Gå til innhold

Hvordan respondere til andres yrker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nettopp blitt kjent med en mann, og vi har begynt så vidt å snakke litt om hva vi jobber med/studerer. Han er britisk. Han sier at han er lærer, og jeg vil gjerne stille noen spørsmål eller si noe som viser interesse (annet enn det jeg allerede har gjort). Selv studerer jeg noe som blir ganske høyt ansett av de fleste, og jeg får gjerne litt uønsket og overdreven oppmerksomhet mot det. Jeg vil ikke virke arrogant eller noe lignende. Jeg vil gjerne høre om hva andre driver med, men de fleste er så opptatte av hva jeg driver med eller blir litt beskjedne etter at de har hørt hva jeg driver med. Jeg får alltid en reaksjon etter at jeg forteller hva jeg driver med, som oftest overdreven hylling eller at vedkommende blir litt tilbaketrukket og stemningen blir litt tyngre. Når det gjelder det førstnevnte synes jeg ganske tilbaketrukket selv og aner ikke hva jeg skal si. Det er også dette daten min responderte med. 

Jeg prøver å rette søkelyset mot den andre parten, men jeg merker det er litt vanskelig, særlig når stemningen plutselig ble litt dårligere. 

Dette er for øvrig ikke et skryteinnlegg, selv om noen antakeligvis vil påstå det. Jeg kommer heller ikke til å fortelle hva jeg studerer. 

Anonymous poster hash: 81f1c...22c
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva studerer du da?

Anonymous poster hash: 1e535...e93
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo litt an på hvor seriøst han tar jobben sin, men en god lærer er jo en som virkelig gjør en forskjell. På det faglige kan de hjelpe folk som har slitt med faget og er sikkert mange som ender opp i bestemte yrker pga at læreren ga dem interesse for faget eller som har høyere lønn enn de ellers ville hatt fordi de lærte mer. 

Selv fikk vi ny lærer i 10. klasse.  Hun oppdaget nesten med en gang at en i klassen hadde dysleksi selv om ingen hadde oppdaget det tidligere. Hun ble helten hans.

Samme med lærere som hjelper barn med det sosiale eller problemer hjemme. 

Å skryte av en lærer er jo slettes ikke vanskelig, men klart ikke alle liker å snakke om yrket sitt. Om kjæresten din ikke liker det så er jo det greit. 

Annet man kan gjøre er jo å lytte  og vise interesse når han forteller hvordan dagen har vært på jobben. Også når du selv ikke synes historien er så spennende.

Anonymous poster hash: 82227...25d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har nettopp blitt kjent med en mann, og vi har begynt så vidt å snakke litt om hva vi jobber med/studerer. Han er britisk. Han sier at han er lærer, og jeg vil gjerne stille noen spørsmål eller si noe som viser interesse (annet enn det jeg allerede har gjort). Selv studerer jeg noe som blir ganske høyt ansett av de fleste, og jeg får gjerne litt uønsket og overdreven oppmerksomhet mot det. Jeg vil ikke virke arrogant eller noe lignende. Jeg vil gjerne høre om hva andre driver med, men de fleste er så opptatte av hva jeg driver med eller blir litt beskjedne etter at de har hørt hva jeg driver med. Jeg får alltid en reaksjon etter at jeg forteller hva jeg driver med, som oftest overdreven hylling eller at vedkommende blir litt tilbaketrukket og stemningen blir litt tyngre. Når det gjelder det førstnevnte synes jeg ganske tilbaketrukket selv og aner ikke hva jeg skal si. Det er også dette daten min responderte med. 

Jeg prøver å rette søkelyset mot den andre parten, men jeg merker det er litt vanskelig, særlig når stemningen plutselig ble litt dårligere. 

Dette er for øvrig ikke et skryteinnlegg, selv om noen antakeligvis vil påstå det. Jeg kommer heller ikke til å fortelle hva jeg studerer. 

Da må jeg bare gjette på astronaut, kommer ikke på noen andre yrker som ville fått meg til å reagere som du beskriver.  :laugh:

Anonymous poster hash: 63a0c...dfd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Da må jeg bare gjette på astronaut, kommer ikke på noen andre yrker som ville fått meg til å reagere som du beskriver.  :laugh:

Haha, ja. Jeg er helt enig med deg. Merkelig nok er det mange som gjør det. Det gjør meg ganske utilpass. TS. 

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo litt an på hvor seriøst han tar jobben sin, men en god lærer er jo en som virkelig gjør en forskjell. På det faglige kan de hjelpe folk som har slitt med faget og er sikkert mange som ender opp i bestemte yrker pga at læreren ga dem interesse for faget eller som har høyere lønn enn de ellers ville hatt fordi de lærte mer. 

Selv fikk vi ny lærer i 10. klasse.  Hun oppdaget nesten med en gang at en i klassen hadde dysleksi selv om ingen hadde oppdaget det tidligere. Hun ble helten hans.

Samme med lærere som hjelper barn med det sosiale eller problemer hjemme. 

Å skryte av en lærer er jo slettes ikke vanskelig, men klart ikke alle liker å snakke om yrket sitt. Om kjæresten din ikke liker det så er jo det greit. 

Annet man kan gjøre er jo å lytte  og vise interesse når han forteller hvordan dagen har vært på jobben. Også når du selv ikke synes historien er så spennende.

Anonymous poster hash: 82227...25d

Takk for svar. Jeg skal se det litt an. Akkurat nå er han i Storbrittannia og jeg her i Norge, så kommunikasjonen akkurat nå er over nett. Han er for øvrig bare en date. 

AnonymBruker
Skrevet

Studerer medisin og er veldig utilpass når enkelte folk spør om ting, gjerne de som har hatt ubehagelige opplevelser i helsevesenet og hater leger og sykepleiere, så jeg skjønner deg godt.
Jeg bare bytter tema eller begynner å skryte av eller snakke om deres jobb (siden de tydeligvis vil snakke om jobb).
Det har alltid gått greit å bytte tema så bare prøv det. :) :)
F.eks. bare bytt til "Hva studerer du? Åja, barnehagelærer? Så kult! Du er sikkert veldig god og omsorgsfull!"
Ok, det var litt overdrevent, men det har fungert hittil...

Anonymous poster hash: 428a2...25c
AnonymBruker
Skrevet

Studerer medisin og er veldig utilpass når enkelte folk spør om ting, gjerne de som har hatt ubehagelige opplevelser i helsevesenet og hater leger og sykepleiere, så jeg skjønner deg godt.

Jeg bare bytter tema eller begynner å skryte av eller snakke om deres jobb (siden de tydeligvis vil snakke om jobb).

Det har alltid gått greit å bytte tema så bare prøv det. :) :)

F.eks. bare bytt til "Hva studerer du? Åja, barnehagelærer? Så kult! Du er sikkert veldig god og omsorgsfull!"

Ok, det var litt overdrevent, men det har fungert hittil...

Anonymous poster hash: 428a2...25c

Hvorfor skal du være beskjeden med at du studerer medisin? Jeg har vært operert tre ganger i en alder av 27 år, og jeg er sjeleglad for at det finnes mennesker som deg. Tommel opp!!

Anonymous poster hash: 31111...64c

• Liker 2
Skrevet

Spør om hvorfor han ville bli lærer/hva han synes er givende med det, hvilke fag han underviser i, hvorfor akkurat disse fagene, hvilke klassetrinn han har, evt hvorfor eller om han kunne tenkt seg å undervise i andre klassetrinn... Lærere er jo noe alle kjenner til, de fleste vet jo hva lærere gjør, så jeg synes ikke det er vanskelig å komme på spørsmål om akkurat dette yrket :)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Det finnes vel mange andre ting å snakke om enn yrkene deres? Om du nå skulle spørre videre kan du jo spørre om han trives med det han gjør og hvilkenfag han liker? Trenger ikke være noe mer enn det. Mannen er mer enn yrket sitt.

Anonymous poster hash: 97999...1ce

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg gjettet på at du studerte medisin før jeg så innlegget som bekreftet det. Grunnen til det er at jeg har møtt flere medisinstudenter som har en indre oppfatning av at det de driver med gjør dem så himla attraktive for andre. Så leter de (ubevisst?) etter bekreftelse på dette i møte med andre.

Jeg hadde blant andre en kamerat som var SÅ redd for å møte kvinner, fordi han var skråsikker på at de bare ville ha ham pga. yrke etter avsluttet studietid. Han ble så arrogant på det at han støtet fra seg flere kvinner. Jeg sier ikke at jeg VET dette gjelder deg spesifikt, men siden det er et mønster jeg har sett hos andre på samme studium – kan det være verdt å tenke over?

Kanskje har noen av interessen du har møtt for yrkesvalget ditt kommet fra folk som rett og slett er flinke til det du sier du ikke er så flink til, nemlig å vise interesse for andres yrkesvalg generelt? Kanskje oppfører du deg (igjen ubevisst) litt arrogant når du svarer på spørsmål om yrke? Kanskje forventer du en type reaksjon fra folk, og formidler dette klart via kroppsspråket ditt enten du vil eller ei? 

Skrevet

Hvorfor må man snakke om jobb, egentlig? Jeg spør stort sett aldri folk om jobbene deres. Blant mine venner har det liksom aldri vært tema. Vi har nok av andre ting å snakke om.

Skrevet

Det som er viktig er vel at du klarer å fremsnakke hans jobb kanskje, og heller flytte fokus dit. Eller helst flytte fokuset helt bort fra det og over på andre ting dere har felles.Men jeg skjønner problemet, for mange, meg selv inkludert, syns nok det er litt greit at man er på omtrent samme nivå når det gjelder utdannelse og lønn/status, og spesielt menn vil nok kanskje føle seg litt "underdanig" dersom kvinnen har en mye høyere lønn og status yrkesmessig. Jeg har bra utdannelse og en lederjobb selv, og må jo innrømme at jeg ser ikke for meg en fremtid med en fabrikkarbeider e.l. Og jeg har opplevd at menn fra den type yrker fort skygger unna når de hører hva jeg jobber med. Men det går mest på at det blir to så forskellige verdner at det blir vanskelig å se hva man kan ha felles.

Men nå har jeg en kjæreste som faktisk jobber med noe fullstendig annet enn meg, jeg skjønner svært lite av det han gjør... Og han skjønner lite av min jobb. Det bekymret meg i starten, men går faktisk veldig greit, vi bare dysser ned "jobbpraten", har heldigvis mye annet felles. Men han tjener mer enn meg da.

Anonymous poster hash: 37baf...868
Skrevet

Jeg gjettet på at du studerte medisin før jeg så innlegget som bekreftet det. Grunnen til det er at jeg har møtt flere medisinstudenter som har en indre oppfatning av at det de driver med gjør dem så himla attraktive for andre. Så leter de (ubevisst?) etter bekreftelse på dette i møte med andre.

Jeg hadde blant andre en kamerat som var SÅ redd for å møte kvinner, fordi han var skråsikker på at de bare ville ha ham pga. yrke etter avsluttet studietid. Han ble så arrogant på det at han støtet fra seg flere kvinner. Jeg sier ikke at jeg VET dette gjelder deg spesifikt, men siden det er et mønster jeg har sett hos andre på samme studium – kan det være verdt å tenke over?

Kanskje har noen av interessen du har møtt for yrkesvalget ditt kommet fra folk som rett og slett er flinke til det du sier du ikke er så flink til, nemlig å vise interesse for andres yrkesvalg generelt? Kanskje oppfører du deg (igjen ubevisst) litt arrogant når du svarer på spørsmål om yrke? Kanskje forventer du en type reaksjon fra folk, og formidler dette klart via kroppsspråket ditt enten du vil eller ei?

Ts har ikke sagt hun studerer medisin, det var en annen. Jeg tror du akkurat beviste ditt eget poeng om å se noe man forventer skal være der :)

Anonymous poster hash: 0bdf9...bed

Gjest Gjest_Svampebobb1
Skrevet

Hvis jeg kom i kontakt med ei dame som utdannet seg til å bli astronaut, så hadde det vært helt rått!! :fnise:

Gjest Overrasket
Skrevet

Ts har ikke sagt hun studerer medisin, det var en annen. Jeg tror du akkurat beviste ditt eget poeng om å se noe man forventer skal være der :)

Anonymous poster hash: 0bdf9...bed

Ikke noe så effektivt som å bruke seg selv som eksempel, da?

Nei, det var nok snarere en effekt av rask skumlesning. 

Skrevet

Det som er dumt når man forteller at man jobber med noe, er at folk skal da fortelle om sine ubehagelige opplevelser knyttet til jobben du har eller firmaet du jobber for.

Jobber man som for eksempel vekter da så skal folk alltid si noe om hva de synes om vektere eller komme med vitser som "kom du ikke inn på politihøyskolen eller?hahahahaha" eller om du jobber for la oss si Posten, så kommer folk med "ja, herregud for et drittfirma! En gang i 1993 sendte jeg en pakke som ALDRI kom frem og postbudet i blokka er så treig!!"..

Noen som jobber i yrker som lærer ,sykepleier etc føler ofte de må "forsvare" sin jobb for i Norge i dag er det jo kun bra om man er sivilingeniør eller har en fancy tittel, alt annet blir sett ned på nesten, men jeg tror et godt tilbakesvar til slike mennesker er at man ble lærer pga man ønsker å bidra til at dagens unge får en sunn og god opplevelse fra skolen og at lønna da ikke burde være i fokus. Folk som utdanner seg til noe de ikke får god lønn av har virkelig teften for det de jobber med, vil tro at mange høyt utdannede egentlig ikke utdanner seg til det pga sin passion, men for lønna.

Jeg jobber i admin i en bedrift, og når folk spør meg hvilken bedrift uten å spørre om stilling så svarer jeg bare med bedriftens navn. Av en eller annen grunn antar de med en gang at jeg jobber "på gulvet"(absolutt ingenting galt i det) og spør hvordan jeg gidder det og en lang liste med hvorfor de er så innmari misfornøyd med selskapet mitt.....

Det var nok litt utenfor temaet dette jeg skrev nå, men jeg kom bare til å tenke på det.

til tema: når man har et bra yrke eller en interessant jobb så er det nok mange som kanskje føler seg mindreverdig i forhold til deg og din jobb. De tillegger deg bedre egenskaper, ukritisk av hvem du er som person. Du kan for eksempel være en fantastisk lege som brenner for yrket ditt og virkelig ønsker å redde liv, eller du kan være en middelmådig lege som kun studerte medisin for å tjene fett.

Skrevet

Kameraten din har jo litt rett også da. Jeg jobber som sykepleier og etter å ha jobbet endel år sammen med forskjellige leger så lar jeg meg ikke imponere noe mer over lege tittelen enn for eks av en snekker. Men jeg skal love deg det er så mange damer som blir helt mo i knærne bare de hører en fyr er lege eller studerer medisin, det er virkelig kvalmt til tider. Så det er nok ikke bare innbilning fra hans side. Kvinnelige leger opplever jeg at har litt motsatt problem at menn blir litt skremt av at den potensielle dama er lege.

Skrevet

Det er da ikke TS som skrev at hun studerte medisin. 

Anonymous poster hash: 1d0a6...6c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...