Gå til innhold

hvordan skal jeg gi antibiotika til katten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Katten min har hatt blod i avføringen og i dag var jeg hos veterinæren med henne og fikk flagyl (flytende) som jeg skal gi henne morgen og kveld i 10 dager. Prøvde å gi henne første dose nå i kveld, og hun spyttet ut ca halvparten av det vi gav henne. prøvde å blande litt i kokt torsk, men heller ikke det gikk ned. Hvordan i all verden skal jeg få gitt henne 20 doser?? noen gode tips? 

Hilsen frustrert matmor:-)

Anonymous poster hash: 9b43f...cf6

Anonymous poster hash: 9b43f...cf6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hold katten fast og putt sprøyta inn i munnviken på katten og ikke sprøyt innholdet for raskt inn. Når du har tømt sprøyta så holder du hodet på katten opp-/bakover og stryker den på halsen. Det setter igang svelgerefleksen. Det er et styr, det er best å være to. Lykke til, håper pus blir bra snart!

Anonymous poster hash: 90443...25a
  • Liker 2
Skrevet

Jeg satt på kne på golvet, holdt katten fast med en arm (holdt den helt inntil med ryggen mot meg), og sprutet det inn så langt bak i munnen som mulig. Fant ut at alt måtte gjøres på få sekunder, for da rakk han ikke å reagere, og det aller meste av flagylen gikk ned. Det smaker visst pyton, så han var ganske snurt en stund etterpå, men vi er nå fortsatt venner ;-)

Skrevet

Tyll katten inn i et håndkle slik at bare hodet stikker ut. Så bøyer du hodet bestemt men forsiktig bakover, setter en sprøyte med antibiotikaen i munnviken og sprøyter inn i et rolig tempo. Som over - stryk på halsen og følg med til katten svelger.

AnonymBruker
Skrevet

Hatt samme problem med katten her, og den eneste måten vi fikk gitt flytende medisin på er å dra det opp i sprøyte, så holder en katten og en annen åpner munnen og sprøyter medisinen inn. Så må vi med en gang holde igjen munnen og stryke den litt under halsen så vi ser katten svelger. Får ett par godbiter etterpå og er fort glemt. Høre kanskje mer brutalt ut enn det er, og medisinen er såpass viktig og i en kort periode, så det har fungert fint her :)

Anonymous poster hash: e77a9...3c8
Skrevet (endret)

Sett deg på kne på gulvet med katten klemt mellom bena dine, så den ikke får stikke av. Hodet vendt forover, samme vei som deg. Ta tak i kattens hake med ene hånden, ha medisinen klar på en teskje med andre hånden, vipp kattens hode oppover så den ser i taket, mens du med tommel og pekefinger bender opp munnen på katten. Lynkjapt tar du skjeen med medisinen over kattens åpne munn, og sikter bakerst mot drøvelen i svelget til katten og tømmer nedi. Smekk igjen kattens munn, og hold den lukket med fingrene mens du fremdeles holder hodet dens vendt oppover så den ser i taket. Medisinen vil da kjapt renne ned i svelget og videre ned i halsen ved hjelp av tyngdekraften, og etter noen sekunder er det ingenting igjen for katten å spytte ut. For å være sikker, stryk lett utenpå kattens strupe med en pekefinger, dette vil få igang svelgerefleksen.

Jeg har selv hatt katt jeg måtte medisinere nå og da, og denne metoden funker som gull. Det kan lønne seg å ha en godbit på lur og avvæpne katten med rett etter medisineringen :) For å blidgjøre den;-)

Sliter du med dette selv, få en annen person til å hjelpe deg. Men arbeidsstillingen er best om du har katten mellom knærne som nevnt ovenfor. Da ser du rett ned i gapet på den når du har vendt hodet dens opp mot taket.

Den medisinen du nevner er forøvrig ikke antibiotika såvidt jeg vet, den er mot tarmparasitter. Det er noe helt annet.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som nevnt over her, og hold igjen munnen til katten (ikke kjempehardt, bare så den ikke får spyttet ut) til den svelger. Du ser at den svelger når tunga kommer ut av munnen.

Anonymous poster hash: a0c8b...2cf
Skrevet

Nå har jeg ikke erfaring med å gi medisiner til dyr, men. Prøvde dere med sprøyte inn i munnen? Etter litt googling ser jeg at å få katten inn i et håndkle og ha den mellom beina kan hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

gjør som nevnt med sprøyte,men vi pleide å holde foran øyne på pus sånn at hun ikke så.Hun ble roligere da.Lærte dette tipset fra dyrlegen.

Anonymous poster hash: f2f95...28c
AnonymBruker
Skrevet

Som flere nevnte ovenfor, ha katten mellom beina mens du sitter ovenfor/bak den, ha kattens hode hevet opp mot taket og sprøyt antibiotikaen inn i munnen dens , litt og litt så den rekker å svelge.

Når jeg gjorde dette med katten min så tok det meg ca 10 sekunder å få det unnagjort...

Anonymous poster hash: 307c1...b88

Skrevet

Antibiotika er alltid vanskelig, fordi de som regel kommer med en eller annen smak som er relativt ok for mennesker, men helt forjævlige for katter.

Teknikken vi bruker er katt-mellom-lårene mens du sitter på kne, løfte hodet til pus ved å legge en hånd under haken slik at pus "ser i taket" og lirk sprøyten inn i "myntinnkastet" bak hjørnetanna. Sprøyt inn sånn passe raskt og hold hodet oppover mens pus svelger unna.

Kan Flagylen blandes med noe som helst flytende som katten liker, er det hundre ganger enklere å få dem til å svelge. Spør veterinær eller farmasøyt om det er mulig å blande Flagyl med noe.

Her fikk pus Imacillin som kan blandes med melkeprodukter, så da falt valget på drikkeyoghurt, noe hun ikke klarer å la stå i fred om jeg har et glass. :fnise:

Mengden i sprøyta ble nesten dobbel, men det gled lettere ned på den måten med mindre gris og mindre spytting.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...