Gå til innhold

Ikke overtidsbetaling - lav lønn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jobb der jeg ikke får overtidsbetaling. I utgangspunktet var jeg fornøyd med lønnen da jeg var nyutdannet da jeg begynte, men nå har jeg fått noen år med erfaring og synes selv jeg ikke har god nok lønnsstigning i forhold til ansvar, arbeidsoppgaver, overtidstimer og kompetanse.

Har ganske nylig hatt lønnsjustering til 550.000 kr, noe som også innbefatter overtid.

Tidligere i år hadde jeg en mnd med ca 35 timer overtid. Og dette gjentar seg 2-3 ganger årlig, i tillegg til at jeg har 10-15 timer overtid flere av de resterende måndene.

Jeg ble forespeilet at all overtid skulle kunne avspaseres, med dette har vist seg å ikke være mulig.

I de mest hektiske periodene faller alt av hus og hjem på kona. Jeg har heller ikke tid til å være hjemme ved egen sykdom eller være hjemme med barna hvis de er syke. Har ved et par tilfeller vært nødt å ta med meg arbeidet hjem for å ta meg av barnehagebarnet når han har vært syk. Dette fordi jeg stortsett sitter med ansvaret alene om disse store prosjektene. Om det er av relevanse så kan jeg nevne at ved et par andre avdelinger i selskapet er det 2-3 ansatte som samarbeider om prosjekter på den størrelsen jeg utfører alene.

Jeg er på god vei til å finne meg ny jobb, men lurer i første omgang på om jeg har urealistiske forventinger til lønn? Og burde være fornøyd med det jeg har?

Før jeg ser meg om etter ny jobb skal jeg i samtale med sjefen, men må finne ut hvor mye det vil være realistisk å kreve før jeg tar samtalen.

Anonymous poster hash: 03906...03e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener litt mer enn deg, og har stort sett samme hverdagen som deg virker det som.

Men litt mer overtid enn det du beskriver da. Og vi har heller ikke betalt overtid, eller

mulighet til å avspasere dette slik som vi ble forespeilet. Har faktisk egentlig krav om

betalt overtid også, da dette står i min arbeidskontrakt. Men det er en regel på min

arb.plass at vi ikke skal ha betalt overtid. Jeg har jobbet i mange bedrifter, og dette

har vært regelen de aller fleste steder jeg har jobbet faktisk. Så det er ikke uvanlig.

Vil heller ikke si at det er helt etter loven, og arbeidstilsynet kunne nok helt sikkert ha

litt å sagt om dette skulle det bli oppdaget. Men alle  arb.plasser jeg har jobbet gjør det

altså slik som du har det. Og lønna de virker helt innafor i forhold til de steder jeg har

jobbet. Så alt i alt vil jeg si at jeg ikke tror du får så mye bedre betingelser andre steder.

Men det kommer jo helt an på, du kan være heldig å finne en bedre jobb med bedre

betingelser, men arb.markedet i dag er veldig vanskelig. Hva slags utdannelse har du?

Anonymous poster hash: a10b9...e71
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener litt mer enn deg, og har stort sett samme hverdagen som deg virker det som.

Men litt mer overtid enn det du beskriver da. Og vi har heller ikke betalt overtid, eller

mulighet til å avspasere dette slik som vi ble forespeilet. Har faktisk egentlig krav om

betalt overtid også, da dette står i min arbeidskontrakt. Men det er en regel på min

arb.plass at vi ikke skal ha betalt overtid. Jeg har jobbet i mange bedrifter, og dette

har vært regelen de aller fleste steder jeg har jobbet faktisk. Så det er ikke uvanlig.

Vil heller ikke si at det er helt etter loven, og arbeidstilsynet kunne nok helt sikkert ha

litt å sagt om dette skulle det bli oppdaget. Men alle arb.plasser jeg har jobbet gjør det

altså slik som du har det. Og lønna de virker helt innafor i forhold til de steder jeg har

jobbet. Så alt i alt vil jeg si at jeg ikke tror du får så mye bedre betingelser andre steder.

Men det kommer jo helt an på, du kan være heldig å finne en bedre jobb med bedre

betingelser, men arb.markedet i dag er veldig vanskelig. Hva slags utdannelse har du?

Anonymous poster hash: a10b9...e71

Takk for svar. Har en bachelor innen byggindustrien.

Kan forresten legge til at de fleste i bedriften har mulighet for bonus, min stilling gjør at dette ikke er mulig for meg.

Egentlig blir jeg meget provosert over at det synes slik i forhold til arbeidsmiljøloven hos mange bedrifter, spesielt når mange gjør alt de kan for at det utad skal virke som en ærlig og redelig bedrift.

Anonymous poster hash: 03906...03e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en slik kontrakt da jeg begynte i ny jobb. Brukte min manns røde rettepenn (jepp, han er lærer), og rettet kontrakten slik at den var iht Arbeidsmiljøloven. Alternativet de fikk var å gi meg 100 000 mer i startlønn. Slik fikk jeg inn i kontrakten at jeg skulle ha overtidsbetalt.

Anonymous poster hash: a49e9...b7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...