AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #1 Skrevet 1. juli 2015 Synes dette er litt rart. Har gått på AAP i snart 5 år og jobbet noe ved siden av. Nå jobber jeg varierende mellom 20 - 80 prosent. Jeg har IKKE bedt verken lege eller NAV om uføretrygd men etter åtte uker med å skrive logg og samtaler med en person på ekstern bedrift (arbeidsutprøvning), så diskuterer disse med NAV om at jeg bør ha en 50 % uføretrygd. Er det virkelig vanlig at det er NAV som sier dette? Trodde NAV gjorde alt for å slippe å gi ut uføretrygder? Det skal sies at jeg har et par "tunge" sykdomsdiagnoser, men selv har jeg hele veien ønsket å komme tilbake i full jobb. Om ikke full så nesten og det skal kunne gå økonomisk. Hva er vanlig i denne prosessen? Noen som har erfaringer med at NAV "pusher på" en uføretrygd? Anonymous poster hash: 631b8...94e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #2 Skrevet 1. juli 2015 PS. TS igjen, ser det kan misforstås når jeg skriver tunge sykdomsdiagnoser i anførselstegn. Mente at sykdommene jeg har hatt er veldig alvorlige, ikke at de liksom er det. Anonymous poster hash: 631b8...94e
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #3 Skrevet 1. juli 2015 AAP er tidsbegrenset, etter en viss tid skal du enten ha kommet tilbake i arbeid eller være avklart for uføretrygd, dermed pusher de på for å få en avklaring. Anonymous poster hash: 9d228...101 3
SiMa Skrevet 1. juli 2015 #4 Skrevet 1. juli 2015 Jeg fikk et brev fra nav hvor de anbefalte meg å søke 100% uførepensjon, selv om fastlegen mente det ikke var aktuelt fordi jeg var for "ung". Det var uansett på grunnlag av h*ns uttalelser jeg ble anbefalt å søke. Ble ganske paff da jeg fikk brevet, kan du si. Formålet med arbeidsutprøving er jo å finne ut hvor mye du kan jobbe, og da kommer nav med en anbefaling på grunnlag av det. Uføretrygd er ikke en "livstidsdom", når du blir friskere og klarer å jobbe mer kan du fint gjøre det. I mellomtiden har du en trygg inntekt, og kan fortsatt jobbe 50%. 2
Gjest O.G. Skrevet 1. juli 2015 #5 Skrevet 1. juli 2015 Det er bedre at folk får uføretrygd (statlig overføring) enn at de blir gående på sosialstønad (kommunal overføring) etter at perioden med AAP er over.
Sugerøret Skrevet 1. juli 2015 #6 Skrevet 1. juli 2015 Vet ikke,men i mitt tilfelle søkte jeg om forlenget tidsbegr.ufør som det da het, men da omgjorde NAV alt.. Fikk et brev der det stod at NAV hadde innvilget 100% ufør til meg.Da ble jeg fryktelig forvirret,for jeg hadde jo ikke søk om det. Men i samtale med "Min" nav-kontakt ,fortalte h*n at NAV mente jeg ikke klarte å jobbe. Kranglet mye med dem om nettop restevne,for jeg har det.Men systemet og nav er så firkanta..dessverre
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2015 #7 Skrevet 1. juli 2015 En kompis var i utallige arbeidsutprøvinger via NAV, ble til slutt anbefalt å søke 100 % uføretrygd...han var da bare i midten av 20-årene med en middels alvorlig psykiatrisk diagnose. Han nektet, fordi han ønsket sterkt å jobbe. Han kjempet i flere år for å få seg en jobb, var i et titalls vikariater. Nå har han endelig fått fast jobb og klart å jobbe seg opp til en slags mellomlederstilling og fungerer kjempefint. NAV mente han ikke hadde arbeidsevne i det hele tatt. En annen venn kan knapt bevege seg pga invalidiserende somatisk sykdom som man har god kjennskap til (altså ikke ME eller annen mer ullen diagnose). Har fått avslag på uføresøknad to ganger, fordi NAV mener hun skal utprøves mer i arbeid. Hver eneste arbeidsutprøving blir avsluttet før tiden, da det tydelig forverrer tilstanden hennes. Noen ganger virker det litt tilfeldig hvilke konklusjoner NAV kommer med. Anonymous poster hash: 92dfd...e35 4
Cowboy Lotte Skrevet 2. juli 2015 #8 Skrevet 2. juli 2015 Jeg synes det er så jævlig urettferdig at nav aldri har spurt MEG om å få uføretrygd + andre goder, mens andre får det servert på sølvfat tydeligvis. Jeg trenger virkelig bedre inntekt nå...
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #9 Skrevet 2. juli 2015 Ulike erfaringer med dette tydeligvis og naturligvis. Takk for alle svar i denne tråden. Synes bare det var merkelig at NAV er den eneste part som snakker om dette siden jeg flere ganger er på nippet til å avstå fra alt sammen og bare prøve ut å se hvordan det går. Som sagt ville jeg klart meg på egenhånd økonomisk med litt mindre enn full inntekt så alternativet er uansett ikke andre sosialstønader. TS Anonymous poster hash: 631b8...94e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #10 Skrevet 2. juli 2015 Jeg synes det er så jævlig urettferdig at nav aldri har spurt MEG om å få uføretrygd + andre goder, mens andre får det servert på sølvfat tydeligvis. Jeg trenger virkelig bedre inntekt nå... Huff, skjønner ikke at jeg gidder å svare sånne tullete kommentarer engang, men du forstår vel at for de fleste er en uføretrygd mindre enn vanlig lønn - OG at de aller fleste helst ØNSKER å jobbe og ikke bli servert på et "sølvfat" som du mener det er å være alvorlig syk og døden nær to ganger. Tullete. TS Anonymous poster hash: 631b8...94e 3
Cowboy Lotte Skrevet 2. juli 2015 #11 Skrevet 2. juli 2015 Huff, skjønner ikke at jeg gidder å svare sånne tullete kommentarer engang, men du forstår vel at for de fleste er en uføretrygd mindre enn vanlig lønn - OG at de aller fleste helst ØNSKER å jobbe og ikke bli servert på et "sølvfat" som du mener det er å være alvorlig syk og døden nær to ganger. Tullete. TS Anonymous poster hash: 631b8...94e Jeg har selv slitt hard og lenge, og føler meg helt knust. Likevel føler jeg ikke slik som de andre her, at de blir spurt om de trenger det. Mens meg spør de aldri hvordan jeg har det og om jeg trenger hjelp til noe...
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #12 Skrevet 2. juli 2015 Jeg har selv slitt hard og lenge, og føler meg helt knust. Likevel føler jeg ikke slik som de andre her, at de blir spurt om de trenger det. Mens meg spør de aldri hvordan jeg har det og om jeg trenger hjelp til noe... Du er vel ikke syk nok da. Anonymous poster hash: 631b8...94e 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #13 Skrevet 2. juli 2015 Jeg synes det er så jævlig urettferdig at nav aldri har spurt MEG om å få uføretrygd + andre goder, mens andre får det servert på sølvfat tydeligvis. Jeg trenger virkelig bedre inntekt nå... Har ikke du hatt uføretrygd tidligere da? Anonymous poster hash: 3f03e...9b1
Cowboy Lotte Skrevet 2. juli 2015 #14 Skrevet 2. juli 2015 Har ikke du hatt uføretrygd tidligere da? Anonymous poster hash: 3f03e...9b1 Jo jeg hadde midlertidig og fikk 13 tusen. Nå har jeg aap og får 11 tusen?? Er jo helt umulig å leve av... Jeg forstår ikke hvordan disse tallene går opp og ned...
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #15 Skrevet 2. juli 2015 Som tidligere sagt så er AAP tidsbegrenset og veien videre er enten tilbake i jobb eller ufør. Dersom du anses som "ferdig avklart" vil ofte NAV anbefale uføretrygd, dersom du ikke er klar for jobb. Du fyller jo ikke lenger vilkårene for å fortsatt motta AAP, som jo er arbeidsavklaringspenger som du får i en avklaringsperiode. Det som er bra med den nye uføretrygden er jo at selv om du får uføretrygd kan du jo jobbe så mye du klarer ved siden av. Det å få en uføretrygd er dermed ikke lenger "varig", men du kan jobbe deg opp, dersom det er mulig. Anonymous poster hash: b8e69...573 4
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #16 Skrevet 2. juli 2015 Jo jeg hadde midlertidig og fikk 13 tusen. Nå har jeg aap og får 11 tusen?? Er jo helt umulig å leve av... Jeg forstår ikke hvordan disse tallene går opp og ned... Hva skjedde med flaskepantingen din ? Anonymous poster hash: 2eeb5...5a7
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #17 Skrevet 2. juli 2015 Jo jeg hadde midlertidig og fikk 13 tusen. Nå har jeg aap og får 11 tusen?? Er jo helt umulig å leve av... Jeg forstår ikke hvordan disse tallene går opp og ned... Du kan kanskje si til Nav at du ikke forstår og få de til å forklare bedre. Kanskje du kan søke om bostøtte? Uføretrygd er nok ikke så høy for de som ikke har hatt høy inntekt fra før av heller, dessverre. Men man skal vel som oftest ha avklaring som kan vare i 4-5 år der det er spørsmål om personen kan komme i arbeid i fremtiden. Anonymous poster hash: 9d228...101
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #18 Skrevet 2. juli 2015 Jeg bestemte selv at nok var nok etter at jeg i over ti år hadde forsøkt ulike vikariater og utdannelser uten å mestre det, samt etter fire år på aap med behandling og arbeidsforsøk også innen nav. Jeg ante ikke noe om at nav liksom skal bestemme om man skal søke. Jeg bare søkte, dokumenterte alt med spesialisterklæringer og erklæring fra fastlegen. Fikk det innvilget. Anonymous poster hash: 1a740...73f
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #19 Skrevet 2. juli 2015 Jeg bestemte selv at nok var nok etter at jeg i over ti år hadde forsøkt ulike vikariater og utdannelser uten å mestre det, samt etter fire år på aap med behandling og arbeidsforsøk også innen nav. Jeg ante ikke noe om at nav liksom skal bestemme om man skal søke. Jeg bare søkte, dokumenterte alt med spesialisterklæringer og erklæring fra fastlegen. Fikk det innvilget.Anonymous poster hash: 1a740...73f Skjønner. Jeg har egentlig ikke tenkt å søke om uføretrygd i det hele tatt, så det er derfor jeg blir noe overrasket over "tilbudet". TS Anonymous poster hash: 631b8...94e
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2015 #20 Skrevet 2. juli 2015 AAP har man kun rett på når nan er under behandling og det er håp om bedring. Ser ikke NAV dette håpet har man ikke lenger rett på AAP. Da må man over på uføretrygd. Jeg fikk beskjed om å søke uføretrygd da NAV var av den konklusjonen av at all behandling var prøvd og det ikke var utsikt til bedring. Jeg hadde derfor ikke rett på AAP. Fikk alikevel først avslag på selve uføresøknaden og var uten inntekt i 9mnd før avslaget ble omgjort. Anonymous poster hash: 2eeb5...5a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå