Gå til innhold

Assistert selvmord i Sveits

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en sykdom som er uforenlig med liv og har tenkt tanken på å få hjelp til å avslutte det hele.

Er det noen som vet om noen sider med informasjon om prosessen rundt dette?

Gjerne pris også.

Anonymous poster hash: 7c8b7...74c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette var trist å lese. Vet ikke noe sånne sider selv. Vil kanskje ikke snakke med lege om det heller? Har ikke noe fornuftig bidrag å komme med, men er lei meg på dine vegne. Klem fra meg❤💙

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke altså, men har det ikke stått noen navn på klinikker i artiklene som har stått i avisa? Da er det jo bare å google :-)

Anonymous poster hash: 0e52b...3a2

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags sykdom er det snakk om? 

Anonymous poster hash: 05e3f...0b8
Skrevet

Er det ikke Dignitas som driver med dette?

Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har fått en sykdom som er uforenlig med liv og har tenkt tanken på å få hjelp til å avslutte det hele.

Er det noen som vet om noen sider med informasjon om prosessen rundt dette?

Gjerne pris også.

Anonymous poster hash: 7c8b7...74c

Kjære du:  :hug:

Dette innlegget får meg til å tenke på de høyst ulike alvorlighetsgradene i utfordringer vi har på ett og samme nettsted.

Stedet du leter etter er sannsynligvis Dignitas

AnonymBruker
Skrevet

Det er Dignitas, ja. Det finnes også en klinikk som heter Exit, men den er kun for sveitsiske borgere. Hvis du tar kontakt med Dignitas vil de kunne veilede deg. Du må sende inn en søknad som vurderes av både en intern og en ekstern lege, og det er mange ledd i prosessen. Dette vil du uansett få beskjed om av dem, så jeg anbefaler deg å kontakte Dignitas.

Prisnivået kan nok variere noe ut fra prosessen, men jeg vet at han man har lest om i VG i det siste, Jan Petter, betalte ganske nøyaktig 10 000 euro for selve dødshjelpen. Med andre ord i området rundt 90 000 kroner. I tillegg til dette kommer reise, opphold og en del andre utgifter, dette er bare for det som skjer på klinikken. Det er imidlertid slik at enhver som skal tilby aktiv dødshjelp må gjøre dette på non-profit-basis, altså kun ta den prisen som er nødvendig for å dekke de faktiske utgiftene. Her styrer ikke markedskrefter, her styrer kun reelt utgiftsnivå.

Forstår at det er en forferdelig situasjon å være i, og det er trist å tenke på at man ser seg nødt til å utforske en slik mulighet. Men jeg regner med at dette er veloverveid, og dette bør folk ha rett til å velge dersom hverdagen blir for ille. Kan ikke annet enn å ønske deg alt godt, samme hvordan dette utvikler seg fremover.

Anonymous poster hash: ccb6b...e81
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lov å skrive om selvmord her på kg, men assistert slutt er vel i samme gaten?

Ts får bare beklage min negativitet. Årsaken er som dere sikkert har lest selv her inne... det er utrolig mange med psykiske problemer.

Anonymous poster hash: 854a5...ec2

Skrevet

Det er ikke lov å skrive om selvmord her på kg, men assistert slutt er vel i samme gaten?

Ts får bare beklage min negativitet. Årsaken er som dere sikkert har lest selv her inne... det er utrolig mange med psykiske problemer.

Ts har ikke psykiske problemer, men en alvorlig sykdom.

• Liker 1
Skrevet

Misliker dette temaet når det blir så konkret, men denne organisasjonen (eller hva det nå er) er vel den vi har hørt om i media nylig:

http://www.lifecircle.ch/?l=en

AnonymBruker
Skrevet

Nå må du rulle inn!  :frustrert:

Anonymous poster hash: 3ff85...68b

AnonymBruker
Skrevet

Ts har ikke psykiske problemer, men en alvorlig sykdom.

Nei, jeg ser at ts ikke har det, men det er mange brukere som har det.

Skrevet

Nei, jeg ser at ts ikke har det, men det er mange brukere som har det.

Sant det. Men tråden går enda så kanskje moderator lar det gå.

Skrevet

Tråden er ryddet for hets.

- pavilion, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...