AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #1 Skrevet 4. juli 2015 Helst skal du slutte å gjøre det. Mange er så dumme at de legger ut alt informasjon om barna sine. Hva tenker de med? Sosiale medier går i hjernen på folk. "Mange publiserer ukritisk informasjon om egne barn på Facebook. Sikkerhetseksperten mener personlige opplysninger kan hjelpe uhederlige folk til å lure barna dine, blant annet med å bygge tillit ved å vise at de har detaljert informasjon og sånn sett ikke er fremmede. Hvis du absolutt må legge ut bilder av barna, bør du i det minste fjerne personlig identifiserende opplysninger som fullt navn og fødselsdatoer." Anonymous poster hash: aa5ca...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #2 Skrevet 4. juli 2015 Problemet er ikke at man legger ut bilder av barna, men at folk godtar venneforespørsel fra de utroligste. Hadde folk forholdt seg til kun å være FB-venner med folk de faktisk kjenner i egen person, hadde mye av dette vært løst. Men i dag er det jo status å ha mange FB-venner og dermed øke antall likes på sine statusoppdateringer, så det er vel umulig å stoppe..... Men ellers enig i at man må være forsiktig med å publisere informasjon, spesielt av de helt yngre barna (Når de er 13-14 begynner de uansett å spy ut informasjon på egen hånd, så da er det kjørt uansett). Anonymous poster hash: d0f56...9d5 1
Celtic Heart Skrevet 4. juli 2015 #3 Skrevet 4. juli 2015 Hjelper ikke være kritisk til venneforespørsler heller hvis man ikke har lukket profil. Faktisk er det respektløs ovenfor barna å frata de muligheten til selv å bestemme om de vil ha bilder av seg eller ikke på nett. 1
Gjest Trollkarlen Skrevet 4. juli 2015 #4 Skrevet 4. juli 2015 Barn er ikke barn lenger, de er ikke ekte mennesker. De er pynte gjenstander du skal vise frem på sosiale medier for likes. Om bilder av barna er for alltid på internett er jo en liten pris å betale for noen titalls likes per bilde! Eksisterer det kvinner som ikke hiver seg på dette likes tullet? Som ikke selger barna sine for likes? Kan ikke si at jeg er høyt motivert til å skape en familie med en kvinne om det ender med å selge barnebilder for likes.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har aldri lagt ut bilder av mitt barn på Facebook, og hun er nå 9 år. Rynker på nesen av de som gjør det kontinuerlig. Kan tilføye at faren hennes heller ikke gjør det. Anonymous poster hash: fce3a...04e
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Barn er ikke barn lenger, de er ikke ekte mennesker. De er pynte gjenstander du skal vise frem på sosiale medier for likes. Om bilder av barna er for alltid på internett er jo en liten pris å betale for noen titalls likes per bilde! Eksisterer det kvinner som ikke hiver seg på dette likes tullet? Som ikke selger barna sine for likes? Kan ikke si at jeg er høyt motivert til å skape en familie med en kvinne om det ender med å selge barnebilder for likes. Her inhuset har gi ikke facebook, insta eller annet unødvendig "tull". Anonymous poster hash: 46c44...b10
WubWub Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 (endret) Jeg syntes folk idag er hysteriske når det kommer til barn. De skal ikke få lov til å leke ute eller utfolde seg, de skal bare sitte inne med nettbrett. Om de blir slept ut av fengselet sitt må det være under oppsyn av voksne som gjerne vil pakke de inn med beskyttelse tilfelle de detter. Bubble boy er drømmen for dagens voksne. Et bilde av barnet sitt på internet er farlig må en vite. At barn leker ute er farlig. Helst burde de bures inne på rommet sitt med dataspill. Var noe helt annet når jeg var ung, husker godt jeg ikke drev med annet i barnehagen enn å klatre til topps i trær på minst 20 meter, jeg klatret i fjell som var stup bratte. De få gangene jeg satt meg fast å ropte på barnehage tantene etter hjelp så bare fniste de å sa "du har lagd det her problemet for deg selv, så da får du løse det selv". Og det løste seg alltid. Barn er mer robuste enn man idag tror og lek, ofte røff lek spesifikt for gutter er en viktig del av utviklingen. Etter at barnehagen/barneskolen var ferdig for dagen ble alle barna sendt ut for barn skal ikke sitte inne å være passive uansett vær. Det kunne vært storm, bitende iskulde, pøsregnvær men ut måtte vi alle som en. Alle nabolagene var fulle av barn som lekte, du kunne gå inn i enhver skog å finne haugevis av barn som snekret seg hytter i trærne. Om vinteren lagde vi store hopp bakker i stup bratte bakker. Om sommeren lagde vi ola-biler å kjørte ned en stup bratt bakke hvor vi kom opp i mest sannsynlig rundt 50-60 km i timen, en gang kræsjet vi og jeg kom hjem til mor full av blod og skrubbsår. Gutter vil alltid være gutter ble en fortalt. En vinter fikk jeg grisejuling av en voksen mann etter jeg pepret vindu hans med snøballer i 10 minutter. Han slo meg 6 ganger med knyttet neven mot kjeven min, han brukte neppe all kraft men det var nok kraft til at jeg ikke greide innta fast føde på en uke så jeg måtte innta supper med sugerør. Naboene tittet på mens jeg fikk juling, de klappet i takt å sa "disse unge pøblene fortjener det, godt jobba!", jeg gikk hjem å sladret til foreldrene mine og de sa "ja da har du kanskje lært at du ikke skal kaste snøballer på vindu til folk?" så lo de. Idag ville vedkommende blitt bura inne om vedkommende gav en pøbel en lærepenge. Jeg vet ikke hva som har skjedd med verden eller hvorfor barn skal skjermes for andre mennesker eller lek. Jeg bor nå i et stort nabolag med mange barnefamilier. Det er 3 lekeplasser i området som jeg kan se fra min veranda. Ikke en eneste gang så jeg et barn leke der ifjor sommer, og ingen barn denne sommeren heller. Jeg ser ingen barn i det hele tatt, hverken i skogen eller i nabolaget. De eneste gangene jeg ser barn er når det er med flere voksne. Hva skjer? Nå kan man ikke engang lenger legge ut bilder av barna på facebook? Har verden blitt gal? Barn trenger lek, gjerne røff lek. Som løve unger, de leker røft for å lære seg teknikker til å bli sterke og for å overleve når de blir voksne. Endret 4. juli 2015 av WubWub 2
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Jeg syntes folk idag er hysteriske når det kommer til barn. De skal ikke få lov til å leke ute eller utfolde seg, de skal bare sitte inne med nettbrett. Om de blir slept ut av fengselet sitt må det være under oppsyn av voksne som gjerne vil pakke de inn med beskyttelse tilfelle de detter. Bubble boy er drømmen for dagens voksne. Et bilde av barnet sitt på internet er farlig må en vite. At barn leker ute er farlig. Helst burde de bures inne på rommet sitt med dataspill. Var noe helt annet når jeg var ung, husker godt jeg ikke drev med annet i barnehagen enn å klatre til topps i trær på minst 20 meter, jeg klatret i fjell som var stup bratte. De få gangene jeg satt meg fast å ropte på barnehage tantene etter hjelp så bare fniste de å sa "du har lagd det her problemet for deg selv, så da får du løse det selv". Og det løste seg alltid. Barn er mer robuste enn man idag tror og lek, ofte røff lek spesifikt for gutter er en viktig del av utviklingen. Etter at barnehagen/barneskolen var ferdig for dagen ble alle barna sendt ut for barn skal ikke sitte inne å være passive uansett vær. Det kunne vært storm, bitende iskulde, pøsregnvær men ut måtte vi alle som en. Alle nabolagene var fulle av barn som lekte, du kunne gå inn i enhver skog å finne haugevis av barn som snekret seg hytter i trærne. Om vinteren lagde vi store hopp bakker i stup bratte bakker. Om sommeren lagde vi ola-biler å kjørte ned en stup bratt bakke hvor vi kom opp i mest sannsynlig rundt 50-60 km i timen, en gang kræsjet vi og jeg kom hjem til mor full av blod og skrubbsår. Gutter vil alltid være gutter ble en fortalt. En vinter fikk jeg grisejuling av en voksen mann etter jeg pepret vindu hans med snøballer i 10 minutter. Han slo meg 6 ganger med knyttet neven mot kjeven min, han brukte neppe all kraft men det var nok kraft til at jeg ikke greide innta fast føde på en uke så jeg måtte innta supper med sugerør. Naboene tittet på mens jeg fikk juling, de klappet i takt å sa "disse unge pøblene fortjener det, godt jobba!", jeg gikk hjem å sladret til foreldrene mine og de sa "ja da har du kanskje lært at du ikke skal kaste snøballer på vindu til folk?" så lo de. Idag ville vedkommende blitt bura inne om vedkommende gav en pøbel en lærepenge. Jeg vet ikke hva som har skjedd med verden eller hvorfor barn skal skjermes for andre mennesker eller lek. Jeg bor nå i et stort nabolag med mange barnefamilier. Det er 3 lekeplasser i området som jeg kan se fra min veranda. Ikke en eneste gang så jeg et barn leke der ifjor sommer, og ingen barn denne sommeren heller. Jeg ser ingen barn i det hele tatt, hverken i skogen eller i nabolaget. De eneste gangene jeg ser barn er når det er med flere voksne. Hva skjer? Nå kan man ikke engang lenger legge ut bilder av barna på facebook? Har verden blitt gal? Barn trenger lek, gjerne røff lek. Som løve unger, de leker røft for å lære seg teknikker til å bli sterke og for å overleve når de blir voksne. Saken er jo også den at voksne er nettavhengige,sitter med sine nettbrett, eller slitne eller kjører barna til organiserte aktiviteter. Når de ikke gjør det er det deilig å ha fri fra barna og derfor er nettbrett en fin barnevakt. Dessverre!! Ved at foreldre legger ut bilder på sosiale medier lærer barna også at det er der man får anerkjennelse og "liker-klikk". De får bare anerkjennelsen gjennom skjermen og ikke ansikt til ansikt. De lærer at ved å poste bilder etc kan øke populæritet, i den virtuelle verden. Dvs dette vokser de opp med og inntrykket om at slik er verden. Og det vet vi er langt fra sannheten. Men TS spør i sin overskrift direkte til de som legger ut bilder. Ingen som vil svare som faktisk gjør det??Anonymous poster hash: 0ecae...7fa
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 En ting er sikkert jeg er ekstremt glad for at jeg vokste opp på 80-90 tallet. Slik at bilder som er tatt av meg når jeg var liten er i fotoalbum og ikke på nette. Denne besettelsen mange har med å poste alt på sosiale medier må ta slutt. 1
veslefrøken Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 pleier ikke bry meg spesielt om bilder av barn på nett, men i dag la en bekjent av meg ut bilder av sine barn som lekte nakne på stranda.. Synes unger bør ha klær på bildet hvis det absolutt må ut på nettet. 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 En vinter fikk jeg grisejuling av en voksen mann etter jeg pepret vindu hans med snøballer i 10 minutter. Han slo meg 6 ganger med knyttet neven mot kjeven min, han brukte neppe all kraft men det var nok kraft til at jeg ikke greide innta fast føde på en uke så jeg måtte innta supper med sugerør. Naboene tittet på mens jeg fikk juling, de klappet i takt å sa "disse unge pøblene fortjener det, godt jobba!", jeg gikk hjem å sladret til foreldrene mine og de sa "ja da har du kanskje lært at du ikke skal kaste snøballer på vindu til folk?" så lo de. Idag ville vedkommende blitt bura inne om vedkommende gav en pøbel en lærepenge. Og der fikk jeg svar på noe jeg har lurt på en stund; hvordan du ble som du ble. Det er ikke normalt at en voksen person banker løs på en unge fordi han kastet snøballer, og det er ikke normalt at naboer står rundt og klapper eller foreldre som ler fordi da fikk du en lærepenge. Det er ikke mye som overrasker om dagen, men denne var en smule sjokkerende og jeg håper virkelig at du overdriver mer enn bare litt. Resten av innlegget ditt var også bekymringsfullt, og jeg håper ikke folk flest vokste opp på den måten selv om "det var de glade 70- og 80-åra da alle unger var ute og lekte med farlige våpen og meterhøye trær" Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet og jeg kjenner ingen unger som fikk med seg forskjærskniv for å leke på motorveien som det virker som mange ser for seg sånn det blir framstilt i våre dager for å vise forskjellen på nå og da. Vet ikke helt hvordan man legger inn youtubevideo, men Weird Al har en fin sang om at alt var så mye tøffere før... Anonymous poster hash: 071d5...d3f
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 ...og så ble det video helt av seg selv bare ved å poste linken gitt... Anonymous poster hash: 071d5...d3f
WubWub Skrevet 4. juli 2015 #13 Skrevet 4. juli 2015 (endret) Og der fikk jeg svar på noe jeg har lurt på en stund; hvordan du ble som du ble. Det er ikke normalt at en voksen person banker løs på en unge fordi han kastet snøballer, og det er ikke normalt at naboer står rundt og klapper eller foreldre som ler fordi da fikk du en lærepenge. Det er ikke mye som overrasker om dagen, men denne var en smule sjokkerende og jeg håper virkelig at du overdriver mer enn bare litt. Resten av innlegget ditt var også bekymringsfullt, og jeg håper ikke folk flest vokste opp på den måten selv om "det var de glade 70- og 80-åra da alle unger var ute og lekte med farlige våpen og meterhøye trær" Jeg vokste opp på 70- og 80-tallet og jeg kjenner ingen unger som fikk med seg forskjærskniv for å leke på motorveien som det virker som mange ser for seg sånn det blir framstilt i våre dager for å vise forskjellen på nå og da. Anonymous poster hash: 071d5...d3f Grunnet til at jeg har blitt som jeg har blitt har med helt andre ting som kom mye senere. Jeg hadde godt av å få en lærepenge så man lærer seg at ting får konsekvenser. Det ble ikke noe mer snøball kasting på vinduer etter det. Og nei jeg overdriver ikke, faktisk underdriver jeg. Når jeg var ung på 90 tallet var det helt vanlig at barn drev med pøbelstreker. Ringte på å stikke av, kaste vannballonger eller kongler på folk og biler, snek oss inn i lukkede garasjer å spilte fotball på bilene. Listen er uendelig. Poenget er at barn den gangen var mye mer ute og var mye mer selvstendige, og gutter drev ofte med litt pøbel greier for å få utløp og mental stimuli. Selv politiet har sagt at dagens barn er engler i forhold til min generasjon. Barne pøbelstreker har sunket til et nivå hvor det nesten ikke var eksisterende. Min onkel som jobber på brannstasjon sa at når jeg var ung måtte de rykke ut 1-3 ganger i uka fordi en unge hadde tent på noe i skogen eller et eller annet sted. Nå rykker de aldri ut for barne-streker. Det er fordi alle sitter inne! Men er det egentlig bra? Mennesker er sosiale dyr. Til tross for at vi er mer tilgjengelige enn noen gang så er vi mer ensomme enn noen gang. Antallet venner vi har de siste 20 årene har stupt til tross for at vi har mange venner på facebook. Antall ganger vi besøker eller drar ut på piknik eller turer med venner har stupt. Det varme nabolaget jeg husker fra jeg var 10 år for litt over 20 år siden hvor jeg kjente 200 mennesker å besøkte de alle titt og ofte for boller, brus, kake eller for å lufte hunden deres er borte. Idag kjenner svært få sitt nabolag. Og barn finnes ikke i skogen, på lekeplassen, i trærne, i skogen eller på fjellene lenger. Jeg vet ikke helt hvorfor du dro inn våpen i sammenhengen her for jeg fikk aldri våpen som barn. Men jeg husker når jeg var 15 så var jeg sammen med to kompiser som fikk låne et luftgevær av faren til den ene, så skulle vi opp i skogen vi tre gutta for å skyte på blink. Vi gikk langs en åpen motorvei med luftgevær som så ut som ekte rifler på ryggen, en politibil kjørte forbi oss - den stoppet så gliste politimannen å sa "jasså, luftgevær det her eller? ut i skogen å skyte?" vi sa "ja" så sa han "kos dere" så kjørte han. Sånn var det i gamle dager før folk ble hysteriske. For 3 måneder siden kjøpte jeg et luftgevær for å skyte med blink i skogen. Jeg lagde tråd om det her på kg og jeg ble fortalt jeg måtte spørre politi om lov først. Og det gjorde jeg. Politimesteren tok meg imot å sa : "Det er helt andre tider nå etter Breivik. Om de ser en mann med et våpen i skogen så er vi nødt til å rykke ut i full mundur med MP5, skjold, helikopter og hele pakka så dette kan du ikke gjøre. Om du vil skyte må du melde deg inn i skyteklubb eller få tillatelse til å bruke noens hage". Det er et klart eksempel på hvor hysterisk samfunnet har blitt. Jeg kunne som 15 åring gå med en rifle bak ryggen min offentlig og politiet bare smilte av det men nå som godt voksen over 30+ kan jeg ikke skyte på ballonger og blink i skogen Endret 4. juli 2015 av WubWub 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #14 Skrevet 4. juli 2015 ...og så ble det video helt av seg selv bare ved å poste linken gitt... Anonymous poster hash: 071d5...d3f sånn kan det gå Anonymous poster hash: 872e4...fec
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #15 Skrevet 4. juli 2015 sånn kan det gå Anonymous poster hash: 872e4...fec hehehehe ja, denne teknologien nå til dags altså... Anonymous poster hash: 071d5...d3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå