Gjest Christina146 Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Hei! Føler meg helt rådvill nå, og håper dere kan komme med noen råd her. Dette gjelder egentlig to inkassosaker som ikke har blitt tatt tak i. Sak 1: Hans mor hadde kontroll over økonomien hans en stund gjennom NAV, det ble da bestilt en vare som ikke er betalt(for flere år siden). Han nekter å ha bestilt denne, og hun nekter å ha bestilt denne. Følgende har dette nå gått til inkasso(på hans navn, siden moren bestilte i hans navn). Og nå videre til varsel om tvangsinnkreving. Han mener fortsatt at han ikke skal betale dette. Sak 2: Min samboer hadd forhørt seg med et strømselskap(et av de vanlige her i Norge). Etterpå fikk han en regning i posten på over 10 000 kr. Han ringte og foklarte at det måtte ha skjedd en feil, men fikk beskjed om at dette ikke kunne gjøres noe med, da regningen allerede var sendt ut(?). Videre har han ikke betalt denne, da han mener den er feil. Strømselskapet har gått til forliksrådet, og vunnet. Han nekter fortsatt å betale. Jeg kjenner jeg blir helt oppgitt her. Han vil ikke snakke om det, og sier at han skal ordne alt. Jeg er mest oppgitt pga han ikke har gjort noe med dette før(han har kontaktet politi ang dette med sin mor, men trakk anmeldesen, da han ble lovet at hun skulle betale tibake. Dette skjedde ikke.) Men hvorfor han ikke har tatt ordentlig tak i dette før det har nådd så langt, får han ikke til å svare på. Jeg er mest bekymret for våres fremtidige økonomi, og hans ønokomi såkart. Synes dette er en vanskelig situasjon, siden han hevder at dette ikke går ut over meg i det hele tatt. Tenker på fremtidig lån osv. Hvordan skal vi gå frem her? Setter stor pris om dere kan svare på både Sak 1 og Sak 2. Jeg har anbefalt han og bare betale, slik at han får det ut av verden, og heller kreve pengene tilbake av sin mor slik at det ikke går ut over han. Det virker som at han ikke helt forstår hvor alvorlig dette er, og at det (faktisk) går ut over både han og meg.
Rotemor Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 Han er en potensiell luksusfellen-deltager i måten han tenker på. Han må fortelles at han e ansvarsløs. Dere har ingen framtid sammen hvis ikke økonomisk vekst er en del av planen. I begge sakene er den eneste virkelige viktige sannhet at HAN skylder masse penger. Møtte han i det hele tatt opp i forliksrådet? Som samboer må dette være veldig belastende og fortvilende. Han må våkne opp og du får prøve å vekke ham! Lykke til 11
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #3 Skrevet 1. juli 2015 Hvordan kan et selskap ta 10.000 for en tlf? Og så vinne frem i forliksrådet? Har han bestilt strøm....Uten å forstå? Siden mor hadde styring på kr via nav....unnskyld men har han litt tungt for det? Undersøk med firma når og hvem som har bestilt varen, og hvem som har hentet den ut. Har mor råderett over kr pga han ikke er istand til å disponere økonomi, så er han ikke ansvarlig. Man må gjøre noe selv når det skjer sånne ting. Eks det heg skrev over her.Anonymous poster hash: 9a712...5fe 9
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Samboeren din lyver. Vinner el-selskapet i forliksrådet så må vi gå ut i fra at det er de som har rett. Hvordan han har klart å få en regning på ti tusen sånn plutselig skjønner ikke jeg, men i og med at han er uærlig med deg og tilbakeholder informasjon så får vi heller aldri svar. Det eneste du kan gjøre er å si: Betal de jævla regningene eller så flytter jeg ut. Og så ser du til at han får betalt de pokkers regningene i løpet av morgendagen. At han er villig til å svarteliste seg selv slik er jo bare helt utrolig. Han det må jo være et eller annet som mangler fyren. Anonymous poster hash: 31745...21f 23
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #5 Skrevet 1. juli 2015 Her er det noe som skurrer. Han ringte og forhørte seg til et strømselskap og så får han plutselig en regning på 10.000 kr? Det fungerer vel ikke helt slik. Han må nok ha gjort mer enn å forhørt seg, dette må jo være forbruk. Hvorfor hadde mor kontroll på økonomiens hans gjennom NAV? Det kan tyde på at han ikke selv klarer å styre økonomien. Uansett, han kan ikke bare nekte å betale så går regningene vekk av seg selv. Vet ikke helt hva du forventer av råd fra oss her inne. Eneste løsningen for ham er å betale for seg. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tenkt meg om mange ganger før jeg hadde noe som helst med økonomi sammen med ham. Og ja dette vil i aller høyeste grad påvirke hans evne til å få lån senere. Anonymous poster hash: 64683...3a8 13
SiMa Skrevet 1. juli 2015 #6 Skrevet 1. juli 2015 (endret) Sak 1: Her er det for få fakta til å kunne svare noe fornuftig. Det beste han kan gjøre er å kontakte namsmannen og legge frem de opplysningene og ev. dokumenter som støtter hans påstand. Sak 2: Han har tapt i forliksrådet, og hvis den avgjørelsen er rettskraftig har han ikke noe annet valg enn å betale, enten frivillig eller via namsmannen. Betaler han innen fristen slipper han betalingsanmerkning. Den opprinnelige summen var mye lavere, det påløper veldig mange ekstra kostnader når et krav må inndrives med tvang. Får han en betalingsanmerkning vil han ikke få lån, han vil ikke kunne kjøpe noe på kreditt, ikke tegne mobilabonnement etc. Jeg råder deg til at dere går gjennom økonomien hans sammen. Dette går jo i aller høyeste grad ut over deg, både i hverdagen ved at økonomien deres blir trangere (selv om dere har adskilt økonomi blir det lett til at den som har mest hjelper den andre i situasjoner som dette), og i fremtiden vil det ta lang tid før dere kan ta opp lån sammen for å kjøpe bolig. Det høres ikke ut som han har helt oversikt over hva han skylder, noe som er forståelig hvis han for eksempel var syk en periode, det viktige er hvordan situasjonen er nå. Har han fortsatt like lite kontroll ville jeg sterkt revurdert om jeg vil binde meg til å dele økonomi med ham i fremtiden, kjøpe bolig sammen etc. Edit: Jeg ser at mange reagerer på at han har fått en regning fra et strømselskap etter å ha tatt en telefon for å forhøre seg. Jeg har opplevd det samme, forhørte meg hos forskjellige bredbåndsoperatører, og fikk plutselig en regning i posten fra et selskap jeg ikke valgte. Jeg ringte da med en gang og forklarte situasjonen, og det ordnet seg. (Det var visst ikke første gang personen jeg snakket med hadde notert en forespørsel som inngått avtale.) Endret 1. juli 2015 av SiMa 3
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #7 Skrevet 1. juli 2015 Hva i alle dager har mor og NAV "rotet" med? Dette høres ut som en god dose bortforklaringer. Umulig å forstå eller forklare noe om. Ved tvangsinndrivelse så foreligger det en dom, fra Forliksrådet, intet mindre. Når strøm har blitt til en sak som igjen har dørt til dom i forliksrådet, og denne ikke er angrepet med anke til Tingretten innen fristen, så er det ikke så mye å gjøre annet enn å betale. Littmpå siden, du er bekymret for hans økonomi og deres fremtid. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke sett noen fremtid sammen med denne mannen, han har rotet det for mye til for dere begge..Anonymous poster hash: 5e922...bdd 2
Gjest Christina146 Skrevet 1. juli 2015 #8 Skrevet 1. juli 2015 Mor rådet over økonomien hans grunnet feildiagnotisering i ung alder, det er bekreftet at varen ble bestilt i dette tidsrommet fra selskapet, men under hans navn. Dette er ikke en ting han ville bestilt (typisk husmorting). Dette er egentlig helt forferdelig. Slik jeg forstod det første gang han fortalte det, holdt han på og betale ned. Nå viser det seg at dette ikke har skjedd, men at han bare har oversett det tydeligvis, "gått i glemmeboken".. :(
Gjest Christina146 Skrevet 1. juli 2015 #9 Skrevet 1. juli 2015 Sak 1: Her er det for få fakta til å kunne svare noe fornuftig. Det beste han kan gjøre er å kontakte namsmannen og legge frem de opplysningene og ev. dokumenter som støtter hans påstand. Sak 2: Han har tapt i forliksrådet, og hvis den avgjørelsen er rettskraftig har han ikke noe annet valg enn å betale, enten frivillig eller via namsmannen. Betaler han innen fristen slipper han betalingsanmerkning. Den opprinnelige summen var mye lavere, det påløper veldig mange ekstra kostnader når et krav må inndrives med tvang. Får han en betalingsanmerkning vil han ikke få lån, han vil ikke kunne kjøpe noe på kreditt, ikke tegne mobilabonnement etc. Jeg råder deg til at dere går gjennom økonomien hans sammen. Dette går jo i aller høyeste grad ut over deg, både i hverdagen ved at økonomien deres blir trangere (selv om dere har adskilt økonomi blir det lett til at den som har mest hjelper den andre i situasjoner som dette), og i fremtiden vil det ta lang tid før dere kan ta opp lån sammen for å kjøpe bolig. Det høres ikke ut som han har helt oversikt over hva han skylder, noe som er forståelig hvis han for eksempel var syk en periode, det viktige er hvordan situasjonen er nå. Har han fortsatt like lite kontroll ville jeg sterkt revurdert om jeg vil binde meg til å dele økonomi med ham i fremtiden, kjøpe bolig sammen etc. Edit: Jeg ser at mange reagerer på at han har fått en regning fra et strømselskap etter å ha tatt en telefon for å forhøre seg. Jeg har opplevd det samme, forhørte meg hos forskjellige bredbåndsoperatører, og fikk plutselig en regning i posten fra et selskap jeg ikke valgte. Jeg ringte da med en gang og forklarte situasjonen, og det ordnet seg. (Det var visst ikke første gang personen jeg snakket med hadde notert en forespørsel som inngått avtale.) Takk for svar alle sammen. Nå blir jeg nesten forbanna. Den dommen fra forliksrådet fikk han for minst en mnd siden, med frist på to uker. Fristen er altså gått ut, og han har ikke betalt. Vil dette si at han allerede har en betalingsanmerkning grunnet Sak 2? Jeg rådet han til å betale med en gang, men han mente det ikke var rett. Aner ikke hva jeg skal si lenger, kjenner jeg er ganske fortvilet! Hva vil skje videre nå ang at han ikke har betalt det som ble dømt av forliksrådet?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #10 Skrevet 1. juli 2015 Takk for svar alle sammen. Nå blir jeg nesten forbanna. Den dommen fra forliksrådet fikk han for minst en mnd siden, med frist på to uker. Fristen er altså gått ut, og han har ikke betalt. Vil dette si at han allerede har en betalingsanmerkning grunnet Sak 2? Jeg rådet han til å betale med en gang, men han mente det ikke var rett. Aner ikke hva jeg skal si lenger, kjenner jeg er ganske fortvilet! Hva vil skje videre nå ang at han ikke har betalt det som ble dømt av forliksrådet? Tvangsinndrivelse. Trekk fra lønn osv. Og så får han anmerkning og dere får trøbbel med å få huslån osv. Kan du ikke bare tvinge han til å betale da? Anonymous poster hash: 31745...21f 7
Gjest Hofmann Skrevet 1. juli 2015 #11 Skrevet 1. juli 2015 Betale først, krangle etterpå. Ihvertfall når det offentlege er med i bildet. Jo meir sta han er no, jo verre gjer han det for seg sjølv. "Retreat and counter", fortel stabeistet at sjølv Napoelon måtte gjere det. 5
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #12 Skrevet 1. juli 2015 Nei. Helt ærlig? I en slik sak hadde jeg pakket sakene mine og gått, overlatt hele problemet til han og spart mine penger. Her er det ingen trygg framtid i sikte.Anonymous poster hash: d475b...91d 5
tussi84 Skrevet 2. juli 2015 #13 Skrevet 2. juli 2015 Ok skal prøve å fortelle deg hva som skjer nå. Har han fått dom om å betale så har han også fått betalingsannmerkning. Dette vil si at han ikke får lån eller mobilabonnement. En del forsikringer kan han heller ikke tegne. Om det derimot er slik at namsmannen allerede har besluttet tvangstrekk også så går de etter hvor mye mannen din tjener. Han skal sitte igjen med et livsopphold på 6680 kr. Dette beløpet skal være ment til å dekke transport, forsikringer, strøm, mat, tv lisens, lege.. eller kort fortalt alle regninger og fritidsaktiviteter. I tillegg får han sin andel til det han betaler for husleie evt leiekostnader som er halve beløpet. Betaler dere 10000 til sammen blir regnestykket 5000 + 6680. Det har også noe å si om dere har barn. Namsmannen tar hensyn til feks barnehageutgifter og sfo, og han får noen 1000 per barn etter hvor gamle de er. Det spørs også på hvor mye samværsrett han har med barna. Kort fortalt gjelder samme satser som i en gjeldsordning ved trekk i lønn eller trygd. Anbefaler deg å lese om dette med gjeldsordningsatser på nettet. Setter opp et eksempel Mannens inntekt 23000 Utgifter Husleie 7500 Barnehage 2500 Totale utgifter og 10000 kr Igjen står nå 13000 Livsopphold med 1 barn i alder 10000 kr Igjen 3000 kr. Disse 3000 kr kan da namsmannen ta til kreditorer i mnd. Har han ikke barn og mindre husleie tar han mer. Jo mer han tjener og mindre utgifter jo mer trekkes i mnd. Kan han trekke 2000 vil saken på 10000 være borte på 5 mnd ca. Når saken er nedbetalt fjernes bet anmerkningen. Dette ble langt men håper du forstår litt mer. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 2. juli 2015 #14 Skrevet 2. juli 2015 Det du må få brakt på det rene er om det er et berg av slike saker som han ikke har fortalt om. Ja, det er surt hvis moren din stjeler fra det, men det hjelper helt forbasket lite å stikke hodet i sanden og late som regningene ikke finnes. Når han ikke er villig til å opprettholde anmeldelsen av moren må han betale og eventuelt kreve pengene tilbake av henne. Strømregning på 10.000 kr skjønner jeg ingenting av. Her er det gått forbruk og nettleie, hvor hadde han som strømleverandør i samme periode? Hvis dette også er juks fra moren så gjelder her akkurat det samme: betal og innkrev fra mor. Det kan godt være at han er blitt urettferdig behandlet, men det hjelper ingenting å rote til økonomien ytterligere ved å være en stabeis. For det er bare han det til syvende og sist går utover. Nå har han fått lønnstrekk ig det betyr at fristen for å betale er ute, og han må finne seg i lønnstrekk mens renter og gebyrer fortsatt løper. Du får si til han at du forventer at han oppfører seg voksent, ikke ansvarsløst. De 10.000 til strømleverandøren er ikke moren, og når han ikke får aksept hos strømleverandøren for at dette er en feil fra dem ja, da må han betale. De kronene som moren har snytt han for har hun jo innrømmet - det er nå faktisk bare å sende henne en giro med frist 14 dager frem i tid og eventuelt kjøre henne hele veien til inkasso dersom han føler for det. Men jeg frykter altså at det er flere saker som ligger og ulmer klar til å sprekke når de får dagens lys på seg.
SiMa Skrevet 2. juli 2015 #15 Skrevet 2. juli 2015 (endret) Takk for svar alle sammen. Nå blir jeg nesten forbanna. Den dommen fra forliksrådet fikk han for minst en mnd siden, med frist på to uker. Fristen er altså gått ut, og han har ikke betalt. Vil dette si at han allerede har en betalingsanmerkning grunnet Sak 2? Jeg rådet han til å betale med en gang, men han mente det ikke var rett. Aner ikke hva jeg skal si lenger, kjenner jeg er ganske fortvilet! Hva vil skje videre nå ang at han ikke har betalt det som ble dømt av forliksrådet? Da inndrives kravet ved tvang, enten ved trekk i lønn eller ved tvangssalg av eiendeler. Jeg er ganske sikker (95%) på at han allerede har fått en betalingsanmerkning. Den blir slettet etter en viss tid, men jeg husker ikke hvor lenge. Ta en gjennomgang av økonomien hans og se om det er flere skjulte "bomber", det er ofte det når ting har gått litt over styr. Er det flere ubetalte regninger/inkassokrav tar dere en ringerunde/sender e-post til kreditorene og forklarer situasjonen. Da vil de fleste sette inkassosaken på "pause" og kanskje til og med fryse rentene i en periode. Dere slipper i alle fall at kravene øker noe voldsomt på grunn av diverse gebyrer. Og så må dere ta en alvorsprat om tillit og åpenhet, og du må vurdere om du ønsker å bo sammen med denne mannen. (Særbo kan være et godt alternativ i en periode.) Lykke til, håper dette ordner seg snart. Endret 2. juli 2015 av SiMa 1
Gullik Skrevet 2. juli 2015 #16 Skrevet 2. juli 2015 Sak 2: Min samboer hadd forhørt seg med et strømselskap(et av de vanlige her i Norge). Etterpå fikk han en regning i posten på over 10 000 kr. Han ringte og foklarte at det måtte ha skjedd en feil, men fikk beskjed om at dette ikke kunne gjøres noe med, da regningen allerede var sendt ut(?). Videre har han ikke betalt denne, da han mener den er feil. Strømselskapet har gått til forliksrådet, og vunnet. Han nekter fortsatt å betale. Jeg kjenner jeg blir helt oppgitt her. Han vil ikke snakke om det, og sier at han skal ordne alt. Dette stinker løgn fra samboeren dins side lang vei. Ville ha komfrontert ham med enten å fortelle sannheten, eller å belage seg på å bo alene. 4
Illuminatum Skrevet 2. juli 2015 #17 Skrevet 2. juli 2015 Sak 1: Her er det for få fakta til å kunne svare noe fornuftig. Det beste han kan gjøre er å kontakte namsmannen og legge frem de opplysningene og ev. dokumenter som støtter hans påstand. Sak 2: Han har tapt i forliksrådet, og hvis den avgjørelsen er rettskraftig har han ikke noe annet valg enn å betale, enten frivillig eller via namsmannen. Betaler han innen fristen slipper han betalingsanmerkning. Han har vel allerede betalingsanmerkning når han har uteblivelsesdom fra Forliksrådet? 3
Marie90 Skrevet 2. juli 2015 #18 Skrevet 2. juli 2015 Jeg signerer Blondie's innlegg her. Har samboeren din i det hele tatt penger til å betale dette? Det virker jo som det ikke er tilfelle, og kanskje har han da annen gjeld/utlegg som du ikke er informert om. Er det faktisk rot i pengene generelt, kombinert med at han ikke vil snakke med deg om det, så kan du nesten regne med at det ligger andre ting her. Betalingsanmerkninger har konsekvenser, men slettes jo når summen er tilbakebetalt. Men som sagt ser det ut til at det kanskje ikke bare står på viljen, men også muligheten da han muligens har mindre penger til rådighet enn du har informasjon om. Jeg går utifra at det han har fått fra Forliksrådet er en uteblivelsesdom? Det finnes selvsagt en muighet for at han er blitt lurt av dette selskapet, men det blir irrelevant om han ikke engang tropper opp for å ordne opp i sakene. Man gir ikke medhold til fyren som ikke er der. Dette hadde jeg informert ham plent om, og sagt at om det så er slik at kravet i utgangspunktet var ugyldig, så er det gyldig nå, og det må betales. Og det er hans egen feil. Forholdsmessig er vel en sak for samlivsfora, men mitt ståsted er uansett klart - jeg ville aldri blitt i et forhold med en slik fyr. Han er mentalt sett ikke voksen og tar ikke ansvar for eget liv. Dette er heller ikke noe du bare kan "fikse" for ham - det ligger i mentaliteten. Om du avverger de verste konsekvensene nå, forstår han jo heller ikke bedre. Eneste svar er at han lider av egne konsekvenser og skjerper seg. Som en siste gest hadde jeg booket en time hos gjeldsrådgiver for ham og gitt ham noen tips, så er det opp til ham om han vil lytte. Jeg har all mulig sympati med pengeproblemer, da jeg har sittet der selv, men jeg har ingen sympati med de som stikker hodet i sanden og nekter å rydde opp. Spesielt ikke når det potensielt går utover andre. 3
Rotemor Skrevet 2. juli 2015 #19 Skrevet 2. juli 2015 Da inndrives kravet ved tvang, enten ved trekk i lønn eller ved tvangssalg av eiendeler. Jeg er ganske sikker (95%) på at han allerede har fått en betalingsanmerkning. Den blir slettet etter en viss tid, men jeg husker ikke hvor lenge. Betalingsanmerkninger slettes med en gang kravet er gjort opp. Det er ikke karantenetid på dette. Heldigvis! 2
Million Skrevet 2. juli 2015 #20 Skrevet 2. juli 2015 (endret) Jeg er ganske sikker (95%) på at han allerede har fått en betalingsanmerkning. Den blir slettet etter en viss tid, men jeg husker ikke hvor lenge. Bare svarer på denne, da det er interessant for tråden ellers også: 4 år. En betalingsanmerkning blir stående i fire år, og vil da være synlig for de instanser som evt kredittsjekker en før de gir noen form for lån eller kreditt. Merk at den fire års perioden står oppgitt å være fra anmerkningen ble registrert, iflg. linken nedenfor. Det som er besynderlig, er at disse fire årene åpenbart gjelder selv om bet.anmerkningen IKKE er gjort opp! Dette iflg infoen nedenfor og her hos Experian (inkassobyrå). Dette tror jeg er relativt nytt, for slik var det ikke når jeg jobbet med sånne saker for noen år tilbake. https://gjeld.org/informasjon/161 7. Hvor lenge forblir en betalingsanmerkning registrert? En opplysning skal ikke brukes i kredittopplysningsvirksomhet lenger enn fire år. Slettefristen regnes fra den dato opplysningen første gang ble lovlig registrert. Opplysninger om tvangsforretning i fast eiendom eller løsøre, kan benyttes til kredittvurdering så lenge de er registrert i det aktuelle offentlige register, f.eks. grunnbok eller løsøreregister. En fordring som ikke kan resultere i slik tvangsforretning, kan benyttes i kredittopplysningsøyemed i ytterligere fire år, dersom det tas nye rettslige skritt. Når et forhold er ordnet eller gjort opp, skal registreringen av forholdet slettes omgående. (Denne bestemmelsen er ny, før kunne en slik anmerkning beholdes et år.) Endret 2. juli 2015 av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå