AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #1 Skrevet 2. juli 2015 Hei. Vi har en nydelig hannhund på 10mnd. Han er bare snill og god. Men i det siste har han begynt å bjeffe på natten. Han har alltid kunne gitt et lite bjeff men nå har det eskalert skikkelig. Vi får ikke en hel natt uforstyrret. Noen ganger kan han vekke oss 5-6 ganger og andre ganger bare 1-2. I natt var det så ille at jeg la meg på sofaen i stua, da var han mer stille. Han kan sove hvor han vil i huset. Han er ikke mørkredd for han kan varsle på kvelden selv om jeg sitter i stua å ser på tv med full belysning. Men har begynner å bjeffe så fort det blir litt kvelden ute. Vi bor dumt til med mye trafikk og folk som går forbi. Så jeg tror det er derfor han bjeffer, for å varsle om alt som beveger seg utenfor. Hva gjør jeg? Nå er jeg helt desperat for dette går ikke i lengden. Anonymous poster hash: 5e57f...891
Tabris Skrevet 2. juli 2015 #2 Skrevet 2. juli 2015 Vår hund gjorde også dette da han var yngre (og gjør det av og til enda). Det kan henge litt sammen med alderen og kan være det går over av seg selv. Men kan også være det fester seg. Det jeg gjorde kan virke som en tungvindt løsning, men kan være verdt det om dere slipper en hund som bjeffer hver natt. Jeg drev motbetinging. Dvs jeg hadde en skål godbiter stående på nattbordet. Hver gang jeg hørte en lyd utenfor - og FØR hunden begynte å bjeffe - så sa jeg kort "Bra!" og kastet en godbit til ham. Hensikten er å snu hundens assosiasjon til lyder og gjøre den tryggere. Hunder bjeffer som regel på lyder fordi de er litt utrygge, de føler dette er noe som bør varsles om. Ved å gi dem en godbit med en gang de hører en lyd (før de rekker å sette i gang bjeffing), så snur du hundens assosiasjon fra "Uæh, dette er skummelt og er noe som må bjeffes på" til noe positivt "Lyd - yay! Godbit hos eier!" Det betyr ikke at du må fortsette med dette resten av hundens liv. Når du har snudd hundens assosiasjon så vil den antagelig av seg selv slutte å bjeffe. Dvs den vil være roligere, og dermed antagelig sovne raskere. Du kan også gjøre det samme på dagtid. Min hund kan finne på og bjeffe på de som passerer utenfor stuevinduet. Så på 17. mai (da det er ekstra mange folk som går forbi) sto jeg klar med godbitposen. Hver gang hunden så på noen utenfor vinduet (men før han begynte å bjeffe) så klikket jeg (samme som et kort "Bra!") og ga godbit. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå