Gå til innhold

Skifter dere etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Han har to etternavn, vi begge skal ta det ene hans som mellomnavn og mitt som etternavn :) Etternavnet hans er så veldig vanlig, det er ikke mitt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir nok et dobbelt-etternavn. Jeg har et spesielt og sjeldent etternavn, og han er knyttet til sitt. Neste generasjon får deale med det som de vil, så det ikke blir fire etternavn, he-he.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg beholdt mitt og han beholdt sitt. Barna har mitt som mellomnavn og pappaen sitt etternavn.

Mannen min har et veeeeldig vanlig etternavn og jeg et sjeldent et, så derfor ønsket jeg å beholde mitt. Vi snakket om at jeg kunne tatt hans i tillegg til mitt, så barna og jeg heter det samme. Men da ønsket jeg heller at vi skulle gjøre det alle sammen. Det var ikke han helt enig i, så da ble det sånn som det er nå. Helt ukomplisert og greit for alle parter😊.

Anonymous poster hash: f7b5f...925

Skrevet

Vi beholdt hvert vårt navn...

AnonymBruker
Skrevet

Blir provosert av folk som sier det er "underdaning" å ta mannens etternavn, det er veldig trangsynt og barnslig. Jeg tar hans etternavn fordi mitt er vanlig og hans er spesielt, og fordi min far og hans slekt (som mitt nåværende etternavn kommer fra) er noen jeg vil ta avstand fra og ikke vil assosieres med av forskjellige grunner. Jeg er så trygg meg selv, og på mitt og samboers forhold, at jeg vet at det på ingen måte gjør meg "underdaning" eller mindre verdt om jeg tar hans navn.

Anonymous poster hash: 8d4d8...026

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer til å ta hans etternavn.

Mitt etternavn går ikke langt tilbake i slekten, og jeg ønsker rett og slett at vi skal være "familien Hansen" (fiktivt). Kunne selvsagt ha valgt å beholde mitt nåværende etternavn som mellomnavn for det, men kommer nok ikke til å gjøre det heller, ser rett og slett bare ikke noe behov for å holde på det.

Anonymous poster hash: 13bff...54a

Skrevet

Vi har planer om å ta hans sitt mellom navn og mitt etternavn da det "fenger" bedre enn hans etternavn. :-)

Skrevet

Jeg tok etternavnet til mannen da vi giftet oss. Grunnen var den at jeg har et veldig vanlig fornavn, og et av de vanligste etternavnene i Norge (kjapt søk på ssb.no nå; ca. 50.000 har det etternavnet). Mannen har et veldig sjeldent etternavn som han delte med ca 60 andre i hele Norge den gangen (nå er det vel rundt 70). Jeg må si at jeg syns jeg FIKK en identitet ved å ta etternavnet til mannen min, heller enn å miste identitet. 

Hadde det vært motsatt, at jeg hadde et sjeldent etternavn og han et av de vanligste, så hadde jeg ikke tatt hans etternavn for alt i verden...

• Liker 3
Skrevet

Jeg kommer til å beholde mitt egen etternavn om jeg gifter meg. Det er endel av meg :)

Skrevet

Jeg kommer til å beholde mitt egen etternavn om jeg gifter meg. Det er endel av meg :)

Hvorfor mange da? :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ved mitt første ekteskap gjorde jeg ikke det, ved mitt andre kan det godt hende jeg gjør det. Vet ikke helt ennå, har ikke bestemt meg. Han har to etternavn og vi prater om at vi kun tar hans ene. Dvs at han kutter ut ett av sine og jeg tar det som står igjen. Det er uansett et etternavn han lenge har hatt ønske om å kutte ut. Skal jeg ta hans gjenværende etternavn så har det også litt med at det hedrer hans avdøde mor og det er et sjeldent etternavn. Mitt er derimot ikke sjeldent.

Samtidig: jeg må tenke litt på det. Min samboer har også foreslått at han tar mitt, så jeg vet ikke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det kalles mellomnavn. Det er ikke mulig å ha to etternavn.

Anonymous poster hash: 0d46c...1b6

AnonymBruker
Skrevet

Det kalles mellomnavn. Det er ikke mulig å ha to etternavn.

Anonymous poster hash: 0d46c...1b6

Regner med hun mener to etternavn som ble satt sammen til ett med bindestrek. 

Anonymous poster hash: ebc2d...4e1

AnonymBruker
Skrevet

Ser det er en del som tar mannens etternavn som mellomnavn, og beholder sitt eget etternavn. Ikke så vanlig før, men virker som ganske mange gjør dette i dag.

Anonymous poster hash: d2f76...351
Skrevet (endret)

Det kalles mellomnavn. Det er ikke mulig å ha to etternavn.Anonymous poster hash: 0d46c...1b6

Men også dette er feil. Vi har ingenting som heter mellomnavn i Norge. Enten har man fornavn eller etternavn. Heter man Peter Hansen Pettersen så vil det i passet stå Peter Hansen ved fornavn og Pettersen ved etternavn. Derimot sier man gjerne på folkemunne at man har mellomnavn/etternavn Hansen, dette regnes strengt tatt ikke som et fornavn når man snakker sammen selv om det er det.

Og det var vel hele mitt poeng også. Hvis min samboer velger å fjerne sitt nåværende etternavn kan han bruke det som er hans andre fornavn som etternavn, eller mellomnavn som du altså kaller det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar gubbens etternavn. Enkelt og greit

Anonymous poster hash: aa93e...4c7

• Liker 3
Gjest Keikolina
Skrevet

Nei, lever ikke på 1800 tallet.

AnonymBruker
Skrevet

Vi tar mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Må innrømme at det var litt viktig meg å gjøre det slik, rett og slett fordi det er så mange som gjør det omvendt. Leste noe slik som at 80% av kvinnene fortsatt tar mannens etternavn. Jeg synes det bør være mer jevnt.

Anonymous poster hash: 76db6...412
AnonymBruker
Skrevet

Vi tar mitt som etternavn og hans som mellomnavn. Må innrømme at det var litt viktig meg å gjøre det slik, rett og slett fordi det er så mange som gjør det omvendt. Leste noe slik som at 80% av kvinnene fortsatt tar mannens etternavn. Jeg synes det bør være mer jevnt.

Må legge til at det hadde vært helt greit for meg om vi begge hadde beholdt våre egne navn også. Synes ikke det gjør noe om man ikke har samme etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...