Gå til innhold

Umulig å avbestille time,må alikevel betale

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Herregud nå er jeg forbanna. Delvis pga dagens regninger og delvis pga han idiotien jeg snakker med hos inkasso/innkrevingsfirmaet.

For en stund siden fikk jeg innkalling til en undersøke på er sykehus. Innkallingen kom på sms lørdag ettermiddag, timen var førstkommende mandag kl 09. Jeg var da i utlandet og hadde ingen mulighet til å møte opp på så kort varsel. Prøvde alikevel å ringe for å gi beskjed. Fikk kontakt med avdelingen, men de som hadde med timebooking og kanseleringer hadde selvfølgelig fri i helgen, så jeg fikk beskjed om å ringe tilbake i kontortiden når helgen var over. Det gjorde jeg også.

Nå et par mnd seinere har jeg fått en regning på neste 700kr for å ikke ha møtt opp.

Inkassoselskapet som har sendt meg regningen sa at det ikke var dems problem og at jeg bare måtte finne meg i å betale, de var i tillegg rimelig frekk i kjeften.

Seriøst? Har de virkelig lov å kreve betaling for en time jeg ble informert om etter at fristen for avbestilling er utgått?

Anonymous poster hash: 75d60...dbd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Inkassobyråer er ganske frekke noen ganger ;) 

Men her kan ikke de gjøre noe med regningen de har sendt. Du må ta kontakt med sykehuset og få dem til å kansellere regningen. Først da kan du be inkassobyrået slette regningen. Evt så må du betale og få tilabke etterpå, men jeg er usikker på om det er beste løsning. 

Helt enig med deg at det er feil at du får regning for en time du aldri fikk avbestilt. 

Anonymous poster hash: 5cfbb...ee2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Inkassobyråer er ganske frekke noen ganger ;)

Men her kan ikke de gjøre noe med regningen de har sendt. Du må ta kontakt med sykehuset og få dem til å kansellere regningen. Først da kan du be inkassobyrået slette regningen. Evt så må du betale og få tilabke etterpå, men jeg er usikker på om det er beste løsning.

Helt enig med deg at det er feil at du får regning for en time du aldri fikk avbestilt.

Anonymous poster hash: 5cfbb...ee2

Ja var det jeg også mente og regnet med at det skulle ordne seg etter et par telefoner. Men jeg ble omtrent skjelt ut av inkassobyrået og ble fortalt at jeg ikke hadde sjanse i havet om å slippe å betale regningen. Og når jeg sa at det var totalt bak mål å måtte betale for denne timen så fikk jeg til svar - noe mer du vil snakke om i dag? Været kanskje ?

Snakk om god kundebehandling!

Skal kontakte sykehuset i morgen.

Skrevet

Ja var det jeg også mente og regnet med at det skulle ordne seg etter et par telefoner. Men jeg ble omtrent skjelt ut av inkassobyrået og ble fortalt at jeg ikke hadde sjanse i havet om å slippe å betale regningen. Og når jeg sa at det var totalt bak mål å måtte betale for denne timen så fikk jeg til svar - noe mer du vil snakke om i dag? Været kanskje ?

Snakk om god kundebehandling!

Skal kontakte sykehuset i morgen.

Du bør og anmelde Inkassoselskapet, da dette må sies å være brudd på god inkassoskikk.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du bør og anmelde Inkassoselskapet, da dette må sies å være brudd på god inkassoskikk.

Lurte på å sende en mail til selskapet og fortelle om behandlingen jeg fikk, men fant ut at det sannsynligvis ikke har noe for seg. De er vel stortsett av samme typen hele gjengen som jobber der og bryr seg nok fint lite om god kundebehandling

Skrevet

Jeg har for lengst oppdaget at det er risikabelt å ha time til noe som helst på mandager, eller første dag etter helligdag. Skjer det noe som gjør at du blir forhindret, er det penger ut av vinduet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du har vel da fått regning for timen før den gikk til inkassoselskapet? Man sender da ut regning og så purring/varsling før inkassobyrå kommer på banen.

Anonymous poster hash: b7ad4...a3e
  • Liker 6
Skrevet

Jeg er helt enig i at han du snakket med var unødvendig frekk, men de kan ikke gjøre noe som helst med om du må betale eller ikke. Etter at du er ferdig å være sint må du ringe sykehuset og forklare hvorfor det er feil å fakturere deg da du ikke hadde mulighet til å avlyse timen 24 timer før. Det ordner seg helt sikkert om du er høflig når du ringer dem. 

• Liker 1
Skrevet

Men du har vel da fått regning for timen før den gikk til inkassoselskapet? Man sender da ut regning og så purring/varsling før inkassobyrå kommer på banen.

Anonymous poster hash: b7ad4...a3e

Det kan være at hun blander fakturaselskap og inkassoselskap. Mange sykehus bruker private selskaper til å sende vanlige regninger. Det gir også mening fordi den var på 700 kr og det er vel det det koster å ikke møte til timen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis sender sykehus ut automatisk varsel 2 dager før om en time man allerede har fått beskjed om i brevs form for lenge siden. Sjelden man får time på sykehuset på dagen, og at det ble bestemt en Lørdag.

Anonymous poster hash: 2deef...59a
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Å ringe inkassobyråene har ingen hensikt!

De gjør en jobb etter rutiner/innstruks fra sin oppdragsgiver, jobben er å kreve inn penger punktum!

Det som kan nytte er å bestride fakturaen SKRIFTLIG, til sykehuset og med kopi til inkassoselskapet. I bestridelsen må det oppgis grunn, som du har oppgitt her, nemlig at det er fysisk umulig å møte og like (forbaska) umulig å få gitt beskjed.

Sist men ikke minst når dere klager på munnbruken til andre, og ikke er bedre selv så lurer jeg litt på hbordan samtalen har forløpt når dere har ringt!

Du skal ha rimelig mulighet til å områ deg fra du får beskjed om time og til du skal møte. Har fått ettergitt når jeg har bestridt skriftlig med god begrunnelse og argumentasjon.

En bestridt faktura kan heller ikke inkassobyrået gå videre med.

Merk at det er sykehuset, ikke inkassobyrået, som avgjør om fakturaen skal slettes.

Anonymous poster hash: eafc4...bd0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men du har vel da fått regning for timen før den gikk til inkassoselskapet? Man sender da ut regning og så purring/varsling før inkassobyrå kommer på banen. Anonymous poster hash: b7ad4...a3e

Mange firmaer, blant annet strømleverandører, bruker inkassoselskaper til å inndrive vanlige fakturaer. Vil tro det er et inkassobyrå sykehuset har satt ut innkreving av egenadelene til her.

AnonymBruker
Skrevet

ts

(Får ikke til multisitat fra mobilen)

Nei jeg har ikke fått noe regning tidligere fra sykehuset, som andre nevner bruker sykehuset et innkrevingsselskap/inkassoselskap til å kreve inn penger.

Jeg ringte dette selskapet først og fremst for å finne ut og fra hvem denne regningen egentlig var fra og hva det var. Det stod nemlig fint lite på regningen jeg fikk. Var fult klar over at den ikke bare kunne slettes hos dem. Men jeg regner med å få et svar på hva det var og opplysninger om hvem jeg kunne kontakte, og gjerne litt forståelse. Jeg sa jeg viste det ikke var dems feil, og at de ikke kunne gjøre så mye annet enn å informere meg om hvor kravet egentlig kom fra. Fikk da en lang lekse og frekke kommentarer - synd for deg, du kommer ingen vei med dette, det er ikke mitt problem, du får google frem kontaktperson selv osv med en skikkelig frekk tone.

Fikk som sagt kun varsel på sms, på en lørdag ( det kan jeg også bevise). Ble også fortalt når jeg snakker med dem på telefon at det ikke ble sendt innkalling i posten nettopp fordi det var så kort tid til timen og at et brev uansett ikke hadde rukket frem i tide.

Skrevet

Å ringe inkassobyråene har ingen hensikt!

De gjør en jobb etter rutiner/innstruks fra sin oppdragsgiver, jobben er å kreve inn penger punktum!

Det som kan nytte er å bestride fakturaen SKRIFTLIG, til sykehuset og med kopi til inkassoselskapet. I bestridelsen må det oppgis grunn, som du har oppgitt her, nemlig at det er fysisk umulig å møte og like (forbaska) umulig å få gitt beskjed.

Sist men ikke minst når dere klager på munnbruken til andre, og ikke er bedre selv så lurer jeg litt på hbordan samtalen har forløpt når dere har ringt!

Du skal ha rimelig mulighet til å områ deg fra du får beskjed om time og til du skal møte. Har fått ettergitt når jeg har bestridt skriftlig med god begrunnelse og argumentasjon.

En bestridt faktura kan heller ikke inkassobyrået gå videre med.

Merk at det er sykehuset, ikke inkassobyrået, som avgjør om fakturaen skal slettes.

Jo en hensikt har det, du skal nemmelig gi de beskjed hvis du bestrider kravet. Og hvis du gjør det skal de fryse det inntil saken er avklart. Nekter de det eller prøver seg slik de gjorde mot TS så er dette klart brudd på god inkassoskikk og definitivt verdt og melde.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når sykehus får henvisning fra lege så vil du få brev i posten om timen.

Time på lørdag? På så kort varsel?

Da bør du bestride kravet. Du har fått purringer før det går til inkasso.

Hvilke sykehus innkaller på mld på en lørdag?

Sykehus innkaller ikke slik

Anonymous poster hash: 4ad28...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Når sykehus får henvisning fra lege så vil du få brev i posten om timen.

Time på lørdag? På så kort varsel?

Da bør du bestride kravet. Du har fått purringer før det går til inkasso.

Hvilke sykehus innkaller på mld på en lørdag?

Sykehus innkaller ikke slik

Anonymous poster hash: 4ad28...c2d

Haukeland universitetssykehus.

AnonymBruker
Skrevet

Jo en hensikt har det, du skal nemmelig gi de beskjed hvis du bestrider kravet. Og hvis du gjør det skal de fryse det inntil saken er avklart. Nekter de det eller prøver seg slik de gjorde mot TS så er dette klart brudd på god inkassoskikk og definitivt verdt og melde.

Skjønte du ikke at det ikke nytter å bestride et krav muntlig, derfor har det ingen hensikt å ringe inkassobyrået, du/ts/folk flest må skrive. Inkassobyråene har heller ikke mulighet til å slette krav, det må den som skal ha pengene gjøre!

AnonymBruker
Skrevet

Skjønte du ikke at det ikke nytter å bestride et krav muntlig, derfor har det ingen hensikt å ringe inkassobyrået, du/ts/folk flest må skrive. Inkassobyråene har heller ikke mulighet til å slette krav, det må den som skal ha pengene gjøre!

Ts

Som sagt så ringte jeg ikke for å få stoppet kravet, men for å finne ut hva det var og fra hvem.

AnonymBruker
Skrevet

Men så ta kontakt med sykehuset da!

Anonymous poster hash: 1bdd9...f06
Gjest Angry Man
Skrevet

Ta kontakt med sykehuset. Da ordner det seg. Du har loven på din side og hvis det går langt nok kommer deres egne jurister til å informere evt vrange saksbehandlere om dette. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...