Gå til innhold

akupunktur mot ufrivillig barnløshet: klinikk fjeld eller frøyaklinikken?

Ayesh

Anbefalte innlegg

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Det har blitt forsket på akupunktur i evigheter. Det eneste man kan si, er at det ser ut til å kunne lindre noe når det gjelder smertetilstander og muskelvondt. Alt annet, inkludert barnløshet: nei.

Anonymkode: be090...b3b

Feil.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Chrissy22 skrev:

Jeg har lest mye om det jeg. Og vet at det kan virke i mange tilfeller. Les hva jeg skriver en gang til, det har effekt på noe, men ikke på alt! Og jo, det kan og spille inn på barnløshet med tanke på blodgjennomstrømming i livmor. Hvorfor tror du mange får anbefalt dette i forbindelse med ivf? Det betyr ikke at det er dette som gjør en gravid, men at det bedrer forholdene og dermed sjansene gjør det så absolutt. 

Men dette stemmer jo ikke, så det må jo være påstander du har lest, og ikke forskning.

Anonymkode: be090...b3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Chrissy22 skrev:

Jeg har lest mye om det jeg. Og vet at det kan virke i mange tilfeller. Les hva jeg skriver en gang til, det har effekt på noe, men ikke på alt! Og jo, det kan og spille inn på barnløshet med tanke på blodgjennomstrømming i livmor. Hvorfor tror du mange får anbefalt dette i forbindelse med ivf? Det betyr ikke at det er dette som gjør en gravid, men at det bedrer forholdene og dermed sjansene gjør det så absolutt. 

Som IVF-er kan jeg love deg at IVF-legene mine aldri har rådet meg eller noen andre ufrivillig barnløse jeg kjenner til akupunktur.

Den linken jeg la inn tidligere i tråden har du sikkert ikke lest, men det er foretatt metastudier over alle de beste peer-reviewed akupunkturstudier som viser at de ikke har noen effekt utover placebo og mild smertelindring (som ikke skyldes energipunkter, men heller at man stikker noe inn i huden og dermed distraherer fra den andre smerten, i kombinasjon med god gammeldags placebo. Det er jo bevist gjentatte ganger at det at man tror at man får smertelindring er en av de aller beste formene for smertelindring). Falsk akupunktur (der man bruker juksenåler og ikke stikker noe inn i huden) funker nesten like bra som ekte akupunktur, og om man stikker nålene på helt tilfeldige steder istedenfor såkalte akupunkturpunkter, fungerer det akkurat like bra. Du skjønner sikkert selv at det må være noe galt med teorien bak akupunkturpunkter og energibaner og annet fjaseri når tilfeldig stikking med nål fungerer like bra som nøysom stikking i akupunkturpunkter.

Noen andre linker til deg:

http://tjomlid.com/2012/09/12/dodsstotet-for-akupunktur/

http://www.bmj.com/content/338/bmj.a3115?view=long&pmid=19174438

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 år senere...
AnonymBruker
Chrissy22 skrev (På 16.8.2016 den 22.36):

Tror du burde lese flere vitenskaplige artikler og mindre ukeblader

Anonymkode: 0d24b...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...