kanel23 Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Jeg fikk katt for noen dager siden. Den første dagen gjorde hun fra seg i dokassa, etter dette har hun brukt den til å tisse, men bæsjer konsekvent på siden av kassa i stedet for oppi. Avføringen ligger då på kanten og oppetter veggen/på gulvet. Hun prøver heller ikke å dekke til verken avføring eller urin med sand slik jeg har hørt katter pleier gjøre. Jeg bruker sand som samler seg i klumper rundt urin/avføring slik at man bare kan ta ut den delen av sanden som er skitten. Tar ut disse klumpene flere ganger for dagen, så kassa er ren. What to do?
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 Kan være flere årsaker: - Katten er ikke helt ferdig opplært i dokassebruk og slurver med både graving og det å faktisk sitte med rumpa nedi sanda og ikke utenfor kanten på dokassa - Katten er misfornøyd med dokassa (for liten, for høye/lave kanter, feil fasong osv.) Noen katter liker åpne dokasser og noen liker dokasser med tak. Noen katter kan faktisk også være såpass opptatt av sin egen lukt i kassa at de liker bedre om du ikke fjerner tiss og avføring flere ganger om dagen. Dette er spesielt tilfelle når katten har flyttet til ny plass og nye mennesker. - Katten er misfornøyd med sanda (vond å trø i, lukter for sterkt, ubehagelig å grave i e.l.) - Katten er misfornøyd med plassering av dokassa (står for nært andre ting, er for mye eller for lite skjult osv.) Noen katter liker å gjemme seg helt bort i et hjørne mens andre katter vil ha mer oversikten over området mens de gjør fra seg. - Katten har trøbbel med avføringa (vondt, for løs eller hard bæsj) og forbinder bæsjing i dokassa med smerte og ubehag. Derfor kan den tisse oppi men bæsje utenfor. Det kan sikkert være andre grunner også. Du får se det litt an og prøve å rettlede pusen. F.eks. plukke opp bæsjen og legge den i kassa så katten skjønner at det skal bæsjes i kassa. I tillegg kjenner den lukten sin. Følg med på konsistensen til avføringen og kattens oppførsel ellers og ta den med til veterinær om du mistenker at den har vondt eller er dårlig. Kanskje den bare slurver fordi den er ung og nettopp har kommet til ny plass. Noen katter kan være så aktive og nysgjerrige at de slurver med dobesøkene fordi de knapt rekker å bæsje ferdig før de er på tur ut av kassa. Følg med katten, prøv å rettled den og er du i det minste tvil så få en sjekk hos veterinær. Anonymous poster hash: 513f3...723
kanel23 Skrevet 1. juli 2015 Forfatter #3 Skrevet 1. juli 2015 (endret) Takk for svar. Ser det er mange ting som kan ligge bak. Katten er ca 3 år gammel, så hun burde vere ferdig opplært i bruk av dokasse. Dessverre gjør hun bare fra seg om natta, så jeg har ikke mulighet til å rettlede henne når det skjer. Tenker jeg skal prøve å legge det nedi kassa på morgenen og se om det hjelper, så får vi ta det derfra. Endret 1. juli 2015 av kanel23
Minya Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Pus kan være litt usikker på sitt nye revir, og da er beste måten å markere på nettopp å legge fra seg en liten kabel for at det skal lukte mer av henne i huset. Jeg ville latt være å rense kattedoen minst et par-tre dager, for at lukten hennes skal få "sette seg" i kattedoen, slik at hun skal kunne føle seg mer trygg i nytt hjem, og se an om det kommer seg. Har hun bæsjet på gulvet i natt, legg bæsjen i doen og vask gulvet foran doen med en blanding av ca 1dl Omo color eller lignende vaskepulver og 4dl varmt vann. Bland det i en flaske slik at du kan riste den og få pulveret til å løse seg delvis opp. Bare delvis, for da får du en slags scrub-effekt i tillegg. Hell litt på gulvet og bruk en fille eller en skrubbesvamp til å vaske med. Tørk over med en fuktig klut til såperestene er borte. Tørk over til slutt med tørkepapir eller en tørr klut. Enzymene i vaskepulveret gjør at duftstoffene i bæsj og evt tiss fra katt (og hund) blir borte fra underlaget slik at pus ikke blir oppfordret til å gjenta handlingen fordi det dufter forlokkende akkurat der. Blir det ikke bedre i løpet av en fire dager-en ukes tid, ville jeg tatt henne med til veterinær for en full helsesjekk for å kontrollere at hun ikke har underliggende plager, da beste måten å gi beskjed om at hun har vondt eller føler seg dårlig er å bæsje eller tisse på "dumme" steder. En annen årsak kan også være at doen er for skitten (les: lenge siden den har blitt ordentlig vasket med såpe og vann). Nå sier jeg ikke at det er det som er problemet ditt, siden pus er ny i hus, men den ene katta vår bæsjer utenfor når det er litt for lenge siden jeg har husket å totalrengjøre kattedoene våre. Da lukter det veldig sterkt av doene selv med ny sand i, og hun blir misfornøyd med toalettklimaet.
kanel23 Skrevet 3. juli 2015 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2015 Takk for gode råd. Hun gjorde fra seg på siden av kassa igjen i går. Flytta bæsjen oppi kassa og dekket til med sand. I dag har hun gjort fra seg i kassa :D Hun dekker fremdeles ikke til med sand, men det kommer kanskje. Jeg la sand over og tenker å la det ligge der til i morgen selv om det lukter litt her nå.
Kontormus Skrevet 3. juli 2015 #6 Skrevet 3. juli 2015 Jeg hadde en voksen fosterhjemskatt som ofte gjorde dette. Jeg begynte å lure på dybdesynet dens. Nå skal det sies at den samme katten hadde en slags skjevhet i ansiktet. Det fikk meg til å lure på om den hadde hatt en slags skade i hodet. Vetten undersøkte den bare overfladisk og lyste på pupillene, men så ikke noe som ikke var som det skulle. Bare en tanke, i tillegg til de andre gode forslag du har fått
Minya Skrevet 3. juli 2015 #7 Skrevet 3. juli 2015 Takk for gode råd. Hun gjorde fra seg på siden av kassa igjen i går. Flytta bæsjen oppi kassa og dekket til med sand. I dag har hun gjort fra seg i kassa :D Hun dekker fremdeles ikke til med sand, men det kommer kanskje. Jeg la sand over og tenker å la det ligge der til i morgen selv om det lukter litt her nå. At hun ikke selv graver over kan være enten at hun selv vil at det skal lukte litt ekstra mye akkurat nå, eller så er hun bare en av de som ikke graver over, punktum Men nå får du ihvertfall se om det bare er usikkerhet rundt nytt revir og hjem som er tingen, eller, om hun gjentar handlingen med å bæsje utenfor, om det er noe annet galt et sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå