AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Jeg har de siste to årene trappet opp løpingen min og trives godt med løpingen! Jeg har gjennomført halvmarathon og endel kortere løp men jeg klarer ikke å få opp tempoet! Jeg løper intervaller 4x4, i motbakker, trapper og prøver å få inn noen 10km + annenhver uke. Men jeg kommer ikke over ca 10km/t.. jeg har prøvd på intervaller men beina mine henger rett og slett ikke med. Jeg bruker motbakker for å få opp pulsen og har så langt målt en makspuls på 192. På intervallene ligger jeg mellom 175-190 og synker ned til 140 i de aktive pausene. På lange løp ligger jeg rundt 165. Hva skal jeg gjøre for å komme opp i tempo? Anonymous poster hash: 715b8...a82
Erazor Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 Har du vurdert å kjøpe noen timer hos en trener som kan hjelpe deg å finpusse teknikken din og sette opp en strukturert plan for hvordan nå målet ditt? 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Har du vurdert å kjøpe noen timer hos en trener som kan hjelpe deg å finpusse teknikken din og sette opp en strukturert plan for hvordan nå målet ditt? Har brukt mye penger på PT tidligere uten at det har hjulpet noe på løpingen da PT fokuserer enormt på styrketreningen. Anonymous poster hash: 715b8...a82
Safiye Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Har brukt mye penger på PT tidligere uten at det har hjulpet noe på løpingen da PT fokuserer enormt på styrketreningen.Anonymous poster hash: 715b8...a82 Da bør du finne en som er mer villig til å hjelpe deg med løpingen. Avklar veldig tydelig på forhånd at du vil fokusere på det.
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 Viss du finner RYP-styrkeprogrammet på nett så har de en fin plan på å øke farten på 4x4 intervaller. Anonymous poster hash: 89315...e43
Erazor Skrevet 5. juli 2015 #6 Skrevet 5. juli 2015 Har brukt mye penger på PT tidligere uten at det har hjulpet noe på løpingen da PT fokuserer enormt på styrketreningen. Anonymous poster hash: 715b8...a82 I så fall er det viktig å finne en PT som har spisskompetanse på løping, og at du kommuniserer tydelig hva dine mål og ønsker er. Det er lov å stille krav til personlig trening, så ikke godta at treningen ikke har fokus på det du er ute etter. 1
Basun Skrevet 9. juli 2015 #7 Skrevet 9. juli 2015 (endret) Løsning nr. 1: Nyere forskning viser at kortdistanseløpere kan erstatte mye av løpetreningen sin med plyometrisk trening (opptil 30-40%). Tren også teknikk (korte steg, foten må raskt opp fra bakken, ikke land på helen, bruk armene, finn en god pusterytme, rak kroppsholdning ++). Løsning 2: Jeg ville jogget i sakte tempo i minimum 8 måneder for "lage en aerob base". Her ville jeg også fokusert på teknikk. Tren med en god kroppsholdning, pust i et jevnt tempo og løp med kortere steg enn det som er vanlig (dette er den største forskjellen mellom afrikanske og europeiske løpere). Deretter ville jeg ha løpt i et tempo som ligger like under "melkesyra" i 2-3 måneder for å få hevet terskelen for hvor mye melkesyre som "går rundt i kroppen" ved en gitt anstrengelse, samtidig som jeg opprettholdt den aerobe basen. Etter dette ville jeg ha fokusert mer på tempo-løp og intervaller. Du må fremdeles ha fokus på kort steglengde. Tenk også på hvordan du holder armene. Ikke la de krysse kroppen. De skal rett frem og rett tilbake. Det er viktig å ikke løpe i et anstrengende tempo 2 dager etter hverandre. Lykke til! Endret 9. juli 2015 av Personenmeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå