AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Datteren til mannen min bor hos sin mor, da de er skilt.Han betaler bidrag via NAV idag. Hun fyller 18 midt i skoleåret, og har sagt klart i fra at hun kommer til å søke om forlenget bidra fra faren, enda hun skal fortsette å bo hjemme hos moren. Inntektsgrunnlaget til begge foreldrene vil ikke endre seg til da - men vil størrelsen på bidraget gjøre det? Har ikke funnet noe om dette med bidrag etter fylte 18 inne på nav sine sider - og han har ikke hatt tid å ringe dem enda, så tenkte å spørre litt her. Noen som er i samme situasjon? Anonymous poster hash: 08a43...128
Gjest Marillia Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Sånn jeg har skjønt det må hun søke om bidrag selv, og dette blir utbetalt til henne og ikke moren. Hun har krav på bidrag så lenge hun går på videregående skole. Se selv på bidragskalkulatoren til NAV, innbiller meg å,ha hørt at bidraget blir omtrent det samme som før, men er litt usikker om det er rett
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #3 Skrevet 2. juli 2015 Så lenge hun fortsatt går på videregående, vil hun få innvilget bidrag. Den husholdningen vil jo ikke ha mindre utgifter bare fordi hun fyller 18 år. Siden inntektsgrunnlaget vil være omlag det samme i begge husholdningene, vil bidraget bli i samme størrelsesorden. Anonymous poster hash: 9553b...6fa 5
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 Så lenge hun fortsatt går på videregående, vil hun få innvilget bidrag. Den husholdningen vil jo ikke ha mindre utgifter bare fordi hun fyller 18 år. Siden inntektsgrunnlaget vil være omlag det samme i begge husholdningene, vil bidraget bli i samme størrelsesorden. Anonymous poster hash: 9553b...6fa Fra NAV's hjemmesider: "Når det skal beregnes bidrag til barn over 18 år i bidragsveilederen, skal inntekten til den forelderen som ikke er bidragspliktig, legges inn som bidragsmottakerens inntekt. Dere kan legge inn inntekt for bidragsbarnet ved å velge «ja» på spørsmålet om barnet har egen inntekt." Så bidraget vil bli like stort, ja. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Kan+barn+over+18+%C3%A5r+motta+barnebidrag%3F.415335.cms Anonymous poster hash: 9553b...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #5 Skrevet 2. juli 2015 Fra NAV's hjemmesider: "Når det skal beregnes bidrag til barn over 18 år i bidragsveilederen, skal inntekten til den forelderen som ikke er bidragspliktig, legges inn som bidragsmottakerens inntekt. Dere kan legge inn inntekt for bidragsbarnet ved å velge «ja» på spørsmålet om barnet har egen inntekt." Så bidraget vil bli like stort, ja.https://www.nav.no/no/Person/Familie/Barne+og+ektefellebidrag/Kan+barn+over+18+%C3%A5r+motta+barnebidrag%3F.415335.cms Anonymous poster hash: 9553b...6fa Den forsto jeg ikke. Inntekten til den foreldren som ikke er bidragspliktig, du må da snakke om mor. Legges inn som inntekt til bidrags mottaker som da er barnet. Isåfall kan jeg ikke se at barnet får bidrag i de fleste tilfeller etter at de har fylt 18 år. Anonymous poster hash: 7c9c1...e04
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Bidraget til min 18-åring ble i hvertfall omtrent som tidligere. Ble justert opp med kr 70,- eller deromkring. Hun får 5610,- pr mnd fra sin far. Anonymous poster hash: 5136d...ac7 1
Rotemor Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 Den forsto jeg ikke. Inntekten til den foreldren som ikke er bidragspliktig, du må da snakke om mor. Legges inn som inntekt til bidrags mottaker som da er barnet. Isåfall kan jeg ikke se at barnet får bidrag i de fleste tilfeller etter at de har fylt 18 år. Anonymous poster hash: 7c9c1...e04 Jo. Det gjør man. Omtrent det samme som mor fikk før. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #8 Skrevet 3. juli 2015 Jo. Det gjør man. Omtrent det samme som mor fikk før. Mener du at hvis mor har en lønn på 450.000 kr som ikke er uvanlig i dag. Og dette blir ført opp som inntekt til barnet, så barnet står med en inntekt på 450.000 kr fremdeles har rett på bidrag fra far, etter fylte 18 år? Barn som har egen inntekt fra for eksempel lærlingjobber får jo ikke bidrag hvis inntekten er over 150.000 kr tror jeg. Her må det være noe jeg ikke forstår, men jeg ser jo at det står i linken det blir henvist til. Kan noen forklare meg? Anonymous poster hash: 7c9c1...e04 1
Rotemor Skrevet 3. juli 2015 #9 Skrevet 3. juli 2015 Mener du at hvis mor har en lønn på 450.000 kr som ikke er uvanlig i dag. Og dette blir ført opp som inntekt til barnet, så barnet står med en inntekt på 450.000 kr fremdeles har rett på bidrag fra far, etter fylte 18 år?Barn som har egen inntekt fra for eksempel lærlingjobber får jo ikke bidrag hvis inntekten er over 150.000 kr tror jeg. Her må det være noe jeg ikke forstår, men jeg ser jo at det står i linken det blir henvist til. Kan noen forklare meg? Anonymous poster hash: 7c9c1...e04 Det er en måte å bruke kalkulatoren på, rett og slett. Ettersom mor fikk bidrag basert på sin inntekt er det nå samme inntekt som legges til grunn for (ikke lenger) barnet. Mor bidrar jo med det samme fortsatt, og det skal også far 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #10 Skrevet 3. juli 2015 Det er en måte å bruke kalkulatoren på, rett og slett. Ettersom mor fikk bidrag basert på sin inntekt er det nå samme inntekt som legges til grunn for (ikke lenger) barnet. Mor bidrar jo med det samme fortsatt, og det skal også far Når jeg legger inn tallene med en inntekt på 500.000 på hver av foreldrene så må far betale 3900 kr i bidrag for et barn, når jeg fører over denne summen til barnet må han betale 0, jeg forstår fremdeles ikke. Anonymous poster hash: 7c9c1...e04
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #11 Skrevet 3. juli 2015 Når jeg legger inn tallene med en inntekt på 500.000 på hver av foreldrene så må far betale 3900 kr i bidrag for et barn, når jeg fører over denne summen til barnet må han betale 0, jeg forstår fremdeles ikke.Anonymous poster hash: 7c9c1...e04 Du skal ikke føre over mors inntekt som barnets inntekt. Poenget er at mors inntekt skal fremdeles stå som bidragsmottakers inntekt, selv om det nå er barnet som er bidragsmottaker. På barnets inntekt skal det oppgis kun det barnet selv tjener.Anonymous poster hash: 9f898...750 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #12 Skrevet 3. juli 2015 Du skal ikke føre over mors inntekt som barnets inntekt. Poenget er at mors inntekt skal fremdeles stå som bidragsmottakers inntekt, selv om det nå er barnet som er bidragsmottaker. På barnets inntekt skal det oppgis kun det barnet selv tjener.Anonymous poster hash: 9f898...750 Ok, det forklarer saken. Jeg tolket det slik at mors inntekt skulle føres opp som barnets inntekt. Anonymous poster hash: 7c9c1...e04
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #13 Skrevet 3. juli 2015 Datteren til mannen min bor hos sin mor, da de er skilt.Han betaler bidrag via NAV idag. Hun fyller 18 midt i skoleåret, og har sagt klart i fra at hun kommer til å søke om forlenget bidra fra faren, enda hun skal fortsette å bo hjemme hos moren. Inntektsgrunnlaget til begge foreldrene vil ikke endre seg til da - men vil størrelsen på bidraget gjøre det? Har ikke funnet noe om dette med bidrag etter fylte 18 inne på nav sine sider - og han har ikke hatt tid å ringe dem enda, så tenkte å spørre litt her. Noen som er i samme situasjon? Anonymous poster hash: 08a43...128 Syns du virker negativ til at hun skal be om bidrag etter at hun er 18. Dette er noe hun har krav på og far kommer ikke unna. Siden behandlingstiden fra Nav er lang, bør han legge til side penger tilsvarende det han betaler idag sånn at han har pengene når kravet kommer, for hun skal ha etterbetalt fra hun søker og til bidraget er fastsatt, noe som kan ta opptil 5 mnd. Anonymous poster hash: 1b51f...cd0 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #14 Skrevet 3. juli 2015 Syns du virker negativ til at hun skal be om bidrag etter at hun er 18. Dette er noe hun har krav på og far kommer ikke unna. Siden behandlingstiden fra Nav er lang, bør han legge til side penger tilsvarende det han betaler idag sånn at han har pengene når kravet kommer, for hun skal ha etterbetalt fra hun søker og til bidraget er fastsatt, noe som kan ta opptil 5 mnd. Anonymous poster hash: 1b51f...cd0 Alenemødre har i alle år levd godt på dette,og jeg håper det settes en stopper for denne ordningen snart.Barn av alenemødre må også lære seg at penger ikke vokser på trær. Anonymous poster hash: 21221...06e 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #15 Skrevet 3. juli 2015 Alenemødre har i alle år levd godt på dette,og jeg håper det settes en stopper for denne ordningen snart.Barn av alenemødre må også lære seg at penger ikke vokser på trær. Anonymous poster hash: 21221...06e Å fedrene kan bare pule og stikke å slippe å tenke på ungene sine mer Er det sånn du vil ha det? Anonymous poster hash: 1b51f...cd0 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #16 Skrevet 3. juli 2015 Faren til datteren min gikk OPP i bidrag da hun fylte 18. Anonymous poster hash: c2de2...a70 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #17 Skrevet 3. juli 2015 Alenemødre har i alle år levd godt på dette,og jeg håper det settes en stopper for denne ordningen snart.Barn av alenemødre må også lære seg at penger ikke vokser på trær. Anonymous poster hash: 21221...06e Dessuten så får ikke barn av alenemødre så mye. Mange får bare fult stipend og bidrag på bare 6-7000,- Anonymous poster hash: 1b51f...cd0
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #18 Skrevet 3. juli 2015 Å fedrene kan bare pule og stikke å slippe å tenke på ungene sine mer Er det sånn du vil ha det? Anonymous poster hash: 1b51f...cd0 Nei,men over 5000kr.å betale hver måned som nevnt over her,er alt for mye.Barn som vokser opp med lavtlønnede gifte eller samboende foreldre er ikke i nærheten av å vasse i så mye penger til eget forbruk. Anonymous poster hash: 21221...06e 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #19 Skrevet 3. juli 2015 Dessuten så får ikke barn av alenemødre så mye. Mange får bare fult stipend og bidrag på bare 6-7000,- Anonymous poster hash: 1b51f...cd0 6-7000 også pluss 5000 fra far???? Galskap. Ikke rart mange alenemødre og ungene deres er deltakere på TV3 Luksusfellen. Anonymous poster hash: 21221...06e 2
Kontormus Skrevet 3. juli 2015 #20 Skrevet 3. juli 2015 6-7000 også pluss 5000 fra far???? Galskap. Ikke rart mange alenemødre og ungene deres er deltakere på TV3 Luksusfellen. Anonymous poster hash: 21221...06e Forklar! Skjønner ikke helt hvordan du kan resonere deg fram til at alenemødre er overrepresentert på Luksusfellen fordi de mottar for mye... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå