AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Vi har en stor hage og trenger hjelp til å klippe plenen, plukke bær, klippe hekken samt stable litt saker og ting og holde orden i sommer. Nabogutten har meldt interesse. Han er 12 år. Spørsmålet er hva som er en fornuftig betaling. Og bør det være timebetaling eller et bestemt beløp for hele jobben? Foreløpig tenker vi at 200 kr timen er greit. Kontakt. Anonymous poster hash: 788cb...e76
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Vi har en stor hage og trenger hjelp til å klippe plenen, plukke bær, klippe hekken samt stable litt saker og ting og holde orden i sommer. Nabogutten har meldt interesse. Han er 12 år. Spørsmålet er hva som er en fornuftig betaling. Og bør det være timebetaling eller et bestemt beløp for hele jobben? Foreløpig tenker vi at 200 kr timen er greit. Kontakt. Anonymous poster hash: 788cb...e76 200 kroner timen hadde jeg syntes var veldig mye når jeg var 12, så om dere har lyst til å gi det så vil jeg tro at han blir fornøyd Anonymous poster hash: eba58...43d 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 200 kroner timen hadde jeg syntes var veldig mye når jeg var 12, så om dere har lyst til å gi det så vil jeg tro at han blir fornøyd Anonymous poster hash: eba58...43d Ja, vil vil være litt rause. Er jo ikke akkurat fattige heller, så det viktigste for oss er at jobben blir gjort. Og vi kjenner nabogutten og regner med at han er til å stole på. Anonymous poster hash: 788cb...e76
Vox_populi Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Av flere grunner bør det være timebetaling. Dessverre er det himmelvid forskjell på 12-åringer. En flink 12-åring er absolutt verd 200 kr/t, men så var det alle de andre da... Jeg ville i første omgang gi ham en liten halvannen timers akkord for 300 kr og se hvor rask og nøyaktig han er. Bruker han to timer, ville jeg tilby han 150 kr/t. Bruker han tre timer, finn en annen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #5 Skrevet 3. juli 2015 Vi har en stor hage og trenger hjelp til å klippe plenen, plukke bær, klippe hekken samt stable litt saker og ting og holde orden i sommer. Nabogutten har meldt interesse. Han er 12 år. Spørsmålet er hva som er en fornuftig betaling. Og bør det være timebetaling eller et bestemt beløp for hele jobben? Foreløpig tenker vi at 200 kr timen er greit. Kontakt. Anonymous poster hash: 788cb...e76 for å jobbe butikk som 18åring har de fleste 135-145kr timen i startlønn uten erfaring, så 200kr blir han nok overlykkelig av dersom han vet litt om økonomi. Hadde selv følt meg raus av å gi 150 i timen Anonymous poster hash: 0eb8c...d46 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Av flere grunner bør det være timebetaling. Dessverre er det himmelvid forskjell på 12-åringer. En flink 12-åring er absolutt verd 200 kr/t, men så var det alle de andre da... En flink 12-åring gjør kanskje jobben på 30 timer. En dårlig 12-åring gjør den på 60 timer. Spørsmålet er da hvorfor den dårlige skal tjene dobbelt så godt. Anonymous poster hash: 788cb...e76 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 for å jobbe butikk som 18åring har de fleste 135-145kr timen i startlønn uten erfaring På lager da? Anonymous poster hash: 788cb...e76
Vox_populi Skrevet 3. juli 2015 #8 Skrevet 3. juli 2015 En flink 12-åring gjør kanskje jobben på 30 timer. En dårlig 12-åring gjør den på 60 timer. Spørsmålet er da hvorfor den dårlige skal tjene dobbelt så godt. Du leste ikke de tre neste setningene mine?
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #9 Skrevet 3. juli 2015 Jeg ville i første omgang gi ham en liten halvannen timers akkord for 300 kr og se hvor rask og nøyaktig han er. Bruker han to timer, ville jeg tilby han 150 kr/t. Bruker han tre timer, finn en annen. Vi stoler på gutten. 200 kr blir lønnen Anonymous poster hash: 788cb...e76 1
Vox_populi Skrevet 3. juli 2015 #10 Skrevet 3. juli 2015 Vi stoler på gutten. 200 kr blir lønnen Beklager at mitt svar ikke stemte med fasiten. Hvorfor spurte du her da?
Guybrush Skrevet 3. juli 2015 #11 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Vi har en stor hage og trenger hjelp til å klippe plenen, plukke bær, klippe hekken samt stable litt saker og ting og holde orden i sommer. Nabogutten har meldt interesse. Han er 12 år. Spørsmålet er hva som er en fornuftig betaling. Og bør det være timebetaling eller et bestemt beløp for hele jobben? Foreløpig tenker vi at 200 kr timen er greit. Kontakt. Anonymous poster hash: 788cb...e76 200 kroner timen tilsvarer en årslønn på 390 000 kroner. Det er mer enn hva mange voksne faglærte i full jobb har per time. Tariff for butikkansatte ligger vel på rundt 150-160 kroner. Når man også tar med at dette ikke skattelegges øker de 200 kronene til å tilsvare rundt 260 kroner timen, som igjen tilsvarer en årslønn på 520 000 kroner. Det er selvsagt hyggelig at dere ønsker å betale en såpass høy lønn, men det kan jo da også føre til at han tror dette er vanlig og dermed sier nei til andre jobber senere fordi han blir lurt til å tro at dette er et vanlig nivå. Endret 4. juli 2015 av Guybrush 3
Kongen Skrevet 4. juli 2015 #12 Skrevet 4. juli 2015 200 är för mycket, 100 kr plus bonus 30 kr om arbetet blir bra utfört. 1
Vox_populi Skrevet 4. juli 2015 #13 Skrevet 4. juli 2015 (endret) 200 kroner timen tilsvarer en årslønn på 390 000 kroner. Nja, heller 360 000, vel? Uansett, det er ikke sammenlignbart. Det er ikke mulig å tjene så mye på småjobber; alt for mye går bort i reiser og lediggang. Skal vi heller si drøyt halvparten, om dagene er fulle? For å sammenligne med et annet arbeide for ufaglærte: husvask. Får du noen til å vaske i huset for 200 kr timen? ikke narr meg til å le. Endret 4. juli 2015 av Vox_populi
Guybrush Skrevet 4. juli 2015 #14 Skrevet 4. juli 2015 Nja, heller 360 000, vel? Uansett, det er ikke sammenlignbart. Det er ikke mulig å tjene så mye på småjobber; alt for mye går bort i reiser og lediggang. Skal vi heller si drøyt halvparten om dagene er fulle? For å sammenligne med et annet arbeide for ufaglærte: husvask. Får du noen til å vaske i huset for 200 kr timen? ikke narr meg til å le. 200 x 37,5 x 4,33 x 12 = 389 700. Det er interessant at du bruker ordet sammenlignbart, for det er akkurat det problemet du tar opp ikke er. En voksen person trenger mer i timen og en mer fast inntekt fordi denne har svært mange utgifter som sluker det meste av pengene. En 12 åring får svært myte utav 2-400 kroner, en voksen person derimot har langt mer utgifter som bolig, strøm, mat osv. Og ja, du får hushjelp til 200 kroner timen, inkl moms. De som tjener mer er de som har betalt for oppdrag og ikke i timen. Det er noe dypt ironisk over mennesker som slenger på "ikke narr meg til å le" når de tar feil
pressplay Skrevet 4. juli 2015 #15 Skrevet 4. juli 2015 Nja, heller 360 000, vel? Uansett, det er ikke sammenlignbart. Det er ikke mulig å tjene så mye på småjobber; alt for mye går bort i reiser og lediggang. Skal vi heller si drøyt halvparten, om dagene er fulle? For å sammenligne med et annet arbeide for ufaglærte: husvask. Får du noen til å vaske i huset for 200 kr timen? ikke narr meg til å le. Ja, vaskepersonell får mindre enn det i timen. I tillegg er det snakk om netto lønn og dermed er 200 kr timen helt hinsides. Gi ungen 100 kroner timen eller fastlønn 1
Vox_populi Skrevet 4. juli 2015 #16 Skrevet 4. juli 2015 200 x 37,5 x 4,33 x 12 = 389 700. Det er interessant at du bruker ordet sammenlignbart, for det er akkurat det problemet du tar opp ikke er. En voksen person trenger mer i timen og en mer fast inntekt fordi denne har svært mange utgifter som sluker det meste av pengene. En 12 åring får svært myte utav 2-400 kroner, en voksen person derimot har langt mer utgifter som bolig, strøm, mat osv. Og ja, du får hushjelp til 200 kroner timen, inkl moms. De som tjener mer er de som har betalt for oppdrag og ikke i timen. Det er noe dypt ironisk over mennesker som slenger på "ikke narr meg til å le" når de tar feil Ja, du var litt av en regnemester! 52 uker og 1 dag - 5 uker ferie - 1 uke og 3 dager bevegelige hellig- og høytidsdager (i 2015) = ca. 45½ arbeidsuker. Dette varierer litt fra år til år. Regner en 40 timers arbeidsuke, blir det 200 x 40 x 45,5 = ca. 364 000 Regner en 37,5 timers uke, som du gjorde, (og det tror jeg nok er rett), blir svaret ca. 341 000. En betaler for tjenester etter det de er verdt, ikke etter behovet til arbeideren. Om den som slår hagen din er en fattig student, en rik lottomillionær eller en 12-åring, spiller ingen rolle, de skal ha lik betaling for likt arbeide. (Hvis de utfører samme arbeid, vel å merke). Dine betraktninger over hvor mye mer en 12-åring får ut av pengene sine, er bare dypt tragiske og vitner om mangelfull kunnskap om hvordan verden er innrettet. Den kommunale ordninga med hjemmehjelp betaler de 220 kr/time for her i kommunen. Hjemmehjelpene kjører fra klient til klient og er der 1-2 timer hver 14. dag eller kanskje hver uke. Skulle klientene leie et privat byrå til å utføre samme tjenesten, ville prisen bli mye høyere, for både administrasjon, kjøring og tidstap må det kompenseres for. En hushjelp på full tid, derimot - da snakker vi om mye lavere timepris. Eller du kan undersøke prisnivået hos firma som leverer vaktmestertjenester o.l. Timeprisen er en helt annen enn det som det koster å ansette en gartner på full tid..
Cowboy Lotte Skrevet 4. juli 2015 #17 Skrevet 4. juli 2015 Gud så mange pengegriske gammalgubber her. Man tar ikke frem kalkulatoren når man skal gi lommepenger til en gutt som steller litt i hagen til reisende. Kan umulig være snakk om SÅ mange timer... Så kan ikke sammenlignes med en vanlig jobb...
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #18 Skrevet 4. juli 2015 Ja, du var litt av en regnemester! 52 uker og 1 dag - 5 uker ferie - 1 uke og 3 dager bevegelige hellig- og høytidsdager (i 2015) = ca. 45½ arbeidsuker. Dette varierer litt fra år til år. Regner en 40 timers arbeidsuke, blir det 200 x 40 x 45,5 = ca. 364 000 Regner en 37,5 timers uke, som du gjorde, (og det tror jeg nok er rett), blir svaret ca. 341 000. En betaler for tjenester etter det de er verdt, ikke etter behovet til arbeideren. Om den som slår hagen din er en fattig student, en rik lottomillionær eller en 12-åring, spiller ingen rolle, de skal ha lik betaling for likt arbeide. (Hvis de utfører samme arbeid, vel å merke). Dine betraktninger over hvor mye mer en 12-åring får ut av pengene sine, er bare dypt tragiske og vitner om mangelfull kunnskap om hvordan verden er innrettet. Den kommunale ordninga med hjemmehjelp betaler de 220 kr/time for her i kommunen. Hjemmehjelpene kjører fra klient til klient og er der 1-2 timer hver 14. dag eller kanskje hver uke. Skulle klientene leie et privat byrå til å utføre samme tjenesten, ville prisen bli mye høyere, for både administrasjon, kjøring og tidstap må det kompenseres for. En hushjelp på full tid, derimot - da snakker vi om mye lavere timepris. Eller du kan undersøke prisnivået hos firma som leverer vaktmestertjenester o.l. Timeprisen er en helt annen enn det som det koster å ansette en gartner på full tid.. Man trekker ikke fra ferietrekk når man snakker om årslønn. Oppgitt årslønn er alltid forutsatt at man jobber 52 uker i året. I tillegg kommer feriepenger for vanlige arbeidstakere, noe det åpenbart ikke er snakk om her. En hjemmehjelp tjener ikke 220 kr. timen selv om kommunen tar dette i egenandel. I tillegg trekkes hjemmehjelpene for skatt og egenandel av pensjon, ergo er dette en meget dårlig sammenligning. 200 kr. timen er alt for mye, særlig for en 12-åring som ikke trekkes for skatt. Men dersom TS har lyst til å betale så mye må hun gjerne det. Anonymous poster hash: b87e1...b4b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå