Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #1 Skrevet 6. september 2004 Jeg er i en akutt situasjon hvor jeg mangler helt vesentlige ting og penger til mat og drikke til meg og barna. Jeg ringte derfor sosialkontoret for å snakke med dem, og da jeg stotret frem hvorfor jeg ringte trodde han tydeligvis at jeg var en "gammel kunde". Han svarte meg som om jeg var et avskum, bare tonen i stemmen hans sa at han hadde absolutt ingen respekt for meg, og han snakket til meg som jeg kan tenke meg han ville snakket til en gammel alkoholiker som hadde gått der hver dag i tjue år for å tigge penger til tobakk. Jeg mener ikke at jeg er "bedre" enn en sånn type, det var vel egentligen aha- opplevelse om hvor lavt nede man må føle seg når man havner "på sosialen". Ikke bare at man har det som eneste alternativ, man skal i tillegg møte skikkelig nedlatende typer på telefon og på kontoret.... Urk, ble helt uvel.
Gjest Madam Felle Skrevet 6. september 2004 #2 Skrevet 6. september 2004 Ville tatt kontakt med en over han, og forklart situasjonen, for sånn gjør man bare ikke. Det er tøft nok for mange å havne i den situasjonen, og da skla en ikke "sparke en som allerede ligger nede". Du har nok bare møtt på en, som tror han er så mye bedre enn alle andre. Det mest skremmende er jo, at han faktisk jobber med mennesker som allerede er langt nede. Gå ned, og lever inn en søknad hos de, og skriv haster på den. Håper du treffer på en som er litt "snillere", for alle er ikke like.
Gjest Eir Skrevet 6. september 2004 #3 Skrevet 6. september 2004 Gå ned' date=' og lever inn en søknad hos de, og skriv haster på den. Håper du treffer på en som er litt "snillere", for alle er ikke like. [/quote'] Og ikke la dem avvise deg med 2 ukers behandlingstid. I en akutt situasjon har du krav på svar på søknad og nødhjelp innen 48 timer.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #4 Skrevet 6. september 2004 Jeg er i en akutt situasjon hvor jeg mangler helt vesentlige ting og penger til mat og drikke til meg og barna. Jeg ringte derfor sosialkontoret for å snakke med dem, og da jeg stotret frem hvorfor jeg ringte trodde han tydeligvis at jeg var en "gammel kunde". Han svarte meg som om jeg var et avskum, bare tonen i stemmen hans sa at han hadde absolutt ingen respekt for meg, og han snakket til meg som jeg kan tenke meg han ville snakket til en gammel alkoholiker som hadde gått der hver dag i tjue år for å tigge penger til tobakk. Jeg mener ikke at jeg er "bedre" enn en sånn type, det var vel egentligen aha- opplevelse om hvor lavt nede man må føle seg når man havner "på sosialen". Ikke bare at man har det som eneste alternativ, man skal i tillegg møte skikkelig nedlatende typer på telefon og på kontoret.... Urk, ble helt uvel. Gamle alkoholikere, går de å tiger penger til tobakk der hver dag? Hvis vi får den innstillingen at alle er mennesker, da får vi det bedre. Også de på sosialkontoret. Du har da selv forakt for en viss type mennesker. Tyder slik på innlegget ditt.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #5 Skrevet 6. september 2004 Gamle alkoholikere, går de å tiger penger til tobakk der hver dag? Hvis vi får den innstillingen at alle er mennesker, da får vi det bedre. Også de på sosialkontoret. Du har da selv forakt for en viss type mennesker. Tyder slik på innlegget ditt. Jeg sier i innlegget mitt at jeg ikke er bedre enn den typen klientell. Det er det hele innlegget handler om. Det som sjokkerte meg var hvordan de på sosialkontoret snakket til meg. Det jeg faktisk ikke nevnte i det hele tatt var følgende: da jeg forklarte at dette var en akuttsituasjon og at jeg ikke skulle søke om løpende støtte, men bare et engangsbeløp for å greie meg ut uka, skiftet han helt tonefall og ble sååå behjelpsom. (At jeg greide å glemme det i hovedinnlegget er jo helt utrolig, var liksom litt av poenget med historien det da...). Jeg har alkoholikere som går og tigger penger til tobakk på sosialen selv så jeg sparker ikke nedover om jeg sier det, det er et faktum at mange alkoholikere aldri kommer seg ovenpå igjen og "takket være" slike kundebehandlere på sosialkontorene mister de all selvtillit til å komme seg ovenpå også... den som er svak, skal gjøres svakere, virker det som.
Gjest Embla s Skrevet 6. september 2004 #6 Skrevet 6. september 2004 Kanskje han hadde en dårlig dag? Jeg syns så ofte jeg hører om sosialklienter som beklager seg over tonen de møter på sosialkontoret. Det kan jo hende man er ekstra overømfintlig og overtolker alt i negativ retning fordi man føler seg litt dårlig selv? (altså at man selv føler snev av skam eller lignende og dermed overtolker saksbehandlere)? Sure mennesker møter man jo overalt.
Gjest Embla s Skrevet 6. september 2004 #7 Skrevet 6. september 2004 det er et faktum at mange alkoholikere aldri kommer seg ovenpå igjen og "takket være" slike kundebehandlere på sosialkontorene mister de all selvtillit til å komme seg ovenpå også... den som er svak' date=' skal gjøres svakere, virker det som.[/quote'] Det er vel også litt drøyt å gi kundebahendlerene på sosialkontoret skylden for at alkoholikere mister all selvtillit til å komme seg ovenpå igjen???
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #8 Skrevet 6. september 2004 Hadde jeg hatt andre problemer i tillegg tror jeg den tonen kunne trykt meg langt ned, lenge. Garantert. Den gjorde det selv om han ikke hadde "ment" å bruke den på meg. Folk går på sosialkontoret fordi de MÅ, og alle vet at man har sunket lavt på den sosiale rangstigen når man må det. Det kan nesten sammenlignes med at man går til gynekologen med candida og får slengt i trynet hvor ekkel man er, eller noe sånt. Det er ikke gynekologen sin feil at man har fått det, men der og da har han et psykisk overtak over deg og VET det så slike personer skal være ekstra, ekstra forsiktige med hva de sier. Det krever litt mer fintfølelse å være kundebehandler på sosialkontoret enn å ekspedere i en bilrekvisitaforretning- det burde ihvertfall gjøre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå