AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Hei! Hadde noen spørsmål om særkullsbarns rettigheter etter fars/mors død. Har lest litt om uskiftet bo og lignende, men skjønner ikke dette helt. Min far er betydelig eldre enn min stemor, og sannsynligvis vil han dø før henne på grunn av dette. Hverken jeg eller min bror liker henne av ulike grunner, men om min far gjør det kan vi ikke gjøre så mye. Problemet kommer når han går bort, og hun blir igjen. Hun er ikke av norsk opprinnelse, men russisk(vet ikke om dette har noe å si). Spørsmålet er; kan hun fortsette å bo i huset om vi ikke vil? Kan vi kjøpe henne ut(selv om hun opprinnelig ikke eier huset, eller har noe formue i det)? Når jeg har lest på nett har jeg kun sett saker hvor stemor/-far kjøper særkullsbarn ut, men da blir hun værende i barndomshjemmet vårt, noe vi ikke ønsker. Funker dette også motsatt vei? Ønsker bare å vite hvilke rettigheter vi har, om noen føler seg støtt fordi de er i lignende situasjoner som dette, og ønsker å komme med negative kommentarer, er det ikke ønskelig. Håper noen vet! Anonymous poster hash: 39ba6...174 2
Gjest O.G. Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 Du og broren hennes har krav på å få arven deres utbetalt hvis faren deres dør før henne.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #3 Skrevet 1. juli 2015 Du kan tilby å kjøpe henne ut av barndomshjemmet, men har ikke rett til det, hvis hun også eier en del av det. Mannen og jeg har særkullsbarn. Vi har gjensidig forsikring som gjør at den som lever lengst kan kjøpe de andre arvingene ut og beholde hjemmet, hvis vi ønsker det. dere kan neppe kreve at hun flytter ut eller forlange å kjøpe henne ut og at derre overtar hvis hun eier halve huset, men dere kan kreve skifte når faren deres dør.Anonymous poster hash: d4cbe...e86
minister-mio Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Siden du kaller dere særkullsbarn, regner jeg med at dere har (halv)søsken? Det har vel også noe å si?
Sannerlig Skrevet 1. juli 2015 #5 Skrevet 1. juli 2015 Få alt taksert ikke gå med på noe som lar henne sitte med din arv etter han, og gi henne ikke en tøddel. Ellers har du uflaks, selger hun nok unna skal du se.
Arabella Skrevet 1. juli 2015 #6 Skrevet 1. juli 2015 Du og broren hennes din bror har krav på å få arven deres utbetalt hvis faren deres dør før henne. Jeg tillot meg å rette noe;
Hulderen Skrevet 1. juli 2015 #7 Skrevet 1. juli 2015 Siden du kaller dere særkullsbarn, regner jeg med at dere har (halv)søsken? Det har vel også noe å si? Det kalles særkullsbarn når paret som bor sammen ikke begge er foreldre til barna. TS trenger ikke å ha halvsøsken. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #8 Skrevet 1. juli 2015 Du kan tilby å kjøpe henne ut av barndomshjemmet, men har ikke rett til det, hvis hun også eier en del av det. Mannen og jeg har særkullsbarn. Vi har gjensidig forsikring som gjør at den som lever lengst kan kjøpe de andre arvingene ut og beholde hjemmet, hvis vi ønsker det. dere kan neppe kreve at hun flytter ut eller forlange å kjøpe henne ut og at derre overtar hvis hun eier halve huset, men dere kan kreve skifte når faren deres dør.Anonymous poster hash: d4cbe...e86 Hvorfor skal de kjøpe henne ut?ts skriver at hun ikke eier noe i huset.Anonymous poster hash: acab9...dc7
Gjest Angry Man Skrevet 1. juli 2015 #9 Skrevet 1. juli 2015 Hvorfor skal de kjøpe henne ut?ts skriver at hun ikke eier noe i huset.Anonymous poster hash: acab9...dc7 Fordi man får arv etter ektefelle.
Gjest chisandra Skrevet 1. juli 2015 #10 Skrevet 1. juli 2015 Står huset kun på han kan dere rett og slett be henne flytte når han dør.
Gjest O.G. Skrevet 1. juli 2015 #12 Skrevet 1. juli 2015 Står huset kun på han kan dere rett og slett be henne flytte når han dør. Damen har mistet sin mann og så skal hun miste heimen sin også?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #13 Skrevet 1. juli 2015 Din far kan være forutseende nok til å sikre henne. Hva som skjer og rettigheter kan ingen gi klart svar på, for her er mye viss og om og men.Anonymous poster hash: e298e...3c1
kalinseh Skrevet 1. juli 2015 #14 Skrevet 1. juli 2015 Hei. Hun eier ikke huset/står ikke som eier på noe av eiendommen (som er stor). Ja, de har fått et barn sammen, så man må nok da det også i beregning. Og beklageligvis er denne kvinnen så ille mot meg og min bror at vi ikke ønsker å tillate henne å sitte i huset når dette skjer, om mulig. Derfor jeg ønsker å forstå litt mer av våre rettigheter, hun kommer til å bli ei ekte husheks(kun faren min som ikke ser dette..), så er jo greit å være litt forberedt.
Gjest Angry Man Skrevet 1. juli 2015 #15 Skrevet 1. juli 2015 Står huset kun på han kan dere rett og slett be henne flytte når han dør. Jeg tror du blander tingene litt her. Her er det ikke snakk om særeie som foreks ved skilsmisse, men det at hun kommer til å arve mannen når han går bort. 1/4 er vel det kona skal ha, minimum 4 ganger grunnbeløpet.
SiMa Skrevet 1. juli 2015 #16 Skrevet 1. juli 2015 Når deres far dør kan dere kreve arven etter han med en gang, stemor har ikke mulighet til å sitte i uskifte uten deres samtykke. Dere kan ikke uten videre kreve å få overta far og stemor (og halvsøskens?) felles bolig.
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #17 Skrevet 1. juli 2015 Her ville jeg definitivt krevd skifte. http://www.arveoppgjor.no/forelder-gift-pa-nytt-sarkullsbarn-stemor-stefar-skjevdeling-sareie/ Anonymous poster hash: eb4b4...7a4
Gjest chisandra Skrevet 1. juli 2015 #18 Skrevet 1. juli 2015 Damen har mistet sin mann og så skal hun miste heimen sin også? Hun spurte kun etter rettighetene sine, men jeg bommet likevel, for jeg surra sammen skilsmisse og dødsfall.
Gjest Solsmil Skrevet 2. juli 2015 #19 Skrevet 2. juli 2015 Stemoren deres kan ikke sitte i utskiftet bo uten deres samtykke. Dere kan kreve og få arven utbetalt, men hvor stor den blir avhenger også av hvor mange andre barn faren din har (jeg ser du nevnte at han har barn med stemoren din). Så lenge faren din ikke har huset som særeie, så er det ikke noe automatikk i at stemoren din ikke er med på å "arve huset", så lenge de er gift. Hun har rett på sin andel, slik som du har rett på din. Det er heller ikke noe automatikk i at du kan kaste/kjøpe henne ut. Faren din kan evt testamentere bo/bruksrett til boligen til henne, så lenge den ikke overstiger pliktdelsarven til dere. Hun og faren din kan også ha feks en gjensidig forsikring, som gir dem mulighet til å kjøpe arvingene ut av boligen hvis de andre dør. Din far kan også ha vært forutseende nok til å se dette scenarioet, og han kan overføre hele/deler av boligen til stemoren din (så lenge han ikke ligger på dødsleiet/er ved sine fulle fem). Det er fult lovlig, og du ht da har ikke du rett på den delen av arven. Selv om du ikke liker stemoren din, så kaster man henne ikke ut av boligen sin rett etter hennes manns død. Særlig ikke hvis de har mindreårige barn sammen.
LedigNavn Skrevet 2. juli 2015 #20 Skrevet 2. juli 2015 Det er korrekt at dere har krav på å få utbetalt arv når deres far dør. Pga. husstandsfellesskapsloven stiller hun sterkere enn dere når det gjelder å få beholde boligen gitt at hun kan kjøpe dere ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå