debattanten Skrevet 5. juli 2015 #1 Skrevet 5. juli 2015 Har vi for lite frihet og ansvar for egne handlinger i Norge i dag? Selv syns jeg det, staten og myndighetene tar både friheten vår og det moralske valget jeg syns vi burde få lov til å ta selv. Om du er uenig, har du noen gode argumenter til hvorfor staten må gjøre slik den gjør? Klarer du ikke komme på et eksempel så kan jeg kanskje med noen forslag. 1: Om jeg ikke vil betale skatt og trygdeavgift for å sikre meg pensjon og helsehjelp, men vil ha et privat alternativ hvor jeg kan disponere min inntekt til å få den pensjonen og helsehjelpen jeg selv mener jeg trenger. Hvorfor skal staten nekte meg det? 2: Om jeg vil kjøre vannscooter nå på sommeren her i skjærgården, hvorfor kan ikke jeg kjøre rundt i harmoni med alle båtene og øvrige farkoster på sjøen? 3: Ikke at jeg nødvendigvis ønsker det, men om det var tilfellet, hvorfor kan ikke jeg røyke litt cannabis en sjelden gang istedenfor å drikke alkohol som er et mindre trygd alternativ. Hvorfor skal staten bestemme hva jeg vil gjøre med min egen kropp? 4: Barnehage, om jeg jobber i helgene og har fri 3 dager midt i uka hver uke. Hvorfor skal staten regulere markedet slik at dette ikke er mulig? Staten krever at jeg betaler for barnehager over skatteseddelen, men jeg kan selv ikke få tilbudet staten moralsk sett burde gi meg. Slik det er i dag utøver staten dårlig moral. Sikkert flere eksempler, kanskje du har noen selv du syns er viktig å ta med.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #2 Skrevet 5. juli 2015 -Hvorfor kan jeg ikke bygge en skyskraper på egen tomt? -Hvorfor kan jeg ikke leie ut hagen min til næringsvirksomhet? -Hvorfor kan jeg ikke drive bordell, og selv bestemme om jentene mine må teste seg for sykdommer? -Hvorfor får jeg ikke selv gjøre sprengningsarbeider på egen tomt? -Hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe et maskingevær og ammunisjon i butikken? JEG skal jo ikke drepe noen.... -Jeg forbeholder meg retten til å bruke cyanid og arsenikk. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det? -Hvorfor kan jeg ikke få drepe brysomme folk som ingen vil savne alikevel? Dustelogikk!Anonymous poster hash: f33e6...dd1
debattanten Skrevet 5. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 5. juli 2015 -Hvorfor kan jeg ikke bygge en skyskraper på egen tomt? -Hvorfor kan jeg ikke leie ut hagen min til næringsvirksomhet? -Hvorfor kan jeg ikke drive bordell, og selv bestemme om jentene mine må teste seg for sykdommer? -Hvorfor får jeg ikke selv gjøre sprengningsarbeider på egen tomt? -Hvorfor kan jeg ikke bare kjøpe et maskingevær og ammunisjon i butikken? JEG skal jo ikke drepe noen.... -Jeg forbeholder meg retten til å bruke cyanid og arsenikk. Hvorfor skal jeg ikke få lov til det? -Hvorfor kan jeg ikke få drepe brysomme folk som ingen vil savne alikevel? Dustelogikk!Anonymous poster hash: f33e6...dd1 Jeg syns ikke dette var et saklig innlegg, skulle gjerne svart deg skikkelig, men det krever i det minste et snev av seriøsitet fra deg. Ikke slikt tullball. Flere av dine forslag vil jo direkte påvirke andre mennesker i negativ forstand, det er jo ikke bra. Du feiler jo stort på ditt første forslag, du kan selvfølgelig ikke uten videre bygge en skyskraper på egen tomt. Slik praksis vil jo ikke føre noe godt med seg. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #4 Skrevet 5. juli 2015 Jeg syns ikke dette var et saklig innlegg, skulle gjerne svart deg skikkelig, men det krever i det minste et snev av seriøsitet fra deg. Ikke slikt tullball. Flere av dine forslag vil jo direkte påvirke andre mennesker i negativ forstand, det er jo ikke bra. Du feiler jo stort på ditt første forslag, du kan selvfølgelig ikke uten videre bygge en skyskraper på egen tomt. Slik praksis vil jo ikke føre noe godt med seg. Snork.... Hvorfor vil du begrense min frihet? Jeg vil bygge en skyskraper og leie ut leiligheter så jeg kan leve av inntektene derfra. Det er min tomt. Da skal ingen nekte meg det, for i et liberalistisk samfunn legger ikke staten seg opp i slike private forhold. Jeg eier tomten, og betaler byggekostnadene selv. End of discussion!Anonymous poster hash: f33e6...dd1
debattanten Skrevet 5. juli 2015 Forfatter #5 Skrevet 5. juli 2015 Snork.... Hvorfor vil du begrense min frihet? Jeg vil bygge en skyskraper og leie ut leiligheter så jeg kan leve av inntektene derfra. Det er min tomt. Da skal ingen nekte meg det, for i et liberalistisk samfunn legger ikke staten seg opp i slike private forhold. Jeg eier tomten, og betaler byggekostnadene selv. End of discussion!Anonymous poster hash: f33e6...dd1 Jeg vil ikke begrense din frihet. Hadde vært interessant om du kunne kommentere noen av mine eksempler. Du har uansett misforstått ett av de to viktigste prinsippene i liberalismen. Eiendomsrett. At du bygger en skyskraper kan selvfølgelig være mulig, men det er ingen garanti for det selv i et 100% liberalistisk samfunn. Om det krenker friheten eller eiendomsretten til dine naboer så vil du ikke ha mulighet til å bygge denne skyskraperen. Du må gjerne være kritisk til liberalisme, men du må da i det minste forholde deg til realitetene å forstå hva du kritiserer. Om du ikke forstår det foreslår jeg at du heller stiller spørsmål.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #6 Skrevet 5. juli 2015 Jeg vil ikke begrense din frihet. Hadde vært interessant om du kunne kommentere noen av mine eksempler. Du har uansett misforstått ett av de to viktigste prinsippene i liberalismen. Eiendomsrett. At du bygger en skyskraper kan selvfølgelig være mulig, men det er ingen garanti for det selv i et 100% liberalistisk samfunn. Om det krenker friheten eller eiendomsretten til dine naboer så vil du ikke ha mulighet til å bygge denne skyskraperen. Du må gjerne være kritisk til liberalisme, men du må da i det minste forholde deg til realitetene å forstå hva du kritiserer. Om du ikke forstår det foreslår jeg at du heller stiller spørsmål. Så du vil at staten skal lage et lovverk som regulerer hva man kan gjøre på egen eiendom? Hvor ble det av den fine friheten? Staten skal jo bare ta seg av ordensmakt, militærvesen og domstoler. Hvorfor skal de bry seg med private forhold?Anonymous poster hash: f33e6...dd1
debattanten Skrevet 5. juli 2015 Forfatter #7 Skrevet 5. juli 2015 Så du vil at staten skal lage et lovverk som regulerer hva man kan gjøre på egen eiendom? Hvor ble det av den fine friheten? Staten skal jo bare ta seg av ordensmakt, militærvesen og domstoler. Hvorfor skal de bry seg med private forhold?Anonymous poster hash: f33e6...dd1 Du har som sagt misforstått liberalismen noe veldig. Frihet og eiendomsrett er alfa og omega. Du kan utøve dette så lenge du bare vil, men det må ikke være i konflikt med friheten til eiendomsrett til andre individer. Det er en grunn til at jeg har nevnt eksempler som ikke nødvendigvis krenker andres frihet og ikke sånne forslag du kommer med Frihet vil det være masse av sammenlignet med dagens samfunnstruktur. Nå var jeg ikke nødvendigvis interessert i en diskusjon om at vi skal ha det slik, jeg stiller spørsmålstegn til hvorfor noen av de tingene jeg nevner trenger å være slik i dagens samfunn.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #8 Skrevet 5. juli 2015 Tja....du forstår jo ikke dagens samfunn, så hvorfor skal jeg "forstå" liberalismedrømmen din? Du kan ikke krenke andres frihet og sikkerhet. Derfor finnes slike lovreguleringer. Om du synes de er dårlig begrunnet har du lov til å prøve å få endret dem, men da må du ha med deg tilstrekkelig med folk som er enige med deg.Anonymous poster hash: f33e6...dd1
debattanten Skrevet 5. juli 2015 Forfatter #9 Skrevet 5. juli 2015 (endret) Tja....du forstår jo ikke dagens samfunn, så hvorfor skal jeg "forstå" liberalismedrømmen din? Du kan ikke krenke andres frihet og sikkerhet. Derfor finnes slike lovreguleringer. Om du synes de er dårlig begrunnet har du lov til å prøve å få endret dem, men da må du ha med deg tilstrekkelig med folk som er enige med deg.Anonymous poster hash: f33e6...dd1 Jeg forstår meget godt hvordan dagens samfunn eksisterer. Det jeg gjør her er å stille spørsmålstegn om det er riktig, blant annet ut i fra et moralsk standpunkt. De tingene jeg har nevnt har ikke med andres sikkerhet å gjøre. Dagens samfunn krenker folks frihet i stor grad, blant annet i eksemplene jeg har nevnt. Blant annet vannscootereksemplet mitt. Eller barnehager. Har du noen gode forklaringer på hvorfor det jeg nevner ikke skal være mulig? Endret 5. juli 2015 av debattanten
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #10 Skrevet 5. juli 2015 Jeg forstår meget godt hvordan dagens samfunn eksisterer. Det jeg gjør her er å stille spørsmålstegn om det er riktig, blant annet ut i fra et moralsk standpunkt. De tingene jeg har nevnt har ikke med andres sikkerhet å gjøre. Dagens samfunn krenker folks frihet i stor grad, blant annet i eksemplene jeg har nevnt. Blant annet vannscootereksemplet mitt. Eller barnehager. Har du noen gode forklaringer på hvorfor det jeg nevner ikke skal være mulig? Du forstår faktisk svært lite av det samfunnet du lever i. Jeg har sett hvordan du argumenterer. Det er infantilt og refleksjonsløst. Jeg gidder ikke å prøve å forklare deg noe som jeg vet du ikke kommer til å forstå.Anonymous poster hash: f33e6...dd1
Adara Skrevet 5. juli 2015 #11 Skrevet 5. juli 2015 Du forstår faktisk svært lite av det samfunnet du lever i. Jeg har sett hvordan du argumenterer. Det er infantilt og refleksjonsløst. Jeg gidder ikke å prøve å forklare deg noe som jeg vet du ikke kommer til å forstå.Anonymous poster hash: f33e6...dd1 Så argumenter slik at resten av oss kan forstå. 1
debattanten Skrevet 5. juli 2015 Forfatter #12 Skrevet 5. juli 2015 (endret) Du forstår faktisk svært lite av det samfunnet du lever i. Jeg har sett hvordan du argumenterer. Det er infantilt og refleksjonsløst. Jeg gidder ikke å prøve å forklare deg noe som jeg vet du ikke kommer til å forstå.Anonymous poster hash: f33e6...dd1 Temmelig usaklig innlegg. Lett å slenge dritt. Du må være umoden. Ikke mye annet å forvente av folket her inne. Jeg som hadde håpet du kunne briljere litt med din kunnskap. Endret 5. juli 2015 av debattanten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå