AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #1 Skrevet 4. juli 2015 Begynner å studere til høsten og er bekymret for økonomien. Kommer til å ta opp fullt studielån, det gir meg vel 7500 i måneden(?) av Lånekassa. Leien min kommer på 5500. Da gjenstår 2000,- 2000,- fordelt på en måned gir meg 60,- å leve på om dagen, og det høres fryktelig lite ut. Jeg jobber en del i sommer, kommer til å fordele auguststipendet (på 20,000,-?) utover og planlegger å få meg jobb, men likevel stresser jeg litt. Hvordan ser økonomien til dere andre studenter ut? Anonymous poster hash: 876fd...39a
Drømmespill Skrevet 4. juli 2015 #2 Skrevet 4. juli 2015 Jeg hadde husleie på 6725, så hele stipendet gikk dit omtrent. Hver sommer og jul jobbet jeg meg opp en bufferkonto på ca 20.000 som jeg spedde på med når jeg trengte det. I tillegg hadde jeg en jobb hvor jeg tjente mellom 2-4.000 hver måned. Brukte ca 2.000 på mat hver måned, gikk til skolen og tok meg en øl i ny og ne. På grunn av bufferkontoen så følte jeg aldri at jeg hadde særlig dårlig råd, men jeg gikk aldri på noen shoppingspree likevel liksom
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #3 Skrevet 4. juli 2015 2000 på mat? Skjønner ikke hvordan jeg skal overleve.. TS Anonymous poster hash: 876fd...39a
Drømmespill Skrevet 4. juli 2015 #4 Skrevet 4. juli 2015 Vet du, det gikk faktisk veldig fint med 2.000 på mat altså. Man blir ganske flink til å tenke økonomisk etterhvert, jeg har aldri vært særlig streng med meg selv på hva jeg kjøper til mat. -Men det er vanskelig å lage mat til bare èn middag, så lag noe som du kan bruke til flere middager/frokost/lunsjer senere i uka. -Kjøp en fryser, det er veldig greit. -Lær å lage supper og sauser fra bunnen av, posegreier er ikke noe godt uansett, og det er aaalt for mye for èn person. Blomkålsuppe er supergodt, veldig lite kalorier og koster nesten ingenting. Genialt å fryse ned i store kvanta, og veldig mettende. -Kjøp mindre kjøtt. Det går bedre enn du tror nå altså, som sagt så har jeg ikke vært særlig streng med meg selv, og jeg har alltid følt at jeg har levd veldig godt som student. (verre nå som jeg er ferdig på studiene og skal ut i freelance )
Gjest Sunhands Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Det er utrolig trangt! Jeg har ca 6500 i hus- og bilutgifter. I tillegg kommer strøm osv. Jeg får jo stipend og studielån, og så jobber jeg hver tredje helg på sykehjem. I tillegg jobber jeg i ferier og noen ekstra dager når jeg har mulighet til det. Da fordeler jeg pengene jeg tjener i feriene utover resten av året, og passer på at jeg tjener minst 5000 hver måned så jeg får det til å gå rundt. Kjekt med jobb på sykehjem, for da passer jeg på å jobbe røde dager så jeg får utbetalt ekstra.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Jeg skal heldigvis bo med ei jente til, så vi kommer til å planlegge og kjøpe inn til middager og lignende sammen. Så det hjelper jo litt på, hvertfall. Men vi har ikke fryser, så det blir liksom litt vanskelig å kjøpe inn større kvanta av kjøtt på tilbud f.eks, eller fryse ned middager til å ha senere. For frysere er vel relativt dyre, og ikke vet jeg hvor vi skulle ha plassert den heller.. TSAnonymous poster hash: 876fd...39a
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 2000 på mat? :sjokkert:Skjønner ikke hvordan jeg skal overleve.. TS Anonymous poster hash: 876fd...39a Hvor mye penger bruker du på mat da? Jeg bor sammen med min mor vi bruker under 2000 på mat i måneden. Og vi er to personer. Anonymous poster hash: e8822...615
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Det jeg mente var at 2000 på mat er mye, for da sitter jeg igjen med 0,-. Ikke at det egentlig er spesielt mye, men sånn i forhold til hva jeg faktisk har penger til..Anonymous poster hash: 876fd...39a
Gjest Sunhands Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 Jeg skal heldigvis bo med ei jente til, så vi kommer til å planlegge og kjøpe inn til middager og lignende sammen. Så det hjelper jo litt på, hvertfall. Men vi har ikke fryser, så det blir liksom litt vanskelig å kjøpe inn større kvanta av kjøtt på tilbud f.eks, eller fryse ned middager til å ha senere. For frysere er vel relativt dyre, og ikke vet jeg hvor vi skulle ha plassert den heller.. TSAnonymous poster hash: 876fd...39a Spis vegetarisk noen ganger i uka. En halvkilo linser trenger jeg ikke fryser for, og det holder til mange middager. Synes ikke synd på de som spiser kjøtt flere ganger i uka og klager over dårlig råd.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 Kjøp en brukt fryser Når du sier 7500, er det inkludert det store stipendet som man får i starten av hvert semester som du da skal spe på med? Man må vel skaffe seg en deltidsjobb og jobbe fullt i ferier. Noe dritt. Anonymous poster hash: 47d73...382 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #11 Skrevet 4. juli 2015 Jeg jobber fullt i ferier, har en 40% stilling utenom studiene, og tar opp fullt studielån. Setter av 5000,- av lånet til boligsparing hver måned. Utbetalt lønn hver måned er ca. 8500,-. Har dermed litt ca. 11.000,- å leve på i måneden. Husleie er på 4500,- (er kjempeheldig der!), bruker vel ca. 2000,- på mat og andre dagligvarer i måneden. Ca. 1000,- på telefon, internett og andre underholdningskostnader. Da er det ca. 3500,- igjen til andre utgifter. Medisiner, klær, frisør, skolemateriell, trening, fritidssysler, slike ting. Eventuelt overskytende beløp på lønnskonto før lønning/studielån går til bufferkonto. Det går akkurat, uten at det går ut over livskvaliteten på noen måte. Det eneste minuset er at studiene er såpass krevende at jeg ikke kan ta meg fri en dag i uka, med tanke på at jeg jobber en del også. Men det er verdt det når jeg ser egenkapitalen til fremtidig bolig vokse hver måned. Mitt tips er å lage et detaljert budsjett. Har gjort underverker for min personlige økonomi.Anonymous poster hash: b61ec...557
Kelsier Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har veldig god råd som student, men det kommer av at jeg jobber en god del, samtidig som jeg har leieinntekt fra samboeren min. Han er i tillegg i full jobb og har leieinntekt på utleie av sin leilighet, så vi lever godt. Hadde jeg ikke hatt leieinntekter fra samboer, så hadde det vært rimelig trangt grunnet store boutgifter.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #13 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har alltid levd ganske greit som student. Jeg har jobbet mye i alle ferier og noen ganger har jeg hatt deltidsjobb i semestrene også. Nå sliter jeg litt, fordi jeg er i utlandet og kursen er forferdelig dårlig, men overlever. Anonymous poster hash: b8701...f7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå