Gå til innhold

Stor og "lat" hunderase...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lyst på en stor hunderase. 

Tenker på Berner Sennen og Newfoundlander. Hvilken av de er rolig, og sofagris?

Anonymous poster hash: 4ab1f...7f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av de to???? Egentlig ingen ut av de, Leonbergeren derimot.

AnonymBruker
Skrevet

Av de to???? Egentlig ingen ut av de, Leonbergeren derimot.

er ikke mange av de aggressive? 

Anonymous poster hash: 2ae46...1a0

Skrevet

Aldri hørt.

AnonymBruker
Skrevet

Chow chow?

Anonymous poster hash: 13dd9...463

Skrevet

Grand Danois? Alle GD'ene jeg kjenner er sofagriser av dimensjoner :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så lei av uvitende folk som antar at enkelte raser er mer aggressive enn andre -.- Hvis man har gjort en skikkelig jobb med utvelgelse av oppdretter og er nøye med oppdragelse av hunden blir ikke hunden aggressiv..... Det meste ligger i oppdragelse, noe ligger i gener, men ingenting er rasebetinget.

Anonymous poster hash: 1c85d...254

• Liker 1
Skrevet

Engelsk mastiff er en veldig bedagelig rase.

Skrevet

De fleste voksne hunder som får det de trenger av fysisk og mental stimuli trives godt på sofaen.

Giganter ser gjerne ganske bedagelige ut på grunn av måten de beveger seg på. Jeg vet noen som hadde en dverg pincher og en berner sennen, og den lille hunden løp jo sirkler rundt den store, og innendørs løp pincheren rundt og fulgte med på det som skjedde, mens berneren hadde full oversikt fra sofaen.

Gigantene har likevel behov for trim. At hovedturen er på minimum 1 time hver dag er et must når den er voksen, mens når de er i vekst må man begrense turmengden.

AnonymBruker
Skrevet

I likhet med den som skriver om agressive raser, er jeg oppgitt over de som skriver om late raser.

Hunder trenger mosjon, uavhengig av rase. Selv har jeg en malamute som er en sofagris av dimensjoner, og som elsker å være innendørs, men det er fordi den får sin dose utendørstrim hver eneste dag. 

Tidligere eide vi en newfoundlander, og den var tidenes tøffeste turhund. Lange fjellturer i allslags vær var det beste den kunne tenke seg, og den fikk delta på jakt og fiske i rikt monn. Fiske kunne være noget anstrengende, da hunden absolutt skulle bade hele tiden, og dessuten "redde" alt som fløt i vannet.  :fnise:

Anonymous poster hash: 1ae16...355
  • Liker 3
Skrevet

Nuffer er jo arbeidshunder av dimensjoner. Men hunder er jo - dessverre, noen ganger - svært tilpasningsdyktige. Hvis de får lite aktivisering så vil mange finne seg i det og sove bort livet i sofaen. Men det er jo ikke noe særlig til livskvalitet for noen hund, synes jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke disse rasene plaget veldig av kreft, og dør ofte før de er 5 år?

Anonymous poster hash: b7e01...048

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke disse rasene plaget veldig av kreft, og dør ofte før de er 5 år?

Anonymous poster hash: b7e01...048

Newfoundlandshund har vel en forventet levealder på 8-10 år, mens berner sennenhund har noe lavere. Mange store hunderaser har lavere forventet levealder enn mange av smårasene, men at de ofte dør før de fyller fem er en sannhet med modifikasjoner. 

Anonymous poster hash: 1ae16...355

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...