Nilla Skrevet 6. september 2004 #1 Skrevet 6. september 2004 Er det vanlig å gi gaver til forlovere, toastmaster, brudepiker/svenner m.fl? Hvem bør man gi til og hva gir man? Selv var jeg forlover i sommer og fikk ingenting. Jeg betalte også frisør sjøl. Og savnet ingenting. Hadde ikke ventet noe som helst "godtgjørelse." Men nå hører jeg om en del som gir gaver/frisørtime.
Gjest Madam Felle Skrevet 6. september 2004 #2 Skrevet 6. september 2004 Vi kommer ikke til å gi gave til noen. Å være forlover er en ære i seg selv. Han vi skal ha som toasmaster betaler vi, og det er gave nok. Brudepikene er nieser, og der betaler jeg kjolene. Brudesvennene er mine tre sønner, og de får sjaketter.
maki Skrevet 6. september 2004 #3 Skrevet 6. september 2004 Toasmaster, hun som pleide å være dagmamman min skal skrive på borkortene (blir litt av en jobb å skrive på ca 60glass) og de som skal synge i kirken skal få en vin. Forlovere får ingenting, er enig med Madam Felle at det er en ære i seg selv.
Piarina Skrevet 6. september 2004 #4 Skrevet 6. september 2004 Min forlover endte opp med å få både hudpleietime en uke før, og frisør + sminkør på dagen. Mine to voksne brudepiker/bridesmaids fikk manicure. Alle kommer til å få flere bilder også, bare vi får dem fra fotografen snart. Jeg er enig i at det er en stor ære å være forlover, men det kan også innebære mye arbeid, det kommer helt an på hva bruden forventer av forloveren sin. Jeg forventet igrunnen mye hjelp fra min, og hun gjorde en helt fantastisk innsats, derfor syns jeg det var riktig å spandere endel på henne som takk. Hadde jeg hatt mer penger hadde jeg spandert en ukes ferie på henne i tillegg, for hun hadde bare en ukes ferie iår og brukte mesteparten av den uken på å hjelpe meg... (var uken før bryllupet)
cecily Skrevet 6. september 2004 #5 Skrevet 6. september 2004 Forloveren min fikk håroppsett på dagen. Toastmasteren får fin konjakk. Gaveutpakkerne får et eller annet som de kan bruke på kun seg selv. Alle andre får takkekort, der vi takker for den spesifikke gaven og hjelpen.
Catzy Skrevet 6. september 2004 #6 Skrevet 6. september 2004 Jeg fikk et smykke av min forlover, da jeg var forlover av henne. Så regner med å gi henne noe tilsvarende tilbake. Vi sminket og stylet oss selv, og hjalp hverandre. Hun klarer fint å sette opp håret selv, så jeg kommer nok ikke til å tilby henne det. Evt. jeg tilbyr både henne og min forlovedes forlover det samme. Sambo skal ha jente-forlover, så kanskje vi blir 3 jenter og ingen brudgom hos frisøren. Frisøren er eks av sambo, og kommer også i bryllupet. Hihi, det blir bra. Catzy
Ingeborg Skrevet 6. september 2004 #7 Skrevet 6. september 2004 Toastmasteren fikk en flaske fin cognac. Ellers betalte jeg frisøren for min forlover, men det var bare fordi jeg så gjerne ville ha henne der...
Andrine22 Skrevet 6. september 2004 #8 Skrevet 6. september 2004 Jeg mener ikke at forlover skal få noen gave. Men de som står på og serverer står med huet i oppvasken og de som pakker ut gavene, syns jeg fortjener en takkegave...
Sita Skrevet 6. september 2004 #9 Skrevet 6. september 2004 Jeg mener ikke at forlover skal få noen gave. Men de som står på og serverer står med huet i oppvasken og de som pakker ut gavene' date=' syns jeg fortjener en takkegave...[/quote']
ringblomst Skrevet 6. september 2004 #10 Skrevet 6. september 2004 Min forlover fikk frisørtime, og alle forloverne får fotografbilde av oss og dem. Hans forlovere og han som filmet hele dagen skal få middag og kino. Toastmaster fikk fotpleie og fotografbilde. 2 søsken fikk fotografbilder. Foreldre skal få forstørrede fotografbilder. De som var ryddehjelpere fikk 1000 kr, i tillegg ble det delt ut litt blomsteroppsatser til forskjellige. Selv om det er en ære å bli spurt som forlover, så synes jeg det er hyggelig å kunne gi en gave for å vise at jeg er takknemlig for at h*n ville påta seg den rollen.
Gjest Poirot Skrevet 6. september 2004 #12 Skrevet 6. september 2004 Jeg mener ikke at forlover skal få noen gave. Men de som står på og serverer står med huet i oppvasken og de som pakker ut gavene' date=' syns jeg fortjener en takkegave...[/quote'] Nå skal vi ikke ha servitører vi kjenner, men om vi hadde hatt det ville se selvfølgelig fått penger for det. Pakkeutgaver-folk får ikke noe. Slikt går på rundgang i vennegjengen.
nessi Skrevet 7. september 2004 #13 Skrevet 7. september 2004 Jeg skal spandere frisør på forloveren min, for hun har hjulpet meg masse (sydd sløret mitt, sydd (og betalt :o ) brudepikekjolene, hjulpet meg meg bordkort +++++). Andre som hjelper til får en flaske av et eller annet slag. Trompetisten som skal spille for oss i kirken har sagt han ikke vil ha noe for det (en som spiller i korps med en på jobben), men han skal få en spekeskinke (drikker ikke).
Lullu Skrevet 7. september 2004 #14 Skrevet 7. september 2004 Min forlover: Sminke og håroppsett + bilde av oss 4 Hans: Deler av fotballtur (flybilletten) + bilde av oss 4 Toastmaster: Deler av fotballtur (flybilletten) Gaveoppakkere: Vase (brukes som bordpynt) Venninne som skal ta bilder hele dagen: Vase + et par vin Brudebarna: En liten godtepose som takk for hjelpen Ellers får alle en takk via min tale. De som baker kake (tanter osv) får en ekstra takk i takkekortene.
Katrinemor Skrevet 8. september 2004 #15 Skrevet 8. september 2004 Forloverne kommer vel ikke til å få noen form for gave for det å være forlover er jo en ære i seg selv. Toastmastern kommer vel til å få en ekslusiv conaq. De øvrige hjelperne kommer til å få ei flaske, og det er noen som har antydet at de ville ikke ha noe gave eller penger bare de får være med på festen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå