Gå til innhold

Hunden min klarer ikke å slappe av i nærheten av andre hunder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 8 mnd gammel rottweiler tispe her som jeg og samboeren deler på, vi fikk henne når hun var rundt 2-3 mnd gammel. Hun er til vanlig kjempegrei, meget snill mot alt og alle og er ikke aggressiv av seg. Hun hører etter når man sier ifra og hun er meget lydig til vanlig, men så kommer vi til problemet med tur. Ikke misforstå meg, hun er meget rolig og flink til å gå fot når vi er alene og blandt folk, men med en gang hun får øye på en hund omså den står over 100 meter unna, så begynner hun å bli ivrig og trekker noe sinnsykt! Hun gir seg heller ikke, det er helt umulig å få kontakt med henne, hun hopper rundt og prøver å komme seg til de, og det er veldig ubehagelig for både meg og vedkommende. (Og nei, det er ikke reddsel eller aggrasjon, hun er veldig leken av seg) Hun trekker og trekker til hun såvidt får puste, og det er nesten helt umulig å prøve å overse situasjonen å dra ho videre, for da går jeg i forveien med en hund som trekker bakover... Fikk beskjed om at jeg ikke skulle nappe på båndet, så sluttet med dette, har også lest og hørt at det skulle hjelpe å trene henne opp gradvis til å ikke trekke ved å stoppe hvis hun trekker eller snu meg og gå den andre retningen, dessverre ser hun på denne "snu meg" teknikken som lek, så det forverrer situasjonen bare. Hun får minst 5 turer daglig, hun er godt sosialisert med andre hunder (hun sliter litt med å holde seg rolig rundt disse, skal leke og er skikkelig innpåsliten og bruker vanligvis ikke å roe seg ned før hun er utslitt). Er veldig vanskelig å holde styr på henne, ettersom hun er på 37 kg og vesle meg veier bare 47, så det er en del problematikk der. Hver gang jeg har gått tur med henne er jeg utslitt, annpusten og støl. Hva kan jeg gjøre? Trenger virkelig hjelp med dette... 

Anonymous poster hash: 5ff63...2c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags godbiter bruker du? Anbefaler oksehjerter og lign.

Start med å turen kontakttrening hjemme i stua. Få samboeren din til å lage forstyrrelser. Så ta det med ut, i starten med bare folk og etterhvert andre hunder - men da god avstand til disse hundene. La hunden sitte rolig til du får kontakt, så belønn. Da velger hun deg, og ikke den andre hunden. Mindre avstand etterhvert som det funker, du får kontakt.

Hør med lokal hundeklubb om de har miljøtreninger. Det er det her jeg bor, gratis hvis du er medlem i klubben.

Anonymous poster hash: 003ab...eff

AnonymBruker
Skrevet

Gikk nylig tom for godbiter og har allerede kastet posen (og jeg klarer aldri å huske hva de heter), men det er en lilla pose og godbitene har leversmak.

Skal prøve dette med kontakttrening! Samboeren er på ferie akkurat nå, så skal ta det opp med han så snart jeg snakker med han igjen. 

Dessverre bor jeg på en meget liten plass der det ikke fins tilbud om hundeklubber, hundepark eller park generelt, så det blir litt vanskelig akkurat der...

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få kjøpt ferske oksehjerter(ekte hjerter åltså, som du bruker rå som godbiter)

Anonymous poster hash: 003ab...eff

Skrevet

Anbefaler kindereggmetoden. Nøkkelen her er gode nok godbiter og AVSTAND. Så har det også litt med alder å gjøre, så hvis dere jobber med dette allerede nå så tror jeg det vil roe seg betraktelig når hun blir ordentlig voksen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...