Gå til innhold

Angst for å fly - hjelp :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg reiser om et par uker på ferie med kjæresten min. Jeg er livredd for å fly. Vi har aldri reist på ferie i fly før, men nå gav jeg etter og sa ja til å prøve for å utfordre meg selv. Jeg har ikke flydd på ca 4 år, etter en nødlanding. Helt udramatisk nødlandling på en annen flyplass enn planlagt pga vær, og sikkert rutine for kapteinen. Men det var en grusom opplevelse for meg, og det blir verre og verre jo mer tiden går. Ikke minst etter se mange flyulykkene i media de siste par årene. Jeg er livredd for å styrte! Nå går jeg kun og gruer meg til å fly i stedet for å glede meg til ferie :(

Hva skal jeg gjøre? Jeg er så redd for å få panikk i lufta! Har dere noen teknikker? Går det an å ta noe angstdempende? Får ikke sove, tenker bare på det :(

Anonymous poster hash: 79207...ff1

Skrevet

Hei! Jeg reiser om et par uker på ferie med kjæresten min. Jeg er livredd for å fly. Vi har aldri reist på ferie i fly før, men nå gav jeg etter og sa ja til å prøve for å utfordre meg selv. Jeg har ikke flydd på ca 4 år, etter en nødlanding. Helt udramatisk nødlandling på en annen flyplass enn planlagt pga vær, og sikkert rutine for kapteinen. Men det var en grusom opplevelse for meg, og det blir verre og verre jo mer tiden går. Ikke minst etter se mange flyulykkene i media de siste par årene. Jeg er livredd for å styrte! Nå går jeg kun og gruer meg til å fly i stedet for å glede meg til ferie :(

Hva skal jeg gjøre? Jeg er så redd for å få panikk i lufta! Har dere noen teknikker? Går det an å ta noe angstdempende? Får ikke sove, tenker bare på det :(Anonymous poster hash: 79207...ff1

Så leit at dette skal ødelegge så mye for deg! Går det ikke an å kontakte flyselskapet? De har garantert erfaring. Min måte å håndtere flyskrekk på kan jeg rett og slett ikke anbefale.
AnonymBruker
Skrevet

Så leit at dette skal ødelegge så mye for deg! Går det ikke an å kontakte flyselskapet? De har garantert erfaring. Min måte å håndtere flyskrekk på kan jeg rett og slett ikke anbefale.

Jeg skal ikke fly med et norsk selskap :-/ skal fly med et utenlands billigselskap. Det er en av grunnene til at jeg er ekstra nervøs. Jeg er redd de ikke skal skjønne at jeg har flyskrekk. At de ikke skal kunne hjelpe meg.

TS

• Liker 1
Skrevet

Hei kjære ts. Jeg har selv ekstrem angst for å fly, og tar gjerne heller bilen hvis det er mulighet. Men jeg vet man kan si ifra til flyvertinnene, at man er veldig redd. Da kommer de og snakker med deg og det hjelper veldig. Jeg tar Stesolid når jeg er på flytur. (Fått det av samboer fordi møkkalegen ikke vil skrive det ut til meg) og det hjelper. Jeg gir rett og slett "faen" og slapper mer av. Jeg liker også best å sitte ytterst, for da føler jeg meg ikke innestengt og kan reise meg opp jevnlig. Et annet tips er også og reservere plasser på forhånd, kanskje noen plasser med god benplass vil hjelpe? Ta deg litt vin eller øl, hør på musikk eller gjør alt du kan for å sovne. Evt ta en psykolog time før du skal fly. Vet hvor JÆVLIG det er.. Lykke til 😘

Skrevet

Fly.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal jeg gjøre? Jeg er så redd for å få panikk i lufta! Har dere noen teknikker? Går det an å ta noe angstdempende? Får ikke sove, tenker bare på det :(

Si fra til flyvertinne. De er vant til dette,og kan sitte sammen med deg og forklare Hva som skjer.

Snu tankene. Hvor stor sjanse er det for at det skjer noe galt eks.

Anonymous poster hash: c5d50...2c9

Skrevet

Det er ikke unormalt å være redd for å fly, men det er en irrasjonell frykt. Ser man på sannsynlighet burde du være langt mer redd for å kjøre bil. Hver eneste dag blir mange tusener av mennesker kvestet til det ugjenkjennelige i bilulykker. Dessverre er de så vanlige at de sjeldent får mer enn en notis i avisen. Flyulykker er spektakulære og selger aviser.

En vanlig tankefeil er at det som er lett å huske fremstår som mer sannsynlig, eller at det skjer oftere enn det gjør. Du bør derfor ikke unngå å fly. Reis med fly og skap positive opplevelser med dette. Ta med deg nettbrett med film, en bok, eller musikk. Om frykten hemmer deg sterkt fra å ha en god opplevelse i tiden før reisen kan det hjelpe med beroligende som du får av legen. Det er dog ingen varig løsning.

Samtaleterapi og flyskrekk-kurs er også bra. Kunnskap er et sterkt virkemiddel mot frykt. Du går vel ikke og er redd for at du skal bli truffet av lyn?

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei :)

Var nettopp i samme situasjon selv. Jeg er livredd for å fly (typ hyperventilering, rennende svette, full angst). I januar bestilte jeg og samboeren min oss en tur til Spania, og jeg tenkte at syv måneder til å psyke meg opp skulle hjelpe. Det gjorde det ikke. Min løsning: Jeg bestilte meg legetime, og hadde en god samtale med legen rundt temaet (er så heldig at dette er en veldig all right lege). Da jeg dro derfra hadde jeg fire valium i lommen, som jeg fikk vite at ville ha effekt innen ti-femten minutter etter inntak. I tillegg kjøpte jeg en "stressball"-sak, som jeg kunne sitte og klemme på. Jeg er også så heldig at samboeren min har full forståelse, han holdt meg i hånden, og godsnakket med meg hele veien. Tilfeldigvis satt vi på en rad uten vindu, hvilket jeg fant ut at hjalp veldig bra. Var en del blikk fra medpassasjerer, men det brydde ikke meg noe.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 0b7a8...ea3
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. 

Jeg jobber i et flytårn, og håper at noe av det av det jeg sier her kan få deg til å roe deg ned. 

Har du landet på en annen flyplass grunnet vær er dette ikke en nødlandinger, men noe vi kaller diversion. Alle flyplasser har såkalte "minima" når det kommer til skyhøyde, bremseeffekt og sikt. Disse er individuelle for hver flyplass, og tar som regel utgangspunkt i geografien rundt. Hvis jeg i tårnet melder dårligere vær enn den flyplassen tillater, kan det godt være at piloten ikke en gang ønsker å prøve å lande og diverter flyet til en alternativ landingsplass. Men som oftest så ønsker de i alle fall å prøve. Det som da skjer er at de etablerer seg på innflygningsprossedyren, og hvis ikke piloten ser flyplassen i en hvis høyde og avstand fra rullebanen, er han nødt til å gå rundt. Dette er pga grunn av sikkerheten (selv om det i 99 % av tilfellene hadde gått fint å prøve videre), og følges slavisk av alle piloter.

Når en pilot går rundt følger han en såkalt "missed approach procedure". Dette en en nye planlagt rute som alle fly skal følge hvis de ikke får lande. Den er godt klar av alle fjell og hindere og er 100 % trygg. Deretter kan piloten legge seg i et ventemønster for å vente og se om været bedrer seg. Jeg skjønner godt at det kan være skummelt for passasjerer å begynne nedstigning for så å stige igjen, men dette er veldig vanlig. Vi opplever det hele tiden i vår bransje, og det er ikke noe å være redd for. 

Når det gjelder den generelle angsten for å fly så burde du tenke på at luftfarten er nå noe av det tryggeste som finnes. Vi har flere sikkerhetsnett for å fange opp hver enkelt episode, og for at det skal bli en ulykke må alle disse sikkerhetsnettene kortslutte samtidig. Dette skjer så å si aldri! 

I luftfarten så rapporterer vi alt, og da mener jeg absolutt ALT! Hvis det til å med går en lyspære på rullebanen så skal det skrives rapport. Dette fordi man skal finne gjentagende feil og lage nye prosedyrer. Dette har gjort luftfarten til noe av det sikreste i verden. 

Videre så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med kabinbesetningen neste gang du er ute å flyr, da de kan hjelpe deg litt igjennom flyskrekken. Lykke til. :) 

Anonymous poster hash: f0c15...e63

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting er også at det er vanvittige krav til vedlikehold av fly, og billige selskaper har akkurat de samme kravene som de dyre. Er det flyselskap som blir ansett som utrygge nekter EUROCONTROL dem å fly i Europa. 

AnonymBruker
Skrevet

I luftfarten så rapporterer vi alt, og da mener jeg absolutt ALT! Hvis det til å med går en lyspære på rullebanen så skal det skrives rapport. Dette fordi man skal finne gjentagende feil og lage nye prosedyrer. Dette har gjort luftfarten til noe av det sikreste i verden. 

Videre så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med kabinbesetningen neste gang du er ute å flyr, da de kan hjelpe deg litt igjennom flyskrekken. Lykke til. :)

Det er greit vi er fokusert på sikkerhet i luftfarten, men det jeg har markert er vel kanskje en liten overdrivelse. De færreste ville rapportert en pære som ryker dersom det ikke har innvirkning på sikkerheten. (Ingen vits å spre myter. Vi har tross alt bedre ting å gjøre på enn å sende mesys for hver bidige ting.)

Anonymous poster hash: 32ef3...050

AnonymBruker
Skrevet

Er det flyselskap som blir ansett som utrygge nekter EUROCONTROL dem å fly i Europa.  Anonymous poster hash: f0c15...e63

Neppe Eurocontrol, men EASA ;)

Anonymous poster hash: c2a96...350

Skrevet

Jeg får vival av legen fordi jeg er så redd for å fly. Får panikk når jeg kommer inn på flyet. Reiser meg og SKAL UT! Så ja. De funker for meg. Jeg er fortsatt redd, men den vonde følelsen og panikken er borte.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

LHT skal sende mesys (da melding) på lyspærer som går.

Skrevet

Hei TS!
Jeg har også utviklet skikkelig flyangst de siste årene, og en av tingene som hjalp meg VELDIG, var å henge litt på denne siden før avgang: http://www.flightradar24.com/59.95,10.75/7

Her ser du hvor mange fly som er i luften (små flyikoner, som man kan følge med på mens de "flyr" avgårde over kartet), og det hjalp meg veldig. En av greiene jeg tror jeg reagerer på, er at man føler flyet er helt alene der oppe. Så mye luft og rom rundt oss, så man får ikke den samme "ufarlige" følelsen som man får når man ser mye trafikk rundt seg.

Så kan du tenke på hvor få passasjerfly som har styrtet, og sammenligne det med ALLE de flyene som er i luften akkurat NÅ ;)

Skrevet

Zoomer du skikkelig ut, så blir det bare en gul masse av fly. Det er så ufattelig mange i luften hele tiden :)

Skrevet

Hei TS!

Jeg har også utviklet skikkelig flyangst de siste årene, og en av tingene som hjalp meg VELDIG, var å henge litt på denne siden før avgang: http://www.flightradar24.com/59.95,10.75/7

Her ser du hvor mange fly som er i luften (små flyikoner, som man kan følge med på mens de "flyr" avgårde over kartet), og det hjalp meg veldig. En av greiene jeg tror jeg reagerer på, er at man føler flyet er helt alene der oppe. Så mye luft og rom rundt oss, så man får ikke den samme "ufarlige" følelsen som man får når man ser mye trafikk rundt seg.

Så kan du tenke på hvor få passasjerfly som har styrtet, og sammenligne det med ALLE de flyene som er i luften akkurat NÅ ;)

Det er mange som ikke vises på den siden og. F.eks. Widerøe, og andre selskaper som ikke har ADS-B-antenner på flyet.

AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg flydde var jeg 21 år. Jeg hadde takket nei til flere flotte turer p.g.a skrekk. Da jeg skulle på studietur bestemte jeg meg for å gjøre en endring. Gikk til ei dame som gav alternativ angstbehandling, og fikk noe som heter "banketerapi". Om det hjelper er ikke godt å si, kan godt være placebo. Det gav meg iallfall mot til å først fly en kort tur i innland og året etter en svært lang tur til utlandet. 

Året etter der igjen hadde jeg igjen en del panikk, og skulle på nok en studietur til utlandet. Da fikk jeg angstdempende medisiner av legen. Jeg måtte tredoble den anbefalte dosen for å kunne slappe av, men klarte det fint. Jeg gråt og var redd på flyet alikevel, men det er bare noe jeg må gå gjennom tenker jeg. 

Anonymous poster hash: 55b6c...6bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...