Gå til innhold

Hvilke stekepanne bruker du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stekepannene jeg har i dag er ikke brukenes til induksjon, så da må det handles inn nye.

Men lurer litt på hva dere bruker, og til hva?

Er det slik at støpejern er å anbefale til det som trenger høy varme, så gjerne en annen stekepannen med et eller annet belegg til det som krever svakere varme?

Ser for meg en støpejernspanne for steking av kjøttdeig, kjøtt og den slags mat.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2245129

Så gjerne noe slikt til steking av egg, pannekaker osv.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2965554

Hva tror dere om denne kombinasjonen? Er det bortkastet å kjøpe to typer?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig greit med to typer, og også med to panner generelt. Panner med slipp-belegg tåler ikke like høy varme som støpejern, så det er en god idé å ha to typer. Slippbelegg er et must til pannekaker og slikt. 

Anonymous poster hash: 9061a...192
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Høres bra ut.

Coop har støpejern på kampanje nå. Er riktig nok en utgående modell slik jeg forstår, men om støpejern varer så lenge som folk sier har det lite å si. Nærmere bestemt Høyang Polaris Brasserie Stekepanne til 299,- De hadde den i størrelsen 27 og 29 cm, samme pris på de begge. Blir nok en slik om ikke noe annet dukker opp innen jeg kommer meg på butikken.

Av stekepanne med belegg så frister det å gå for denne fra Clas Ohlson. Men hun hos Coop sa de hadde kampanje på en av den typen også, nedsatt til 299 fra 599, så får se på denne først.

http://www.klikk.no/bolig/article1489580.ece

Endret av 79kreps
AnonymBruker
Skrevet

Bruker jernpanne. Har også en teflonpanne, men det tok ikke lang tid før det ble riper i den og da er den vel ubrukelig?

Anonymous poster hash: 4ac38...94e
AnonymBruker
Skrevet

Bruker jernpanne. Har også en teflonpanne, men det tok ikke lang tid før det ble riper i den og da er den vel ubrukelig?

Den er ikke ubrukelig om det bare er riper. Men om den begynner å flasse bør du ikke bruke den, ettersom teflon ikke akkurat er sunt å få i seg. Når den har fått riper er det jo fortere gjort at den begynner å flasse, så man må følge litt med. 

Jeg husker ikke hva min teflonpanne heter, men det er fra Jamie Oliver. Brukte litt penger på den, og den har vart i nesten tre år nå, like fin. Bruker aldri metallredskaper eller skarpe ting i den, og passer på å ikke bruke for høy temperatur. Ikke i oppvaskmaskin, og mild såpe, og ikke for hardhendt skrubbing når den vaskes. 

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Av panner med slippbelegg er jeg veldig godt fornøyd med denne fra Ikea: 

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90101207/

Den er virkelig verdt pengene og vel så det. Jeg har hatt en langt dyrere Jamie Oliver-stekepanne tidligere, og den ble slitt etter et par års bruk. (Jeg stelte den på samme måte som AB over beskriver, uten at det hjalp.)

Til sterkere varme bruker jeg også en jernpanne. Dessuten bruker jeg jerngryte mye til steking av kjøttdeig, kyllingbiter og annet som skal brukes i gryteretter, for da tilsetter jeg som regel de andre sakene som skal i gryta etterhvert. Oppvask spart ;)  

AnonymBruker
Skrevet

Den er ikke ubrukelig om det bare er riper. Men om den begynner å flasse bør du ikke bruke den, ettersom teflon ikke akkurat er sunt å få i seg. Når den har fått riper er det jo fortere gjort at den begynner å flasse, så man må følge litt med. 

Jeg husker ikke hva min teflonpanne heter, men det er fra Jamie Oliver. Brukte litt penger på den, og den har vart i nesten tre år nå, like fin. Bruker aldri metallredskaper eller skarpe ting i den, og passer på å ikke bruke for høy temperatur. Ikke i oppvaskmaskin, og mild såpe, og ikke for hardhendt skrubbing når den vaskes. 

Det er min mor som sier at den kan være helseskadelig når det er riper. Det har hendt at jeg har kommet hjem fra byen og brukt stekespade av stål og da ble det riper. Den er rimelig ny og en gave fra foreldrene mine. Hvis det ikke er helseskadelig å bruke den er den mest praktisk fordi den veier mindre.

Skrevet

De Buyer Mineral B stekepanner er geniale i mitt syn. Litt lettere enn støpejern, men fortsatt mye av de samme egenskapene. Praktisk utforming gjør den god i bruk. 

Ellers er IKEA sine non-slip panner gode nok for den bruken. Koster ingenting, ser ingen poeng i å bruke masse penger på en dyr da disse ikke varer noe lenger etter min erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er min mor som sier at den kan være helseskadelig når det er riper. Det har hendt at jeg har kommet hjem fra byen og brukt stekespade av stål og da ble det riper. Den er rimelig ny og en gave fra foreldrene mine. Hvis det ikke er helseskadelig å bruke den er den mest praktisk fordi den veier mindre.

Nyere teflonpanner er ikke farlig å bruke om de ikke flasser. Men om det er en eldre panne ville jeg vært mer forsiktig. 

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Ei støpejernspanne vil ved riktig bruk etterhvert få de samme slipp-egenskapene som ei stekepanne med slippbelegg.

Fettet fra stekinga legger seg i "porene" til jernet, og "brennes" inn, så med tid og stunder vil det danne seg en tynn film av fett som virker på samme måte som slippbelegg. Så lenge man ikke bruker såpe ved rengjøring av panna, så forblir fettfilmen der. Hvis noe har brent seg fast, kan man skrubbe stekepanna med grovt salt eller en stålskrubb.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Le Creuset sin stekepanne. Er like fin etter flere års bruk. Teflon og andre non-slip har begynt å flasse etter noen måneder bare.

Skrevet

Le Creuset og Mineral B koster vel over det dobbelt av hva jeg er villig til å bruke på en stekepanne :P

Skrevet

Har hatt litt dårlige erfaringer med teflonpanner tidligere, men er så utrolig fornøyd med Tefal Jamie Oliver-panna vår! Vurderte å ha to panner slik vi hadde tidligere, men ser ikke behovet nå lengre.

Skrevet

En type fra IKEA til 199 tror jeg! Funker fjell!

Skrevet

Støpejern! Har hatt min i veldig mange år, kan bruke hva man vil av redskaper, men er ikke heeelt enig i et innlegg litt lengre opp. Det danner jeg ikke slipp av seg selv, og det selv om jeg ikke har anna enn varmt vann eller tørker av den med kun papir om jeg har brukt fett å steke med. Olje skylles bort med varmt vann og oppvaskbørsten :)

Tror nok ei panne i støpejern overgår det meste når det kommer til slitestyrke :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en tefal-panne som vi kjøpte på sparkjøp til rundt 300. Har hatt den i 2 år nå, og den er fortsatt like fin selv om jeg har brukt både gafler og kniver i den.

Vi har også en støpejernspanne, men den bruker vi veldig sjeldent siden vi synes det er et ork å dra den fram osv..

Anonymous poster hash: 47bee...599

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Støpejern! Har hatt min i veldig mange år, kan bruke hva man vil av redskaper, men er ikke heeelt enig i et innlegg litt lengre opp. Det danner jeg ikke slipp av seg selv, og det selv om jeg ikke har anna enn varmt vann eller tørker av den med kun papir om jeg har brukt fett å steke med. Olje skylles bort med varmt vann og oppvaskbørsten :)

Tror nok ei panne i støpejern overgår det meste når det kommer til slitestyrke :)

Min har etter en del års bruk fått en glattere overflate enn de andre jeg har og så godt som aldri har brukt. Men jeg har likevel smult/olje/smør i panna når heg lager mat, om ikke for annet enn for smakens skyld.

Og ja, hva slitestyrke angår, så har du helt rett hva støpejernspanner angår. Muttern har ei støpejernsgryte fra begynnelsen av 1950-tallet, og den er fortsatt i bruk.

Skrevet

Jeg har en stor jernpanne, en litt mindre med slippbelegg (ikke teflon), en grillpanne i jern og tre pannekakestekepanner. Skulle jeg valgt bare en ville det vært jernpanna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...