AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #1 Skrevet 4. juli 2015 Er dette vanlig? Jeg spurte arbeidsgiver, som sa at jeg ikke fikk lønn siden jeg fikk feriepenger. Anonymous poster hash: 9bbdd...306
Gjest Nori Skrevet 4. juli 2015 #2 Skrevet 4. juli 2015 Det er vanlig at man trekkes for ferie i juni og at feriepengene utbetales da.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #3 Skrevet 4. juli 2015 OK, hva er vitsen med feriepenger da? Kunne jo like godt fått vanlig lønn. Anonymous poster hash: 9bbdd...306 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #4 Skrevet 4. juli 2015 Det høres merkelig ut. Feriepenger skal da komme i tillegg (10,2 eller 12 % avhengig av trekk), og skal dekke de ukene der man tar ferie. Anonymous poster hash: 29efe...dff 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Man får lønn 11 måneder i året, den 12. måneden får man feriepenger. Du får ikke lønn i ferien din, det er derfor du får feriepenger (som arbeidsgiver har "spart" for deg).Anonymous poster hash: 34604...847 7
Auri Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Feriepenger er ikke et gode bedriften gir deg; det er noe du tjener deg opp rettigheter til ved å jobbe foregående år. Det er ment til å dekke utgifter man har når man har ulønnet ferie. Lønningen du får utbetalt i juni, er for det du har jobbet i mai, og du SKAL ha den lønningen. Om du skal ha tre uker ferie i juli, så får du da ikke lønn for de ukene når du kommer til augustlønning, og det er der feriepenger kommer inn; for å dekke opp de ukene. Arbeidsgiveren din gjør noe ulovlig når han holder tilbake lønning på den måten. "Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale." http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 2
Gjest Nori Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 Feriepenger er ikke et gode bedriften gir deg; det er noe du tjener deg opp rettigheter til ved å jobbe foregående år. Det er ment til å dekke utgifter man har når man har ulønnet ferie. Lønningen du får utbetalt i juni, er for det du har jobbet i mai, og du SKAL ha den lønningen. Om du skal ha tre uker ferie i juli, så får du da ikke lønn for de ukene når du kommer til augustlønning, og det er der feriepenger kommer inn; for å dekke opp de ukene. Arbeidsgiveren din gjør noe ulovlig når han holder tilbake lønning på den måten. "Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale."http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Hva er det du snakker om? Den vanligste måten å gjøre dette på er at man trekkes for ferie i juni og får utbetalt feriepenger, uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. Om man da tar ur ferie i august vil man få lønn som normalt. Som det er skrevet over her, man får lønn 11 måneder i året den 12. får man feriepenger.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Hva er det du snakker om? Den vanligste måten å gjøre dette på er at man trekkes for ferie i juni og får utbetalt feriepenger, uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. Om man da tar ur ferie i august vil man få lønn som normalt. Som det er skrevet over her, man får lønn 11 måneder i året den 12. får man feriepenger. Hva er det du snakker om? Selvfølgelig skal man få lønn for jobben man gjør, uavhengig om man får utbetalt feriepenger den måneden eller ikke. Jobber du gratis du da? Anonymous poster hash: e58d7...27a 2
Auri Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 Hva er det du snakker om? Den vanligste måten å gjøre dette på er at man trekkes for ferie i juni og får utbetalt feriepenger, uavhengig av når man faktisk tar ut ferie. Om man da tar ur ferie i august vil man få lønn som normalt. Som det er skrevet over her, man får lønn 11 måneder i året den 12. får man feriepenger. Så du hadde syntes det er helt greit at du ikke får lønn for mai fordi du skal ta ferie en gang seinere i året?
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 Feriepenger er ikke et gode bedriften gir deg; det er noe du tjener deg opp rettigheter til ved å jobbe foregående år. Det er ment til å dekke utgifter man har når man har ulønnet ferie. Så hvorfor ikke bare ha lønnet ferie? Anonymous poster hash: 9bbdd...306
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 Dette kommer ann på om man har timelønn eller fastlønn. Har du timelønn får du timelønn + feriepenger, har du fastlønn får du kun feriepenger Anonymous poster hash: ab514...03d 11
Labbetussen Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 Herregud dere... Du blir trekt 5 uker lønn for ferie pr. kalender år. Altså hele juni mnd pluss den 5 uke fra feriepengene. Resten får du utbetalt.. De eneste jeg vet om som får juni lønn i tilegg til feriepenger er offshore arbeidere med 2-4 turnus. Helt vanlig og blir praktisert over det langstrakte land i det private, kommunale og statlige.. 7
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2015 #13 Skrevet 4. juli 2015 Så du hadde syntes det er helt greit at du ikke får lønn for mai fordi du skal ta ferie en gang seinere i året? Ja, det er dette som er helt vanlig praksis. Og kall meg gjerne rar, men jeg foretrekker å få jevn lønn hele året uten å bli trekt hver gang jeg tar fri.
Auri Skrevet 4. juli 2015 #14 Skrevet 4. juli 2015 Som AB sier over her, det er forskjell på fastlønn og timelønn. Har man timelønn skal man få utbetaling i mai. Jeg tolket hvertfall utifra HI at TS ikke var veldig erfaren på arbeidsmarkedet og tippet derfor timelønn. Så hvorfor ikke bare ha lønnet ferie? Anonymous poster hash: 9bbdd...306 Jeg har ikke lagd lovverket, så jeg kan ikke svare på det
Gjest Blondie65 Skrevet 4. juli 2015 #15 Skrevet 4. juli 2015 Som AB sier over her, det er forskjell på fastlønn og timelønn. Har man timelønn skal man få utbetaling i mai. Jeg tolket hvertfall utifra HI at TS ikke var veldig erfaren på arbeidsmarkedet og tippet derfor Merkelig å tippe på denne måten ut fra trådstarters innlegg i starten der det kommer frem at hun er trukket for lønn i juni - noe som tilsier fastlønn.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #16 Skrevet 4. juli 2015 Hva er det du snakker om? Selvfølgelig skal man få lønn for jobben man gjør, uavhengig om man får utbetalt feriepenger den måneden eller ikke. Jobber du gratis du da? Anonymous poster hash: e58d7...27a Nei, men du skal vel ikke ha lønn for den tiden du har ferie heller. Der hvor jeg jobber får vi feriepenger i juni, selv om de fleste jobber i juni, så får vi vanlig lønn i juli selv om vi stort sett har ferie.Anonymous poster hash: f258a...02a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #17 Skrevet 4. juli 2015 Er dette vanlig? Jeg spurte arbeidsgiver, som sa at jeg ikke fikk lønn siden jeg fikk feriepenger. Anonymous poster hash: 9bbdd...306 Sånn er det hos oss også, men så får vi lønn mens vi er på ferie Anonymous poster hash: 47608...5ab
Fleur Delacour Skrevet 4. juli 2015 #18 Skrevet 4. juli 2015 Les ferieloven, TS. Feriepenger er en ting, feriefritid en annen. Da får du svar på hvordan dette fungerer.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #19 Skrevet 4. juli 2015 Feriepenger er ikke et gode bedriften gir deg; det er noe du tjener deg opp rettigheter til ved å jobbe foregående år. Det er ment til å dekke utgifter man har når man har ulønnet ferie. Lønningen du får utbetalt i juni, er for det du har jobbet i mai, og du SKAL ha den lønningen. Om du skal ha tre uker ferie i juli, så får du da ikke lønn for de ukene når du kommer til augustlønning, og det er der feriepenger kommer inn; for å dekke opp de ukene. Arbeidsgiveren din gjør noe ulovlig når han holder tilbake lønning på den måten. "Det er ikke lov å inkludere feriepenger i lønn med mindre dette er direkte regulert gjennom tariffavtale." http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78190 Som AB sier over her, det er forskjell på fastlønn og timelønn. Har man timelønn skal man få utbetaling i mai. Jeg tolket hvertfall utifra HI at TS ikke var veldig erfaren på arbeidsmarkedet og tippet derfor timelønn. Jeg har ikke lagd lovverket, så jeg kan ikke svare på det Har du vært på google mellom disse innleggene? Selvsagt er det ikke ulovlig det de fleste arbeidsgivere i landet praktiserer. Men man lærer mens man lever. Selv syns jeg feriepenger er noe tull og tøys, det naturlige hadde vært å få lønnen sin delt på tolv og ferdig med det. Anonymous poster hash: a2f9b...d44
Gjest Nori Skrevet 4. juli 2015 #20 Skrevet 4. juli 2015 Hva er det du snakker om? Selvfølgelig skal man få lønn for jobben man gjør, uavhengig om man får utbetalt feriepenger den måneden eller ikke. Jobber du gratis du da? Anonymous poster hash: e58d7...27a Selvfølgelig jobber jeg ikke gratis, men jeg har heller ikke lønnet ferie. Dessuten får jeg lønn for mai i mai, ikke i juni. Det er mye ryddigere at ferien trekkes på en gang og at det utbetales vanlig lønn resten av året, enn at man plutselig skal trekkes når ferien avvikles.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå