Gjest Merrique Skrevet 6. september 2004 #1 Skrevet 6. september 2004 I forbindelse med en bursdagsgave hadde det passet veldig godt med en eller to flasker vin som må lagres før konsumering. Kanskje en som trenger et års tid på å modnes og en som trenger 5-10 år på å modnes. Noen som har noen tips til aktuelle viner? - Merrique
Gjest gjest1 Skrevet 6. september 2004 #2 Skrevet 6. september 2004 Jeg regner med du skal gi den til noen som samler/har gode lagringsmuligheter så vinen ikke forvandles til eddik i mellomtiden? Det beste er vel kanskje å snakke med betjeningen på polet. De er utdannet/kurset i dette med vin, og kan gi deg masse gode råd om hvilke som holder hvor lenge etc i forhold til utvalget på polet der du bor.
Ella Skrevet 6. september 2004 #3 Skrevet 6. september 2004 Jeg ville ikke kjøpt lagringsvin som gave. Det er VELDIG stor sjanse for at vinen forringes selv om den anbefales lagret i x antall år. Dette kan skyldes så mangt (vinen kan være dårlig når du kjøper den, vinen lagres feil +++). Folk som kan dette med lagring kjøper som regel en eske eller to av èn sort vin (dvs 12-24 flasker) da de regner med at bare et fåtall av disse flaskene faktisk vil oppnå virkelig god smak. Jeg vet at begrepet "lagringsvin" høres veldig flott ut, men det kan likevel lett bli en unødvendig fadese. Jeg ville heller kjøpt en vin som er nydelig allerede nå, men som kan klare et halvt år eller et år liggende i kjelleren, selv om det ikke er en lagringsvin. Det er nok å velge mellom! (Amarone, Sauternes, Chablis (lagringsdyktig), diverse røde viner fra Rhone, en lagringsdyktig champagne, Madeira, Portvin +++) Hilsen Ella
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå