AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Forsøker å rekne ut hvor mye jeg får i lønn. Jeg har fast månedslønn men har jobbet mye forskjøvet arbeidstid den siste måneden. I følge timelistene har jeg jobbet 42 timer forskjøvet arbeidstid 50% Jeg spurte sjefen om jeg fremdeles får den faste månedslønnen i tillegg og hun bekreftet dette. MEN, jeg ser på en annen lønnsslipp fra en annen måned så har jeg da jobbet forskjøvet arbeidstid 50% 5 timer og så er jeg også trukket 5 timer på den månedslønna så jeg tror ikke helt på det sjefen sa (jeg hadde ikke tatt meg fri den måneden uten lønn) Har jeg virkelig krav på å få den faste månedslønna mi pluss det jeg har jobbet forskjøvet arbeidstid 50% Eller plusser de sammen alt som blir på forskjøvet og så trekker ifra den faste lønna? Ellers så blir det jo ufattelig ekstra mye i lønn... Har også jobbet forskjøvet en annen måned (hvor posten ikke står oppført som forskjøvet arbeidstid 50% men bare forskjøvet arbeidstid) og da er jeg ikke trukket timelønn. Ser satsen for forskjøvet arbeidstid 50% er tre ganger mer enn bare vanlig forskjøvet arbeidstid om det har noen betydning. Huff, håper noen skjønner spørsmålet mitt.Anonymous poster hash: 42e8a...a72
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 For å svare enkelt: Tjener du 100 kr i timen brutto, skal du ha 50 kr ekstra i timen for forskjøvet arbeidstid. Timelønna di når du er forskjøvet blir da 150 kr. Tillegget blir da 50 kr i timen. Da sier det seg selv at du ikke skal ha 100 kr i timelønn, pluss 150 kr på toppen av det igjen. Du skal ha din vanlige brutto timelønn pluss 50% tillegg. Regner med du nå skjønner at 100 kr timen var for å gjøre regnestykket mer forståelig. Men skjønner ikke hvordan det er så vanskelig å forstå...Anonymous poster hash: e84b0...3b4
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #3 Skrevet 4. juli 2015 For å svare enkelt: Tjener du 100 kr i timen brutto, skal du ha 50 kr ekstra i timen for forskjøvet arbeidstid. Timelønna di når du er forskjøvet blir da 150 kr. Tillegget blir da 50 kr i timen. Da sier det seg selv at du ikke skal ha 100 kr i timelønn, pluss 150 kr på toppen av det igjen. Du skal ha din vanlige brutto timelønn pluss 50% tillegg. Regner med du nå skjønner at 100 kr timen var for å gjøre regnestykket mer forståelig. Men skjønner ikke hvordan det er så vanskelig å forstå...Anonymous poster hash: e84b0...3b4 Jo det skal jeg fortelle deg, regnestykket går ikke opp med de satsene som står oppført i lønnsslippen. Den faste timelønnen er på 211 kroner. Satsen som står oppført for den forskjøvet arbeidstiden 50% er 334 kroner. 50% av 211 er 105,5 og 211 + 105,5 blir 316,5 og ikke 334... Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg spør om råd på kg, får bare surmagra svar allikevel.Anonymous poster hash: 42e8a...a72
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #4 Skrevet 4. juli 2015 Pluss at jeg selvfølgelig blir forvirret når sjefen sier jeg får den faste lønna mi i tillegg til forskjøvet betalingen..Anonymous poster hash: 42e8a...a72
Baktusen Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Du fikk ett veldig bra svar der ovenfor, du kan velge å megge og la være,eller godta det. Det er helt korrekt det hun skriver. Du får jo forskjøvet arbeidstid det er jo 50%, men på lønnsslippen som du sier fremgår den med 150% så den er jo innlagt. Hvis jeg har en fast mnd lønn på 300kr for tre timers arbeid. Og en av de timene ble forskjøvet, og kompanderes med 50% tillegg. Så skal jeg jo ikke ha 300 kr + 150. Hvis din mnd lønn er på ca. 32.000 kr.Og du har 47 timer forskjøvet arbeidstid. Så får du selvfølgelig ikke 334*47 =15698 + 32.000 kr = 48.000 kr. Hvis du forventer 48.000 kr så er blir du skuffa. Dersom de betaler ut 150% på forskjøvet, så må de selvfølgelig trekke fra timer fra den normale månedslønn. Du skal jo ikke ha mer betalt enn hva du har jobbet. Det sier seg vel selv ?
Baktusen Skrevet 4. juli 2015 #6 Skrevet 4. juli 2015 Forskjøvet betaling er jo 50%..regn heller ut det da. Jeg forstår ikke hva det er å bli forvirret over. La oss si din faste lønn er 32.000 kr. Og du har 47t forskjøvet tid. 47t forskjøvet tid kompenseres med 50% dvs. 47*0,5=23,5t. Din times lønn er 211. Så dvs. 23,5*211=4958. Din lønn blir altså din normale månedslønn (Litt mer enn 32' men la gå.) 32.000+4958= ca. 37.000 kr.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #7 Skrevet 4. juli 2015 Herregud, svar nå normalt da.. TS fremviser jo konkrete tall, og spør om noen kan forklare om det stemmer eller ikke. (Hun har for øvrig rett i at mange ofte kommer med surmaga svar). Anonymous poster hash: 0325b...4da 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #8 Skrevet 4. juli 2015 Du fikk ett veldig bra svar der ovenfor, du kan velge å megge og la være,eller godta det. Det er helt korrekt det hun skriver. Du får jo forskjøvet arbeidstid det er jo 50%, men på lønnsslippen som du sier fremgår den med 150% så den er jo innlagt. Hvis jeg har en fast mnd lønn på 300kr for tre timers arbeid. Og en av de timene ble forskjøvet, og kompanderes med 50% tillegg. Så skal jeg jo ikke ha 300 kr + 150. Hvis din mnd lønn er på ca. 32.000 kr.Og du har 47 timer forskjøvet arbeidstid. Så får du selvfølgelig ikke 334*47 =15698 + 32.000 kr = 48.000 kr. Hvis du forventer 48.000 kr så er blir du skuffa. Dersom de betaler ut 150% på forskjøvet, så må de selvfølgelig trekke fra timer fra den normale månedslønn. Du skal jo ikke ha mer betalt enn hva du har jobbet. Det sier seg vel selv ? Ærlig talt!! Svaret jeg fikk er sikkert korrekt! Det var avslutning på svaret som irriterte meg "Men skjønner ikke hvordan det er så vanskelig å forstå..." Så typisk kg når man spør om noe så får man slik respons og da blir jeg provosert! Så den som megga først var ikke meg!! Jeg forventer ikke 48000 så jeg blir ikke skuffet. Jeg forsøkte å finne ut av hva som stemte siden sjefen sa at jeg får den faste månedslønna i tillegg til tillegget, noe jeg fant veldig rart. Ser forresten at du avslutter svaret ditt i samme tone som den andre brukeren. .Fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å svare høflig når HI er ett helt nøytralt spørsmål.Anonymous poster hash: 42e8a...a72
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #9 Skrevet 4. juli 2015 Det stemmer at du får den faste månedslønna i tillegg til tillegget, men siden det ser litt annerledes ut på lønnsslippen din var det kanskje litt dårlig forklart av lederen din. Forskjøvet arbeidstid har en egen sats, og for at du ikke skal få vanlig timelønn pluss den forhøyede satsen (334 kr, i følge ditt eget utsagn) får du utbetalt satsen for forskjøvet arbeidstid og blir trukket i timelønn på lønnsslippen. Dette blir akkurat det samme utbetalt som om du hadde fått normal timelønn pluss tillegget for forskjøvet arbeidstid. Anonymous poster hash: 3d218...add 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #10 Skrevet 4. juli 2015 Det stemmer at du får den faste månedslønna i tillegg til tillegget, men siden det ser litt annerledes ut på lønnsslippen din var det kanskje litt dårlig forklart av lederen din. Forskjøvet arbeidstid har en egen sats, og for at du ikke skal få vanlig timelønn pluss den forhøyede satsen (334 kr, i følge ditt eget utsagn) får du utbetalt satsen for forskjøvet arbeidstid og blir trukket i timelønn på lønnsslippen. Dette blir akkurat det samme utbetalt som om du hadde fått normal timelønn pluss tillegget for forskjøvet arbeidstid. Anonymous poster hash: 3d218...add Takk for oppklarende (og høflig) svar Anonymous poster hash: 42e8a...a72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå