Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok en test for en stund tilbake 19 dager etter samleie var det. 
Jeg går på p-piller og leste at på p-piller er man ikke avhengig av å teste etter innkommende menstruasjon da er det kun antall dager man er avhengig av å gå etter når man skal teste. 14 dager etter samleie er visst "fasiten" på når man skal teste. 

Jeg tok en test med RFSU som var negativ, men selvsagt syntes jeg at jeg kunne ane en liten skygge. Tok en test dagen etter med digital som viste "ikke gravid". 

Når det er sagt har jeg helt siden jeg begynte på p-piller vært redd for å bli gravid. Sliter muligens noe med å stole på de. Grunnen til at jeg testet meg i det hele tatt var pga jeg fikk blødninger før den pillefrie uken. 

Jeg vet og at RFSU tester er mer følsomme enn digitaltester. Spørsmålet er; kan jeg stole på den digitale testen? 

Anonymous poster hash: 6ff02...aea
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt vanskelig å skjønne hva som er spørsmålet mitt. :-)
Men jeg lurer egentlig på hvor mange dager etter samleie man kan ta en test? 

Skrevet

Det er normalt med mellomblødninger i blandt på piller, spesielt i starten. Men sikreste er å teste første (uteblitt)mensen etter samleie. Er som oftest da folk tester når mensen er på overtid mnd etter samleie.

AnonymBruker
Skrevet

Åja, for jeg blir så forvirret og utrygg når jeg leser at man kan ha mensen som gravid. Da kan man jo aldri være sikker da. Har fått mensen hver måned, men i de siste to mnd har den kommet uka før og så blør jeg mindre i selve pillefri uka.

Skrevet

Åja, for jeg blir så forvirret og utrygg når jeg leser at man kan ha mensen som gravid. Da kan man jo aldri være sikker da. Har fått mensen hver måned, men i de siste to mnd har den kommet uka før og så blør jeg mindre i selve pillefri uka. Anonymous poster hash: 6ff02...aea

Du har ikke "mensen mensen" når du er gravid, men du kan få mensenlignende blødning.

Men hvor lenge har du gått på pillen? Om du plutselig har fått ustabil syklus så kanskje du skal vurder å bytte merke?

Det er også andre symptoner som gjerne dukker opp når du er gravid. Ømme pupper, stikninger i livmor, kvalme etc.

Jeg gikk på pillen i 17 år og ble aldri gravid så de er temmelig sikre ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på loette og har vel gjort det siden april 2014. 
Har vært en del stresset og det kan jo selvsagt påvirke. 

Skrevet

Jeg går på loette og har vel gjort det siden april 2014. Har vært en del stresset og det kan jo selvsagt påvirke.  Anonymous poster hash: 6ff02...aea

Stress kan absolutt påvirke ja. Jeg var så lei av mensen at jeg bare hoppet over den de siste 6 årene.

Men som sagt så tror jeg ikke du skal bekymre deg vedr gravidtet så lenge du tar piller.

AnonymBruker
Skrevet

Ok. :-) Da får jeg bli flinkere til å stole på de. 
Men kan jeg stole på graviditetstesten jeg tok 20 dager etter samleie, eller testet jeg for tidlig?
Den jeg tok dagen før var med RFSU og jeg syntes jeg kunne se en svak skygge hvis jeg gikk i dagslys så derfor tok jeg en test dagen etter.

Skrevet

Ok. :-) Da får jeg bli flinkere til å stole på de.

Men kan jeg stole på graviditetstesten jeg tok 20 dager etter samleie, eller testet jeg for tidlig?

Den jeg tok dagen før var med RFSU og jeg syntes jeg kunne se en svak skygge hvis jeg gikk i dagslys så derfor tok jeg en test dagen etter.

Så lenge du tok testen etter at du skulle hatt mensen og den var negativ så hadde jeg senket skuldrene :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, gjorde det. :-)

Men et lite spm kun for nysgjerrighetens skyld. Sett at man har hatt samleie og man venter menstruasjon eller bortfallsblødnng som det heter når man går på p-piller uka etter. Kan man ta en test da hvis man ikke får mensen eller er det altfor tidlig siden det da bare er gått syv dager? Og kan man slå seg til ro med at man ikke er gravid hvis man faktisk får menstruasjon(bortfallsblødning? 

Har alltid lurt litt på det, hehe. Noen kvinner blør jo tidlig i svangerskapet er det noen som sier, men da kan man jo aldri "stole" på at når man får bortfallsblødnng så er man ikke gravid. 

Skrevet (endret)

Ja, gjorde det. :-)Men et lite spm kun for nysgjerrighetens skyld. Sett at man har hatt samleie og man venter menstruasjon eller bortfallsblødnng som det heter når man går på p-piller uka etter. Kan man ta en test da hvis man ikke får mensen eller er det altfor tidlig siden det da bare er gått syv dager? Og kan man slå seg til ro med at man ikke er gravid hvis man faktisk får menstruasjon(bortfallsblødning? Har alltid lurt litt på det, hehe. Noen kvinner blør jo tidlig i svangerskapet er det noen som sier, men da kan man jo aldri "stole" på at når man får bortfallsblødnng så er man ikke gravid. Anonymous poster hash: 6ff02...aea

For å si det sånn. Jeg var på overtid med 5 dager uten mensen da jeg skulle ha den og da fikk jeg sterk positivt test(nå hadde jeg da sluttet på pillen da :) )Men noen ganger kan det ta noe tid for noen at HCG'en slår ut på tester. Er jo en grunn til at noen faktisk kan gå i tro om at de ikke er gravide fordi testen viste negativ.

Men som sagt, tar du pillen så er du temmelig sikker. Men vær obs på om du ikke skulle ta den et par dager. Da kan det skje fort. Skjedde med venninnen min. Glemmer pillen 2 dager og da satt den gitt.

I tillegg så er det som oftest visse ting som går igjen når en er gravid som ømme pupper etc

Endret av me2u
AnonymBruker
Skrevet

Ok, takk for svar. :-)

Skrevet

Rfsu testene er kjent for å vise falsk positiv....

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det jeg også har hørt. :-)
Pluss at jeg lurer på om jeg faktisk holdt testen opp ned (husker ikke helt siden det begynner å bli en stund siden) og da kan det jo renne urin ned og gi falsk svar. 
Den vistes knapt og kunne ane noe i dagslys. Jeg var veldig nervøs så derfor kjøpte jeg den digitale dagen etter som viste "ikke gravid". Den digitale tror jeg måler 25 ml, mens RFSU 10 ml. Men jeg tok den digitale testen 20 dager etter så man skulle jo tro nivået hadde steget? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...