AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Jeg har begynt å løpe. Det går mye bedre enn jeg trodde. Men de siste gangene har jeg blitt så innmari "tung" i beina. Jeg klarer ikke få opp pulsen skikkelig og blir ikke anpusten, fordi beina ikke henger med. Ønsker jo å komme i bedre form, men da må jeg jo få opp pulsen litt. Hva er det jeg gjør galt - evnt. hva kan jeg gjøre for å endre på dette. Anonymous poster hash: 42b76...616
^^Belle^^ Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Jeg har begynt å løpe. Det går mye bedre enn jeg trodde. Men de siste gangene har jeg blitt så innmari "tung" i beina. Jeg klarer ikke få opp pulsen skikkelig og blir ikke anpusten, fordi beina ikke henger med. Ønsker jo å komme i bedre form, men da må jeg jo få opp pulsen litt. Hva er det jeg gjør galt - evnt. hva kan jeg gjøre for å endre på dette.Anonymous poster hash: 42b76...616 Kan det være at du ikke har nok "joggemuskler" i beina enda? Jeg kjente det på samme måte da jeg begynte å jogge. Har veldig god kondis og har gått på spinning jevnlig i mange år, men det tok allikevel litt tid før de riktige musklene kom på plass.
Gjest me2u Skrevet 2. juli 2015 #3 Skrevet 2. juli 2015 Melkesyre? Må bare at tiden til hjelp. Forsvinner når formen blir sterkere, men om du er nybegynner så må du være forsiktig med å starte for mye og hardt så du ikke får belastnigsskader. Det skjer fort.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 Kan være du har svak beinmuskulatur. Når man jogger ofte er det viktig å ha sterk beinmuskulatur for å klare å holde et høyt tempo både i oppoverbakke og gjennom hele turen. Tren gjerne andre ting som knebøy, utfall osv. Anonymous poster hash: 8b417...078 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #5 Skrevet 2. juli 2015 Jeg har begynt å løpe. Det går mye bedre enn jeg trodde. Men de siste gangene har jeg blitt så innmari "tung" i beina. Jeg klarer ikke få opp pulsen skikkelig og blir ikke anpusten, fordi beina ikke henger med. Ønsker jo å komme i bedre form, men da må jeg jo få opp pulsen litt. Hva er det jeg gjør galt - evnt. hva kan jeg gjøre for å endre på dette. Anonymous poster hash: 42b76...616 Du har startet for hardt, kroppen er sliten, du blir ikke ordentlig restituert, og du får symptomer på overtrening. Tro meg, jeg har vært der! Ta deg en uke eller to med pause fra løpingen. Gå noen rolige turer, sov nok, og spis nok og riktig, så får du piffen tilbake når du begynner igjen. Anonymous poster hash: 2d7ad...474 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #6 Skrevet 2. juli 2015 Har trent styrke og spinning i 13-14 uker i tillegg til å gå turer. Har ikke økonomi til å fortsette på treningssenteret, så de siste ukene har det kun vært skogturer. De siste ukene begynt å løpe mer og mer på turene mine - og nå løper jeg over 70 % av løypa mi på 5 km. Da jeg startet klarte jeg kun å løpe 1/2 - 1 minutt. Så det har definitivt gått fremover. Men sliter nå som sagt med at jeg er så innmari tung i beina. Anonymous poster hash: 42b76...616
Snabeltann Skrevet 2. juli 2015 #8 Skrevet 2. juli 2015 Prøv tabata helkroppsstyrke og bein. Hjalp meg veldig. Begynte på studio - men faktisk var tabataen mye bedre. Det hjelper uansett å legge inn ei styrkeøkt av noe slag innimellom.
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Hva er tabata? Anonymous poster hash: 42b76...616
Snabeltann Skrevet 2. juli 2015 #10 Skrevet 2. juli 2015 Styrketrening som har øvelser for hele kroppen. Du jobber i 20 sekund 10 sek pause, 20 sek jobbing...osv... mye bra på youtube! Det kan være knebøyøvelser, burpees, alt mulig - men intervallene gjør at dette er kjempeeffektivt og morsomt
Snabeltann Skrevet 2. juli 2015 #11 Skrevet 2. juli 2015 Du bør også få næring innen 25 min etter du har løpt. Er du flink til dette? Viktig for restitusjon.
Basun Skrevet 3. juli 2015 #12 Skrevet 3. juli 2015 (endret) Du blir sterkere av å jogge i terreng. Et annet alternativ er å jogge i roligere tempo over lengre tid. Dette forbedrer "løpemusklene" (utvikler og effektiviserer de små blodårene rundt musklene). Det kan hende at kondisjonen din forbedrer seg raskere enn beina dine. Dette kan være et tegn på at du har anlegg for å drive med utholdenhetsidrett Dersom det ikke blir bedre ville jeg tatt et par hviledager i tilfelle "overtrening". Endret 3. juli 2015 av Personenmeg
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #13 Skrevet 3. juli 2015 TS her. Var forresten meg i innlegget lengre opp her - men det kommer kanskje fram av det jeg skrev. Det kan hende at kondisjonen din forbedrer seg raskere enn beina dine. Dette kan være et tegn på at du har anlegg for å drive med utholdenhetsidrett Akkurat DET har jeg også tenkt - men jeg har jo ikke peiling på dette med trening, så tenkte at jeg kanskje var litt på bærtur her. Den løypa jeg har på 5 km er flatt terreng. Men går jeg en annen vei, har jeg en bratt bakke på ca 400 m. Vil det lønne seg for meg å ta intervall i den bakken av og til isteden for bare å gå i skogen? Ut fra det flere av dere skriver, så tenker jeg at det kan være nyttig. Jeg stiller kanskje selvfølgelige spørsmål, men jeg har som sagt ikke peiling. Anonymous poster hash: 42b76...616
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #14 Skrevet 3. juli 2015 Det beste tipset er bare å fortsette å løpe så du trener opp løpemusklene ytterligere. Jeg har motsatt problem. Jeg er en ivrig løper, men pga en kneskade må jeg ta en pause noen måneder. Jeg har begynt å sykle og spinne, men syns det er fryktelig tungt i lårene, og må slutte selv om jeg har mye igjen å gå på kondisjonsmessig. Merker det går bedre for hver gang, da, så bare hold ut! Anonymous poster hash: b3c66...53b
Basun Skrevet 4. juli 2015 #15 Skrevet 4. juli 2015 (endret) Du kan godt kjøre intervaller i bakken ja. Det styrker beina og gir dem en litt annen belastning, men det kommer til å føre til at kondisjonen øker ytterligere Tenker at det viktigste er variasjon. Du vil etterhvert komme til et punkt der musklene "tar igjen kondisjonen" uansett hvordan du trener, men du kan fremskynde prosessen ved å jogge i langsomt tempo over lengre tid. En annen ting du kan gjøre er å øve på teknikk ved å øke frekvensen (hvor kort tid hvert bein er i bakken/korte og raske skritt). Men som sagt, det beste er nok å variere Jeg håper at du kan oppdatere oss etterhvert! Endret 4. juli 2015 av Personenmeg
Yme Skrevet 4. juli 2015 #16 Skrevet 4. juli 2015 Jeg har begynt å løpe. Det går mye bedre enn jeg trodde. Men de siste gangene har jeg blitt så innmari "tung" i beina. Jeg klarer ikke få opp pulsen skikkelig og blir ikke anpusten, fordi beina ikke henger med. Ønsker jo å komme i bedre form, men da må jeg jo få opp pulsen litt. Hva er det jeg gjør galt - evnt. hva kan jeg gjøre for å endre på dette.Anonymous poster hash: 42b76...616 Ta deg en uke fri, så burde du være klar igjen. Du kan også prøve et tilskudd som beter Beta-Alanin, som hjelper kroppen å kvitte seg med det som gjør at du føler stivhet i en muskel som er i aktivitet.Så lenge du er frisk og spiser nok og riktig, vil det så å si alltid være overbelastning som hindrer progresjonen din, så hvis du merker at du blir dårligere i det du trener, tar du en uke fri.Kostholdet er viktigere enn selve treninga, så pass på hva du spiser.
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #17 Skrevet 5. juli 2015 T.S. Nå har jeg fått en uke treningsforbud pga andre ting - så nå har jeg fått en pause som ikke var helt planlagt. Etter en ukes treningspause, er det ferie med ungene, så da blir det mindre trening (og ingen nett tilgang) Men skal legge inn en oppdatering etter hvert. Anonymous poster hash: 42b76...616
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2015 #18 Skrevet 5. juli 2015 T.S Og takk for mange gode råd forresten Anonymous poster hash: 42b76...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå