AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #1 Del Skrevet 1. juli 2015 Hei. Mi lille tulle på snart 8 måneder er ikke glad i mat. Hun vil så og si ikke ha noe, bortsett fra et par skjeer med fruktpuré eller noen brødsmuler med leverpostei i ny og ne. Ellers er det kun mm som gjelder. Middag kan vi bare glemme. Hun er liten av vekst, men ikke unormalt liten, 7,4kg ved 8 måneder. Jeg har prøvd det aller meste av grønnsaker, pålegg, velling, grøt, hjemmelaget, kjøpegrøt, middagsglass osv. Med klumper, uten klumper. Blandet med mm og uten. Noen andre som har småspiste babyer og som har noen råd? Er redd for at hun ikke får i seg det hun trenger, spesielt jern. Hun har alltid slitt med søvnen på dagtid, men sover godt om nettene. Nattammes fortsatt, hyppigheten varierer. Anonymous poster hash: 3a7a3...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #2 Del Skrevet 1. juli 2015 Gir du kun med skje, eller for dere fingermat også? Min er ikke noe glad i skje-maten, men veldig ivrig på "ordentlig" mat.Anonymous poster hash: 5a7fd...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magdalene Skrevet 1. juli 2015 #3 Del Skrevet 1. juli 2015 Du har jo prøvd ganske mye, så kanskje du ikke har nok tålmodighet? Hvordan for du henne mat? Vår yngste nektet å bli matet, men når han fikk plukke biter selv, så spiste han mye mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #4 Del Skrevet 1. juli 2015 Min lille jente på ni mnd liker ikke å bli matet. Skal spise selv, har du prøvd at hun får prøve å spise selv? Anonymous poster hash: a65ed...551 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #5 Del Skrevet 1. juli 2015 Takk for tips. Har prøvd å la henne spise selv, men virker ikke særlig interessert i å putte noe i munnen. Dunker det bare i bordet og kaster det på gulvet. Skal sies at jeg er redd for å gi henne større biter av "skikkelig" mat ettersom hun setter ting veldig lett i halsen. Tips til "sikker" og barnevennlig mat hun kan prøve og spise selv? Har gitt samme type mat over flere uker, men hun vil likevel ikke ha det. Ts Anonymous poster hash: 3a7a3...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #6 Del Skrevet 1. juli 2015 Hei. Mi lille tulle på snart 8 måneder er ikke glad i mat. Hun vil så og si ikke ha noe, bortsett fra et par skjeer med fruktpuré eller noen brødsmuler med leverpostei i ny og ne. Ellers er det kun mm som gjelder. Middag kan vi bare glemme. Hun er liten av vekst, men ikke unormalt liten, 7,4kg ved 8 måneder. Jeg har prøvd det aller meste av grønnsaker, pålegg, velling, grøt, hjemmelaget, kjøpegrøt, middagsglass osv. Med klumper, uten klumper. Blandet med mm og uten. Noen andre som har småspiste babyer og som har noen råd? Er redd for at hun ikke får i seg det hun trenger, spesielt jern. Hun har alltid slitt med søvnen på dagtid, men sover godt om nettene. Nattammes fortsatt, hyppigheten varierer. Anonymous poster hash: 3a7a3...fec Har du sjekket hun for låsninger ? Har en på samme alder . Hvis hun ikke vil ha så skjærer jeg opp små biter med banen eller brødskiver. Da går alt ned, veldig morro å spise selv den alderen. Prøv. Anonymous poster hash: 88a64...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #7 Del Skrevet 1. juli 2015 Takk for tips. Har prøvd å la henne spise selv, men virker ikke særlig interessert i å putte noe i munnen. Dunker det bare i bordet og kaster det på gulvet. Skal sies at jeg er redd for å gi henne større biter av "skikkelig" mat ettersom hun setter ting veldig lett i halsen. Tips til "sikker" og barnevennlig mat hun kan prøve og spise selv? Har gitt samme type mat over flere uker, men hun vil likevel ikke ha det. Ts Anonymous poster hash: 3a7a3...fec Disse er veldig populære her. http://m.iherb.com/Nurture-Inc-Happy-Baby-happyyogis-Yogurt-Fruit-Snacks-Strawberry-1-oz-28-g/25217 Økologisk , glutenfrie og smelter i munn. Da får hun kanskje litt mer teken/lysten på å spise selv. Finnes også uten melk, Med kokosmelk. http://m.iherb.com/Nurture-Inc-Happy-Baby-Organic-Baby-Food-Organic-Puffs-Strawberry-2-1-oz-60-g/25216Anonymous poster hash: 88a64...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #8 Del Skrevet 1. juli 2015 Hei. Mi lille tulle på snart 8 måneder er ikke glad i mat. Hun vil så og si ikke ha noe, bortsett fra et par skjeer med fruktpuré eller noen brødsmuler med leverpostei i ny og ne. Ellers er det kun mm som gjelder. Middag kan vi bare glemme. Hun er liten av vekst, men ikke unormalt liten, 7,4kg ved 8 måneder. Jeg har prøvd det aller meste av grønnsaker, pålegg, velling, grøt, hjemmelaget, kjøpegrøt, middagsglass osv. Med klumper, uten klumper. Blandet med mm og uten. Noen andre som har småspiste babyer og som har noen råd? Er redd for at hun ikke får i seg det hun trenger, spesielt jern. Hun har alltid slitt med søvnen på dagtid, men sover godt om nettene. Nattammes fortsatt, hyppigheten varierer. Anonymous poster hash: 3a7a3...fec Ble mye fra meg her men ville forresten også gitt mat først så melk. Hun spiser når hun blir sulten nok. Hun foretrekker vel sikkert melka hvis hun får den når hun er sulten og ikke vil ha fast føde.. Anonymous poster hash: 88a64...389 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Semydfe Skrevet 1. juli 2015 #9 Del Skrevet 1. juli 2015 Takk for tips. Har prøvd å la henne spise selv, men virker ikke særlig interessert i å putte noe i munnen. Dunker det bare i bordet og kaster det på gulvet. Skal sies at jeg er redd for å gi henne større biter av "skikkelig" mat ettersom hun setter ting veldig lett i halsen. Tips til "sikker" og barnevennlig mat hun kan prøve og spise selv? Har gitt samme type mat over flere uker, men hun vil likevel ikke ha det. Ts Anonymous poster hash: 3a7a3...fec Mitt tips er å gi mat som ikke umiddelbart slår deg som "sikker". På et eller annet tidspunkt må hun jo lære å spise slike ting også. Nå som dere foreldre fortsatt har permisjon og hun er såpass stor, er det en fin anledning. Dere sitter så klart rett ved og passer på, og styrer så klart unna nøtter etc. Når hun f.eks begynner i barnehage så er det jo dumt at hun ikke har fått prøve seg. Der vil hun jo sikkert få servert litt av hvert, og selv om de ansatte passer på så er de ikke så tett på som dere er med henne hjemme. Hvis du er engstelig for at hun setter i halsen, så bruk litt tid på å lære førstehjelp for små barn. Det er jo nyttig lærdom uansett. Du skriver også at hun dunker maten i bordet + kaster på gulvet. Det er faktisk et godt tegn. Det betyr at hun håndterer maten og er faktisk et slags forstadie til selve spisingen. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #10 Del Skrevet 2. juli 2015 Husk at babyer har brekningsrefleksen lenger frem på tunga enn voksne nettopp for at de skal brekke seg og dermed skyve hva-det-enn-er ut av munnen før det er risiko for at det setter seg i luftveiene. Dette er selvfølgelig ikke en garanti mot at de kan sette i halsen, en baby som spiser må passes på, men det forklarer hvorfor enkelte babyer brekker seg ekstremt lett, uten at det er noen umiddelbar fare av den grunn. Anonymous poster hash: 21dc6...5ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #11 Del Skrevet 2. juli 2015 Vi har gitt ordentlig mat siden hun var 6 mnd (nå er hun 10 mnd og veldig flink til å spise selv). Har gått bra det, hender hun setter noe i halsen, men det har så langt kommet opp av seg selv. Som noen andre sa, så må de jo lære sånt før eller senere. Vi gir både myke ting som kan tygges av tannløse gommer (kokt brokkoli, banan, kokt gulrot, egg, hjemmelagde fiske- eller kjøttkaker uten salt, brød, tomatskiver, overkokt pasta etc.) og hun liker også hardere ting (rå paprika, agurk, eplebåter etc). Til å begynne med er det greit å gi biter som er enkle å holde i. Unngå små, glatte ting som druer, nøtter etc. Ikke henger seg helt opp i hvor mye som havner i munnen de første gangene, mat skal også være utforskning og trening av motorikk. Og moro! Om dere ikke allerede har gjort det, så burde dere lære dere førstehjelp for babyer, bl.a hvordan man får fremmedlegemer ut av luftrøret. Det er jo sånt man burde kunne uansett Anonymous poster hash: 5a7fd...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 2. juli 2015 #12 Del Skrevet 2. juli 2015 For eldstemann løsnet ikke spisinga før rundt ett-årsdagen. Vesla var mye mer interessert i mat og spiste hovedsaklig fast føde ved syv mnd. Begge fikk samme introduksjon til fast føde, smaksprøver fra fem-seks mnd (De fikk smake når de begynte å vise interesse for mat selv). De foretrakk begge å spise selv, fremfor skjemating, og de lekte mye med maten i starten. Jeg gav brødskiver (med skorper, godt å gnage på med ømme gommer), kokte grønnsaker (som brokkoli, den er fin å gnage på), og smakeprøver av den maten vi spiste. Bare fortsett å by mat, også vil det løsne etter hvert. Unger sulter vanligvis ikke frivillig, så selv om de kan være småspist, er det ingen grunn til bekymring, så lenge de har våte bleier og er i godt humør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #13 Del Skrevet 2. juli 2015 Beklager TS, men blir litt glad av å se at det ikke bare er her. Har ei på ca samme alder, totalt puppegal! Lite interessert i mat. Har prøvd ALT! Begynte da hun var 4 mnd, så har holdt på ei stund for å si det sånn. Det går seg jo til etterhvert, problemet er jo at de blir totalt avhengige av oss og det er fryktelig slitsomt...Anonymous poster hash: e838e...89b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #14 Del Skrevet 2. juli 2015 Vi hadde det likt, han fikk mme. Selv mme slet vi med å få gitt på normalt vis, men vi prøvde alt og tilbød det meste i alle slags konsistenser og varianter. Slik holder vi på enda til tider når han er endel eldre- han er bare i perioder veldig utfordrende o matveien. Men, det løsnet noe veldig ved barnehagestart- plutselig ville han kopiere de jevnaldrende barna. Og da gikk det veldig raskt med både mengder og konsistens. Min erfaring er at ingen av triksene hjelper noe særlig, vi måtte tilogmed bruke barnetv som distraksjon for å få i ham tilstrekkelig næring. Men plutselig gradvis aksepterte han å bla i en bok, så etterhvert spise uten noen former for distraksjon. Vi prøvde om og om igjen, og fokuserte på å ha positive assosiasjoner til mat.Anonymous poster hash: 7d403...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #15 Del Skrevet 2. juli 2015 Jeg ville også legge til at vårt barn i en periode spiste(nesten) hva som helst om det var i smoothiepose, og en periode spiste han godt om vi gav det utendørs og ikke ved situasjoner han gjenkjente. Plutselig gav det seg, men kunne ta uker og måneder.Anonymous poster hash: 7d403...50f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2015 #16 Del Skrevet 3. juli 2015 Tusen takk for mange svar! Jeg kjenner meg igjen i mye av det dere skriver, bl.a å gi i smoothieposer. Det funka én gang Da spiste hun faktisk litt middag (søtpotet, pastinakk, brokkoli). Har også fått i henne en hel fruktsmoothie (pose) da vi var i byen. Mye folk som gikk forbi og måtte studeres. Glemte seg ut og gapte, hehe. Har prøvd dette igjen, uten like mye flaks. Er vel bare å innse at hun er småspist og skeptisk. Er likevel bekymret, spesielt siden jeg skal tilbake i jobb om 1 uke... Har ammefri da, men likevel. Hun tar flaske hvis hun må, dvs hun kan utsette det leeeenge før hun drikker av flaske. Nå når det har vært så varmt har hun verken spist eller drukket noe særlig. Har tilbudt vann jevnlig, fra tutekopp, vanlig glass, sugerør. En slurk her og der, men ikke de store mengdene. Hun har spist ca en smoothiepose ila 3 dager, i tillegg til noen smuler brød med leverpostei... Det er jammen meg ikke noe å skryte av! Tar gjerne imot flere råd og erfaringer Anonymous poster hash: 3a7a3...fec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå