AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #1 Skrevet 3. juli 2015 Jeg bor for tiden i en blokkleilighet fra 60-tallet. Før bodde jeg i et trehus fra samme tid. Jeg har begge stedene opplevd å finne døde og levende, små og brune biller rundt omkring (finner kanskje en i måneden). Hva er disse og hvor kommer de fra? Aller mest vil jeg vite hvordan jeg kan bli kvitt dem!! De er så ekle! Jeg har det rent hjemme, men er ikke så flink til å støvsuge under sengen f.eks. Er dette en årsak, trives bilkene i støv? Har funnet to stykker i skittentøyskurven etter jul. Jeg vasker klær ofte, så det er god rullering på skittentøyet. Ekkelt å finne biller i tøyet, selv om de er små! Den siste måneden har jeg også funnet to tusenben-aktige "skall" på kjøkkengulvet. De er iallefall ekle og ufyselige! Hva kan dette være? De er også brune, kanskje 2cm lange!!! :S Kan noen hjelpe meg å google dersom de ikke kan svare meg? Jeg tør ikke google i fare for å se ekle bilder... HATER insekter og kryp! Anonymous poster hash: 419ec...d68
Minya Skrevet 3. juli 2015 #2 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Høres ut som brun pelsbille, også kalt Majorstubille. Som larver knasker de i seg alt de kan finne, både støv og smuler og andre ting, men de foretrekker pels og ulltøy og som oftest finner du dem der du oppbevarer ulltrøyene dine, selv om de også kan bo i klesskap generelt. Som voksne er de mer interessert i å dø i vinduskarmen (ihvertfall virket det sånn da jeg bodde i en bygård i Oslo og hadde en liten invasjon et par ganger) etter at de har funnet et fint sted å legge fra seg egg/larver som momser på ulltøyet ditt. Ta en skikkelig støvsugingsrunde i alle skuffer og skap, særlig der du kan finne store hybelkaniner eller matrester (som smuler og slikt i tørrvareskapet på kjøkkenet) Ta ut alt av klær fra skuffer og skap og rist dem godt. Kjør dem en runde i vaskemaskinen om du vil være helt 100% sikker på at det ikke sitter en larvefaen og gnafser i seg ulla di uten at du ser dem. Støvsug så over absolutt alt; inni skuffen, under skuffen, bak skuffen, ta ut skuffen og støvsug rundt skuffen og selve kommoden/skapet, og gjenta det samme med klesskapet. Dra ut senga, velt ut madrassen, støvsug innunder, oppunder og veggimellom så det ljomer etter. Kast støvsugerposen så snart du er ferdig og vent et par ukers tid for å se om det dukker opp en og annen billefaen til. Gjenta prosessen om nødvendig. De små larvene bytter hud, så du kan også ofte finne skallet av dem der de har holdt til, de har lysebrune eller grå striper og er som regel rundt 4-6 mm lange. De voksne billene er som regel ikke større enn 3-4 mm og ligner veldig på linfrø når de sitter stille. Generelt sett er de ikke farlige, eller egentlig heller ikke spesielt ekle, men de kan fort momse i seg ditt beste ulltøy, silke, eller i aller verste fall; bunad eller lignende flotte klesplagg. I bygårder og gamle blokker vil du som regel oppleve flere runder med pelsbille"invasjon" fordi ikke alle er like flinke til å gjøre noe med det i sin egen leilighet. Men støvsuger du på denne måten litt innimellom (ca en gang i året) vil du klare å holde leiligheten noenlunde pelsbillefri frem til du evt flytter. Edit; her er link til en skadedyrside med bilde av pelsbille i både voksen- og larvestadiet, se om du kjenner dem igjen. http://www.skadedyr.no/biller/pelsbiller-brun-pelsbille Endret 3. juli 2015 av Minya
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #3 Skrevet 3. juli 2015 Høres ut som brun pelsbille, også kalt Majorstubille. Som larver knasker de i seg alt de kan finne, både støv og smuler og andre ting, men de foretrekker pels og ulltøy og som oftest finner du dem der du oppbevarer ulltrøyene dine, selv om de også kan bo i klesskap generelt. Som voksne er de mer interessert i å dø i vinduskarmen (ihvertfall virket det sånn da jeg bodde i en bygård i Oslo og hadde en liten invasjon et par ganger) etter at de har funnet et fint sted å legge fra seg egg/larver som momser på ulltøyet ditt. Ta en skikkelig støvsugingsrunde i alle skuffer og skap, særlig der du kan finne store hybelkaniner eller matrester (som smuler og slikt i tørrvareskapet på kjøkkenet) Ta ut alt av klær fra skuffer og skap og rist dem godt. Kjør dem en runde i vaskemaskinen om du vil være helt 100% sikker på at det ikke sitter en larvefaen og gnafser i seg ulla di uten at du ser dem. Støvsug så over absolutt alt; inni skuffen, under skuffen, bak skuffen, ta ut skuffen og støvsug rundt skuffen og selve kommoden/skapet, og gjenta det samme med klesskapet. Dra ut senga, velt ut madrassen, støvsug innunder, oppunder og veggimellom så det ljomer etter. Kast støvsugerposen så snart du er ferdig og vent et par ukers tid for å se om det dukker opp en og annen billefaen til. Gjenta prosessen om nødvendig. De små larvene bytter hud, så du kan også ofte finne skallet av dem der de har holdt til, de har lysebrune eller grå striper og er som regel rundt 4-6 mm lange. De voksne billene er som regel ikke større enn 3-4 mm og ligner veldig på linfrø når de sitter stille. Generelt sett er de ikke farlige, eller egentlig heller ikke spesielt ekle, men de kan fort momse i seg ditt beste ulltøy, silke, eller i aller verste fall; bunad eller lignende flotte klesplagg. I bygårder og gamle blokker vil du som regel oppleve flere runder med pelsbille"invasjon" fordi ikke alle er like flinke til å gjøre noe med det i sin egen leilighet. Men støvsuger du på denne måten litt innimellom (ca en gang i året) vil du klare å holde leiligheten noenlunde pelsbillefri frem til du evt flytter. Edit; her er link til en skadedyrside med bilde av pelsbille i både voksen- og larvestadiet, se om du kjenner dem igjen. http://www.skadedyr.no/biller/pelsbiller-brun-pelsbille Det er sånne! Takk for gode råd, skal sette igang med det samme! Anonymous poster hash: 419ec...d68
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #4 Skrevet 3. juli 2015 Brun pelsbille ja. Har hatt det jeg også. Men flyttet fra dem. Venskelig å bli kvitt. Anonymous poster hash: c7c98...d8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå