aline Skrevet 6. september 2004 #1 Skrevet 6. september 2004 Jeg forstår ikke hvorfor menneskers engasjement for tragedier, enkeltsaker som andre, skal kritiseres og utbroderes til man ender opp med å sitte igjen med dårlig samvittighet! Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kan stoppe opp å minnes de til nå 394 drepte i en brutal terroraksjon, uten at det blir laget lange diskusjoner om hvor mye man gjør for alle de andre som lider og dør. Hvorfor kan vi ikke reagere og føle BÅDE for det som skjer brått og brutalt OG det som skjer hver dag? Jeg blir helt tom i hode og tung i brystet av følelsen jeg sitter igjen med etter at det blir hamret løs mot de som har sendt smser og tent lys for de døde barna i Beslan. Det er da ingen som har sagt at de aldri tenner lys for andre, at vi aldri har gjort noe for at også andre skal minnes og andre saker skal jobbes med! Jeg fatter ikke hvorfor man ikke skal få lov til å sørge over en slik tragedie, bare fordi det finnes så utrolig mange andre grusomheter i verden. Det å tenne lys og sende smser eller gjøre andre ting for å minnes en spesiell hendelse, er ikke ett tegn på at andre grusomheter ignoreres! Jeg forstår virkelig ikke mennesker! Jeg forstår ikke den inngrodde misstroen og negativiteten som lyser igjennom i slike tilfeller. Trangen til å få folk til å få dårlig samvittighet fordi de gjorde noe de følte var rett! og jeg vet ikke om jeg er mest sint eller lei meg, jeg blir ihvertfall skrekkelig frustrert over det!
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #2 Skrevet 6. september 2004 Jeg skjønner hva du mener, og er enig med deg. Det er noe som heter " - You are damned if you do, and damned if you don't" Det finnes alltid mennesker som har en mening om det man gjør og den har de vel rett til og ha. Jeg synes også det var en fin ting og tenne lys og gjorde det også, men tanken slo meg at det er flere ganger man burde ha gjort det- feks 11 septetber . Jeg velger og se på det som en fin ting man gjorde i går også får de som vil kritisere gjøre det :-?
aline Skrevet 6. september 2004 Forfatter #3 Skrevet 6. september 2004 ... Jeg synes også det var en fin ting og tenne lys og gjorde det også, men tanken slo meg at det er flere ganger man burde ha gjort det- feks 11 septetber .... men det var vel flere som gjorde det da også? Og på ettårsdagen var det flere som tente lys. er man nødt til å si ifra når man tenner lys? "jeg har tent lys for de og de også altså!!" Bare sånn at folk ikke skal tro du bare tenker på "det som når forsiden i VG og Dagbladet"... hvorfor skal man ha dårlig samvittighet over å reagere på èn sak, siden man kanskje ikke reagerte helt likt i en annen tragisk sak? er det fælt å minnes denne tragedien dersom man ikke mintes en annen tragedie akkurat like dan?
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #4 Skrevet 6. september 2004 Trangen til å få folk til å få dårlig samvittighet fordi de gjorde noe de følte var rett! ...eller trangen til å få dårlig samvittighet... Folk må få gjøre og mene hva de vil. For meg kan folk gjerne tenne all verdens lys og sende all verdens SMS'er, så lenge de ikke forventer at jeg skal gjøre akkurat det samme. På samme måte må folk få mene at tragedier i Sudan, Rwanda og andre steder har betydelig større omfang og større konsekvenser, terror eller ikke. Selv om jeg naturlig nok er enig i dette siste, betyr da ikke dét at jeg synes det er dumt eller galt at andre tenner lys for de siste dagers terrorofre? Jeg er med andre ord dundrende uenig i at det er smart og/eller hensiktsmessig å 1) Sette tragedier opp mot hverandre 2) La seg provosere av dem som gjør det 3) Få eller gi dårlig samvittighet av den grunn Ikke skal jeg påta meg å fordele skyld, heller - jeg har bare skumlest trådene og registrert at de skled ut i de vanlige meta-debattene som er interessante bare for de tre som deltar. Skyldfordelingen overlater jeg glatt til moderatorteamet vårt.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #5 Skrevet 6. september 2004 Jeg er med andre ord dundrende uenig i at det er smart og/eller hensiktsmessig å 1) Sette tragedier opp mot hverandre 2) La seg provosere av dem som gjør det 3) Få eller gi dårlig samvittighet av den grunn. Dette er jeg helt enig i
aline Skrevet 6. september 2004 Forfatter #6 Skrevet 6. september 2004 Jeg plasserer ikke skyld noe sted jeg, det interesserer meg ikke hvem som har skylden. Jeg fatter bare ikke poenget!
Gjest Den utstøtte Skrevet 6. september 2004 #7 Skrevet 6. september 2004 Jeg er helt enig med deg Aline. Hvis man på et forum som dette uttrykker sin glede, frustrasjon, sinne elle undringer, er det alltid en som skal si deg imot. Er du fornøyd med at din gamle Mazda ikke ruster, kommer det en forteller at Mazdan hans ruster som bare det. Din frustrasjon over muslimske selvmordsbombre blir besvart med :"Katolikkene i Baskerland er like ille" Internett gir kverulanter rikelg anledning til å slå andre ned i støvlene med vrøvl og pølsevev.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. september 2004 #8 Skrevet 6. september 2004 Jeg antar at du sikter til en av mine tråder blant annet. Det jeg ikke forstår hvorfor folk plutselig bryr seg så mye nå, og ikke andre ganger. Jeg er ikke med på en massesuggesjon p.g.a at VG og Dagbladet oppfordrer meg til å gjøre det.
Sofia Skrevet 6. september 2004 #9 Skrevet 6. september 2004 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=243589 SMS'ene som vi har sendt over det ganske land og strand, har blitt til penger som Telenor har gitt videre..
Gjest GreenSky Skrevet 6. september 2004 #10 Skrevet 6. september 2004 Jeg fatter bare ikke poenget! Fordi mange tenner et lys, tenker "huff så fælt" og glemmer det hele etter noen dager. Noen tenner lys for å vise at "jeg bryr meg" - og mener det oppriktig. Noen tenner lys for å gi inntrykk av "jeg bryr meg" - fordi en kan jo ikke være dårligere enn de andre. Tenn et lys, for å vise at en bryr seg og glem hva som skjedde etterpå. Slik tror jeg det er for mange. Det synes jeg er hykleri. Og dette mente jeg på generelt grunnlag, siktet ikke til noen spesiell.
Gjest gjesta Skrevet 6. september 2004 #11 Skrevet 6. september 2004 Enig med deg, Aline! De fleste klarer å ha to tanker i hodet samtidig. Jeg er grepet av tragedien i Beslan, og har ikke lest en eneste VG eller Dagbladet. Har fullt nyhetssendinger på TV og grått når jeg har sett bilder derfra. Vet at det ikke hjelper uansett hvor mange lys jeg tenner, eller hvor mange tårer jeg feller, men å føle med noen i sorg og å vise at vi bryr oss føles riktig likevell. Når noen har det vondt bryr vi oss, selv om det finnes noen som har det vondere. Når noen er syke bryr vi oss, selv om det finnes enda sykere mennesker osv.
Peluche Skrevet 6. september 2004 #12 Skrevet 6. september 2004 Jeg oppfordret til å tenne et lys for de på Beslan. Hadde det vært noe annet kunne jeg funnet på å tenne et lys for det også. Men som jeg har sagt til mine kjære i det siste, dette er den enkelthendelsen som har gått mest inn på meg, målt i spontanreaksjon under nyhets-sendingene. Det er jo bare idiotisk å si at "jamen, der og der skjer det jo verre ting", det er overhodet ingen trøst for de det gjelder. Og det er ikke så pussig at man reagerer når de kommer bærende ut med barn som er på ens egne barns alder. Det kommer med det å være mor. Og den episoden der er så mye nærmere en selv av så banale grunner som at de ligner mer på oss, bor mer likt oss og lever mer likt oss enn de gjør for eksempel i Kongo. Hvis noen vil skyte meg for dét får det så være, det betyr ikke at jeg føler mindre med de i Afrika eller andre steder. Jeg er ikke redd for at mine barn skal bli sittende i en flyktningeleir i ørkenen og spise ris og gå milevis etter vann. Jeg er mer redd for at de skal bli del av en terroraksjon mot den vestlige verden. Er det kynisme eller realisme? Men nå føles det faktisk ganske godt å lese at alle tekstmeldingene hjalp på flere måter, siden Telenor gir bort halvannen million til Beslan-ofrene. Jeg sendte meldinger og jeg tente lys, og som jeg påstod i går kveld så HJALP DET! Det som ikke hjelper, aldri, er å være paranoid og pessimistisk!
Gjest Devil's Spawn Skrevet 6. september 2004 #13 Skrevet 6. september 2004 Det er jo bare idiotisk å si at "jamen, der og der skjer det jo verre ting", det er overhodet ingen trøst for de det gjelder. Og det er ikke så pussig at man reagerer når de kommer bærende ut med barn som er på ens egne barns alder. Det kommer med det å være mor. Og den episoden der er så mye nærmere en selv av så banale grunner som at de ligner mer på oss, bor mer likt oss og lever mer likt oss enn de gjør for eksempel i Kongo. Hvis noen vil skyte meg for dét får det så være, det betyr ikke at jeg føler mindre med de i Afrika eller andre steder. Det rører mer med deg siden de likner mer på deg i utseende og levesett, men du bryr deg like mye om mennsker fra Afrika. Følgte ikke helt resonnementet ditt.
aline Skrevet 6. september 2004 Forfatter #14 Skrevet 6. september 2004 Jeg antar at du sikter til en av mine tråder blant annet. Det jeg ikke forstår hvorfor folk plutselig bryr seg så mye nå' date=' og ikke andre ganger. Jeg er ikke med på en massesuggesjon p.g.a at VG og Dagbladet oppfordrer meg til å gjøre det.[/quote'] men det er vel ingen av oss som tente lys eller sendte sms som har sagt NOE om vårt engasjement for ANDRE saker??? Det er ikke nødvendigvis snakk om at det først er NÅ vi bryr oss, men akkurat nå bryr vi oss om akkurat det. andre ganger er det andre ting!! jeg tente ikke lys pga massesuggesjon, jeg tente lys fordi jeg syntes det var en fin måte å minnes det som skjedde. og nei, selvfølgelig glemmer jeg det ikke etter ett par dager, jeg har ikke GLEMT verken 11.september eller alle som døde dør i irak og andre krigsherjede land, eller sultrammede land. De er da ikke GLEMT selv om jeg akkurat nå tenkte litt mer på det som hendte og derfor tente ett lys??
Gjest GreenSky Skrevet 6. september 2004 #15 Skrevet 6. september 2004 og nei, selvfølgelig glemmer jeg det ikke etter ett par dager, jeg har ikke GLEMT verken 11.september eller alle som døde dør i irak og andre krigsherjede land, eller sultrammede land. De er da ikke GLEMT selv om jeg akkurat nå tenkte litt mer på det som hendte og derfor tente ett lys?? Det tror jeg de fleste gjør. Glemmer det, altså.
aline Skrevet 6. september 2004 Forfatter #16 Skrevet 6. september 2004 Fordi mange tenner et lys, tenker "huff så fælt" og glemmer det hele etter noen dager. Noen tenner lys for å vise at "jeg bryr meg" - og mener det oppriktig. Noen tenner lys for å gi inntrykk av "jeg bryr meg" - fordi en kan jo ikke være dårligere enn de andre. Tenn et lys, for å vise at en bryr seg og glem hva som skjedde etterpå. Slik tror jeg det er for mange. Det synes jeg er hykleri. Og dette mente jeg på generelt grunnlag, siktet ikke til noen spesiell. Skal man da dømme alle de som tenner ett lys, pga at endel glemmer det dagen etter, så må alle som tenner lys være patetiske som glemmer alt etterpå? kanskje det er mange av oss som tente lys både for denne hendelsen og som har tent lys for andre tragedier, som faktisk gjør det fordi vi bryr oss? hvorfor skal man alltid tro det værste? fordi vi vet at det finnes folk som ikke bryr seg, så skal alle dømmes til å være slik? og de som bruker en kveld på å tenke på dette, men som ikke tenker mer på det dagen etterpå, hadde det vært best om de ikke da tenkte etter i det hele tatt? Er det en bedre løsning? mindre patetisk?
aline Skrevet 6. september 2004 Forfatter #17 Skrevet 6. september 2004 Det tror jeg de fleste gjør. Glemmer det, altså. gjør du?
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #18 Skrevet 6. september 2004 Jaggu blir det en lang debatt av dette også!
aline Skrevet 6. september 2004 Forfatter #19 Skrevet 6. september 2004 Jeg er helt enig med deg Aline. Hvis man på et forum som dette uttrykker sin glede, frustrasjon, sinne elle undringer, er det alltid en som skal si deg imot. Er du fornøyd med at din gamle Mazda ikke ruster, kommer det en forteller at Mazdan hans ruster som bare det. Din frustrasjon over muslimske selvmordsbombre blir besvart med :"Katolikkene i Baskerland er like ille" Internett gir kverulanter rikelg anledning til å slå andre ned i støvlene med vrøvl og pølsevev. Det hender jo det er en viss forskjell mellom det å dømme alle muslimer, og dermed dra frem at andre faktisk er like ille og på å dømme folk som minnes en tragedie som rammer barn, uavhengig av rase, tro og farge... det er ikke heeelt sammenlignbart!
Gjest GreenSky Skrevet 6. september 2004 #20 Skrevet 6. september 2004 hvorfor skal man alltid tro det værste? fordi vi vet at det finnes folk som ikke bryr seg, så skal alle dømmes til å være slik? og de som bruker en kveld på å tenke på dette, men som ikke tenker mer på det dagen etterpå, hadde det vært best om de ikke da tenkte etter i det hele tatt? Er det en bedre løsning? mindre patetisk? Jeg sa mange, ikke alle. Det har ikke noe med å at jeg tror det verste om folk. Det er bare slik vi mennesker er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå