en nødsituasjon. En slik situasjon er spesiell, og da ville jeg også tatt en elg om jeg fikk sjansen. Eller en sau, om jeg var i fjellet. Så får man heller gjøre opp med eieren etterpå. Hestemelk må du smake. Hundemelk...veldig tykk og søt.. Jada, jeg har prøvd det også. For de som lurer på hva vi prater om: Dette er fortsettelsen på Vingas tråd på Generell debatt. Om å overleve i naturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. juli 2002 #4 Del Skrevet 5. juli 2002 Hundemelk, wow :o Det er jo sikkert kjempenæringsrikt, siden alle små valper skal leve på det og vokse seg store og farlige Men du...Kjøttmeis? De gule og svarte mini-fuglene.. Har alltid trodd at de består av bare tynne benpiper og fjær og lite annet Du har jammen spist mye rart!! Imponert jeg! Elg er kjempegodt, det samme med reinsdyr og rådyr. Finnbiff/reinskav er knallgodt med fløtesaus, nypoteter og rørte tyttebær *smatt smatt' Men oi, det får man visst ikke så lett tak i ute i naturen for tiden. Jeg misunner på en måte de utpregede naturfolkene... Nå for tiden satses det på industri, både når det gjelder mat og arbeid. Synd. Jeg ble vegetarianer for 4 år siden, og orket da ikke å spise dyr lengre. Men nå har jeg ombestemt meg. Jeg vil ikke være en sånn mamma som ikke kan smake om barnematen er for varm fordi det er litt lammekjøtt i den Så den siste uka har jeg spist frossenpizza 2 ganger... *ler* Det er såpass lite kjøtt på, og så er det godt. Må ha en myk start :blunke: Har du prøvd å preparere skinn?? Skrapt av blodårer og sener og alt sånt, og laget noe av et dyreskinn? Jeg har så lyst til å prøve en gang, men vil ikke drepe noe før jeg MÅ som sagt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 5. juli 2002 #5 Del Skrevet 5. juli 2002 Før jeg kjøpte huset jeg bor i nå, bodde jeg i ei campingvogn i seks år. Ved siden av et stort vann med masse fisk. I kanten av skog jeg hadde lov til å jakte i. Om vinteren kunne jeg kjøre hundespann over isen og ut til havisen. Masse fin fisk fikk jeg på den måten. Nå bor jeg fire mil fra kysten, med mulighet til å kjørehundespann helt fra trappa. Om våren, sommeren og høsten går elg, rådyr og rev rett forbi huset. En og annen ulv streifer også innom. Og så har vi gaupe. Joda, jeg har masse natur rundt meg. Huset er nesten som et lita hytte på 55 kvadrat. Bygd i 1930. Stokkebygd og koselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. juli 2002 #6 Del Skrevet 5. juli 2002 Oi, snakk om samkjøring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 5. juli 2002 #7 Del Skrevet 5. juli 2002 Frossenpizza? Får du ikke frostskader i magen da? Jeg er ikke så flink med skinn, men jeg har et flott beverskinn på veggen. Og et stort rådyrskinn. Det ble ikke skutt, men påkjørt av en bil.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. juli 2002 #8 Del Skrevet 5. juli 2002 Du virker jo som DET naturmennesket Hege! Så heldig du er som har et sånt liv, med ville dyr utenfor stua... Har bare sett en rev her i Oslo jeg, og den skremte *hundenavn slettet* bort med iltert terrier-temperament. Ingen frekke rever i hans område, nei!! Og så har jeg sett MASSE ekorn her i byen! Tror du på at man har et dyr som er "knyttet" til en på en eller annen måte? Et vilt dyr? Av en eller annen grunn er jeg spesielt glad i ekorn Har alltid sett ekorn overalt. Utenfor stueveggen til bestemor og bestefar (de har hus i skogkanten på *stedsnavn slettet*) bodde det et tamt ekornpar når jeg var lita. De matet jeg med tørre kjeks og solsikkefrø En gang vi var på Tusenfryd løp det et ekorn i trærne langsmed oss når vi tok tømmerrenna. Og på *stedsnavn slettet* der vi bodde ifjor så var trærne utenfor huset en yndet lekeplass for masse ekorn. Kjempekoselig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. juli 2002 #9 Del Skrevet 5. juli 2002 Jeg regner deg som en god venn og :blunke: ...frostskader i magen?? Kan man få det av frossenpizza?.... Trodde man skulle spise den sånn jeg... Sånn kald og hard... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 5. juli 2002 #10 Del Skrevet 5. juli 2002 Om jeg har et vilt dyr knyttet til meg så må det være ulven! En ensom ulv på vandring, det er meg det! Og så er jeg definitivt hundemennske. Polarhunder er min favoritt, og som de likner på ulven da. Den forrige polarhunden min var stor. 60 kg tung, 75 cm. høy og ulvegrå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 5. juli 2002 #11 Del Skrevet 5. juli 2002 Hmm, så du kjenner deg igjen i ulvens karaktertrekk? Vakkert dyr det ja!! Majestetisk. Ekornets karaktertrekk: Liten, kvikk og frekk, samt meget leken og flink til å klatre. (oi, det er jo meg som barn jeg snakker om!! ) Var den hunden den som het Misha?? Som var så stor? Jeg sitter og er litt lei nå.... Sambo er på jobb igjen (dørvakt) og det er ensomt å sitte her i den tomme leiligheten... Hunden har jeg lagt for lengst, han sovner overalt klokka 10 presis Og da snorker han til jeg drar han ut av buret imorgen tidlig. Flere ganger har det hendt at jeg åpner buret i 11-tida om morgenen, og man skulle jo tro at han da ville ut og tisse fortest mulig. Men nei... Jeg får bare et grynt til svar og så snur han seg rundt og sover videre Mannfolk! Gjør hundene dine noe rart av og til? Tipper de er veldig knyttet til deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 5. juli 2002 #12 Del Skrevet 5. juli 2002 Misha var den første alaskan jeg hadde. Helt lik den du ser på bildet, bare at det var ei tispe. Amaroq og Misha var av samme avlslinje. Det store grå het Chinook, og måtte sove da han ble 7. Han fikk forkalklinger som gjorde ham aggressiv.. :cry: Chinook var en blanding av alaskan malamute og husky. Savner ham.. Og så har jeg Buddy, en blanding av schæfer og elghund. Amaroq har for vane å ligge slik at jeg snubler i ham når jeg kommer bærende på en pizza. Buddy står og flirer, klar til å hjelpe meg å rydde pizza opp fra gulvet.. Mistenker dem for å samarbeide.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå