Gå til innhold

Hva slags trening? Overvektig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bmi på 35, altså veldig overvektig. Hva slags trening ville dere begynt med for å gå ned i vekt? Har lagt om kostholdet også selvfølgelig :-)

Anonymous poster hash: 8cdd6...6e6

Videoannonse
Annonse
Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

Konsentrer deg om kostholdet, og ikkje bit over for mykkje på ein gong (no pun intended). Hugs at det er kostholdet som tek kiloene, mens trening tek grammene. Ein skal vere svært aktiv for ha noko reelt slankeutbytte av trening.

Endret av Veslefrikk
  • Liker 1
Skrevet

Det er kjempefint å gå tur!

Skrevet

Kosthold er viktigst i første omgang, men kan være bra å gå turer. Vil anbefale sykling også siden det ikke er belastende på knærne som feks jogging.

Skrevet

Konsentrer deg om kostholdet, og ikkje bit over for mykkje på ein gong (no pun intended). Hugs at det er kostholdet som tek kiloene, mens trening tek grammene. Ein skal vere svært aktiv for ha noko reelt slankeutbytte av trening.

Her er jeg helt uenig. Jeg kan gå med på at kostholdet har mer enn 50% å si for de fleste, men gram er altså en tusendedel av 1 kg. Hvis man tenker på trening som å sykle på spinningsykkel 50 minutter to ganger i uka kan jeg gå med på at det har lite betydning, kanskje 10-20%.

Jeg regner med at TS har vært rimelig inaktiv over lengre tid. Hvis TS da går fra det til å være i aktivitet en times tid hver dag har det plutselig stor betydning.

TS: Jeg vil anbefale deg aktivitet som ikke belaster leddene så hardt, det vil si sykling og/eller svømming. Å sykle seg en tur hver dag burde være overkommelig. Du som er såpass tung kan ikke kjøpe en av de billigste modellene, du må ha en som koster minst 5-6000 kroner. Det er jo ikke noen enorm sum mener jeg, og for 6000 burde det være mulig å få en sykkel som er solid, som har bra komponenter (Shimano Deore-gir) og ikke minst solide hjul.

Det er noen ting du må passe på hvis du skal sykle:

- Få sykkelen riktig innstilt. Det kan en ordentlig sykkelbutikk hjelpe deg med. Setet skal være passe høyt og styret passelig langt fram. Det går an å få kjøpt en annen styrestem hvis du synes det blir for framoverlent.

- Når du sykler skal knærne peke rett fram hele tida. Jeg ser mange som sykler med knærne ut til siden. Det gir energitap, men enda verre er at det gir sjanse for belastningsskader på sener, kroppen vår er mest glad i rettlinjede bevegelser.

- Pass på å bruke lett nok gir, slik at du ikke får belastningsskader på knærne. Du skal holde en tråkkfrekvens på minst 70 omdreininger per minutt, dvs. litt fortere enn ett tråkk i sekundet.

- Kjøp en flaskeholder og sykkelflaske som du fyller med vann. En treningsøkt på sykkel må vare mye lenger enn en joggetur for å få samme treningseffekt, og da rekker man gjerne å bli tørst. Drikk et par gode slurker hvert kvarter.

- Hjelm er viktig.

- Kjøp også et par sykkelbriller. Gode sykkelbriller er formet slik at det ikke blir noen luftstrømmer på innsiden av brilleglassene. Menneskelige øyne er ikke tilpasset å bevege seg fort og få mye vind på øyeeplet, det er både skiløpere og syklister som har holdt på å bli blinde på grunn av vindslitasje.

Husk at du trenger ikke sykle så fort at du får blodsmaken med en gang. Bruk et såpass lett gir at du orker å holde på en stund.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så tung at en vanlig sykkel ikke tåler meg da, veier 92 kilo. Men takk for svar alle sammen :-) tror jeg fokuserer på kosthold og turer i første omgang og øker etter hvert :-)

Ts

Anonymous poster hash: 8cdd6...6e6

• Liker 1
Skrevet

Gåturer er en kjempefin start! 

Hilsen en som har snart gått ned 40 kg :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Gåing i terreng, sykling, padling, roing (ikke ved enkelte ryggproblemer) og svømming. I det første halve året ville jeg tatt lengre rolige økter fremfor kortere intensive. Dersom du får vondt i knærne bør du avslutte øvelsen med en gang.

Du bør prøve å gjøre treningen så lystbetont som mulig. I tillegg til dette er det viktig at du fokuserer på kostholdet. Finn heller ut hvilke aktiviteter du synes er morsomt fremfor det som forbrenner mest ettersom du skal gjøre dette over lang tid :)

Endret av Personenmeg
Skrevet

Gåturer, styrke og jogging var det jeg begynte med da jeg startet vektnedgangen min. Jeg hadde selv en bmi på 42 da jeg begynte å jogge. Tok det veldig forsiktig i starten så jeg ikke skulle overbelaste knærne mine. Første turen klarte jeg såvidt en km, etter 2 måneder løp jeg en mil i strekk med mine 120kg. Så det gjelder bare å finne noe du trives med, der det lettere å fortsette. Jeg ble veldig motivert av å kunne løpe litt lenger for hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...