AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #1 Skrevet 4. juli 2015 Jeg var innom polet i dag for å kjøpe sprit, men da jeg kom til kassa og hun ba om å få se legitimasjon nektet hun å gi meg det tilbake igjen fordi hun mente det var falskt og at jeg ikke var gammel nok (noe jeg er og det var mitt førerkort). Jeg hadde ikke med meg noen annen legitimasjon heller og ble nærmest styrt ut døra mens de ba meg vente til politiet tok kontakt med meg. Jeg hadde ikke tid til å vente så jeg ringte å ba en venninne komme å hente meg. Har heller ikke hørt noe fra politiet og i morgen er det jo stengt så jeg kan ikke gå tilbake og hente det heller. Hva gjør jeg nå? Jeg trenger jo førerkortet for å komme meg på jobb på mandag!! Anonymous poster hash: 56aea...a25
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #2 Skrevet 4. juli 2015 Ja, alle plasser hvor de tror det, har rett og plikt. Ved en så grov beskyldninger burde du tatt deg tid til å vente. Antagelig har de levert inn kortet til politiet. Ta kontakt med de. De kan utstede midlertidig kjøreseddel.Hadde du ikke bankkort, så de kunne sammenligne?Anonymous poster hash: 327f8...42c 2
Arabella Skrevet 4. juli 2015 #3 Skrevet 4. juli 2015 Jeg var innom polet i dag for å kjøpe sprit, men da jeg kom til kassa og hun ba om å få se legitimasjon nektet hun å gi meg det tilbake igjen fordi hun mente det var falskt og at jeg ikke var gammel nok (noe jeg er og det var mitt førerkort). Jeg hadde ikke med meg noen annen legitimasjon heller og ble nærmest styrt ut døra mens de ba meg vente til politiet tok kontakt med meg. Jeg hadde ikke tid til å vente så jeg ringte å ba en venninne komme å hente meg. Har heller ikke hørt noe fra politiet og i morgen er det jo stengt så jeg kan ikke gå tilbake og hente det heller. Hva gjør jeg nå? Jeg trenger jo førerkortet for å komme meg på jobb på mandag!! Anonymous poster hash: 56aea...a25 Ring politiet og forklar hva som hendte. Jeg kan aldri tro at en butikkansatt har rett til å holde tilbake din legitimasjon. Da skulle de heller kontaktet politiet straks. 2
melly666 Skrevet 4. juli 2015 #4 Skrevet 4. juli 2015 Jeg ville tatt kontakt med ditt lokale politikontor og hørt med dem hva du burde gjøre. 1
Auri Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Ja, alle plasser hvor de tror det, har rett og plikt. Ved en så grov beskyldninger burde du tatt deg tid til å vente. Antagelig har de levert inn kortet til politiet. Ta kontakt med de. De kan utstede midlertidig kjøreseddel.Hadde du ikke bankkort, så de kunne sammenligne?Anonymous poster hash: 327f8...42c Det er flere banker som faser ut bankkort med identifikasjon. Jeg har Sparebank 1 og fikk nytt kort i januar, og det er ikke bilde på. Fått beskjed om at det er standard og de kommer ikke til å gi ut kort med bilde mer. Så jeg som ikke har førerkort, må nå gå rundt med pass til enhver tid for å ha ID.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Ja, alle plasser hvor de tror det, har rett og plikt. Ved en så grov beskyldninger burde du tatt deg tid til å vente. Antagelig har de levert inn kortet til politiet. Ta kontakt med de. De kan utstede midlertidig kjøreseddel.Hadde du ikke bankkort, så de kunne sammenligne?Anonymous poster hash: 327f8...42c Men burde ikke politiet ringt meg da? Eller sender det tilbake i posten?? Hadde ikke bankkortet med meg nei, men har samme bildet der så de hadde vel tatt det også da eller? Anonymous poster hash: 56aea...a25
kattaa Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 (endret) Har aldri hørt om at det er lov å beslaglegge legitimasjon. Trodde at det vanlige i en slik episode var at man ble "pågrepet" av en vekter og at politiet ble tilkalt. Butikkarbeidere har ikke myndighet til å beslaglegge andres eiendeler. Edit: Er litt merkelig at du måtte forlate, og at de sa at du må vente til politiet kontakter deg. De mistenker jo at legitimasjonen, aka eneste informasjonen om hvem du er bortsett fra eventuell overvåkningsvideo, er falsk. Ikke helt gjennomtenkt. Endret 4. juli 2015 av kattaa 5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Sende i posten? Du var på polet i dag...Uansett så har du ikke det til mandag. Hvorfor ringer ikke du når detter så viktig for deg?Anonymous poster hash: 327f8...42c 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 Hei Vektere kan be om å få se legitimasjonen din. Vektere kan holde deg tilbake dersom du blir tatt på fersk gjerning i å gjøre et lovbrudd. Vektere plikter imidlertid da å umiddelbart ta kontakt med politiet. Vekterne kan holde deg tilbake til politiet kommer. Dersom de feks ba om å få se legitimasjonen din fordi du hadde falsk legitimasjon, så kan de beholde kortet frem til politiet kommer. Utover dette, har ikke vektere rett til å beslaglegge legitimasjonen din. Dette følger av straffeprosessloven §§ 173 og 176. http://www.ung.no/oss/rett/106849.html Gjelder nok det samme for alle som spør om legitimasjon da vektere ikke har noen særrettigheter. Anonymous poster hash: fedc7...9a5
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 Jeg ville nektet å fjerne meg fra lokalet, detter er ikke lov, så hadde heller vekterne fått holde på meg til en politipatrulje kom og fikk sjekket ut at førerkortet faktisk var ekte. Jeg hadde under ingen omstendigheter godtatt at id blir holdt tilbake på denne måten med tanke på alle tilfeller av identitetstyveri som foregår nå til dags og jeg hadde ikke hatt noen tillit til at en polansatt hadde oppbevart legget på en god måte. Anonymous poster hash: 3c1ad...591 8
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 Men burde ikke politiet ringt meg da? Eller sender det tilbake i posten?? Hadde ikke bankkortet med meg nei, men har samme bildet der så de hadde vel tatt det også da eller? Anonymous poster hash: 56aea...a25 Fantasifullt! Ingen har samme bildet på bankkort og førerkort. Førerkortet tar de bilder til på Vegvesenet og bankkort tar eventuelt banken selv bilder til. MEN du, har du ikke nettopp skrevet at du har bankkort uten bilde? Glemte du deg, litt? Anonymous poster hash: be283...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 Fantasifullt! Ingen har samme bildet på bankkort og førerkort. Førerkortet tar de bilder til på Vegvesenet og bankkort tar eventuelt banken selv bilder til.MEN du, har du ikke nettopp skrevet at du har bankkort uten bilde? Glemte du deg, litt?Anonymous poster hash: be283...d6b Det var en annen som skrev det. Anonymous poster hash: ce423...081 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #13 Skrevet 4. juli 2015 Fantasifullt! Ingen har samme bildet på bankkort og førerkort. Førerkortet tar de bilder til på Vegvesenet og bankkort tar eventuelt banken selv bilder til. MEN du, har du ikke nettopp skrevet at du har bankkort uten bilde? Glemte du deg, litt? Anonymous poster hash: be283...d6b Fantasifullt! Ingen har samme bildet på bankkort og førerkort. Førerkortet tar de bilder til på Vegvesenet og bankkort tar eventuelt banken selv bilder til. MEN du, har du ikke nettopp skrevet at du har bankkort uten bilde? Glemte du deg, litt? Anonymous poster hash: be283...d6b Tidligere kunne man hvertfall bruke passfoto man hadde tatt annet sted, det har jeg på mitt. Anonymous poster hash: 68cbc...177 3
Gjest Angry Man Skrevet 4. juli 2015 #14 Skrevet 4. juli 2015 Nei de har selfølgelig ikke lov til dette med mindre det er åpenbart at det er falskt. Da kan de med bakgrunn i loven holde på til de får kontaktet politiet. Hvis det ikke er falskt har de et problem da har de nemlig brutt loven selv. Det du gjør nå er å ringe politiet og forklare situasjonen og sjekke om du enten kan stikke ned og hente det raskt eller om du trenger å få en kjøreseddel utskrevet.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #15 Skrevet 4. juli 2015 Fantasifullt! Ingen har samme bildet på bankkort og førerkort. Førerkortet tar de bilder til på Vegvesenet og bankkort tar eventuelt banken selv bilder til. MEN du, har du ikke nettopp skrevet at du har bankkort uten bilde? Glemte du deg, litt?Anonymous poster hash: be283...d6b Jeg har samme bilde på både visa og førerkort siden det er et passbilde. Hvorfor er det så rart? Var en annen AB som skrev at de hadde bankkort uten bilde. Glemte du å ta på brillene?? Anonymous poster hash: 56aea...a25 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #16 Skrevet 4. juli 2015 Dette høres helt vilt ut. Hadde ikke gått med på det i det hele tatt. Hadde ringt politiet selv der og da for å få det tilbake. Eller dratt rett hjem og hentet fødselsattest. Snakk om å være overivrig i jobben.. Anonymous poster hash: 63aba...252
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #17 Skrevet 4. juli 2015 Jeg var innom polet i dag for å kjøpe sprit, men da jeg kom til kassa og hun ba om å få se legitimasjon nektet hun å gi meg det tilbake igjen fordi hun mente det var falskt og at jeg ikke var gammel nok (noe jeg er og det var mitt førerkort). Jeg hadde ikke med meg noen annen legitimasjon heller og ble nærmest styrt ut døra mens de ba meg vente til politiet tok kontakt med meg. Jeg hadde ikke tid til å vente så jeg ringte å ba en venninne komme å hente meg. Har heller ikke hørt noe fra politiet og i morgen er det jo stengt så jeg kan ikke gå tilbake og hente det heller. Hva gjør jeg nå? Jeg trenger jo førerkortet for å komme meg på jobb på mandag!! Anonymous poster hash: 56aea...a25 Jeg vet ikke om du har mulighet til det, men jeg hadde iallefall umiddelbart ringt en eller flere venner og spurt om de kunne hjelpe meg få kortet tilbake. Deretter hadde vi gått inn som kunder og handlet det vi skulle ha. Sørget for at vi hadde stått rett etter hverandre i køen ved kassen personen som tok kortet var og deretter krevet kortet tilbake og forhåpentligvis fått det. Hvis ikke så måtte vi tatt det. Anonymous poster hash: ed195...92d 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #18 Skrevet 4. juli 2015 Har forresten ringt politiet nå og de skulle prøve å kontakte polet for å hente førerkortet mitt og så kontakte meg etterpå, så er forhåpentligvis bare å vente for meg nå. Anonymous poster hash: 56aea...a25 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #19 Skrevet 4. juli 2015 På et utested i Oslo tok vaktene leg fra noen jenter. De var falske. Og de ble anmeldt. Leg ble gitt til politiet. Var en sak på tv om det, der de opplyste at folk ikke viste hvor alvorlig det var med falsk leg. Derfor jeg skrev de hadde lovAnonymous poster hash: 327f8...42c 1
wintergirl Skrevet 4. juli 2015 #20 Skrevet 4. juli 2015 Oppdater når du har hørt mer da, ts. Høres helt feil ut det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå