Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en ganske ung mann midt i 20-åra, men har de siste årene hadde veldig smerter i både muskler, ledd og hode. Psyken sliter på alt dette. I tillegg har jeg hatt et par episoder der både bestemoren min og en nær venn har dødd.

For å si det rett ut, jeg er sliten og har vært uten jobb de siste 3 årene nå, og bare bodd hjemme. Blitt deprimert av alt dette. For å bedre livskvaliteten min har jeg og mamma snakket om et alternativ som kan være at jeg får "ung uføretrygd" eller hva det heter. Da kan jeg få en trygg inntekt og kanskje få lån i banken og investert i bolig osv. Det vil gi meg et handlingsrom.

Problemet er rett og slett at legen og NAV må vel godkjenne at man skal få uføretrygd, og jeg er redd de vil avvise meg fordi det ikke er gode nok grunner for å bli ufør. Men jeg har tenkt igjennom dette, og det er dette vil. Og når jeg bestemmer meg for noe så fullfører jeg det.

Så, er det noen som har tips som kan gjøre det lettere å "overtale" lege/NAV ift å få ung uføretrygd?

Anonymous poster hash: bf749...d39
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke få ufør bare for at du vil.

Men om du er i behandling, kan du få AAP.

Anonymous poster hash: 8171a...702

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Mottar du AAP? Er du under behandling eller arbeidsutprøving? Det er 4-5 år med det før noen uføretrygd kommer på tale om, når det er slike vage diagnoser som det du presenterer. 

Handlingsrom får du gjennom å ta en utdanning eller skaffe deg en jobb, det er klart du blir deprimert av å sitte hjemme. Om du trenger medisinsk behandling eller hjelp for å komme ut i jobb/utdanning, så er det det som blir fokusert på først.

Spiller ingen rolle hva du vil, når det kommer til uføretrygd, som skal ha en medisinsk alvorlig nok grunn til å få den. 

Anonymous poster hash: 8451e...094
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke få ufør bare for at du vil.

Men om du er i behandling, kan du få AAP.

Det er ikke bare fordi jeg "vil". Jeg har vært igjennom noen tøffe perioder, og har innsett at jeg nå er klar for å få et stabilt liv. AAP gir meg ikke en trygg inntekt, slik ung ufør gir. Dette vil sikre meg ganske godt utbetalt slik jeg skjønner det, og da kan jeg betjene et lån og få et godt liv til tross for mitt dårlige utgangspunkt

Skrevet (endret)

Jeg er en ganske ung mann midt i 20-åra, men har de siste årene hadde veldig smerter i både muskler, ledd og hode. Psyken sliter på alt dette. I tillegg har jeg hatt et par episoder der både bestemoren min og en nær venn har dødd. For å si det rett ut, jeg er sliten og har vært uten jobb de siste 3 årene nå, og bare bodd hjemme. Blitt deprimert av alt dette. For å bedre livskvaliteten min har jeg og mamma snakket om et alternativ som kan være at jeg får "ung uføretrygd" eller hva det heter. Da kan jeg få en trygg inntekt og kanskje få lån i banken og investert i bolig osv. Det vil gi meg et handlingsrom.Problemet er rett og slett at legen og NAV må vel godkjenne at man skal få uføretrygd, og jeg er redd de vil avvise meg fordi det ikke er gode nok grunner for å bli ufør. Men jeg har tenkt igjennom dette, og det er dette vil. Og når jeg bestemmer meg for noe så fullfører jeg det.Så, er det noen som har tips som kan gjøre det lettere å "overtale" lege/NAV ift å få ung uføretrygd? Anonymous poster hash: bf749...d39

Før uføretrygd skal alt annet være prøvd av tiltak for å få deg i jobb. Du kan ikke søke en gang før du får lov av rådgivende lege.

Endret av himmeloghav
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mottar du AAP? Er du under behandling eller arbeidsutprøving? Det er 4-5 år med det før noen uføretrygd kommer på tale om, når det er slike vage diagnoser som det du presenterer. 

Handlingsrom får du gjennom å ta en utdanning eller skaffe deg en jobb, det er klart du blir deprimert av å sitte hjemme. Om du trenger medisinsk behandling eller hjelp for å komme ut i jobb/utdanning, så er det det som blir fokusert på først.

Spiller ingen rolle hva du vil, når det kommer til uføretrygd, som skal ha en medisinsk alvorlig nok grunn til å få den. 

Anonymous poster hash: 8451e...094

Du misforstår. Jeg har tenkt nøye gjennom dette, og det å være hjemme gjør at jeg får mer balanse og mer overskudd. Men jeg mangler den stabile inntekten som uføretrygd er. Det er lett for deg å slenge hit bemerkninger om "utdannelse" og "Jobb", men jeg skal love deg at jeg har prøvd og gjort mitt beste. Jobbet sommerjobber siden jeg var 16! Men nå sier kroppen stopp, og jeg ser etter muligheter for å leve livet jeg er tildelt på en best mulig måte.

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å snylte på felleskapet, ta deg sammen og skaff deg en jobb.

Anonymous poster hash: 19578...705
  • Liker 14
Skrevet

Jeg er en ganske ung mann midt i 20-åra, men har de siste årene hadde veldig smerter i både muskler, ledd og hode. Psyken sliter på alt dette. I tillegg har jeg hatt et par episoder der både bestemoren min og en nær venn har dødd. For å si det rett ut, jeg er sliten og har vært uten jobb de siste 3 årene nå, og bare bodd hjemme. Blitt deprimert av alt dette. For å bedre livskvaliteten min har jeg og mamma snakket om et alternativ som kan være at jeg får "ung uføretrygd" eller hva det heter. Da kan jeg få en trygg inntekt og kanskje få lån i banken og investert i bolig osv. Det vil gi meg et handlingsrom.Problemet er rett og slett at legen og NAV må vel godkjenne at man skal få uføretrygd, og jeg er redd de vil avvise meg fordi det ikke er gode nok grunner for å bli ufør. Men jeg har tenkt igjennom dette, og det er dette vil. Og når jeg bestemmer meg for noe så fullfører jeg det.Så, er det noen som har tips som kan gjøre det lettere å "overtale" lege/NAV ift å få ung uføretrygd? Anonymous poster hash: bf749...d39

Dette må du ta opp med fastlegen din og nav. Det er de som bestemmer om du kan søke om uføretrygd.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du ta opp med fastlegen din og nav. Det er de som bestemmer om du kan søke om uføretrygd.

Jeg trenger litt tips til hva jeg skal si til fastlege og NAV som er mest taktisk for å få muligheten til å slippe gå gjennom masse tiltak og andre ting. Jeg er klar på hva jeg vil, og ting er testet ut. Det er ingen vits å gå masse år på AAP for min del.

AnonymBruker
Skrevet

Dette må være tull? Er vel ingen nå i dag som tror at det bare er å "tenke godt igjennom" og så får man ufør? Ta i såfall en leserunde rundt her på kvinneguiden, NAV og google.

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo ut som et typisk Tilfelle der uføretrygd ikke er et alternativ.

1 du er veldig ung

2 du er syk pga psykiske belastninger. Noe som kan og vil bli bedre med behandling

Anonymous poster hash: 2d198...745

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Tipper dette er samme trollet som skulle kjøpe stor leilighet i Oslo sentrum til 2 mill. Samme skrivestil, samme påfallende måten å forsøke å trolle på....

Anonymous poster hash: a4abd...66d
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Dette må være tull? Er vel ingen nå i dag som tror at det bare er å "tenke godt igjennom" og så får man ufør? Ta i såfall en leserunde rundt her på kvinneguiden, NAV og google.

Jeg kjenner mange rundt om kring min alder som har fått innvilget ung ufør, og er veldig fornøyd med det. Flere har fått egen bolig, med bostøtte osv. Dette er noe jeg også ser for meg, og jeg har hatt det verre enn flere av disse. Jeg vil nesten kalle de snyltere flere av de. Så hvorfor jeg ikke skal kunne få dette blir for meg en gåte.

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo ut som et typisk Tilfelle der uføretrygd ikke er et alternativ.

1 du er veldig ung

2 du er syk pga psykiske belastninger. Noe som kan og vil bli bedre med behandling

Så det at jeg er ung skal felle meg? Jeg er en ung som har vært igjennom en del i allefall da. Det kan kanskje ikke alle skryte på seg. Dessuten har jeg truffet psykolog og lege, så jeg har hatt behandling osv. Det er bare at jeg trenger et mer stabilt liv for å komme på beina igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Så det at jeg er ung skal felle meg? Jeg er en ung som har vært igjennom en del i allefall da. Det kan kanskje ikke alle skryte på seg. Dessuten har jeg truffet psykolog og lege, så jeg har hatt behandling osv. Det er bare at jeg trenger et mer stabilt liv for å komme på beina igjen.

At du er ung betyr nødvendigvis ikke at du ikke har rett på uføretrygd nei. Men man må vanligvis igjennom mange behandlingsforsøk og lang behandling før NAV gir opp og erklærer folk som ufør.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At du er ung betyr nødvendigvis ikke at du ikke har rett på uføretrygd nei. Men man må vanligvis igjennom mange behandlingsforsøk og lang behandling før NAV gir opp og erklærer folk som ufør.

Det vil jo bare koste staten unødvendig mye penger å utrede alt mulig. Jeg vet selv jeg er syk, og jeg vet at Uføretrygd vil gi meg et verdig liv. Akkurat som at noen passer til det ene og andre.

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha prøvd ALT av behandling over mange år før du kommer til spørsmålet om uføretrygd. Å ha truffet en lege eller psykolog noen ganger holder ikke. Det blir for dumt at du selv skal stille diagnoser og at du vil ha uføretrygd pga litt motgang i livet. Stikk fingeren i jorda og venn deg til hvordan livet er. En får seg en smell og så går en på igjen. Og igjen hvis en behøver det. Det å få seg en jobb hvor en møter opp hver dag lager både stabilitet og inntekt i livet. Jeg blir dårlig av å se hvor lett det er for et ungt menneske å gi opp før en har prøvd skikkelig. 

Jeg håper i det lengste at ts er en som bare kjeder seg og vil provosere litt. 

Anonymous poster hash: e35e3...0e4
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ts kjeder seg LITT

Veldig lett å gjennomskue, men dessverre er det mange som biter på... Og ts får det som h*n vil, med mange som svarer og blir sure.

Anonymous poster hash: a4abd...66d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha prøvd ALT av behandling over mange år før du kommer til spørsmålet om uføretrygd. Å ha truffet en lege eller psykolog noen ganger holder ikke. Det blir for dumt at du selv skal stille diagnoser og at du vil ha uføretrygd pga litt motgang i livet. Stikk fingeren i jorda og venn deg til hvordan livet er. En får seg en smell og så går en på igjen. Og igjen hvis en behøver det. Det å få seg en jobb hvor en møter opp hver dag lager både stabilitet og inntekt i livet. Jeg blir dårlig av å se hvor lett det er for et ungt menneske å gi opp før en har prøvd skikkelig. 

Det sårer meg litt når du skriver "håper ts bare kjeder seg eller provoserer litt". Skulle ønske av hele mitt hjerte at det var sant. Men i de 3 siste årene har jeg vært igjennom et helvete (!) og ser nå lysere på ting fordi jeg ser en fremtid. 

Det er mulig å bli ung ufør, hvis man bare har riktig opplegg med lege og NAV, vet selv om en på 23 som fikk dette. Han gikk ikke på AAP lenge, men det jeg ønsker meg er bare generelt råd folk som har vært i disse samtalene selv har å gi av tips.

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo bare koste staten unødvendig mye penger å utrede alt mulig. Jeg vet selv jeg er syk, og jeg vet at Uføretrygd vil gi meg et verdig liv. Akkurat som at noen passer til det ene og andre.

Om det stortsett er det psykiske som plager deg, hvordan i all verden vet du st det ikke kan bedre seg med tid ig behandling ?

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...