Gå til innhold

Maser om at jeg må legge meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 19 og har ikke mulighet til å flytte ut. Skole tok mye av tiden min, men jeg hadde en vaskejobb ved siden av. For noen måneder siden skjedde det noe, og nå har jeg null inntekt. Hva skal man gjøre da? Pakke sakene sine og dra, uten inntekt?

Anonymous poster hash: f50cf...ef7

Hva er planene dine fremover da? Hva skal du starte med til høsten og har du sommerjobb i mellomtiden? Eller forventer du å slenge hjemme og snylte på ubestemt tid, da hadde jeg vært eksyremt frustrert som din forelder.

Anonymous poster hash: 70aa4...aec

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Selv om du er nitten år så kretser ikke verden rundt deg. Du skal tilpasse deg foreldrene dine, du skal ta hensyn og vise normal folkeskikk ovenfor dem. Du får sette deg på rommet ditt med headsett fra pcen. Ærlig talt....

Skrevet

Man kan ikke forvente å leve som på dagtid på natten når man deler bolig med andre. At man er våken er jo greit nok, men volum og aktiviteter må selvsagt tilpasses etter at folk sover.

Skrevet

Som mor til en 18-åring så synes jeg ikke at jeg har rett til å diktere leggetiden hennes nå i sommerferien, så lenge hun kommer seg i seng i rimelig tid de dagene hun har sommerjobb (uansett så er det verst for henne selv når hun møter stuptrøtt på jobb...). Så lenge hun tar hensyn til at vi andre sover, er stille og rolig så får hun legge seg når hun vil.

Derimot så får hun finne seg i at jeg drar henne opp av senga innen kl 11.30. Å snu døgnet helt er ikke aktuelt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine kan iblant være litt ivrige på å komme med kjeftbruk og overdramatisere ting. Nå som jeg f. eks har ferie, bruker jeg å være oppe litt lenger enn vanlig. Benytter på en måte anledningen til det.

Jeg blir da litt irritert på dem for at de da skal komme å mase, og eventuelt lage en stor scene. Er tross alt over myndighetsalder (19 år), og føler egentlig at jeg også har rett til litt privatliv. De klager over at jeg er så bråkete etc., men det er ikke slik at jeg har holder på å rive ned huset pga. ekstremt høyt støynivå.

Man må kunne ha på lyden på et slik nivå at man hører hva som f. eks blir sagt på tv. Eller bevege seg vanlig i huset, hvis man må på do eller skal hente seg litt drikke. Vil ikke se på det som unormalt eller spesielt hensynsløst.

Prøver bare å slappe av litt, men det blir som sagt slitsomt når de ikke gjør annet enn å klage. De tåler heller ikke å høre mitt syn av saken, da kommer de bare med masse usakligheter og "jeg har bestandig rett"-mentalitet.

Hvis jeg påpeker åpenbare uvaner ved dem, skjer også det samme. Er så lei at det bestandig skal bli et rabalder ut av ting, og at de selv tydeligvis ikke tåler noe. Mens jeg må finne meg i alt mulig.

Liker ikke å diskutere så mye på en slik måte, men jeg gidder heller ikke ta imot så mye kjeft og klaging fra dem. Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 4223d...314

Det er slike innlegg fra en standard 19-åring som gjør at jeg blir helt satt ut når mannfolk som nærmer seg 30 år blir sammen med dem. VELDIG tydelig her at jenter på 19 år fremdeles er umodne, forventer spesialbehandling i hjemmet og har null planleggingsevne for fremtiden. Hva i huleste skal en godt voksen mann med dette? Ikke rart at de aller fleste har store fordommer mot slike alderforskjeller.

Anonymous poster hash: 8e72b...604

• Liker 4
Skrevet

Syns man skal respektere at andre folk har lagt seg uansett om man er 13, 19 eller 50.

• Liker 6
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Deres hus, deres regler! Hun kan finne seg sin egen kåk.

Sant nok at det er deres hus. Men foreldre kan uansett ikke bestemme når deres voksne barn skal legge seg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sant nok at det er deres hus. Men foreldre kan uansett ikke bestemme når deres voksne barn skal legge seg. 

Men de kan bestemme at det skal være stille i huset etter at de selv har lagt seg. 

Anonymous poster hash: b3fdd...92c

• Liker 5
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Men de kan bestemme at det skal være stille i huset etter at de selv har lagt seg. 

Anonymous poster hash: b3fdd...92c

Det kan de

Skrevet

For det første så er det dine foreldres hjem. Dermed må du faktisk tilpasse deg deres regler. Det at du er over 18 år ha ingenting å si i denne sammenhengen, fordi du fortsatt bor hjemme. Du hadde kunnet brukt denne fremstillingen dersom det var snakk om å flytte ut. For det andre, når det er natt er det faktisk lov til å ta hensyn. Når noen driver å vandrer rundt, kan det bråke mer enn man skulle tro.

• Benytt høretelefoner når du skal se på tv. Da kan du ha på lyden så høyt du bare vil. Dersom du sitter for langt unna TVen, kan du kjøpe ekstra ledninger til høretelefonene hos de fleste elektronikkforhandlere.
  • Ta med deg drikke/mat/annet inn på rommet ditt FØR dine foreldre legger seg. Dermed trenger du ikke vase så mye rundt.
  • Gå på do kun om du faktisk må. Ofte kan rør slå ganske så kraftig, med andre ord lager de lyd.

Du sier ingenting om når du faktisk står opp. Bidrar du i det hele tatt hjemme siden du er 19 år og bor hjemme? Dersom du ikke gjør noe hjemme skjønner jeg i hvertfall godt at de blir irriterte, spesielt dersom du sover til langt på dag. Du kan derfor også gjøre følgende:

• Stå opp til en anstendig tid på dagen.
  • Bidra med klesvask.
  • Bidra med matlaging.
  • Bidra med matinnkjøp.
  • Bidra med husvask.

I det hele tatt, gjøre NOE hjemme. Jeg kunne gjøre hva jeg ville når jeg bodde hjemme etter at jeg var 18 år, men jeg respekterte mine foreldres regler for huset deres. Det er hjemmet ditt ja, men ikke ditt hus. Ergo er det du som må ta hensyn.

Forøvrig flyttet jeg ut som 18-åring for å studere. Har ikke bodd hjemme siden, nå er jeg i midten/slutten av 20-årene med egen samboer. Å snylte på foreldre med å ikke bidra med noe annet enn latskap har jeg ingenting til overs for.

Hva er planene for høsten da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når noen ikke legger seg,så er det lyder i huset.

Lyder som irriterer når folk har lagt seg.

Er en vant til ro, så er det irriterende.

Du påpeker at du er myndig. Flytt da vel, så kan du være oppe hele døgnet

Anonymous poster hash: cb2a1...d42

AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som alle har tatt poenget i denne saken. Dere snakker som en gjeng med sinte muslimer.

• Liker 4
Skrevet

Virker ikke som alle har tatt poenget i denne saken. Dere snakker som en gjeng med sinte muslimer.

Den var saklig du.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Virker ikke som alle har tatt poenget i denne saken. Dere snakker som en gjeng med sinte muslimer.

Så, hva er poenget?

Anonymous poster hash: f5712...de7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt dersom det er slik at du knapt kan gå på do etter et visst tidspunkt.

Det er utrolig irriterende når foreldre skal kontrollere alt man gjør. Hadde det sånn hjemme selv.

Uansett hvor stille jeg var, så kan du banne på at noen klaget. Listet meg rundt som en kriminell, livredd for å vekke min mor som våknet bare noen pustet i Afrika.

Til og med da jeg var fylt 20 år fikk jeg ikke lov å bruke komfyren etter de hadde lagt seg, for de stolte ikke på at jeg husket å skru den av. De henger fortsatt over meg som om jeg er totalt idiot og ikke klarer å koke et egg.

Det var så vidt jeg fikk lov å puste etter de hadde lagt seg. Til og med når jeg var hjemme på besøk som 30-åring, måtte jeg kommer hjem senest 22.30 (!) sånn at de hadde kontroll.

Mitt råd er å skaffe deg en jobb og flytte ut. Du kommer til å elske friheten.

Anonymous poster hash: d2de1...eb6
  • Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår deg godt dersom det er slik at du knapt kan gå på do etter et visst tidspunkt.

Det er utrolig irriterende når foreldre skal kontrollere alt man gjør. Hadde det sånn hjemme selv.

Uansett hvor stille jeg var, så kan du banne på at noen klaget. Listet meg rundt som en kriminell, livredd for å vekke min mor som våknet bare noen pustet i Afrika.

Til og med da jeg var fylt 20 år fikk jeg ikke lov å bruke komfyren etter de hadde lagt seg, for de stolte ikke på at jeg husket å skru den av. De henger fortsatt over meg som om jeg er totalt idiot og ikke klarer å koke et egg.

Det var så vidt jeg fikk lov å puste etter de hadde lagt seg. Til og med når jeg var hjemme på besøk som 30-åring, måtte jeg kommer hjem senest 22.30 (!) sånn at de hadde kontroll.

Det er på en måte dette jeg mener. Kan omtrent ikke gi fra meg en lyd, før noen skal begynner med klagingen. Man må som du sier nesten ha silke under beina, for at ingen skal våkne. De har kanskje sovet i f. eks 2 timer, men påstår at jeg har vekket dem, på grunn av ett tungt skritt i gangen, eller en lyd i tv-en som var litt høyere enn resten av sendingen. Med andre ord skal det tydeligvis ikke mye til.

Er generelt stille når folk har lagt seg, så jeg blir litt frustrert hvis man ikke kan gi fra seg en lyd omtrent. De skal på en måte bry seg med alt.

• Liker 1
Skrevet

Det er på en måte dette jeg mener. Kan omtrent ikke gi fra meg en lyd, før noen skal begynner med klagingen. Man må som du sier nesten ha silke under beina, for at ingen skal våkne. De har kanskje sovet i f. eks 2 timer, men påstår at jeg har vekket dem, på grunn av ett tungt skritt i gangen, eller en lyd i tv-en som var litt høyere enn resten av sendingen. Med andre ord skal det tydeligvis ikke mye til.

Er generelt stille når folk har lagt seg, så jeg blir litt frustrert hvis man ikke kan gi fra seg en lyd omtrent. De skal på en måte bry seg med alt.

Da er det bare å flytte ut, skaffe seg et headset eller ikke fly så mye rundt i huset når det er natt.

• Liker 3
Skrevet

Til og med da jeg var fylt 20 år fikk jeg ikke lov å bruke komfyren etter de hadde lagt seg, for de stolte ikke på at jeg husket å skru den av. De henger fortsatt over meg som om jeg er totalt idiot og ikke klarer å koke et egg.

Sånne har problemer i huet et sted. Det var litt sånn mellom mannen og meg før vi gifta oss, han la seg tidligere og jeg satt opp og var ganske rolig, men han var helt besatt av å klage på de minste lyder. Tv hadde jeg på ganske stille og han skulle på død og liv la soveromsdøra stå oppe. Jeg jobber over 100%, både dag,kveld og natt og ingen skal være en nazi å fortelle meg som voksen når jeg skal legge meg eller stå opp. Jeg bidrar med mitt og stiller opp der jeg trengs, er punktlig, noe ikke min mann er. Greit at jeg er eldre og bor med min mann, men da jeg var 18 så bodde jeg hjemme hos foreldrene mine, de var bestemte på at jeg måtte jobbe og ta ansvar for mitt, men voksen nok til å bestemme min egen leggetid. Jeg klarer ikke å legge meg på kommando for da sovner jeg aldri. Ofte når jeg legger meg kl 22, så våkner jeg opp sånn ved midnatt og klarer ikke å sovne igjen. Familien min er a mennesker, men respekterer at jeg er b. De tror ikke at de har den beste døgnrytmen bare fordi de er a mennesker og gjør alt mer riktig. Jeg funker mer til alle slags tider på jobb enn dem og det er bra for de som trenger folk til sene kvelder, netter. Dagen er heller ikke noe problem, bare det ikke blir for mange av dem ;)

Å behandle folk som idioter sier mer om dem enn deg. Godt å komme seg unna sånne nazi folk kan jeg tenke meg:)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes IKKE det er OK å "bevege seg vanlig i huset" etter at andre har lagt seg. Ei heller å se på TV med noe særlig lyd på, da får man heller bruke hodetelefoner.

Når mine foreldre har lagt seg, så lister jeg meg rundt i huset hvis jeg må, og er veldig forsiktig når jeg åpner/lukker dører. Ellers holder jeg meg på rommet og holder støy til et minimum - dvs. det mest støyende jeg gjør er å se film med PC'en på nattbordet, ellers bruker jeg hodetelefoner eller feks. bare surfer eller leser. Særlig dersom foreldrene mine skal på jobb dagen etterpå, synes jeg det er totalt respektløst om jeg skal ture rundt i huset som om klokka var 13:00 og ikke 03:00. Hovedbadet ligger i nærheten av foreldrene mine sitt soverom, så dusjing er heller ikke aktuelt lenge etter at de har lagt seg.

Vil du ha privatliv, så får du heller flytte ut slik som alle andre gjør i den alderen der. Nå er jeg 24 år og selv om jeg har veldig greie foreldre, så synes jeg alltid det er deilig å komme hjem til min egen leilighet.

Anonymous poster hash: 21ae5...828

Seriøst? Slike ekstreme hensyn tar ikke jeg hjemme, og jeg er noen ganger oppe gjennom hele natten. Jeg er 20 år og er hjemme i ferien. Det er ganske isolert her og vi har muligheten til å lukke mange dører, så jeg ser ikke det som en nødvendighet å liste seg frem og tilbake og nesten bekymre seg for å puste eller gi tegn til at man lever. Jeg bruker aldri hodetelefoner når jeg skal se på TV eller lignende. 

Man må nesten respektere alle som bor under taket. Selv om det er foreldrene som eier boligen bor jo TS der hun også. Respekten går begge veier. Foreldrene kan ikke kreve at en 19-åring skal legge seg tidlig. Hvis de er plaget av støy kan de heller oppfordre henne til å være litt mer stille, men dette her virker mest som at foreldrene er krasse av prinsipp. Å bevege seg vanlig i huset eller å ha på TV'en på et nivå der man hører hva de sier er det minste man bør få lov til å gjøre. Dette er ikke å lage støy. 

Anonymous poster hash: 93740...61f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første så er det dine foreldres hjem. Dermed må du faktisk tilpasse deg deres regler. Det at du er over 18 år ha ingenting å si i denne sammenhengen, fordi du fortsatt bor hjemme. Du hadde kunnet brukt denne fremstillingen dersom det var snakk om å flytte ut. For det andre, når det er natt er det faktisk lov til å ta hensyn. Når noen driver å vandrer rundt, kan det bråke mer enn man skulle tro.

• Benytt høretelefoner når du skal se på tv. Da kan du ha på lyden så høyt du bare vil. Dersom du sitter for langt unna TVen, kan du kjøpe ekstra ledninger til høretelefonene hos de fleste elektronikkforhandlere.
  • Ta med deg drikke/mat/annet inn på rommet ditt FØR dine foreldre legger seg. Dermed trenger du ikke vase så mye rundt.
  • Gå på do kun om du faktisk må. Ofte kan rør slå ganske så kraftig, med andre ord lager de lyd.

Du sier ingenting om når du faktisk står opp. Bidrar du i det hele tatt hjemme siden du er 19 år og bor hjemme? Dersom du ikke gjør noe hjemme skjønner jeg i hvertfall godt at de blir irriterte, spesielt dersom du sover til langt på dag. Du kan derfor også gjøre følgende:

• Stå opp til en anstendig tid på dagen.
  • Bidra med klesvask.
  • Bidra med matlaging.
  • Bidra med matinnkjøp.
  • Bidra med husvask.

I det hele tatt, gjøre NOE hjemme. Jeg kunne gjøre hva jeg ville når jeg bodde hjemme etter at jeg var 18 år, men jeg respekterte mine foreldres regler for huset deres. Det er hjemmet ditt ja, men ikke ditt hus. Ergo er det du som må ta hensyn.

Forøvrig flyttet jeg ut som 18-åring for å studere. Har ikke bodd hjemme siden, nå er jeg i midten/slutten av 20-årene med egen samboer. Å snylte på foreldre med å ikke bidra med noe annet enn latskap har jeg ingenting til overs for.

Hva er planene for høsten da?

Dette har du faktisk ingenting med å skrive. Du har ingen innsikt i situasjonen til TS eller hvorvidt hun bidrar i hjemmet eller ikke. Dette er heller ikke relevant til tråden. Jeg synes du skal holde deg for god til å skrive dette og komme med kommentarer som "å snylte på foreldre med å ikke bidra med noe annet enn latskap har jeg ingenting til overs for". Og du snakker om å være saklig? 

Det er så typisk at så mange kaster seg over TS som et eller annet byttedyr fordi hun 1. bor hos foreldrene og 2. er over myndighetsalder. TS har selv skrevet at noe skjedde for en liten stund tilbake noe som gjør at hun ikke har inntekt nå. Hun har også brukt litt lenger tid på skolegang. At du flyttet ut som 18-åring og bor nå med samboer har ingenting med tråden å gjøre. 

Og forresten... Tror du at TS går på toalettet når hun ikke må? Det er åpenbart at man går på toalettet kun når man må, og det er ikke slik at hun må holde seg fordi hun er redd for å lage lyder. Det må da være lov til å gå på toalettet når man ønsker, enten om det er på dag- eller nattestid. Det er faktisk svært mange som går på toalettet i løpet av natten, selv om de bruker natten på å sove. Å sette opp forbud om dobesøk i løpet av natten er helt hinsides, og det synes jeg ikke er OK av foreldrene uansett om det er deres hus eller ei. 

Anonymous poster hash: 93740...61f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...