Gå til innhold

Lite tid til matlaging

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har forslag til rask og sunn mat for en familie med lite tid til matlaging?

Vi er sent hjemme om dagene, og middagen kommer ikke på bordet før 17-18 tiden hvis vi skal lage skikkelig middag. Dette er litt sent, synes vi. Både vi og ungene er sulten når vi kommer hjem, og intervallet frem til kveldsmat blir for kort.

Kan man koke poteter nesten ferdig kvelden før, og koke resten når man kommer hjem fra jobb dagen etter? I såfall hvordan bør man oppbevare potetene?

Annet man kan lage på forhånd som ikke taper seg?

Både jeg og sønnen min er plaget med forstoppelse, og påfølgende magesmerter. Vi spiser grovt brød og fiberknekkebrød, drikker mye vann og slike ting. Andre forslag til hva vi kan/bør spise for å få orden på magen?

Jeg blir oxo plaget av magesmerter/luftsmerter hvis jeg spiser mye chips/snop ( ikke mye for en "vanlig" person)

Her ble det mye på en gang, men håper noen har noen råd :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med forskjellige wok-retter? Det er kjempe lettvint, sunt og laget på 1-2-3! Se her f.eks. :)

Skrevet

Det finnes flere kokebøker som heter ting ala "Mat på 15 minutter", ta en tur på biblioteket og se!

Ellers går det jo at man tar ett eller to knekkebrød eller lignende når man kommer fra skole/jobb, og så tar middagen litt senere. Pass bare på at de ikke spiser seg for mette på dette mellommåltidet!

Skrevet

* wok

* omelett

* ostesmørbrød

* fiskeboller

* suppe m/brød

* pasta (bruk saus fra glass)

* bruk potetmos istedet for kokte poteter eller couscous istedet for ris (går raskere)

Når du lager hjemmelaget mat som tomatsaus, gryteretter, kjøttkaker o.l. så lag digre porsjoner som du kan fryse ned. Dette blir da enkelt å ta fram de dagene du vet det er travelt og du får hjemmelaget middag selv på travle dager. Eller lag middagen kvelden før og så varmer dere bare opp dagen etter eller spiser den kald (paier f.eks.).

Skrevet

Hvis du planlegger litt, sparer du matlagingstid på ettermiddagen. Supper og gryter kan med fordel lages kvelden i forveien og varmes opp når du kommer hjem fra jobb. Å koke poteter dagen før er imidlertid ikke noe lurt, synes jeg. De taper seg masse i smak og konsistens. det samme gjelder pasta og ris. Men du kan lage en real bolognesesaus med karbonadedeig og tomater dagen før, og så koke pastan bare dagen etter. Til wok kan du kutte opp kjøttet og enkelte grønnsaker kvelden før og oppbevare i små poser i kjøleskapet. Div halvfabrikata kan forsterkes med ferske grønnsaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...