AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Etter at jeg ble singel har jeg så og si sluttet å lage mat. Da jeg hadde samboer elsket jeg å lage mat, jeg bakte og prøvde ut nye oppskrifter hele tiden. Nå som jeg "bare" lager mat til meg selv blir det ofte veldig enkel og kjedelig mat, da jeg synes det er synd å måtte kaste alt som blir til overs. For eksempel ferskvarer som grønnsaker, rester av rømme osv. Har noen tips til ukesmenyer som ikke koster skjorta, der jeg får brukt opp ingrediensene før de blir dårlige? Anonymous poster hash: 06115...548
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 Jeg velger ofte å kjøpe pakker med f.eks. biter av laksefilet, hvor 4 eller 5 posjonsbiter er pakket i hver sin 'lomme'. Disse er frosne, men kvaliteten på fisken har vært super. Sørger stort sett alltid for å ha såpass utvalg i grønnsakskuffen at jeg enkelt får spist meg igjennom skuffen i løpet av en uke, og det med stor variasjon. Noen eksempler: En blomkål - noe går i en salat, noe blir kanskje kokt og er det noen rester så går de i en suppe sammen med en broccolibukett. Har du en liten fløteskvett igjen i kjøleskapet så går den i nevnte suppe, men det er ikke nødvendig. Steker jeg noen skiver kalkun i ovnen (kjøpt frossen i pose på Rema), så steker jeg et par skiver ekstra og koker et par egg og et par ekstra poteter. Blander med salat, ruccola, squash, sukkerterter, reddiker, spinat, løk, purre, vårløk, paprika... eller hva du har av grønnsaker der og da, og lager en stor bolle salat. Samme gjelder for rester av stekt etter kokt laks, - blander det i en salat og har hjemmebakte rundstykker til. Rundstykker befinner seg i fryseren og varmes i ovnen, i micro'en eller i en pose på benken. Koker ofte normale 3-4 posjoners utgaver av supper, gryter o.l. Deler opp i passelige posjoner og fryser ned, alternativt setter i kjøleskapet for brk de nærmeste 2-3 dagene. Det hender det blir en skvett stående igjen i en pakke husholdningsfløte eller noe i en rømmeboks. Rømmeboksproblemet kan elimineres ved å kjøpe Q-rømmen på .flaske. Alternativt planlegger jeg gjerne indisk av kraftig type, og får omsetning på rømmen der. Har desverre ikke noe forslag til oppsatt ukemeny til deg, men ta en titt i tilbudsavisene fra dine butikker og se hva du får av ideer som gjør at du ser Og mange grønnsaker kan forvelles raskt og/eller bare deles i passende biter og fryses. Da har du grønnsaker klare når du trenger dem, i akkurat den mengden du vil ha. Anonymous poster hash: c4a8f...413 3
peppermyntete Skrevet 2. juli 2015 #3 Skrevet 2. juli 2015 Jeg er student og lager kun mat til meg selv. Lager akkurat den samme maten som jeg spiser sammen med familien hjemme, bare i mindre porsjoner. Kaster aldri rester! Lager jeg gryter for eksempel spiser jeg i 2-3 dager med forskjellig tilbehør eller fryser ned i porsjoner. Rester fra fiskemiddag blir bra pålegg til frokost dagen etter for eksempel, og rester av melk eller rømme går i brøddeigen. Har jeg grønnsaker jeg er redd skal bli dårlige spiser jeg dem som snacks eller lager grønnsaksuppe!
peppermyntete Skrevet 2. juli 2015 #4 Skrevet 2. juli 2015 En uke kan se slik ut: Mandag: laks med potet, agurksalat og revet gulrot. En klatt rømme. Tirsdag: wok med indrefilet av svin (billig på kiwi, deler opp og fryser i porsjoner). Gulrot, blomkål, paprika kan f.eks brukes. Onsdag: blomkålsuppe med hjemmebakt brød/rundstykker og et par biter sprøstekt bacon eller spekeskinke. Torsdag: stekt makrell med potet og grønnsaker. Fredag: nachos med grønn salat (stek hel pakke kjøttdeig og frys resten) Lørdag: pizza med for eksempel rester av kjøttdeig fra dagen før, spekeskinke og masse grønnsaker. Grønn salat til. Søndag: koteletter og rotgrønnsaker stekt i ovn. Lag stor porsjon og spis på mandag også. Eventuelle rester av rotgrønnsaker kan brukes til kjøtt, fisk, pølse osv på tirsdag eller i suppe.
Pringle Skrevet 4. juli 2015 #5 Skrevet 4. juli 2015 (endret) Jeg bruker ikke ukesmeny, men har et opplegg som ligner på AB#2 sitt. Jeg bruker heller ikke mye oppskrifter, det blir enkel mat, men jeg synes det er smakfullt, laget på skikkelige råvarer. Jeg velger ut fra hva jeg har lyst på og hva jeg kan få tak i. Jeg kjøper i all hovedsak det billigste av det jeg har lyst på. Organisk/økologisk kun i unntakstilfeller. Det er veldig fint å slippe å kaste mat, derfor har jeg ihvertfall en overordnet plan med alt jeg kjøper, og jeg kjøper bare så mye jeg trenger. Det blir sjelden noe fancy, mest enkle råvarer som er lette å bruke og kombinere og som holder seg lenge. Skal jeg lage noe spesielt, kjøper jeg inn med dét for øye - kjøper ikke lenger bare for å kjøpe (eller fordi det er "sunt". Jeg prøver alt én gang, fortsetter bare å kjøpe det jeg liker). Jeg har en oppdatert oversikt over hva jeg har i kjøleskap, fryser og matskap, og jeg har til enhver tid et assortert utvalg av de forskjellige kategoriene matvarer, sånn at jeg alltid kan lage noe godt. Etterhvert har jeg fått erfaring med hva som funker og hva som ikke funker for meg. (Men dette kan også forandre seg, sammen med smak og livssituasjon.) Og så har jeg en menyplan for de forskjellige måltidene som jeg fyller ut fortløpende, i rykk og napp etter innfallsmetoden, litt strengere når det er noe jeg må få brukt opp, og legger gjerne inn en rett noen dager fram, hvis den er uvant for meg eller krever mange ingredienser jeg ikke har eller er vriene å få tak i. Jeg bytter ofte om på måltidene; planen er ikke spikret før maten er i magen min. Handleliste skrives ut fra disse to oversiktene - mao hva jeg trenger for å lage det jeg har lyst på, minus det jeg allerede har i skapene. Det gjør det mye enklere og mindre stressfylt i butikken. Jeg kommer også i mye større grad ut med det jeg skulle ha, og ikke alt mulig annet Frokostene er standard knekkebrød, melk, frukt og grønnsak, kanskje kokt egg; til de andre småmåltidene kan det bli grøt (havre, hirse, semule eller polenta) med smørøye, yoghurt med nøtter eller nøttesmør (og søtning), smoothie på banan og melk, ost og frukt og nøtter, kjøttpålegg eller sardiner og sylteagurk, eller mer knekkebrød. Påleggssalater kan jeg lage selv av tunfisk eller kokt skinke. Alltid rå grønnsaker til. Til middag blir det kjøtt/fisk, noe stivelse, og grønnsaker. Ikke alle kombinasjoner frister meg, men dette er mine gjengangere: Nakkekoteletter, lammekoteletter, oksekoteletter. Kyllinglår, kyllingvinger. Laks (140 grams fileter uten skinn og ben). Kryddersild. Jasminris, byggryn, potetmos, søtpotetmos, maiskolbe. Frosne grønne bønner, selskapserter. Grønn salat. Kjøtt og fisk stekes i stekeovnen, frosne tinte grønnsaker varmes på ettervarmen. Disse middagene lager jeg for én dag. Eller sammenkokte retter: Spaghetti med kjøttsaus, chili på lammekjøttdeig, eller kremet grønnsakssuppe. Dette lager jeg for to dager. De mer uvanlige: Koker en stor eller to små artisjokker, smelter smør, har en stekt maiskolbe og kokt skinke til. Eller cheese on toast - 2x2 skiver brød med sennep, ketchup, jarlsbergost, sylteagurk, løk. Skal bli flinkere til å innarbeide skalldyr (liker det, men glemmer). De siste dagene har jeg spist følgende til middag: nakkekotelett, maiskolbe, grønne bønner potetmos m/ pastinakk, kryddersild, løk ertesuppe + chorizo søtpotetmos, kyllingvinger, grønne bønner ertesuppe + knekkebrød med kaviar maiskolbe, oksekotelett, ovnsbakt pastinakk (med honning og sesamfrø) cheese on toast, melk, gulrot potetmos, lammekoteletter, grønne bønner laks, ris (med 1 ss soyasus), erter spaghetti ovnsbakte søtpotetbiter, kyllingvinger, erter spaghetti søtpotetmos, nakkekotelett, grønne bønner havregrøt med hasselnøttsmør (tydeligvis en rar dag) laks, ris, erter chili Endret 4. juli 2015 av Pringle
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå