Gå til innhold

15-17 åringer - hjelpe til

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan en kreve/forvente at en 15-17 år gml jenter hjelper til med? Har besøk av to vennefamilier på hytta og vi skal være her ei stund.... De barna sitter med ipad, telefoner hele dagen. Løfter ikke en finger for å hjelpe til å lage måltid/rydde av.... Rydder ikke etter seg selv når de ordner seg mat /drikke. Foreldrene ber de ikke gjøre noe, de ungene sitter bare på ræva og roter/rydder ikke erter seg.

Kan jeg be de om å hjelpe til? Bør jeg ta med med foreldrene? Er det vanlig at bRn i den alderen er sånn?

Anonymous poster hash: 89902...b09

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Forelsempel dette!!

post-92122-78193_thumb.jpg

Endret av sjokkolokko
  • Liker 6
Skrevet

neida, men ville nok spurt om de ville hjelpe deg. selv tenker jeg litt sånn at det hadde vert hyggeligere å lage mat sammen med moren da. men syns ikke du skal sjefe de til ting. vanskelig å få de til å rydde opp, her tenker jeg at kanskje foreldrene bør åpne øynene å lære de riktig folkeskikk. vanskelig å skulle si noe om noens barn, alltid skummelt ;)

Skrevet

Be foreldrene om å hjelpe deg med rydding og matlaging. Og overlat det til dem å eventuelt be barna hjelpe til. Om de voksne bare slapper av, virker det merkelig å utommandere barna deres.

Gjest Belle âme
Skrevet

Forelsempel dette!!

Dinna idéen likte eg faktisk 😂

AnonymBruker
Skrevet

syns det er merkelig at man sier barn i 15-17 årsalderen. de er ungdommer, skullet å tenke på at disse undommene er i alderen hvor de kan flytte hjemmefra for å gå på skole eller til og med ha sex og ha ansvaret for et levende vesen.

Anonymous poster hash: c9c64...337
  • Liker 3
Gjest snoopy_93
Skrevet

Hvis vi f.eks skulle til liseberg da jeg var yngre måtte jeg pent hjelpe til med rydding osv og ikke være frekk eller sette meg i motverge. Da ble det ingen tur. 

Hvis dere skal gjøre noe sammen alle sammen, som ungene kanskje gleder seg til så kan dere si til de at de også må hjelpe til litt i og med at dere er så mange. 

Jeg var med bestevenninna mi til Danmark (Kjørte bil til og fra) i en uke da jeg var 15 og vi måtte rydde etter oss selv osv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 17, og hadde jeg vært på hytta ville jeg ryddet opp etter meg. Det er da ikke noe problem? Når man er 17, er man snart ung voksen og da er det på tide å oppføre seg som en :)

Anonymous poster hash: 2c163...f67
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er foreldrenes ansvar. Om de syns det er greit så skal ikke du legge deg bort i det. Regner med de andre voksne hjelper til?

Anonymous poster hash: dab4c...ba0
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Min far hadde et yndlingsuttrykk: "Den som ikke vil arbeide, skal heller ikke få ete." I videre betydning ikke ha noen goder.

Endret av Vidalita
Gjest Honeyblossom
Skrevet

syns det er merkelig at man sier barn i 15-17 årsalderen. de er ungdommer, skullet å tenke på at disse undommene er i alderen hvor de kan flytte hjemmefra for å gå på skole eller til og med ha sex og ha ansvaret for et levende vesen.

Jeg er 20, men går fortsatt under betegnelsen "barn" her hjemme. Når hun snakker om meg og broren min på 18 kaller hun oss alltid "barna" eller "ungene". Veldig irriterende faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Synes de må hjelpe til ! Jeg og mine søsken måtte alltid hjelpe til hjemme. Var vi gjester et sted var det selvsagt at vi i det minste måtte spørre verten om det var noe vi kunne hjelpe med. 

Anonymous poster hash: bf4e7...57a
Skrevet

Nemlig, derfor skal det gå an å be dem om å rydde opp etter seg.

Skrevet

Jeg er 20, men går fortsatt under betegnelsen "barn" her hjemme. Når hun snakker om meg og broren min på 18 kaller hun oss alltid "barna" eller "ungene". Veldig irriterende faktisk.

Tror det er vanlig for mange.  :fnise: Foreldre blir vel aldri helt klar for å gi slipp på "barna" sine, og det er ikke akkurat som man slutter å være deres barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan du vrir og vender på det så vil du alltid være barnet/ungen til foreldrene dine.

Anonymous poster hash: dab4c...ba0

• Liker 1
Skrevet

Si når dere alle er samlet (f.eks ved frokostbordet i morgen) at det er veldig hyggelig å ha alle med på hytten, men at når det er så mange samlet blir det mye rot/arbeid og fra nå av må ALLE bidra + rydde etter seg selv, slik at samtlige kan nyte ferien og ha det hyggelig.. Mange hender gjør arbeidet lett og alt det der.. Lag gjerne en liste med hvem tar oppvasken, lager middag etc hver dag. Evt lapper som folk drar fra en bolle, eller la ungdommene få velge først. Og hvis foreldrene er uenig får de ta det lille ekstra. (Nå høres jeg sikker helt nazi ut, men jeg kan rett og slett ikke fordra latskap og unnasluntring, pluss at jeg synes disse folka virker uten folkeskikk som får kose seg i hytten din og lar alt arbeid igjen til deg, hvis jeg har forstått deg riktig.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...