AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Jeg vet ikke mine arme råd, jeg blir så sliten og deppa av hunden. Han maser alle døgnets våkne timer. Ingenting er bra nok noensinne! Maten er dritt, godbitene er dritt (tro meg, han får ikke noe annet hvis han ikke eter det han får, og det ender opp med at han maser), liggeplassene er dritt, alt er bare dritt og møkk hele livet. Han maser enten ved å pipe (som er den minst irriterende formen for mas), skrape, eller "the silent treatment": han står ved siden av deg med hodet hengende. Sånn kan han stå en halvtime uten å mukke. Det har vært sånn i hvertfall halvparten av hans fire år lange liv, men det blir verre og verre. Jeg responderer i 60% av tilfellene ikke på mas, men om jeg responderer er det utelukkende: "gå og legg deg". Han har forresten sluttet å høre på meg, han virker helt...hva skal man si... Apatisk. Før gikk han og la seg bare jeg pekte, nå må jeg SKRIKE til bikkja helt fra bunnen av magen for at han skal høre. Han er som man sier "umulig" å ha med og gjøre uten at vi har endret noe. Prippen, kresen, kravstor, misfornøyd, og ekstremt stressende å være rundt. Mon tro om han har det noe godt selv og de evige jaktmarker hadde vært et bedre sted? Det er en tanke som slår meg nå og da. Jeg har overlatt mer av ansvaret til samboeren min, så han også skulle få smake på hva det er jeg snakker om og etter å ha få oppleve det selv (jeg er hjemme med bikkja på dagtid), så er han enig. Hvordan bli kvitt mas? Når ingenting er godt nok for O store Hundekonge? Setter pris på alle reflekterte og hyggelige tips jeg får.Anonymous poster hash: 71e60...d8a
penny_ Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 (endret) Hvor mange og hvor lange turer får han? Og hvor mye aktiviserer dere han ellers? Endret 2. juli 2015 av lisamari 7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #3 Skrevet 2. juli 2015 Hvor mange og hvor lange turer får han? Og hvor mye aktiviserer dere han ellers? Normal lufting. Har forsøkt øking av aktivisering mentalt og fysisk og endt opp med forverring/overstimulering. Han har begynt på en medisin som har gjort ham døsig 2-3 uker - det var fantastisk. Men oppstartsbivirkningen har gått over, så han er seg selv igjen. Han responderer på trening og tur med stress (slikking og mas). Så det beste er å holde et lavt tempo, men selv da er det ulevelig..Anonymous poster hash: 2f69e...0e0
Gjest Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 Har hunden alltid vært slik? Høres nesten ut som at det kan være noe galt med han. Enten det eller så trenger hn mer stimuli eller noe. Hva slags rase er det? Noen raser trenger mye turer, og da er det ikke snakk om bare turer i nabolaget i kort bånd, men lengre turer, fritt eller i langline f.eks. Andre raser trenger mer mental stimuli som sporsøk,lydighetstrening, agility osv. 2
Gjest ulvepopcorn Skrevet 2. juli 2015 #5 Skrevet 2. juli 2015 Stakkars hund som blir skreket til og brukt som et "middel" for at samboeren din skal få smake hvordan den er. Kanskje gjøre bikkja en tjeneste og omplassere eller avlive den? Han går åpenbart ikke riktig stimuli og oppfølging hos dere.
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 2. juli 2015 #6 Skrevet 2. juli 2015 Normal lufting. Har forsøkt øking av aktivisering mentalt og fysisk og endt opp med forverring/overstimulering. Han har begynt på en medisin som har gjort ham døsig 2-3 uker - det var fantastisk. Men oppstartsbivirkningen har gått over, så han er seg selv igjen. Han responderer på trening og tur med stress (slikking og mas). Så det beste er å holde et lavt tempo, men selv da er det ulevelig..Anonymous poster hash: 2f69e...0e0 Ok, postet samtidig som deg ser jeg. Hva slags medisiner får han og hvorfor får han medisin?kan en evnt sykdom ha noe med saken å gjøre? Ellers så kan du prøve å prate med en dyrlege eller en profesjonell hundetrener eller lignende 1
Tabris Skrevet 2. juli 2015 #7 Skrevet 2. juli 2015 Jeg ville tatt kontakt med en dyktig og oppdatert atferdsspesialist. La han eller hun komme hjem til dere og se hvordan hunden er i sitt vante miljø. Sjekk f.eks www.nafs.no og se om det er noen nær hvor dere bor. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #8 Skrevet 2. juli 2015 Har hunden alltid vært slik? Høres nesten ut som at det kan være noe galt med han. Enten det eller så trenger hn mer stimuli eller noe. Hva slags rase er det? Noen raser trenger mye turer, og da er det ikke snakk om bare turer i nabolaget i kort bånd, men lengre turer, fritt eller i langline f.eks. Andre raser trenger mer mental stimuli som sporsøk,lydighetstrening, agility osv. Nei, ikke da han var valp. Da var han veldig OK - savner den tida.. Men den får man ikke tilbake. Kullsøsken er likedan forresten, alle solgt som valper. Men tror nok han her er verst allikevel. Har hatt en annen rase tidl., det er som natt og dag. Han har vært hos veterinær og blitt undersøkt. Som sagt har vi forsøkt ulik stimuli uten hell. Både sporsøk, lange turer, langline etc. Anonymous poster hash: 2f69e...0e0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Stakkars hund som blir skreket til og brukt som et "middel" for at samboeren din skal få smake hvordan den er. Kanskje gjøre bikkja en tjeneste og omplassere eller avlive den? Han går åpenbart ikke riktig stimuli og oppfølging hos dere. Han får ikke det noe sted, og er enda verre hos andre mennesker. Jada, det er forsøkt.Anonymous poster hash: 2f69e...0e0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #10 Skrevet 2. juli 2015 Ok, postet samtidig som deg ser jeg. Hva slags medisiner får han og hvorfor får han medisin?kan en evnt sykdom ha noe med saken å gjøre? Ellers så kan du prøve å prate med en dyrlege eller en profesjonell hundetrener eller lignende Nei, det har ingenting med saken å gjøre (dessverre), hadde vært kjekt om noen piller kunne ordne alt. Anonymous poster hash: 2f69e...0e0
FantasDick Skrevet 2. juli 2015 #11 Skrevet 2. juli 2015 Har dere hatt han hos adferdsterapeut/spesialist?
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #12 Skrevet 2. juli 2015 Jeg ville tatt kontakt med en dyktig og oppdatert atferdsspesialist. La han eller hun komme hjem til dere og se hvordan hunden er i sitt vante miljø. Sjekk f.eks www.nafs.no og se om det er noen nær hvor dere bor. Hvordan mener du det fungerer? Hunden er ikke seg selv hvis han har besøk, bare ham ser et annet menneske på gata er han helt idiot i et døgn etterpå.. Bor landlig til. Hadde noen nabounger i hagen her forleden fordi de mistet ballen sin, hunden så det og hele kvelden var han på tuppa. Bjeffet, så spøkelser, glefset... HerlighetAnonymous poster hash: 2f69e...0e0
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #13 Skrevet 2. juli 2015 Har dere hatt han hos adferdsterapeut/spesialist? Nei. Kan de "skrelle av" alt som heter unormal oppførsel? Han er jo ikke seg selv når det er fremmede rundt. Han oppfører seg ganske annerledes.Anonymous poster hash: 2f69e...0e0
Tabris Skrevet 2. juli 2015 #14 Skrevet 2. juli 2015 Da kan dere filme ham hjemme også vise det til en atferdsspesialist. 6
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #15 Skrevet 2. juli 2015 Da kan dere filme ham hjemme også vise det til en atferdsspesialist. Tror det i så fall hadde vært en bedre løsning, men er det normalt at de jobber på den måten? Hva hvis de kommer med forslag vi allerede har prøvd. "Forsøk mer tur, sporsøk osv" Hvis jeg skal bruke penger på noe sånt, skal jeg ha en garanti for at problemet blir fikset.Anonymous poster hash: 2f69e...0e0
Tabris Skrevet 2. juli 2015 #16 Skrevet 2. juli 2015 Tror det i så fall hadde vært en bedre løsning, men er det normalt at de jobber på den måten? Hva hvis de kommer med forslag vi allerede har prøvd. "Forsøk mer tur, sporsøk osv" Hvis jeg skal bruke penger på noe sånt, skal jeg ha en garanti for at problemet blir fikset.Anonymous poster hash: 2f69e...0e0 Det blir litt vanskelig når du har en sånn innstilling. En seriøs atferdskonsulent vil aldri gi deg noen garanti. Men det er derfor også viktig at du går til en ordentlig og dyktig en, ikke en selverklært spesialist som prater om dominans og sånt. 8
FantasDick Skrevet 2. juli 2015 #17 Skrevet 2. juli 2015 Nei. Kan de "skrelle av" alt som heter unormal oppførsel? Han er jo ikke seg selv når det er fremmede rundt. Han oppfører seg ganske annerledes.Anonymous poster hash: 2f69e...0e0 Nja, du skal ikke undervurdere en flink adferdsspesialist ihvertfall. Om hunden ikke oppfører seg normalt når spesialisten er hjemme hos dere ville jeg filmet som Tabris foreslår - godt forlag! Tror det i så fall hadde vært en bedre løsning, men er det normalt at de jobber på den måten? Hva hvis de kommer med forslag vi allerede har prøvd. "Forsøk mer tur, sporsøk osv" Hvis jeg skal bruke penger på noe sånt, skal jeg ha en garanti for at problemet blir fikset.Anonymous poster hash: 2f69e...0e0 Etter min erfaring er det like normalt at de jobber "på den måten" som på andre måter. De er interesserte i å hjelpe hunden. Det er snakk om helsa/psyken til et levende dyr her, noen garanti kan du aldri få. Om du ikke vil bruke penger på noe sånt så kan du bare bli sittende med en masete hund for min del. 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #18 Skrevet 2. juli 2015 Det blir litt vanskelig når du har en sånn innstilling. En seriøs atferdskonsulent vil aldri gi deg noen garanti. Men det er derfor også viktig at du går til en ordentlig og dyktig en, ikke en selverklært spesialist som prater om dominans og sånt. Og hvordan vet man at man ikke går til en KGer som kaller seg hundespesialist ? Anonymous poster hash: 2f69e...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #19 Skrevet 2. juli 2015 Nja, du skal ikke undervurdere en flink adferdsspesialist ihvertfall. Om hunden ikke oppfører seg normalt når spesialisten er hjemme hos dere ville jeg filmet som Tabris foreslår - godt forlag! Etter min erfaring er det like normalt at de jobber "på den måten" som på andre måter. De er interesserte i å hjelpe hunden. Det er snakk om helsa/psyken til et levende dyr her, noen garanti kan du aldri få. Om du ikke vil bruke penger på noe sånt så kan du bare bli sittende med en masete hund for min del. Neida, jeg kan jo selge ham til noen som ikke er like høysensitive som meg, og som ikke bryr seg. Det er garantert mennesker der ute som klarer å ignorere, men jeg klarer ikke det ikke i lengden. Jeg er interessert i adferdsvurdering, dersom de kan veldig, veldig mye mer enn hva jeg kan og ikke kommer med forslag som vi har prøvd fra før av. Knskje det går an å opplyse om det på forhånd? "Vi har forsøkt", og så komme med en liste.., så vet de hva de ikke trenger å foreslå.Anonymous poster hash: 2f69e...0e0
Tabris Skrevet 2. juli 2015 #20 Skrevet 2. juli 2015 En god atferdsspesialist vil ikke gi seg med "Vi har forsøkt". De vil nok spørre mer om hvor lenge dere har prøvd, hvordan dere gikk frem og hva som var konsekvensene. Men det er selvsagt en fordel med en slik liste - jo mer konkret informasjon dere kan gi, jo bedre hjelp kan dere få. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå